build up en swaybackpad in één?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Claudxx
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-02-13

build up en swaybackpad in één?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 22:58

Hallo,

Ik vroeg me af of deze combinatie bestaat. Mijn zadel ligt namelijk niet helemaal goed, hij sluit achter de schouder niet goed aan (tijdelijk op te lossen met build up) en aan de achterkant drukt het tegen de ruggengraat (tijdelijk op te lossen met swayback).
Er is wel haast bij deze vraag, als de pad er niet is moet ik dit zadel namelijk morgen terug brengen...

Iemand die het weet?


ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: build up en swaybackpad in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:01

Gewoon zadel terugbrengen. Als je al zoveel aan een zadel moet doen past het simpelweg niet.

Je kunt vast een passend zadel vinden :)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:10

Precies. Retourneren en verder zoeken naar een wel passend zadel. ;)

Claudxx
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 00:06

Probleem is dat dit al nr 16 is die we tweedehands hebben geprobeerd en al 2 zadelmakers hadden ook.niets voor me..
Paard moet ook nog spieren.kweken dus verwacht dat hij over n poosje wel past .. Maar blijft gokken natuurlijk

toevallig nog iemand die weet of t bestaat?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: build up en swaybackpad in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 00:16

Nee zover ik weet bestaat het niet en is het of het een of het ander. Maar als je spieren moet kweken, waarom kijk je dan niet naar een boomloze?? Geeft je paard de kans om zonder pijn vanwege een niet passend zadel die spieren te kweken.
De kans dat dit gaat passen over een tijdje is imo vrij klein. Je weet niet waar wel of niet bespiering gaat komen, plus dat je mss juist door het gebruik van een niet passend zadel die bespiering mss niet eens gaat krijgen.

Overigens ben je voor het op de ruggengraat liggen geen swayback pad nodig, die is ervoor om een holling in het midden van de rug op te vangen. Als het om een bovenliggende ruggengraat gaat ben je een tunnelpad nodig (zoals er onder boomloze zadels gebruikt wordt). Een pad dus wat de ruggengraat vrij laat.

Ben overigens ook nieuwschierig hoe jou paard dan gebouwd is dat er al 2 zadelpassers geen passend zadel hebben :D

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Claudxx
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 09:26

Ah bedankt voor je antwoord, zadel is inmiddels terug maar was er nog wel nieuwsgierig naar haha.
Dit paard is een arabier, met een hoge schoft, brede schouders met met daarachter een kuil en ronde korte holle rug.. :(

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: build up en swaybackpad in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:26

Je zou door Skito een pad met shims kunnen laten maken die dat allemaal opvangen. Maar van wat ik gehoord heb van de USA mensen op FB zijn Skitopads verschrikkelijk duur geworden. Skito maakt overigens ook pads voor boomzadels.

Ja Arab is idd vaak lastig met zadels en passen. En ik blijf geneigt te zeggen ga eens kijken voor een boomloze Bob Marshall. Mss dat er een bokker bij je in de buurt zit die een BM heeft die je eens kan proberen. Mijn oude NRPSmerrie had ook zon lastige rug, en die was met de BM zeer tevreden.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: build up en swaybackpad in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:48

Waar woon je Claudxx? Mijn arab heeft ook flink wat schoft (die ook lang doorloopt) en brede schouders. Geen holle rug, wel een korte rug. Ik rij naar volle tevredenheid met een BM.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Claudxx
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 15:37

Weet je misschien aan welke prijzen ik moet denken met een skito pad?
Hoewel ik het graag zou willen denk ik niet dat ik een bm kan krijgen voor een studentenbudget (max 800, liever minder)
Ik woon in de achterhoek, gelderland.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:48

Claudxx schreef:
Weet je misschien aan welke prijzen ik moet denken met een skito pad?
Hoewel ik het graag zou willen denk ik niet dat ik een bm kan krijgen voor een studentenbudget (max 800, liever minder)
Ik woon in de achterhoek, gelderland.


Ga dan aub kijken naar een Colorado van Silverado Reitsport in Duitsland (niet Colorado Springs dat is namaak) of een Startrekk van Deuber, of een Barefoot als je geen budget hebt voor een BM.
Het niet passen van een zadel oplossen door allerlei kunstgrepen in pads is echt geen oplossing. Of nee ik moet zeggen dat lost je probleem niet op, maar geeft je grote kans op nog veel meer problemen. De prijzen die ik gehoord heb van de Skito's is al tegen de 300 dollar. Met de koers zoals die nu staat kan je dat bedrag dus 1 op 1 omrekenen naar Euro. En daar komen de speciale shims en de verzendkosten vanuit de USA nog bij. Dan ga je dus een gruwelijk duur pad onder een zadel doen wat niet past, en creëert er wrs alleen maar mee dat je straks veel meer kosten krijgt omdat je fysio en DA erbij kan halen omdat paardlief pijn in de rug heeft. Een pad hoe aangepast ook kan een niet passend zadel niet opvangen. Of pak voor nu eerst een engels zadel die past. Ga die spieren opbouwen en laat dan nog eens die zadelpassers komen. Maar begin aub niet aan een niet passend zadel en dat dan maar opvangen met week ik wat aan pads, er zijn er al zoveel op hun smoel gegaan met "weinig budget" en dus dan maar een zadel wat niet goed ligt. (en ik heb weinig budget expres tussen haakjes gezet, aangezien je normaal voor dat geld echt wel een net 2e hands zadel kan vinden. Tenzij je dus een paard hebt met een afwijkende rug zoals jij. Vind dat budget dus echt niet te weinig.)

Paarden met afwijkende ruggen zijn gewoon echt lastig met zadels ervoor te vinden. Ik heb er meer dan 1 in die categorie ;) Dat heeft mij ook al genoeg geld gekost.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: build up en swaybackpad in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:55

@Claudxx : persoonlijk zou ik dan op zoek gaan naar een bekender merk boomloos in 2e hands .
Qua pads kun je met de Mattes ook een hoop kanten op (op 3 plaatsen op te vullen met shims). Qua prijs ontloopt die de Skito niet zoveel, maar de verzending en import spaar je uit.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: build up en swaybackpad in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:09

Ik denk dat een boomloos zadel wel zou kunnen werken. Toen ik mijn paard kocht was ze erg gevoelig op de rug omdat er voor haar ook een moeilijk passend zadel kon worden gevonden. Haar zadel pastte dan ook niet.

Nu had ik er een boomloos zadel op en daar liep ze heel fijn onder. Helaas staat mijne te koop omdat ik er niet fijn op kan rijden ivm medische redenen. Dit vind ik zelf heel jammer want het zit heerlijk! Je zou er altijd eens naar kunnen kijken of het je wat lijkt natuurlijk. Zijn ook zadelpassers voor boomloze zadels waar je ook kunt testen ed :)

Claudxx
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 22:35

Bedankt voor de reacties !

Zadel wat ik voorheen had pastte ook niet goed dus ben nu veel aan het grondwerken zodat hij de spieren die hij niet kon krijgen waar het zadel knelde alsnog op kan bouwen.

Boomloos is inderdaad een optie, maar dan liever wel iets wat op een gewoon zadel lijkt (zo van, als ik ga investeren mag het ook best mijn smaak zijn) dus geen Barefoot. Ik ga kijken naar de merken die jullie verder genoemd hebben !

Ik krijg trouwens ook een continental equiflex aangeboden .. Iemand ervaring of deze daadwerkelijk goed aanpast aan de rug? Continental vind ik persoonlijk ook heerlijk om mee te rijden.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:01

bij een paard met een hoge schoft is het in veel gevallen moeilijk een boomloos zadel passend te krijgen. zoek een goede zadelmaker...

Jasper 06-05-1999 - 04-08-2010 Caro 04-05-2012 - 08-10-2020
Een nieuw avontuur begint met Ruben!!


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:08

De flex in een Equiflex is minimaal. En nee die gaat zich niet aanpassen aan de rug, het is net als alle andere boomzadels, een boomzadel :D Het enigste wat hij doet ten opzichte van een houten boom is minimaal meeveren. Een Equiflex moet net als elk ander boomzadel goed passen op het paard.
Van de Equiflex zijn er ook verschillende bomen/boommaten, dus ook hier is een maatvoering net als bij andere merken.
Het zijn fijne zadels, ik heb er een aantal gehad (ja dat was in het kader van paarden met lastige ruggen :+ )

Ter info: de Equiflexboom is eigenlijk gewoon een boomsoort van Steele. Een/De grote bomenmaker in de USA. En die boom wordt in meerdere merken zadels verbouwd. Ik weet dat het merk Tribal van the Country Mill ook diezelfde Equiflexbomen hebben. En zo zijn er dus meer merken die gebruik maken van die boom.

Kwa merken boomloos kan je ook nog kijken naar de Freemax. Heb er zelf geen ervaring mee, maar op bokt zijn er meerdere topics over dat zadel geweest.

Driebergen hoe kom je daarop??? Ik heb meerdere (oudere) paarden met een boomloze gereden. Die ook nog allemaal een behoorlijke, mijn merrie zelfs een mega, schoft hadden. En met een swayback kan je een boomloze echt wel goed op zon paard pas krijgen. Waarbij zelfs de Startrekk en de Colorado gebruik maken van aanpasbare kussens. Ik zie dus echt geen reden waarom een boomloze niet op een paard met een hoge schoft gebruikt zou kunnen worden.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:49


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: build up en swaybackpad in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:41

DD die gaan beide boven haar budget ;)

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: build up en swaybackpad in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:43

Tja, goedkoop is vaak duurkoop...even doorsparen dan maar :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: build up en swaybackpad in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:23

Nahh zo slecht vind ik de Colorado en Startrekk niet dat die maar onder goedkoop is duurkoop moeten. En het prijsverschil tussen die en de DS/BM is wel iets meer dan even doorsparen. De BM zit nieuw al heel snel op bijna 2000 euro en de DS zit zelfs daarboven, terwijl de Colorado en Startrekk beide rond de 1000 nieuw zitten.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: build up en swaybackpad in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:02

Mijn ervaring met die zadels is dat de panelen om de boel 'gepast' te maken vaak te stug zijn om goed de rug te volgen en tegelijk voor voldoende schoftvrijheid te zorgen. Op wat dikkere/plattere paarden werken ze beter.
Maar de kwaliteit/prijsverhouding daarvan is wel goed al zou ik dan eerder opteren voor een 2e hands BM/DS.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker