hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 10:44

Dag allemaal,

voor een vriendin met spierziekte ben ik eens op zoek naar de verschillende manieren dat mensen op een hun paard komen. Eenmaal op het paard lukt het wel.

Paard leren liggen is geen optie, aangezien ze op dit moment geen eigen paard heeft en op dit moment niet de mogelijkheid heeft om er een te kopen.

Keukentrapjes kosten eigenlijk erg veel moeite en een loopplankje lijkt erg groot.

Dus mijn vraag...hoe doen jullie dat?

Merken jullie dat het moeilijker is een bijrijdpaard te zoeken?
Op welke manier bespraken jullie dit met een eigenaar?
welke tips en tricks hebben jullie geholpen?

mvg

Louise


Farjen

Berichten: 7966
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:25

Laatst bijgewerkt door Farjen op 05-07-15 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:26

Wij hebben op de manege opstapplatformen staan die ook gebruikt worden voor de gehandicapte ruiters als opstap. Deze gebruiken wij ook met opstappen of een krukje van ikea. Ik kan begrijpen dat ze moeilijk aan een verzorgpaard komt. Veel eigenaren kijken je al raar aan als je met krukje wil opstappen. Terwijl dat echt veel beter is voor een paard.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:29

Wat is precies lastig voor haar met opstijgen? Bijvoorbeeld het omhoog brengen van het linkerbeen, juist het afzetten of iets anders? Dan is het misschien wat makkelijker meedenken.

Ik zou er als eigenaar trouwens geen probleem mee hebben, ook niet als iemand een extra voorziening wil maken om op te stappen. Dat zou je alleen wel zelf moeten regelen/maken dan.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 11:40

Hoe ziet het opatapplatform eruit?

Opstapbeugel is nog te zwaar.

Als ik goed begrepen heb zijn opstapjes en krukjes te zwaar. Ze mist kracht en de meeste trappen vragen ook te veel. Maar ik pols even bij haar.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:55

Mijn dochter heeft de spierziekte MG en heeft regelmatig verminderde kracht in haar benen en armen.
Zij kan met een goed opstapje van minimaal 2 treden prima opstappen. Soms moet ze even weer op krachten komen als ze op het opstapje staat, maar pony heeft daar geen moeite mee en blijft makkelijk staan. Gelukkig is pony in kwestie niet zo groot en is de opstap dus ook niet groot.
Ik denk dat een groot paard veel meer kracht kost om erop te komen. Dan zou je dus een nog hogere opstap moeten vinden, het makkelijkste voor mensen met een spierziekte die gepaard gaat met verminderde kracht is als ze hun been eroverheen kan zwaaien en dan kunnen gaan zitten.
Maar met een groot paard wordt dat lastig.

Groetjes Jolanda

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:13

Ik ken 2 mensen met een beperking. De ene heeft een fjord en zij stapt op met zo' n ikea krukje. Zij doet haar rechterbeen in de beugel ( ja rechts) gaat op het zadel zitten, voet uit de beugel, met hulp zwaait ze haar been over de manenkam en zit. Met hulp de voeten in de beugels en dan kan ze rijden. Zij heeft ook een spierziekte. Ze heeft ook hulp nodig met opstappen.
De ander is iemand met hersenschade en daardoor minder spierkracht. Voor haar staat er een opstapplateau. Dit podium heeft 4 treden en aan 1 kant een leuning. Iemand parkeert het paard naast het podium en zij doet gewoon haar linkerbeen in de beugel en haar man tilt haar op en met een zwaai zit ze in het zadel. Ook zij heeft altijd hulp nodig. Dat podium is van metaal en staat nu op een vaste plek.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 12:25

Wat zijn de reacties van de omgeving eigenlijk?
( mijn ; en je laat je er daar tegenhouden? Nergens voor nodig om je er voor te schamen! Ze hebben er niks van te vinden...en eigenlijk denk ik niet dat er iemand iets belachelijks aan vindt... En zo ja zijn ze je niet waard) heeft zr al genoeg gehoord.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:32

Pakken stro balen opstapelen als trapje

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 13:04

Arjan, de hoogte van een stropakje is al te moeilijk om zelfstandig te nemen. Maar alvast bedankt voor het meedenken!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:33

Kan je niet een stevige opstap kruk die hoog genoeg is voor joiw op een vaste plaats hebben? Paard daar eerst aan leren wennen en dan kan je altijd vandaar opstappen, zelf hoef je nooit die opstapplaats neer te zetten en jij kan zo opstappen...als paard leert er netjes stil naast te blijven staan totdat jij commando geeft weg te stappen is het volkomen veilig, allen je opstapplaats moet solide zijn..een keukentrapje heeft geen voorkeur, grote blokken aan elkaar , breed genoeg, zwaar genoeg en hoog genoeg.

_zusjuh
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-03-15

Re: hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:31

Inderdaad kijken of je een opstapplaats kan creëren en paar daar aan laten wennen.. De Ikea krukjes zijn zeker bij een niet al te groot paard vaak al redelijk hoog genoeg! anders het paard iets lager te laten staan dan degene die op stapt ;)

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:37

Denk dat je idd even moet navragen wat ze precies kan.
Opstapbeugel is idd erg lastig; lukt me zelf ook niet.
Heb zelf zo'n opstapblok gekocht; zijn erg prijzig, maar voor mij een fijn trapje die ik goed op kom en zelf op kan stappen. Met een beetje hulp en inventiviteit denk ik dat opstappen voor de meesten goed mogelijk is. Idd het paard goed laten wennen aan de opstapplek. De braafste hier had daar de meeste moeite mee :') .

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:45

wizewo schreef:
Arjan, de hoogte van een stropakje is al te moeilijk om zelfstandig te nemen. Maar alvast bedankt voor het meedenken!


In dat geval lijkt mij toch zo'n opstap die ze voor bv rolstoelen gebruiken het meest praktisch. Schuine kant waar de amazone omhoog kan lopen, paard leren er netjes naast te blijven staan zodat ze rustig op kan stappen.
Of iemand die helpt, voetje geeft maar dan is ze daar wel van afhankelijk.

Bovenstaande puur vanuit praktisch oogpunt geredeneerd zonder veel kennis van aangepast rijden oid hoor, dat wil ik er wel even bijzeggen.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:51

Een hoger trapje zoeken? Ik kan begrijpen dat een opstapstation zoals ze hier op de manege gebruiken een hoop gedoe is om te maken/neer te zetten, maar een hogere keukentrap moet toch nog wel te doen zijn. Er zijn vast trapjes te vinden met meer dan twee treden en het is niet moeilijk om aan een paard te leren dat zoiets niet eng is :)

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:01

Ik heb zelf ook een krukje nodig om op te stappen, maar als ik zo lees wat ze niet kan. Wat kan ze wél want dat is belangrijker om ook te weten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:04

Ineke2 schreef:
Ik heb zelf ook een krukje nodig om op te stappen, maar als ik zo lees wat ze niet kan. Wat kan ze wél want dat is belangrijker om ook te weten.


Oh sorry, ik dacht gelezen te hebben dat krukjes alleen niet hoog genoeg waren. Mijn excuses :)

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:06

wizewo schreef:
Wat zijn de reacties van de omgeving eigenlijk?
( mijn ; en je laat je er daar tegenhouden? Nergens voor nodig om je er voor te schamen! Ze hebben er niks van te vinden...en eigenlijk denk ik niet dat er iemand iets belachelijks aan vindt... En zo ja zijn ze je niet waard) heeft zr al genoeg gehoord.


Ze zou de reacties van de baan kunnen vegen door voordat er iets gezegd wordt te zeggen dat het veel fijner voor het paard is. Eerst hangen aan het zadel, been in de beugel en je optrekken is bewezen niet fijn voor het paard zijn rug.
Ik denk eigenlijk niet dat als mensen weten dat ze niet anders kan nog commentaar durven te hebben..of ben ik te naïef ?

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 15:20

Ik volg je redenering mirim. Hehe, als dat zo is, ben ik ook naief.

Ik heb gevraagd eens te kijken hoeveel tredes ze aankan en hoe hoog de tredes çonfortabel zijn. Kunnen we eens kijken of het beschikbaar is of we zelf iemand aan het werk moeten zetten


Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:32

Hihi ja jullie zijn naief. Ze zullen het niet meer openlijk doen ( de meesten) maar zeker kletsen.

Inmiddels haal ik daarvoor mijn schouders op en ga gewoon door met wat ik het liefste doe. Lekker rijden :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:12

Wij hebben een Curver trapje.
Is makkelijk mee te nemen als we op wedstrijd gaan of gewoon eens met de trailer weg gaan.


Afbeelding

De opstap is ook niet te hoog. Ik ben alleen bang dat het voor een groot paard onvoldoende hoog is.

Groetjes Jolanda

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:27

wizewo schreef:
Hoe ziet het opatapplatform eruit?

Opstapbeugel is nog te zwaar.

Als ik goed begrepen heb zijn opstapjes en krukjes te zwaar. Ze mist kracht en de meeste trappen vragen ook te veel. Maar ik pols even bij haar.


Bedoel je dat een krukje voor haar te zwaar is om door de bak naar het paard te brengen?
Ik neem aan dat ze niet alles alleen doet als ze gaat rijden? Als ze hulp heeft kan diegene toch het krukje voor haar meenemen en weer uit de bak brengen?

Of bedoel je dat traplopen te zwaar voor haar is?

tiwi1969

Berichten: 7624
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:41

De ervaring die ik met ruiters met een spierziekte heb (Duchenne en LGMD) is dat de treden van de trapjes/krukjes te hoog zijn en zij gebaat zijn bij een opstap met meer en lagere treden evt. met een leuning erlangs.
Een andere optie is een rolstoelhelling die aan het einde overgaat in een platform van waar ze bijna op gelijke hoogte met de pony staan.

Een ander ding om aan te denken is het gebruikte zadel. Een lage lepel is aan te bevelen omdat ze dan hun rechter been niet zo hoog hoeven te heffen.
Ruiters waarvoor lichtrijden geen optie is doen het vaak goed op voltigeerpad met voltigeersingel.
Een tussenvorm kan een boomlooszadel zijn.

Overigens vind ik het voor de veiligheid van een ruiter die moeite met opstappen heeft beter als ze dat niet alleen doen. Een paard, hoe braaf ook, kan altijd schrikken en een ruiter met spierziekte kan zich over het algemeen niet vlot redden bij een onverwachte beweging terwijl hij zelf half in het zadel zit/hangt.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hoe stappen jullie op (spierziekte) en enkele andere vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:49

Vilheide die is denk ik niet geschikt als ik het verhaal zo lees.
Is die trouwens wel goed stabiel? Uiteraard moet het paard braaf blijven staan, maar soms zetten ze toch een stapje om hun evenwicht te bewaren o.i.d.
Dan moet het krukje niet al om ver liggen omdat de ruiter het gewicht daardoor anders verdeeld. Heb wel is meegemaakt met zo'n soort trapje dat die omviel omdat ik mijn gewicht naar 1 kant van het trapje moest brengen. Ik ben overigens geen zwaar gewicht, weeg maar 50 kilo dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:51

Opstapje op maat laten maken, met meer treden zodat de stappen niet te groot zijn, en een opstapplatformpje zo hoog dat ze er op kan zonder met een voet in de beugel te kunnen.
Ik weet niet waar ze woont, maar hier in Twente weet ik wel iemand die dat kan en wil maken.

Zou voor mij als eigenaar geen belemmering zijn als ik een bijrijder zocht trouwens. Ik kijk liever naar mogelijkheden ipv beperkingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 16 bezoekers