Ervaringen dazenvallen/jagers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamflower

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Ervaringen dazenvallen/jagers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 11:53

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar de info is erg oud en er is nergens een topic over diverse dazenvallen en de ervaringen ermee.

Dus graag hier jullie ervaringen met de verschillende vallen. Wat is goed en wat is slecht? Wat is een aanrader?

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:04

Ik zet elke zomer braaf de bekende zwarte bal met net erboven in de wei. Had bij aanschaf gehoopt er dazen mee te vangen. Bij 10 per zomer houdt het wel op helaas. Ben benieuwd naar andere ervaringen.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen dazenvallen/jagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:09

Ik heb er vorig jaar eentje zelf gemaakt. Was maar snel in elkaar gezet, omdat ik wou weten of het wel werkte.
Nu zitten wij echt met een dazenplaag en de dazenval werkte super! Hij heeft anderhalve maand opgehangen en heb 3-4 keer het potje moeten leegmaken omdat hij vol zat. De paarden konden ook weer buiten staan zonder dat ze een hele zwerm dazen rond hun hadden.
Natuurlijk krijg je de dazen niet allemaal weg, maar elke daas die dood is, is mooi meegenomen.
Nu hangt er een stevigere op. Werkt ook goed. :j

Het is wel belangrijk dat je dazenval goed staat. Soms vang je niks en als je hem dan verplaatst, vang je plots heel veel.
Onze dazenval staat op een plaats waar hij altijd in de zon staat. :)

SMGL
Berichten: 52
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:45

Ik volg dit even, ben ook aan het overwegen namelijk.
Ik heb al regelmatig gehoord dat je hem dus moet plaatsen waar veel dazen zijn.
Maar wie kan mij vertellen wat de populaire plekken voor dazen zijn? :')

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen dazenvallen/jagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:46

Niet alleen waar veel zon is, ook waar de zon goed schijnt zodat ie lekker reflecteert.

Fem

Berichten: 12512
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:50

SMGL schreef:
Ik volg dit even, ben ook aan het overwegen namelijk.
Ik heb al regelmatig gehoord dat je hem dus moet plaatsen waar veel dazen zijn.
Maar wie kan mij vertellen wat de populaire plekken voor dazen zijn? :')



Daar zijn de meningen over verdeeld.
Maar bij ons zitten er vreselijk veel.
Wij hebben veel maïsvelden, een behoorlijk kanaal (dus water) en heel veel bos/bomen (mogelijk een bepaalde soort die dazen aantrekt)...

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:53

Echt verouderd zijn de andere topics niet, alleen in de winter leeft het onderwerp niet. Er zal niet zoveel veranderd zijn op dit gebied tov 2014.

Ja een dazenval werkt als je kijkt naar hoeveel dazen er gevangen worden.
Nee het werkt niet om je land dazenvrij te krijgen. Bij ons niet in elk geval (Brabant), tientallen dazen in de fles en dan blijven er nog tientallen dazen over om de paarden en jezelf te belagen. Ik hoef zelf ook niet met blote benen de wei uit te mesten.

Het allerbeste middel is een schuilhok/loopstal. Dazen houden niet van iets boven zich en blijven uit de stallen. De paarden bij ons gebruiken de inloopstal het meest intensief in de dazentijd, niet voor regen of kou.

En de buitenritjes in minimaal draftempo en je mond dichthouden -O-

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 00:00

Bij mij werkte hij als een tierelier, we hebben wel eens geteld. Maximum was 70 op één dag.

Dreamflower

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ervaringen dazenvallen/jagers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 16:47

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Ik zou graag de ervaringen horen met dazenvallen die NIET zelfgemaakt zijn. En dan ook graag het merk erbij zodat er vergeleken kan worden!

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Ervaringen dazenvallen/jagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:12

wij hebben de taxo an.voldoet ons prima en doet zijn werk goed.is nu
het 2de jaar we hem hebben.wel een beetje water met afwasmiddel in het opvangbakje doen.
dan gaan de dazen dood.anders blijven ze in de beker om vliegen.en dan is het geen leuk werk om hem te legen

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:27

Ik heb maar één ervaring met merk-dazenvallen en dat is dat ze erg snel gestolen worden. -O-

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ervaringen dazenvallen/jagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:31

Ik heb vandaag de h-trap model 2015 geplaatst. In een paar uurtjes zaten er al 5 dazen in.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:33

Bij ons staat de originele LOER. Een goede degelijke val. Wel de allereerste versie, die heeft de staleigenaar gekregen om te testen. Ik weet niet of ze daarna nog aangepast/veranderd zijn.
Maar volgens mij werken de zelfgemaakte net zo goed (als deze degelijk gemaakt worden). Het principe van de werking is simpel.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:35

Ik heb de dazen val opgezet op de dag dat ik ze zag. En hij staat bij mij in de buurt van de voerplek.
De reden van aanschaf was dat ik zelf ervoor allergisch ben, als ik gestoken word. Ben ik niet heel blij.
En hij werkt als een trein, de bodem is al helemaal gevuld met beestjes. (niet alleen dazen)

De dazen trekken meer naar de bal als naar de paarden, want de zwarte bal wordt vele malen warmer !

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ervaringen dazenvallen/jagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:25

Nr1: Loer: al 8 jaar in gebruik en nog steeds prima. (2007 gekocht)

Nr 2: H trap: kwetsbaardere ophanging en kunststof vangbeker is al stuk gevallen: 6 jaar oud. (2008/2009 gekocht)

Nr 3: Paard Natuurlijk: dunne stokken die makkelijk verbuigen. bal loopt steeds leeg. Na 1 seizoen al aardig versleten. N 2 seizoenen vangbeker stuk gevallen bij harde wind (plastic verhard) en touwtje bovenaan net verteerd. Wel makkelijk verplaatsbaar. (2012 gekocht)

Anoniem

Re: Ervaringen dazenvallen/jagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:27

Loer schommelt hier teveel in de wind

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ervaringen dazenvallen/jagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:40

loer schommelt inderdaad, maar blijft wel heel! heeft al heel wat zomerstormen overleeft. Wel belangrijk dat hij in stabiele grond staat. Hij is wel lastig te verplaatsen vanwege de onderste buis waarin hij verankert staat.