vraag mbt vlooienpreventie hond

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

vraag mbt vlooienpreventie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 14:44

Hallo lieve hondenliefhebbers, ik heb een vraagje met betrekking tot vlooienpreventie bij onze jonge langharige boomer. Zelf heb ik weinig verstand van honden. Ik had van een kennis begrepen dat ik tegen vlooien het best schapenvet tabletten kon halen met knoflook maar toen ik met deze vraag bij de dierenwinkel kwam, werd dit ten zeerste afgeraden en kwam ze met van die pipetjes aan die je een keer per maand in de nek moet druppelen. Het was een stuk prijziger dan de schapenvet.

Volgens deze mevrouw was dit de enige garantie tegen vlooien. Ik gaf aan dat ik liefst zo min mogelijk met chemische middelen in de weer wil. Toen kwam ze met advant x.

Weten jullie of dit advies klopt?


maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: vraag mbt vlooienpreventie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:53

Enige garantie dat je geen vlooien hebt, is wanneer je geen dieren meer hebt, en dan het huis ontvlooit.

Wij hadden tot vorige week n sint bernard. (Hersens hielden er mee op)
Deze hoefden we alleen een pipet te doen, wanneer wij last van de vlooien hadden.
Vlooien wilden niet op hem zitten.
Wij maakten (Kom maar op bokt!! Want is het super slecht!) gebruik van frontline.
Dit hebben we 6 jaar lang gebruikt, en geen vlo in huis gehad.

Maar.....

2x per jaar, maakten wij het hele huis leeg qua dieren, en gingen er 2 bussen vee rust doorheen.
Wij hebben werkelijk waar, maar 2 x last van vlooien gehad, en dat kwam, omdat wij in het bos waren geweest met de hond, en spelend met een andere hond. Of op visite samen met de hond, ook met andere honden.

Wij pippeteerden niet 1x per maand...
Neu, gewoon als wij last van vlooien hadden.
Direct werd het huis mee genomen... En klaar.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: vraag mbt vlooienpreventie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 15:22

Ja de mevrouw van de boerenbond kwam met een in mijn ogen beetje bangmaakverhaal van ja als je vlooien in huis eenmaal hebt een soort van ramp is en je er niet 1 2 3 van af bent.
Volgens mij is de ene hond er vatbaarder voor dan de andere en vergaat de wereld naar niet en willen ze graag het dure spul elke maand aan je slijten. Ik wil gewoon wat het beste is voor hond en omgeving.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:25

piezze schreef:
Ja de mevrouw van de boerenbond kwam met een in mijn ogen beetje bangmaakverhaal van ja als je vlooien in huis eenmaal hebt een soort van ramp is en je er niet 1 2 3 van af bent.
Volgens mij is de ene hond er vatbaarder voor dan de andere en vergaat de wereld naar niet en willen ze graag het dure spul elke maand aan je slijten. Ik wil gewoon wat het beste is voor hond en omgeving.


Gewoon je omgeving van onder tot boven behandelen met een goed werkende omgevingsspray.
Daarnaast met goed werkende ontvlooiingsmiddel.

Met 2 of 3 vlooien is niet zoveel mis.
Het is alleen jammer dat een vrouwtjes vlo ongeveer 20 eitjes op een dag kan leggen en binnen een week een vlooiienplaag is ontstaan.

Omgevingsspray pakken de eitjes, de larven en de vlooien (vaak) aan, enkel de poppen niet.
Die kunnen (nog wel) 4 jaar, in hun cocon blijven zitten, voordat ze uit hoeven komen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:25

Schapenvet en knoflook werkt in ieder geval niet.
Pipetjes of sprays, afh. van welke wel.
En ja, als je 1 x vlooien in huis hebt is het nogal een klus om ervan af te komen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: vraag mbt vlooienpreventie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 15:29

In de winter ook?

_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:30

Advantix is verre van 'natuurlijk'. (Volgens mij is advantix het meest agressieve middel op dit moment, naast die tabletten die ze bij de DA voorschrijven.)

Knoflook en schapenvet is een leuk idee maar knoflook is ook giftig voor honden.

Ja, vlooien zijn een crime als je ze eenmaal in huis hebt. Dan is een keertje extra stofzuigen niet genoeg en moet je echt je hele huis aanpakken.

Wil je niet te veel chemicaliën en zwemt je hond niet graag, dan is een vlooienband een mooie oplossing. Seresto bijvoorbeeld. Heb je een kat in huis of kleine kinders dan is een vlooienband geen optie en is de enige oplossing toch pipetten.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:34

Ja, in de winter ook, wij hebben allemaal huizen met verwarming, dus planten ze zich ook dan prima voort.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: vraag mbt vlooienpreventie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 15:37

Bedankt voor de duidelijke antwoorden. Daar heb ik echt wat aan. Zijn de pipetjes en vlooienbandjes niet vreselijk slecht voor je hond eigenlijk?

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:42

Ik geef elke maand een pipet en spray elke maand de kussens in.
De buurvrouw zit nu al maanden in een plaag. Mijn hond speelt met de hare en ik hoeg echt geen vlooien.
Liever voorkomen dan genezen.

<3 <3 <3 <3

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:45

piezze schreef:
Bedankt voor de duidelijke antwoorden. Daar heb ik echt wat aan. Zijn de pipetjes en vlooienbandjes niet vreselijk slecht voor je hond eigenlijk?


Een vlooienbesmetting (en zeker een vlooienallergie) is erger voor je hond. Vlooienmiddelen (en ook anti-wormenmiddelen, die zul je ook moeten geven) zijn geneesmiddelen en als zodanig dus ook getest op veiligheid en verdraagbaarheid.
Eén tip: ga naar de DA voor antivlooienmiddelen. De middelen die je bij de dierenwinkel koopt, zijn de 'uitgewerkte' middelen van de DA. Maw, de (oudere) middelen waartegen resistentie bestaat.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:55

Mijn hond heeft via de da een groot tabl gehad. Ze at het of was het voedsel, Dit beschermt 3 maanden tegen vlooien en teken. Helaas weet ik niet meer hoe dit heet

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

Zoraida_04

Berichten: 311
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:56

Dat laatste is niet helemaal waar Ibbel. De Bolfo Gold bijvoorbeeld is een middel bij de dierenwinkel wat ook nog steeds bij de dierenarts verkocht word maar dan onder Advantage, precies hetzelfde middel.
Resistentie is overigens nog niet wetenschappelijk aangetoond dat dit er is onder de vlooienmiddelen.
Ben het uiteraard wel eens dat bijvoorbeeld Frontline erg traag werkt (24uur per vlo opnieuw voordat het gedood word).
Edit: Verder ben ik het geheel met je eens.

~ “No heaven can heaven be, if my horse isn't there to welcome me” ~

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:00

magriet schreef:
Mijn hond heeft via de da een groot tabl gehad. Ze at het of was het voedsel, Dit beschermt 3 maanden tegen vlooien en teken. Helaas weet ik niet meer hoe dit heet



Ken denpil. Wil me er aankomend jaar in verdiepen. En misschien volgend hoogseizoen geven. Heb goede en slechte ervaringen gelezen.


Mijn vorige hond kon niet tegen druppels etc. Toen de seresto band gekocht (jaren niets maar we kregen een kat dus leek me slim)
Ben niet dol op banden vanwegen mijn kleine kindjes. Maar ik had geen keuze.

<3 <3 <3 <3

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:10

Ibbel schreef:
piezze schreef:
Bedankt voor de duidelijke antwoorden. Daar heb ik echt wat aan. Zijn de pipetjes en vlooienbandjes niet vreselijk slecht voor je hond eigenlijk?


Een vlooienbesmetting (en zeker een vlooienallergie) is erger voor je hond. Vlooienmiddelen (en ook anti-wormenmiddelen, die zul je ook moeten geven) zijn geneesmiddelen en als zodanig dus ook getest op veiligheid en verdraagbaarheid.
Eén tip: ga naar de DA voor antivlooienmiddelen. De middelen die je bij de dierenwinkel koopt, zijn de 'uitgewerkte' middelen van de DA. Maw, de (oudere) middelen waartegen resistentie bestaat.


Geen onzin vertellen Ibbel ;)

Het werkt als volgt, een nieuw vlooienmiddel komt de eerste jaren bij de dierenarts te liggen. Dit omdat het dan "live" gaat. De dierenarts is immers de gewezen persoon om problemen te constateren en hier bij de juiste instantie melding van te maken.

Hoe goed een product ook getest word in de praktijk zal het zich moeten bewijzen.

Is een product ik geloof uit mijn hoofd 4 jaar in het DA kanaal verkocht en zijn er geen problemen dan mag het ook in het vrije kanaal verkocht worden.

Zoals Zoraida al aangeeft Bolfo gold verkoopt de dierenspeciaalzaak, Advantage de dierenarts. Is exact hetzelfde product.

Frontline heeft geen aangetoonde resistentie en anders nodig ik graag iemand uit om met de bewijzen te komen. Het is landelijk gezien een van de meest gebruikte producten. De dierenarts heeft gewoon producten liggen op basis van dezelfde werkzame stof als frontline.

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:18

De dermatologen op de faculteit spreken elkaar tegen. Een is van mening dat Frontline nog werkt de ander niet.

Die pil is de Bravecto pil. Mijn hond ziet die giga pil echt aan voor een snoepje. Zij gaat bijna dagelijks mee naar de kliniek en heeft tot nu toe met Advantix en Bravecto nog geen vlo of teek gehad.

Ik zou wel voor een product kiezen dat zowel tegen vlooien als teken werkt.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:21

1x per maand druppelen, regelmatig kleedje + mand in de wasmachine en goed stofzuigen. Hond is 9 jaar en nog nooit last van vlooien gehad.
Ik zou wel preventief beschermen tegen vlooien en niet afwachten tot de vlo gezien is om vervolgens heel je huis ondersteboven te moeten halen.

KNHS: L2 + 8

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:22

magriet schreef:
Mijn hond heeft via de da een groot tabl gehad. Ze at het of was het voedsel, Dit beschermt 3 maanden tegen vlooien en teken. Helaas weet ik niet meer hoe dit heet


Dat is de bravecto.

Werkt erg prettig!! Veel mensen zijn er erg blij mee.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:23

+ dat 99% mis gaat door verkeerd gebruik. Minder als 5% zit op het dier, de rest door je huis. En de eitjes en larven zijn plakkerig dus die loop je heel gemakkelijk mee naar boven. Als je graag natuurijke producten wilt, probeer dan de omgevingsspray van Ecostyle.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Wilma op 05-07-15 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:26

Wilma schreef:
+ dat 99% mis gaat door verkeerd gebruik. Minder als 5% van een vlooienplaag zit in je huis, en niet op het dier. En de eitjes en larven zijn plakkerig dus die loop je heel gemakkelijk mee naar boven. Als je graag natuurijke producten wilt, probeer dan de omgevingsspray van Ecostyle.
Succes!


Denk dat je bedoeld.... Minder als 5% zit op de hond???

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Re: vraag mbt vlooienpreventie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:41

Excuus, precies verkeerd om getypt ;)

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: vraag mbt vlooienpreventie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:42

Hihihi geeft niet :D Het is zondag...
Of mag ik het op het warme weer zetten...

(T kan erger hoor :D )

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:42

Wij hebben een hond die reageert op allerlei dingen met jeuk. Het is van tevoren niet te voorspellen waarop hij reageert, maar chemische middelen zijn erg vaak raak dus wij ontvlooien al jaren niet meer. Afgelopen zomer liep de jeuk ernstig op na een klein scheerwondje (net één tandje in de lies geraakt, nauwelijks groter dan een speldenknop) en is hij voor de zekerheid ontvlooit met bravecto terwijl hij ook aan de prednison zat. Helaas was het geen vlooienprobleem en heeft hij tot de winter aan de prednison gemoeten (onder een ½ pil per dag kreeg hij weer jeuk. Zelfs na 2 weken jeukloos te zijn geweest).

De keer met jeuk daarvoor had hij werkelijk vlooien, dat hebben we opgelost door hem 3-4x per dag te controleren op vlooien. Hij en het huis is niet met chemische middelen behandeld. Alleen zijn schapenvachten hebben we ingespoten en daarna door de regen weer schoon laten worden.

Hij is, op die ene keer met bravecto, nu al 4 jaar niet ontvlooit en we hebben dus 1x effectief vlooien gehad.

Ik heb nu 2 pups van 4 maanden die opeens jeukerig zijn, die heb ik wel met een pipet (advantix) ontvlooit. Ondanks dat ik geen vlooien kon vinden. Ze zijn helaas nog steeds jeukerig dus blijkbaar waren vlooien niet het probleem (dan had het in ieder geval moeten verminderen en ik vind op geen van de 3 honden ook maar één vlo). Het wordt waarschijnlijk gewoon tijd voor een bad.

Advantix vind ik op het moment het beste pour-on middel. Ik heb nog 2 pipetten dus voor een volgende behandeling heb ik liggen, volgend jaar krijgen de pups een seresto-band. In mijn ogen is dat de beste vlooien/tekenbestrijding, maar ze zijn nu nog hard in de groei en in de komende 8 maanden verwacht ik dat ze over de 8kg gaan (wisselmoment tussen grote en kleine band).

Zolang je geen last hebt van vlooien, zou ik rustig de knoflookbonbons gebruiken. Als het een klein beetje helpt kan het dus al voldoende zijn. Ik behandel mijn honden in ieder geval niet preventief tegen de vlooien (en ontwormen alleen het eerste jaar. De oudere hond doen we mestonderzoek bij tegelijkertijd met de volwassen paarden). Overigens heeft de vrouw wel gelijk. Preventief chemisch behandelen is het dichtste dat je bij een geen-vlooiengarantie kan komen. En of je dat nou doet met een seresto-band of advantix, dat is persoonlijk. De seresto-band werkt 8 maanden, maar moet continu om. De advantix moet iedere 4 weken, maar merk je na aanbrengen niets meer van (als de natte plek gedroogd is).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Jennyxx

Berichten: 3036
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: vraag mbt vlooienpreventie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:57

Precies ik behandel de honden en kat ook alleen als ze vlooien hebben. Dan zijn ze zo weer weg. Omgevingsspray nog nooit nodig gehad. En ik heb gelukkig al heel lang geen anti-vlo hoeven te gebruiken. Het blijft toch chemische troep..

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: vraag mbt vlooienpreventie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:19

Zolang er geen vlooien zijn hoef je niet te behandelen, tenzij de kans op vlooien zeer aanwezig is. Dan kan je beter vooraf handelen dan achteraf en maandenlang overlast te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Crista, SemrushBot en 29 bezoekers