Opleiding Manege Instructeur Basissport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 13:59

Hoi allemaal,

Gisteren zag ik op de site van de FNRS dat ze in combinatie met de KNHS een opleiding aanbieden, gericht op het geven van manegelessen. http://www.fnrs.nl/files/9914/3591/5260 ... ucteur.pdf

Nu heb ik als klein meisje altijd gezegd ik wil later ook lesgeven op de manege. Helaas toen ik oud genoeg was is de ORUN Basiscursus zonder eigen rijden eruit gegaan. En de cursussen die toen werden aangeboden waren zo goed als onmogelijk.

Nu wordt dus deze cursus aangeboden en ben ik dus aan het denken om deze te volgen. Het lijkt mij nog steeds heel leuk en deze cursus lijkt wel redelijk haalbaar.

Ik moet er nog even over nadenken. Red ik het qua tijd, aangezien ik ook ga afstuderen. Is mijn eigen rijden goed genoeg om de toelatingstest door te komen en valt het allemaal te regelen om een paard mee te nemen naar locatie etc.

Daarom maak ik dit topic dus, in de hoop dat er mensen zijn die er ook over aan het twijfelen zijn, of misschien mensen die ervaring hebben met de opleiding van de FNRS die afgelopen jaar is aangeboden! Ik ben dan ook heel benieuwd naar jullie meningen!


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:02

Niveau is heel erg laag van deze opleiding, wel zijn ze geloof ik hierin bezig te verbeteren.
Maar qua rijden wordt iedereen aangenomen, heb gezien dat mensen die niet eens voelden dat ze in de verkeerde galop zaten werden aangenomen..... en dat moet dan kinderen gaan leren rijden denk ik dan ????

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:16

Jammer dat de paarden ook hier weer 1.60 moeten zijn.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

darkadia

Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:24

Ik heb hier ook naar gekeken, heb wel de ORUN basiscursus gedaan in 2009, maar door omstandigheden het papiertje niet gehaald. Pas sinds kort een eigen paardje, die net half jaartje zadelmak is dus ook nog lang niet op niveau van wat ze nu vragen bij de ORUN. De FNRS cursus viel mij echter tegen qua inhoud en kennis (ken enkele mensen die deze gevolgd hebben), maar is wel een relatief simpele manier om lesbevoegdheid te krijgen. Zelf wacht ik liever tot ik alsnog de ORUN kan doen, maar ook hier is het grooste probleem een geschikt paard, en het mee nemen van een paard naar de cursus...

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:29

Urielle schreef:
Jammer dat de paarden ook hier weer 1.60 moeten zijn.


Ja precies! Nu is mijn 3jarige merrie al 1.60m en groeit nog door dus dit levert voor mij geen problemen op aangezien ik ik deze opleiding ook wil gaan volgen maar ik zie de meerwaarde er niet van in dat een paard minimaal 1.60m moet zijn.


Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:29

He wat stom zeg, ik had interesse in de opleiding Instructeur Basissport en wilde me daar dit najaar voor aan gaan melden, maar nu zie ik dat de eisen veranderd zijn. Ik had bewust voor deze opleiding gekozen omdat hier tenminste niet als eis werd gesteld dat je een paard van 1.60 moet hebben, in tegenstelling tot de ORUN opleiding. Maar nu zie ik dat dat inmiddels bij de FNRS ook verplicht is. :roll:

Zo te zien bestaat de opleiding Instructeur Basissport niet eens meer? >;)

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 14:32

Wat ik denk is dat de FNRS is gaan samenwerken met de KNHS. dat de cursus van de FNRS zelf niet meer bestaat, maar nu aangeboden wordt door de KNHS. Dus eindelijk een opleiding vanuit de KNHS die gericht is op maneges.

Waar ik zelf nog over twijfel of het nou zo'n groot verschil is tussen allround en manege.

Vind het wel jammer dat je ook hiervoor moet beschikken over een eigen paard. Ik rij zelf op de manege, dus die kan ik niet meenemen naar andere locaties. En mn bijrijdpaard, ligt in de prak momenteel en die heb ik zelf ook met lange na niet op L niveau dressuur en springen kan die al helemaal niet haha. Dus dat wordt hem ook niet.

ekelienh
Berichten: 245
Geregistreerd: 26-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:34

Kan iemand mij vertellen wat de kosten zijn?

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:35

Het komt er inderdaad op neer dat wanneer je geen eigen paard hebt, of een paard kleiner dan 1.60 dat de opleiding voor jou al niet mogelijk is. Zonde...
Bij de vorige opleiding van de FNRS kon je een paard op de opleidingslocatie huren.

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:36

Wat fijn dat er een topic van is. Ik ben ook aan het kijken naar zowel de basis instructeur van de fnrs als die van de knhs. Voor beide krijg je vrijstelling als je je de vooropleiding hebt gedaan alleen vind ik dat wel een duur grapje worden dan. Weet iemand hoe lastig de toelatingstesten zijn die gehouden worden op 19 en 27 aug van beide opleidingen?. Ik weet dat het niveau van de fnrs lager ligt dan die van de knhs en dat de opleiding een jaar duurt van de fnrs waardoor ik toch iets meer trek naar de opleiding van de knhs.. Ik vind het lastig met al die nieuwe eisen..

De fnrs is inderdaad gaan samen werken met de knhs maar let op! Voor de fnrs moet je ook stage lopen of werkend zijn iig op een fnrs manege.. Wat ik er uit begreep iig. Misschien een mogenlijkheid om dan van je werk een paard mee te nemen?
Laatst bijgewerkt door anniek_uc op 05-07-15 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Never let the fear of striking out keep you from playing the game.. :+:
ღAmor Omnia Vincitღ

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 14:38

ekelienh schreef:
Kan iemand mij vertellen wat de kosten zijn?

Deze kost uit mijn hoofd 1325,1350 ongeveer!

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:38

ekelienh schreef:
Kan iemand mij vertellen wat de kosten zijn?


Even uit mijn hoofd is de opleiding van de fnrs 1325 en als je ook de toelatings test moet doen is die 100 euro.

Never let the fear of striking out keep you from playing the game.. :+:
ღAmor Omnia Vincitღ

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:40

Ook al een eis van maat.. zucht.. dan ga ik het idee maar aan de wilgen hangen.
Wou in het verleden al ORUN doen, maar tja.. mijn fjord is 1.47.. die mocht niet.
Stalgenoot met ielfriemel damespaardje dat net paard was mocht wel, nou daar kon je echt geen stevig of groot iemand van 90 kilo opzetten was zijn eigenaresse (vedergewicht) gewend, mijne kwam dan stuk beter weg met zwaarder iemand. (robuustere bouw en mij gewend, ben geen veder gewicht)
Dus die eis van alleen stokmaat gaat nergens over.

Wou later met mijn zwarte (nog oude stijl), maar had ik toen nog maar pas, dus was advies van diegene die het hier in de buurt altijd gaf, wacht nog even. Maar nu is natuurlijk hele opleiding op zijn kop.

Vind dat nou wel weer jammer, niet dat ik nou echt van plan ben veel les te gaan geven, maar zo wordt het je wel erg moeilijk gemaakt.
(heb dus geen paarden van 1.60)
Ik wil overigens als ik dan iets doe nog steeds ORUN met eigen rijden, voor zover daar nog iets van over is.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 14:41

anniek_uc schreef:
Wat fijn dat er een topic van is. Ik ben ook aan het kijken naar zowel de basis instructeur van de fnrs als die van de knhs. Voor beide krijg je vrijstelling als je je de vooropleiding hebt gedaan alleen vind ik dat wel een duur grapje worden dan. Weet iemand hoe lastig de toelatingstesten zijn die gehouden worden op 19 en 27 augustes van beide opleidingen?. Ik weet dat het niveau van de fnrs lager ligt dan die van de knhs en dat de opleiding een jaar duurt van de fnrs waardoor ik toch iets meer trek naar de opleiding van de knhs.. Ik vind het lastig met al die nieuwe eisen..

De fnrs is inderdaad gaan samen werken met de knhs maar let op! Voor de fnrs moet je ook stage lopen of werkend zijn iig op een fnrs manege.. Wat ik er uit begreep iig. Misschien een mogenlijkheid om dan van je werk een paard mee te nemen?

Volgens mij bestaat de cursus vanuit de FNRS niet meer! De cursus manege instructeur basissport vanuit de KNHS duurt ook een jaar. Allround zelf duurt volgens mij 20 weken.

De cursus van de FNRS zelf was ook dat je voor de aspirant cursus F12 moest hebben en de instructeurscursus F16 niveau moest hebben..

Vind het zelf jammer dat je voor deze cursus ook een eigen paard moet hebben, maakt het toch allemaal wat lastiger!

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:46

Laura_ schreef:
anniek_uc schreef:
Wat fijn dat er een topic van is. Ik ben ook aan het kijken naar zowel de basis instructeur van de fnrs als die van de knhs. Voor beide krijg je vrijstelling als je je de vooropleiding hebt gedaan alleen vind ik dat wel een duur grapje worden dan. Weet iemand hoe lastig de toelatingstesten zijn die gehouden worden op 19 en 27 augustes van beide opleidingen?. Ik weet dat het niveau van de fnrs lager ligt dan die van de knhs en dat de opleiding een jaar duurt van de fnrs waardoor ik toch iets meer trek naar de opleiding van de knhs.. Ik vind het lastig met al die nieuwe eisen..

De fnrs is inderdaad gaan samen werken met de knhs maar let op! Voor de fnrs moet je ook stage lopen of werkend zijn iig op een fnrs manege.. Wat ik er uit begreep iig. Misschien een mogenlijkheid om dan van je werk een paard mee te nemen?

Volgens mij bestaat de cursus vanuit de FNRS niet meer! De cursus manege instructeur basissport vanuit de KNHS duurt ook een jaar. Allround zelf duurt volgens mij 20 weken.

De cursus van de FNRS zelf was ook dat je voor de aspirant cursus F12 moest hebben en de instructeurscursus F16 niveau moest hebben..

Vind het zelf jammer dat je voor deze cursus ook een eigen paard moet hebben, maakt het toch allemaal wat lastiger!


Klopt dat dat de zelfde cursus is inderdaad. Ze zijn gaan samen werken maar ik zit inderdaad daarnaast te kijken naar de allround omdat deze 20 weken is en 6x een zaterdag dacht ik. Deze is wel gelijk ook een stukje duurder.
Mijn baas is nu zelf aan het kijken welke zij het meeste geschikt vind want ik zie door de toelatings eisen door de bomen het bos niet meer.

Ik vind het goed dat je moet kunnen laten zien dat je wat kan maar een hele vooropleiding vind ik best wel wat.

Als jij het wel gaat doen ga je dan voor die toelatings test of heb jij je aspirant? Je krijgt ook vrijstelling als je je orun 2 hebt gehaald.

Never let the fear of striking out keep you from playing the game.. :+:
ღAmor Omnia Vincitღ

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 14:52

Ooh op die manier, jij twijfelt dus eigenlijk ook een beetje tussen de allround en manege variant?

Zelf twijfel ik ook tussen beide, omdat het in mijn ogen veel op elkaar lijkt en de toegangseisen in mijn ogen op het zelfde neerkomen! Daarom weet ik zelf ook niet wat het ''verschil'' tussen beide is.

Zelf zou ik dan gaan voor de toelatingstest. Heb zelf toen niet de aspirant gedaan, omdat dat op ruim 3000 uit zou komen om uiteindelijk een papiertje te halen om voor altijd les te blijven geven. Twijfel zelf alleen enorm of ik het niveau van die toelatingstest aan kan. Ik kan opzich wel lekker een rondje rijden. Ik heb zelf mijn F12 diploma en dat staat aan L niveau, maar ik geloof niet dat ik bij de KNHS in de L winst zou rijden. Dus vraag me nog vooral af of ze kijken naar ''KNHS'' niveau of FNRS niveau.

ekelienh
Berichten: 245
Geregistreerd: 26-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:54

Ik heb het net doorgelezen. sjonge wat een lange opleiding. weet iemand op welke locaties deze opleiding gaat komen?ik kan het alleen vinden van de ''gewone' opleiding. Lijkt me wel een leuke opleiding.

ekelienh
Berichten: 245
Geregistreerd: 26-10-09

Re: Opleiding Manege Instructeur Basissport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:55

IK rij F16 laura, maar denk over dat L nivo het zelfde als jou! _/-\o_

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:55

Vindt het toch erg raar, die eis van dat je een paard moet hebben boven de 1.60, zit daar enige logica achter?

Niet dat ik zelf ooit instructrice zou willen worden, maar vindt het erg onneerlijk tegen over mensen met een kleiner paard of een ponny die dan geen instructeur kunnen worden. Zouden ze niet moeten kijken naar de ervaring van het mens en niet de lengte van het paard? :')

Hoewel , waar ik les (fnrs ) zijn op de eigenaren alle instructeurs ruiters die daar ooit begonnen zijn en zijn blijven plakken. Geen van hen heeft een eigen paard? Denk dat er dus zeker meer mogelijkheden van opleiding zijn, zal ik naar kijken als ik jullie was. Geen idee welke hun hebben gedaan maar kan het eventueel wel vragen als jullie willen?

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:59

Deze nieuwe opleiding is door de FNRS en de KNHS samen ontwikkeld. Vandaar ook sommige KNHS eisen: het examen wordt door de Orun afgenomen. Vergis je overigens niet... 10 jaar geleden werd de MMI opleiding ook al afgenomen door een team van examinatoren van Deurne, Orun en KNHS.
Voor iedereen die nu baalt dat zijn/haar pony te klein is: de opleiding is in eerste instantie bedoelt voor medewerkers van FNRS manegebedrijven. Men gaat er dan ook van uit dat de werkgever een geschikt paard ter beschikking kan stellen wanneer de deelnemer zelf geen geschikt paard heeft

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 15:01

ekelienh schreef:
Ik heb het net doorgelezen. sjonge wat een lange opleiding. weet iemand op welke locaties deze opleiding gaat komen?ik kan het alleen vinden van de ''gewone' opleiding. Lijkt me wel een leuke opleiding.

Wat ik begrijp is dat deze opleiding op jouw eigen manege wordt gedaan. Je loopt een soort stage gedurende dat jaar. Dan zijn er nog 2 terugkomdagen (en ik denk dat deze op Ermelo zijn).

Wel moet je regelmatig filmpjes opsturen van de voortgang.

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:04

Metaxa: in het verleden bestond er een KNHS opleiding zonder eigen rijden. Daar hoefde je dus geen eigen paard voor mij te nemen. Die opleiding bestaat niet meer.
Tot en met dit jaar bestond er ook een FNRS opleiding waarbij een eigen paard niet per se noodzakelijk was, je kon namelijk ook een paard van de opleiding zelf gebruiken.

Dat is nu dus veranderd. Ik denk dat de instructeurs op jouw manege een van bovenstaande opleidingen hebben gevolgd ;)

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:05

Laura_ schreef:
Ooh op die manier, jij twijfelt dus eigenlijk ook een beetje tussen de allround en manege variant?

Zelf twijfel ik ook tussen beide, omdat het in mijn ogen veel op elkaar lijkt en de toegangseisen in mijn ogen op het zelfde neerkomen! Daarom weet ik zelf ook niet wat het ''verschil'' tussen beide is.

Zelf zou ik dan gaan voor de toelatingstest. Heb zelf toen niet de aspirant gedaan, omdat dat op ruim 3000 uit zou komen om uiteindelijk een papiertje te halen om voor altijd les te blijven geven. Twijfel zelf alleen enorm of ik het niveau van die toelatingstest aan kan. Ik kan opzich wel lekker een rondje rijden. Ik heb zelf mijn F12 diploma en dat staat aan L niveau, maar ik geloof niet dat ik bij de KNHS in de L winst zou rijden. Dus vraag me nog vooral af of ze kijken naar ''KNHS'' niveau of FNRS niveau.



Wat ik gehoord heb is dat bij de fnrs het niveau met rijden lager ligt. Wat ik dus nu tegenstrijdig vind ivm de zelfde toelatingseisen aan de allround. Ik ben zelf met mijn paard L1 met winstpunten dus dat kunnen we wel aan, zie alleen op tegen de 70 cm springen. Daar ligt haar talent niet. In het ergste geval neem ik een paard van het werk mee. Ik denk dat je met F12 een prima rondje kan rijden en ook goed kan meekomen. Kijk maar wat je moet doen, rechte lijnen rijden zag ik en indien het bevordelijk is voor je paard wat lastigere figuren. Dit is geen einddoel staat er bij.

Heb jij wel een fnrs manege waar je stage kan lopen enzo? Want dit was ook een van de punten zag ik.

*toevoeging.
Nee ik kom dus ook niet uit het verschil tussen beide opleidingen. Het enige verschil wat ik zie is de duur van de opleiding, dat van de allround wel de plaatsen van de cursus bekend is en de prijs is verschillend.

Never let the fear of striking out keep you from playing the game.. :+:
ღAmor Omnia Vincitღ

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 15:10

ik kan wel stage lopen bij een FNRS manege, dat is geen probleem! Het enige probleem is dat wij op de manege niet echt paarden hebben staan die L niveau lopen en bij ons wordt er zo weinig gesprongen dat ze ook echt geen 70 cm kunnen rondspringen. (ik weet ook niet of de manege paarden vervoert, weet dat ze daar nooit zo happig op waren) Opzich ken ik wel wat mensen met eigen paarden, deze kunnen wel dressuur, maar dan kom je toch weer aan bij het springen wat jij zegt! Maargoed, misschien als het niveau van de manegecurus iets lager ligt dan bij allround, dat het wel haalbaar is! (alhoewel ik dat ook tegenstrijdig vind met de toelatingseisen)

Waar vindt jij dat van rechte lijnen rijden etc.??

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:13

Ingrid_92 schreef:
Metaxa: in het verleden bestond er een KNHS opleiding zonder eigen rijden. Daar hoefde je dus geen eigen paard voor mij te nemen. Die opleiding bestaat niet meer.
Tot en met dit jaar bestond er ook een FNRS opleiding waarbij een eigen paard niet per se noodzakelijk was, je kon namelijk ook een paard van de opleiding zelf gebruiken.

Dat is nu dus veranderd. Ik denk dat de instructeurs op jouw manege een van bovenstaande opleidingen hebben gevolgd ;)


Ow, dus hij is echt net afgeschaft? Vreemd, jammer dat ze dit hebben gedaan, vind dat iedereen een kans verdiend!

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers