Webshop verzend anders dan afgesproken, boete?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Webshop verzend anders dan afgesproken, boete?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 11:58

Hallo!
Ik weet niet of het hier goed staat. Anders merk ik het wel.

Afgelopen maandag via de boktmarkt een rijbroek besteld bij een webwinkel. Hierbij heb ik 6,95 betaald aan verzendkosten. Gisteren lag er een brievenbuspakje in de bus. Op mijn vraag of ik het verschil in verzendkosten teruggestort zou krijgen kreeg ik als antwoord: we hebben een boete van 5,50 gekregen van de post, als blijkt dat dat bij jouw pakket niet het geval was krijg je het verschil tussen de verzendkosten terug.

Een brievenbuspakket kost 3,95 en het verschil is dus maar 3 euro. Toch heb ik er, vind ik, weinig mee te maken of zij er een boete voor gekregen hebben. Wat zouden jullie antwoorden?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 05-07-15 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt


Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: Webshop verzend anders dan afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:03

Ik vind dat eerlijk gezegd vrij onprofessioneel :o Zij horen gewoon te verzenden zoals de afspraak is en die boete is ook voor het bedrijf imo.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Webshop verzend anders dan afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:04

Daar sta jij ook los van, of hun een boete gehad hebben of niet. Ik snap niet dat ze het niet gewoon veilig in een doosje hebben opgestuurd... ;)

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:05

Helemaal eens met de bovenstaande reactie. Hun probleem dat ze zich niet aan de gemaakte afspraak houden en daardoor een boete krijgen.

You can't tame a cowgirl

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 12:06

Dat dacht ik ook idd. Het is niet veel geld maar voelde me toch een beetje belazerd. Vooral omdat ik er zelf nog achteraan moet terwijl ze zelf ook wel weten hoe het verstuurd is. Daarnaast ben ik thuisgebleven voor de postbode terwijl het pakje dus gewoon al in de bus lag. Thanks voor de reacties, ik ga weer even reageren.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 05-07-15 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Webshop verzend anders dan afgesproken, boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:07

Het maakt niet uit om hoeveel geld het gaat, ze moeten zich gewoon aan gemaakte afspraken maken. Als jij pakketpost betaald, sturen ze het op als pakket. Zo simpel is het.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:08

Een brievenbuspakket gaat tot 2kg. wellicht is het zwaarder en dan is het een domme fout van ze dat ze het zo verstuurd hebben.

Echter 6,95 verzendkosten is een redelijk normale prijs. Stel nu dat gebleken had dat het een erg zwaar pakket was of dat het vanwege de maat in 2 dozen had gemoeten, en er dus meer kosten gemaakt waren dan had je toch ook niet bijbetaald?

Als de betreffende webshop het 6,95 handelings en administratie kosten genoemd had zou er niemand van wakker liggen.

Wij hebben een webshop met bijna 5000 producten, soms kan het voorkomen dat er iets via dropshipment als postzending verstuurd is, wij storten de teveel betaalde kosten dan terug als de klant daarom vraagt. Met tientallen bestellingen is het geen doen om dat allemaal na te checken.

Alleen de kosten van een pakket zitten natuurlijk niet alleen in de verzendkosten maar ook in het verpakken etc. Of ik nu een banketstaaf ding van 1,50 inpak of een duur apparaat van 1500 euro... de verwerkingskosten blijven gelijk.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:10

Webshop verstuurt als pakketpost, en brengt dat in rekening. Dat de post dat pakje alsnog door de brievenbus duwt, doet niet ter zake. Het zal qua afmetingen officieel gewoon pakketpost geweest zijn, en dient dus als zodanig gefrankeerd te worden. En ja, dat soort pakjes die net op de grens zitten worden gemakshalve wel eens door de brievenbus gerost.

Webshop heeft bovendien kennelijk dus ook al eens een boete moeten betalen door wél als brievenbuspost te versturen, en wil dat risico niet nog eens lopen. Terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:11

Apart verhaal inderdaad.. Je betaalt 6,95 voor pakketpost en je krijgt het dus via brievenbuspakket. Die boete staat dan toch inderdaad los van jouw pakket, gezien het feit dat een brievenbuspakketje ook met een trackingnummer gaat. Die boete zal dan meer te maken hebben denk ik met onvoldoende gefrankeerd met reguliere post ipv track & trace en is verre van professioneel te noemen inderdaad. Hier heb ik van de week ook een foutje gemaakt (gewichten stonden niet goed in de webwinkel :+ denk je alles te hebben gehad, krijg je dat) dus ipv 3,95 verzendkosten werd het 6,95 verzendkosten. Ga ik die 3 euro toch ook niet door factureren naar de klant omdat ik zo snugger ben geweest het niet van tevoren te checken.....

Beetje aparte gang van zaken van betreffende bedrijf :=

Edit; Ibbel; er zijn tegenwoordig ook hele handige brievenbuspakketdoosjes , die hoeven niet met grof geweld een brievenbus ingepropt te worden, maar het is wel zo sociaal om even te melden dat het als brievenbuspakket gestuurd word, immers ontvang je daar ook een tracking code bij. Bij reguliere brievenbuspost inderdaad niet, en als je dan onvoldoende frankeert of het alsnog een pakket blijkt te zijn lijkt dat me vooralsnog nog steeds niet het probleem van de klant :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-15 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:12

Echter om hier als webshop een hele discussie over te houden is ook niet echt bijster slim. Gewoon terugstorten en de klant is tevreden en komt met een beetje geluk weer.

De tijd en energie wat het kost om deze mails te gaan beantwoorden kan hij beter besteden aan zijn winkel.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:14

In mijn webshop geef ik per artikel aan of het per brievenbuspost (gebaseerd op gewicht) of pakketpost gaat (formaat en gewicht)

Ik vind het ook een rare manier van zaken doen en ook niet erg netjes. Ben benieuwd hoe ze naar je reageren. Het zou mij ook om het principe gaan.

Op zoek naar de zon!!!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 12:17

Daarom vraag ik het even na. Het gaat om een pakje van 1125gram en is dus niet zwaarder dan 2 kilo. Ik snap de boete daarom ook niet helemaal..

Robert45, jullie storten het terug als de klant daarom vraagt. Dat is wat ik nu doe. Verpakkingskosten hebben daar imo niet zoveel mee te maken. Dat is, rot gezegd, niet mijn probleem als dat niet uit kan achteraf. Ik vind het idd wel heel jammer dat h et nu zo gaat. Was in principe erg blij met het product en wilde eventueel nog wat gaan bestellen.

Ibbel,er staat 'brievenbuspakje' op.

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Webshop verzend anders dan afgesproken, boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:15

Staat er dat je betaald voor pakketservice? Of staat er dat je x betaald aan verzendkosten.
(Overigens kosten brievenbuspakketjes bedrijven 4,24)

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:17

Veulen84 schreef:
Staat er dat je betaald voor pakketservice? Of staat er dat je x betaald aan verzendkosten.
(Overigens kosten brievenbuspakketjes bedrijven 4,24)


Hoe kom je erbij dat je 4,24 als bedrijf betaald??

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Webshop verzend anders dan afgesproken, boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:19

Bedrijven betalen btw over hun pakketten en brieven.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Webshop verzend anders dan afgesproken, boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:22

Ja dat klopt maar met de BTW heb je niets te maken. Het zijn kosten dus de BTW krijg je terug. Het bedrag ex btw is dat wat je als webshop kwijt bent.

Overigens zijn de meeste postzaken vrijgesteld van BTW. Op postzegels en kleine pakketten zit geen btw bij de postkantoren.

Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:25

Wanneer de afzender bekend is bij de pakketbezorger, behoren zij deze kosten te verhalen op de verstuurder. Aangezien het een webshop is, zou dat bekend moeten zijn. Neem even contact op met de bezorgdienst, vaak kunnen zij daar wel mee helpen.

Kaliber <3

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:48

robert45 schreef:
Ja dat klopt maar met de BTW heb je niets te maken. Het zijn kosten dus de BTW krijg je terug. Het bedrag ex btw is dat wat je als webshop kwijt bent.

Overigens zijn de meeste postzaken vrijgesteld van BTW. Op postzegels en kleine pakketten zit geen btw bij de postkantoren.


Dat is wel heel zwart wit gesteld hoor. Er is een kans dat je het terug krijgt, maar niet altijd.
En nee, voor bedrijven zijn postzaken niet vrijgesteld van BTW.

Of ts haar geld terug krijgt hangt van de algemene voorwaarden van de webshop af en van de omschrijvingen uit de tekst.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 13:54

Webshop heeft zelf al aangegeven dat er iets mis is gegaan en dat ze het terugstorten, met een voorwaarde waar ik over val.Wat er in de algemene voorwaarden staat is dus helemaal niet van belang. Het enige probleem is dat ze zeggen het niet terug te zullen storten als ze een boete voor mijn pakje zouden hebben betaald.

Dat snap ik niet, aangezien er 1.geen reden is voor een boete voor hen en 2.Ik niet zie waarom ik daardoor het teveel betaalde niet terug krijg.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:55

Leg mij even uit waar de kans hem in zit dat je als bedrijf je BTW terugkrijgt? BTW krijg je altijd terug als je een normale onderneming hebt. Of je bedrijf moet al zo klein zijn dat je niet BTW plichtig bent. Ga je als bedrijf echter naar een Postkantoor en je verstuurd een brievenbuspakket dan betaal je hetzelfde als een consument, je krijgt dan niet ineens een opslag.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 13:56

Melisding schreef:
Wanneer de afzender bekend is bij de pakketbezorger, behoren zij deze kosten te verhalen op de verstuurder. Aangezien het een webshop is, zou dat bekend moeten zijn. Neem even contact op met de bezorgdienst, vaak kunnen zij daar wel mee helpen.

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld, wat heeft de bezorgdienst hier mee te maken?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:58

Ik vind het een beetje flauwekul. Jij bent met de bestelling akkoord gegaan met de verzendkosten van 6,95. Waarom zou je dan geld terug willen? Ook al berekenen sommige webshops geen verpakkingskosten, die kosten maken ze wel + de kosten voor ideal.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 14:03

Het gaat er niet om of het flauwekul is dat ik het terug wil. Het gaat me erom dat ze zeggen dat ik het terug krijg, behalve als ze er een boete over hebben moeten betalen. Dát is flauwekul.

Daarnaast heb ik in eerste instantie gewoon gevraagd of ik het verschil terug zou krijgen waarop bevestigend is geantwoord. Dat is dus, nogmaals, helemaal de kwestie niet.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 05-07-15 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:04

Het is volgens mij puur een principe kwestie.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:05

Peppertree schreef:
Hierbij heb ik 6,95 betaald aan verzendkosten.

Was er afgesproken dat er op een bepaalde manier verzonden zou worden dan? Als een klant ermee akkoord gaat dat hij/zij 6,95 bepaald voor verzendkosten is het in mijn ogen voor de klant niet van belang hoe hoog de werkelijke kosten van de pakketzegel of postzegels zijn. Of die werkelijke kosten nu € 9,95, € 6,95 of € 3,95 zijn, jij krijgt je pakket thuis afgeleverd, DAT was de afspraak.

Het hangt er ook vanaf wat je definitie van "verzendkosten" is. Is dat alleen de pakketzegel of telt verpakking en tijd voor het verzendklaar maken en eventueel naar postkantoor brengen ook mee? Dat zijn namelijk ook kosten die het bedrijf maakt om het pakket te verzenden en daarmee horen die dus ook onder de noemer verzendkosten, niet alleen de pakketzegel / postzegel die op het pakket geplakt is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, Dennenboom, EmptyWords, friezenfan2, GoogleAdsense, Iejoorr, juval, Ninouschka, PotjeMayo, pretparkpony, TamaraFloor, ttranch en 32 bezoekers