TTO (twee talig onderwijs)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

TTO (twee talig onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 19:45

Hallo,

Ik doe op dit moment TTO. Dit betekend dat je alles in het Engels krijgt. (op Nederlands en Frans na ;) )

Ik vroeg me af of meer mensen dit kennen. Want TTO is nog redelijk nieuw, maar ik ben er echt super enthousiast over!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen :D


Snorretje

Berichten: 822
Geregistreerd: 22-05-12
Woonplaats: ergens

Re: TTO (twee talig onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:48

Jaa bij mij op school geven ze het ook :) zelf wilde ik het ook doen maar was bang dat het te moeilijk was. Heb ik achteraf eigenlijk wel spijt van.. :P

[o]

anne182

Berichten: 339
Geregistreerd: 04-05-12
Woonplaats: Leiden

Re: TTO (twee talig onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:50

Hier ook een TTO-er. Bijna klaar met de vijfde klas alweer!

Serena_Milco
Berichten: 151
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:51

Wij ons op school geven ze tto atheneum en tto gymnasium, ze gaan in de toekomst (1-2) jaar waarschijnlijk ook tto havo geven.
Zelf doe ik dit niet omdat ik ben overgestapt van niveau, op deze manier zou ik teveel gemist hebben.

anneroxanne
Berichten: 150
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: in Wonderland

Re: TTO (twee talig onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:53

Hoihoi, ik zit ook op TTO, ga nu naar TTO/VWO 5 :D

anne182

Berichten: 339
Geregistreerd: 04-05-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:53

S_Horsmans schreef:
Wij ons op school geven ze tto atheneum en tto gymnasium, ze gaan in de toekomst (1-2) jaar waarschijnlijk ook tto havo geven.
Zelf doe ik dit niet omdat ik ben overgestapt van niveau, op deze manier zou ik teveel gemist hebben.


Bij ons precies hetzelfde. Over twee jaar gaat ook hier TTO havo van start.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: TTO (twee talig onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:56

Kunnen jullie TTO-ers een vraag voor mij beantwoorden? Ik heb op de Universiteit een stuk of vijf vakken in het Engels gevolgd, maar bij vier van die vakken was dat Engels zo tenenkrommend dat ik echt dacht: Jongens, doe het dan gewoon in een taal die je beheerst...

Is dat op de middelbare school nou beter? Krijgen je docenten ook opleiding voordat ze in het Engels les mogen geven?

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:57

Hier ook TTO. Bevalt heel goed! Onvergetelijke uitwisselingen en reizen naar het buitenland gehad en handige extra certificaten. Heb in de 3e CAE gehaald en volgend jaar hoop ik mijn IB te halen. Volgend jaar alweer eindexamen TTO VWO.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:58

Ik doe ook TTO! (Ga nu naar 6VWO) Ik heb groep 6,7,8 in Amerika gedaan en wilde TTO doen om het Engels bij te houden. Bij ons hebben we tweetalig gymnasium/atheneum, havo en ook mavo.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:59

Prrrr schreef:
Kunnen jullie TTO-ers een vraag voor mij beantwoorden? Ik heb op de Universiteit een stuk of vijf vakken in het Engels gevolgd, maar bij vier van die vakken was dat Engels zo tenenkrommend dat ik echt dacht: Jongens, doe het dan gewoon in een taal die je beheerst...

Is dat op de middelbare school nou beter? Krijgen je docenten ook opleiding voordat ze in het Engels les mogen geven?


Hier ook een aardige ergenis aan sommige leraren die er niks van bakken.. Volgens mij moet je wel een bepaald certificaat halen om TTO les te geven, maar daar merk ik bij sommige docenten niet veel van. :+

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:59

Ik heb het gedaan. Kreeg alles in het engels behalve nederlands.
Bij mij was er denk ik al vanaf 2000 tto. Ook op Havo

Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 19:59

Prrrr schreef:
Kunnen jullie TTO-ers een vraag voor mij beantwoorden? Ik heb op de Universiteit een stuk of vijf vakken in het Engels gevolgd, maar bij vier van die vakken was dat Engels zo tenenkrommend dat ik echt dacht: Jongens, doe het dan gewoon in een taal die je beheerst...

Is dat op de middelbare school nou beter? Krijgen je docenten ook opleiding voordat ze in het Engels les mogen geven?

Ik vind dat het engels niveau van de docenten prima is! Wij hebben ook 3 docenten die zelf ook uit Engeland komen, waarvan er eentje beter Engels dan Nederlands kan :D

Ik heb mij laten vertellen dat elke TTO docent hier een speciale cursus voor heeft gehad.

Maar om antwoord te geven op jouw vraag: Ik denk dat de docenten een uitstekend niveau Engels beheersen. En volgens mij inderdaad een cursus hebben moeten volgen

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:00

TTO is er al heel lang, ben al dik 5 jaar weg van de middelbare school maar bij ons werd het toen al een hele tijd gegeven. Mijn vriendinnetje heeft TTO gevolgd, zij wist al dat ze een Engelstalige studie wilde gaan doen dus dit heeft haar ontzettend geholpen, zeker als je kijkt naar het niveau van anderen.

Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:00

Prrrr schreef:
Kunnen jullie TTO-ers een vraag voor mij beantwoorden? Ik heb op de Universiteit een stuk of vijf vakken in het Engels gevolgd, maar bij vier van die vakken was dat Engels zo tenenkrommend dat ik echt dacht: Jongens, doe het dan gewoon in een taal die je beheerst...

Is dat op de middelbare school nou beter? Krijgen je docenten ook opleiding voordat ze in het Engels les mogen geven?


Bij ons op school is de eis voor docenten dat ze hun CAE diploma hebben. Wij hebben dit diploma in de 3e gehaald, het niveau per docent verschilt heel erg. Maar over het algemeen is het behoorlijk goed, heel veel native speakers en taalassistenten. Van de (denk ik) 15 a 20 verschillende docenten die in het Engels les hebben gegeven waren 3 echt slecht in Engels. En een stuk of 5 native speakers.

Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 20:00

Valt me op dat bijna alle TTO'ers in Brabant wonen.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:02

Fleur_a schreef:
Valt me op dat bijna alle TTO'ers in Brabant wonen.


Toeval lijkt me? :D

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 20:04

Zeepsop: Zou inderdaad kunnen ;)

Bij ons op school hebben ze nu nog HAVO/VWO TTO in de 1e, maar dit wordt volgend jaar gewoon HAVO TTO en VWO TTO. Dus we hebben hier HAVO TTO en VWO TTO is bij ons Atheneum TTO


YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: TTO (twee talig onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:08

Ik heb al vijf jaar geleden eindexamen gedaan, ook op het tweetalig VWO! :) Ik heb het superleuk gevonden en ik heb nog altijd profijt van mijn Engels. Ik doe er verder niet bijzonder veel mee, behalve films zonder ondertiteling kijken en rondhangen op Engelse fora, maar het is nog altijd erg handig om net zo snel Engels als Nederlands te kunnen lezen!

Overigens kom ik uit Utrecht en niet Brabant :P

Jennifuur

Berichten: 3162
Geregistreerd: 13-08-08

Re: TTO (twee talig onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:09

Hier ook een Brabander, en ik heb TTO gedaan tot en met de 4de klas. Daarna naar regulier Havo5 gegaan!

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:09

Prrrr schreef:
Kunnen jullie TTO-ers een vraag voor mij beantwoorden? Ik heb op de Universiteit een stuk of vijf vakken in het Engels gevolgd, maar bij vier van die vakken was dat Engels zo tenenkrommend dat ik echt dacht: Jongens, doe het dan gewoon in een taal die je beheerst...

Is dat op de middelbare school nou beter? Krijgen je docenten ook opleiding voordat ze in het Engels les mogen geven?


In principe wel, maar ik heb ook docenten gehad die er vrij weinig van bakten. Toen ik eraan begon (11 jaar geleden :P) bestond het nog niet zo lang, ik kan me goed voorstellen dat er nu strengere eisen zijn en meer cursussen voor docenten.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:10

Jennifuur schreef:
Hier ook een Brabander, en ik heb TTO gedaan tot en met de 4de klas. Daarna naar regulier Havo5 gegaan!


Mag ik vragen waarom je bent gestopt? :)

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

simooonnne
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-03-13

Re: TTO (twee talig onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:18

Ik heb ook TTO gedaan, ben dit jaar geslaagd voor het VWO en ik moet nog te horen krijgen of ik ben geslaagd voor IB!

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:21

Fleur_a schreef:
Ik vroeg me af of meer mensen dit kennen. Want TTO is nog redelijk nieuw, maar ik ben er echt super enthousiast over!


Niets nieuws aan hoor, bij ons op school was ik de tweede lichting en ben begonnen op TTO (2e klas) in 1997 ;) Dat was in Limburg trouwens. Toendertijd was het niveau van de leraren wbt Engels wel nog heel wisselend, en lesmateriaal was maar gewoon uit de UK getrokken.

Deze oude sok hier heeft er enorm veel aan gehad, op de universiteit had ik echt een voorsprong op de rest qua lezen/schrijven/colleges omdat daar ook alles in het Engels was. Nog steeds bij presentaties voor mijn werk (promoveren op de uni) heel blij met de vanzelfsprekendheid wat Engels spreken voor mij heeft. Dat was nooit zo geweest zonder TTO.

Miep & Pinda & Jipje :+:

_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:24

Ik doe ook TTO! In de derde klas mijn CAE examen gehaald, en volgend jaar (hopelijk) mijn IB. Ik vind het heel leuk!



Prrrr schreef:
Kunnen jullie TTO-ers een vraag voor mij beantwoorden? Ik heb op de Universiteit een stuk of vijf vakken in het Engels gevolgd, maar bij vier van die vakken was dat Engels zo tenenkrommend dat ik echt dacht: Jongens, doe het dan gewoon in een taal die je beheerst...

Is dat op de middelbare school nou beter? Krijgen je docenten ook opleiding voordat ze in het Engels les mogen geven?


De meeste leraren bij mij op school hebben hun CAE, en mijn IB docent is zelf Amerikaans, dus hun Engels is wel goed. Hoewel er ook zat leraren zijn die er écht niks van bakken.. Bijvoorbeeld mijn drama docent van vorig jaar. Echt vreselijk was dat, en dat hoorde nog bij IB ook..
Maar over het algemeen is het Engels van mijn leraren wel oké :)

Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 20:47

Vientje schreef:
Fleur_a schreef:
Ik vroeg me af of meer mensen dit kennen. Want TTO is nog redelijk nieuw, maar ik ben er echt super enthousiast over!


Niets nieuws aan hoor, bij ons op school was ik de tweede lichting en ben begonnen op TTO (2e klas) in 1997 ;) Dat was in Limburg trouwens. Toendertijd was het niveau van de leraren wbt Engels wel nog heel wisselend, en lesmateriaal was maar gewoon uit de UK getrokken.

Deze oude sok hier heeft er enorm veel aan gehad, op de universiteit had ik echt een voorsprong op de rest qua lezen/schrijven/colleges omdat daar ook alles in het Engels was. Nog steeds bij presentaties voor mijn werk (promoveren op de uni) heel blij met de vanzelfsprekendheid wat Engels spreken voor mij heeft. Dat was nooit zo geweest zonder TTO.

Ik denk dat ik mijn zin niet goed verwoord heb :D Voor onze school is het nog redelijk niew, dat was een betere zin geweest :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 94 bezoekers