Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Interstellar
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-15

Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 01:50

Beste iedereen,


Ik heb een vrij persoonlijke vraag.
Ik ben altijd al gefascineerd geweest door paarden, echter door medische problemen en een combinatie van factoren weeg ik maar liefst 140 kg voor 1m88 lengte.

Ik probeer hier naarstig aan te werken maar het is gezien mijn medisch verleden geen sinecure.
Mijn vraag is echter de volgende.
Is er een paardenras wat stevig gebouwd is dat mijn gewicht aankan. Ik wil graag paardrijden maar wil het paard op termijn ook geen rugproblemen bezorgen. Daarvoor ben ik een te groot dierenliefhebber.

Ik wil uiteraard geen jumping en dergelijke gaan doen ermee. Gewoon wat meer Western stijl rijden en wandelingen maken door het bos.

Een Haflinger of iets dergelijks zou dat sterk genoeg zijn voor mij? Of kan ik echt niet op een paard tot ik minder weeg.

Graag jullie advies.


Alvast hartelijk dank.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 02:00

Persoonlijk vind ik het te veel voor een haf. Andere rassen heb ik niet zo'n verstand van.
Maar wat je wel lekker met een paard kan doen is mennen. En zo samen op pad gaan! Of lekker wandelen, dan ben je toch fijn met paarden bezig.
En als je wat gewicht kwijt bent zo je eventueel kunnen gaan rijden.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 02:05

Dit vond ik op internet en geeft een heel eerlijk en reëel antwoord

http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ardrijden/

Belasting van de rug
Een paard is in eerste instantie geen lastdier. Dit komt vooral doordat de rug horizontaal is gebouwd. Hij kan slechts 12 - 20% van zijn eigen gewicht dragen. Dit betekent dat alleen een echt groot paard (700 kg) met een erg stevig gebouwde rug een ruiter van maximaal 84 tot 140 kg kan dragen. Een kleiner paard dat 450 kg weegt en een stevig gebouwde rug heeft, kan dus maximaal worden belast met een ruiter van 54 tot 90 kg!

Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters die we gewoon te 'dik' noemen er voor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!

Een andere voorwaarde bij het maximale gewicht is dat de ruiter goed kan rijden. Een beginner die de bewegingen van het paard niet kan volgen en dus te laat, te vroeg, te hard of verkeerd in het zadel landt belast het paard extra. Het komt er dus kortweg op neer dat er maar erg weinig mensen zijn die met een maximaal lichaamsgewicht verantwoord op een paardenrug kunnen en mogen gaan zitten.
-------------

Het antwoord is dus eigenlijk nee. Heel vervelend. En zeker niet op een Haflinger. Die kan dit gewicht zeker niet dragen.

Maar er zijn zoveel meer leuke dingen te doen met paarden dan erop rijden. Je zou kunnen mennen. Grondwerk doen, longeren, vrijheidsdressuur, wandelen...

Interstellar
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 02:18

Inderdaad knudde maar nu heb ik tenminste wél een eerlijk antwoord.
Dan zal het voorlopig bij het verzorgen van een paard blijven. Ik ga er eentje kopen voor mijn vriendin. Die uiteraard wel een stuk lichter is dan mezelf.

Ondertussen moet ik dan maar een jaartje hard werken om een 20-30kg kwijt te spelen :)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 03:39

Ik denk dat 140 kilo voor elk paard te zwaar is, paardenras maakt niet uit. Denk dat je toch minimaal 20 kilo moet afvallen.. Daarnaast ben je ook een beginner (neem ik aan?), dus heb je geen goeie zit en balans. Wat t ook nog lastiger maakt.
Denk dat je toch echt minimaal 20 kilo (of misschien nog wel meer) moet afvallen voordat je op een paard gaat zitten. Qua paardenras dan zou ik gaan voor een stevig groot rijpaard. Geen trekpaard! Trekpaarden zijn heel stevig en groot maar zijn gebouwd om te trekken. Niet om te rijden. Een rijpaard is gefokt en gebouwd om te rijden, en heeft dus ook meer de spieren om een ruiter te dragen dan een trekpaard heeft. Een ideaal paard voor zoiets is denk ik een gelders paard. Nu ben ik wel beetje bevooroordeeld omdat ik verliefd ben op t ras :') Maar denk echt dat dat een goede optie is.
Zijn ontzettend sterke paarden (zowel voor de kar als onder t zadel. Dus je zou er ook mog mee kunnen mennen), goed karakter, werkwillig, koel in t hoofd en hebben mooi ruime gangen.
Natuurlijk is elk paard verschillend, maar dit zijn vaak de kenmerken van gelderse paarden.

En mennen? Kan je toch met paarden bezig. Er zijn echt onfzettend vewl dingen die je kan doen naast het rijden! Denk aan grondwerk, wandelen, gewoon leuke dingen doen waarmee je een band opbouwt en mennen natuurlijk.
Als je zoiets zou willen doen zou een gelders paard echt ideaal zijn denk ik. Zou je eerst kunnen mennen en gewoon band opbouwen, en als je genoeg bent afgevallen (heb je een heel mooi doel!) Kan je er eventueel op rijden.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 07:13

En mennen? Kan je toch met paarden bezig. Er zijn echt onfzettend vewl dingen die je kan doen naast het rijden! Denk aan grondwerk, wandelen, gewoon leuke dingen doen waarmee je een band opbouwt en mennen natuurlijk.
Als je zoiets zou willen doen zou een gelders paard echt ideaal zijn denk ik. Zou je eerst kunnen mennen en gewoon band opbouwen, en als je genoeg bent afgevallen (heb je een heel mooi doel!) Kan je er eventueel op rijden.

Dit dus zie het als een stok achter de deur om af te gaan vallen! Ga lekker aan de slag met een paard en geniet daarvan Veel bewegen en goed in je vel zitten is het beste dieet wat er is!

Min moeder woog ook op een gegeven moment 140 kilo ook door medische oorzaken en wat depressief Nu s ze dan wel niet afgevallen door de paarden Maar uiteindelijk toen ze 70 kilo woog is ze wel gaan paardrijden! Niet dat dat een succes was maar goed ( was bang) Maar ik geloof echt dat als je iets wilt dat het lukt! Heel veel succes

Anoniem

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:32

Ik herken je probleem. :j
Weeg zelf op het moment ook teveel om op een paard te stappen.
Ik heb zelf een Nederlands [ras] en iedereen om me heen zegt;"Die kan jou makkelijk houden!"
Maar het voelt niet goed. :n

Zoals iemand anders al voorstelde, ben ik gaan mennen met mijn paard.
Pas als ik weer onder een bepaald gewicht weeg, ga ik er weer op. :j

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:17

Wat goed dat je in het belang van het paard denkt! Ik zou je ook mennen aan willen raden. Erg leuk om te doen, en niet gewichts afhankelijk. Weet niet waar je woont, maar mocht je in de buurt wonen, ben je van harte welkom het eens uit te proberen. Ik vind het zelfs leuker dan rijden, je ziet je hele paard, en mag er ook naar kijken (in tegenstelling tot rijden, dan moet je altijd voor je uit blijven kijken haha).

pien_2010

Berichten: 43225
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:34

ED → PP

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:49

ik kan je geen advies geven, maar wil je toch mijn complimenten geven dat je eerst aan paard denkt en daarna aan je eigen plezier.. van jou kunnen heel veel mensen leren!

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:52

Als je eerlijk bent tegen een paard stap je niet op zijn rug... 140kilo is echt heel veel..
Als voorbeeld neem ik een paard van 600 kilo, als je daarop zou stappen weeg je bijna 1/4 van zijn eigen gewicht.. Ik weeg bijna de helft minder dan jij doet, maar ook ik stap niet op een paard voordat de laatste paar extra kilo's eraf zijn.. Tot die tijd doe ik alles wat ik wel kan op de grond.

Wat je wel kan doen is gaan grondwerken, mennen, vrijheidsdressuur en zo nog veel meer dingen. Succes!

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:56

Wat wel een idee is voor je afvallen. Alvast bezig gaan, want als je bezig bent, eet je niet en verbrand je vet...Dus een paardje kopen en samen veel gaan wandelen, is goed voor je band en voor je conditie/afvallen...... Complimenten voor je instelling en heel veel succes met afvallen. En waarom pas je zelf verwennen als het gewicht er af is, het is een zoveel betere motivatie als je een band hebt met een paardje en je weet waar je het voor doet.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:02

Er zijn heel veel andere leuke dingen die je met paarden kunt doen behalve rijden.
Mennen, wandelen, longeren, vrijheidsdressuur.... Noem maar op! Heel veel succes, en zoals hier al vaker genoemd wordt, complimenten voor je instelling! Het zal echt niet makkelijk zijn om niet te rijden en toch kies je voor het paard en niet voor jezelf. Daar heb ik veel respect voor!

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:05

Paard draagt niet alleen jouw gewicht maar ook zadel,kleding ed.

Paardrijden is een sport waar de meeste belasting bij het dier ligt. Aan jou de keuze of je het fair vindt tov het paard.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:06

Wat betreft heb ik geen idee wat geschikt is voor een paardenrug, als ik hier lees dat iemand van 70kg zeg dat ze niet eerder rijdt tot er nog af is dan denk ik dat paarden totaal niet geschikt zijn om te rijden want het gros van de ruiters en amazones komt wel boven dat gewicht uit.
Maar 140kg is wel wat te zwaar. Je zou kunnen gaan mennen.
Samen met je vriendin een paard kopen dat zowel onder het zadel als aangespannen kan lopen.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:18

Hoeveel een paard kan dragen hangt niet alleen af van zijn bouw en grote maar ook van hoe goed zijn spieren zijn getraind. Vooral rug en buikspieren zijn belangrijk voor het dragen van een ruiter.
Ik heb gezien hoe bij ons paard, tijdens haar basistraining, haar spieren werden opgebouwd nog voor er een ruiter op kwam.

Je geeft aan dat je in de richting van western wil en daar vindt je enkele disciplines die aan de hand worden gedaan : trail in hand en showmanship.
Zelfs zonder wedstrijden te doen is de training voor deze een hele uitdaging voor paard en mens en een prima basis om later effectief te gaan rijden. Deze disciplines worden dikwijls gedaan met groene paarden als voorbereiding op hun latere wedstrijd carriere.
Showmanship wordt hier ook regelmatig georganiseerd op wedstrijden bij WRAN (Nederland) en PRAB (Vlaanderen). De Dutch paint horse club organiseerde soms wedstrijden trail in hand als je daar gaat kijken krijg je ook een idee over wat het inhoud.
Zoek maar eens op internet, bijvoorbeeld op http://www.aqha.com en http://www.apha.com, dit zijn de websites van de stamboeken maar zij organiseren ook de meeste wedstrijden.

Binnen de quarters en paints vind je een aantal paarden die compact en stevig gebouwd zijn, de zgz foundation types. Ik denk dat ze een mogelijkheid zijn voor een zwaardere ruiter.
Quarters en paints hebben een vlakke loop en zo heeft een ruiter een rustigere zit en minder wisselende belasting voor het paard.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:18

Naast het artikel wat al aangehaald is, loop je ook tegen het heel simpele probleem van geen passend zadel op. Tussen je lengte en je gewicht is er geen zadel dat op een paard past dat dat gewicht kan dragen en waar jij in past (versimpeld gemeten door handbreedte voor en achter je als je er in zit), een te klein zadel verdeeld het gewicht verkeerd waardoor puntbelasting ontstaat.

Overweeg goed wat je wil, een paard wat jouw in de toekomst zou moeten kunnen dragen of een pony die dat overduidelijk nooit zal kunnen en waar je mee gaat mennen, etc. Paard kopen voor iemand anders kost je nog wel eens de vriendschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:21

tamary schreef:
Naast het artikel wat al aangehaald is, loop je ook tegen het heel simpele probleem van geen passend zadel op. Tussen je lengte en je gewicht is er geen zadel dat op een paard past dat dat gewicht kan dragen en waar jij in past (versimpeld gemeten door handbreedte voor en achter je als je er in zit), een te klein zadel verdeeld het gewicht verkeerd waardoor puntbelasting ontstaat.

Overweeg goed wat je wil, een paard wat jouw in de toekomst zou moeten kunnen dragen of een pony die dat overduidelijk nooit zal kunnen en waar je mee gaat mennen, etc. Paard kopen voor iemand anders kost je nog wel eens de vriendschap.
Dit klopt niet helemaal trouwens. :)
Ik ben hier wel wat lichter, maar heb een hele dikke reet en pas gewoon in een zadel.
Bovendien hebben de meeste mannen het 'geluk' vaak dunne benen en een klein kontje te hebben in vergelijking met bovenlichaam. :x

Edit; Moet ik wel de foto toevoegen. :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-15 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:22

Gillbo schreef:
Wat betreft heb ik geen idee wat geschikt is voor een paardenrug, als ik hier lees dat iemand van 70kg zeg dat ze niet eerder rijdt tot er nog af is dan denk ik dat paarden totaal niet geschikt zijn om te rijden want het gros van de ruiters en amazones komt wel boven dat gewicht uit.


Ik denk dat je inhaakt op mijn bericht? Althans ik voel me wel aangesproken :D

Dat er veel mensen met teveel extra kilos paard rijdt betekend niet automatisch dat het goed is. Ik vind dat een paard aan een maz. draaggewicht heeft. In mijn ogen is het paardvriendelijker als er inderdaad minder zware mensen paardrijden. Dan is het ook zo dat je met extra kilos een nettere zit moet hebben om het paard minder in de weg te zitten.

Anoniem

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:25

De helft van 140 kilo is voor een normaal gebouwd paard niet veel hoor. :)
Mijn vriend is 80 kilo en rijdt op een zeer luxe Fries.
Afbeelding

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:31

Respect voor jullie eerlijke en weloverwogen meningen en antwoorden! Er wordt zo vaak om overgewicht heen gedraaid, jullie zeggen waar het op staat en zijn heel realistisch :)
TS, samen met een paard op de grond wandelen en trainen, mennen zoals al genoemd, is dat misschien een motivatie om af te vallen zodat je er later ook op kunt rijden? Het paard en jij kennen elkaar dan al goed, da's ook een voordeel.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:43

Fijn topic :)

@ TS, ik denkt dat nu alvast een paard kopen helemaal geen gek idee is, het houden van een paard houd je in beweging; uitmesten, wandelen, er zijn zoveel dingen die je dan alvast kan gaan doen die bijdragen aan je doel om af te vallen, daarnaast heb je dan ook wat extra motivatie, om die overige KG's kwijt te raken. Succes :)

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:44

Misschien nog iets. Een vriendin van mij die lang een rijschool had zei altijd dat de rijkunst van iemand belangrijker is dan het gewicht. Iemand die goed op zijn paard zit en meegaat met de beweging kan zwaarder zijn dan een beginneling.

Ik heb wel eens gehoord dat er paardrijsimulatoren bestaan. Ik weet niet waar die zijn en ook niet of je er tijd op kunt huren, maar dat is misschien wel een leuk idee ter voorbereiding.

Verder, wat iedereen hier al zegt: met paarden kun je heel veel leuke dingen doen.

Interstellar
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 10:49

Bedankt iedereen voor alle tips, comments en eerlijke antwoorden. Gewicht is natuurlijk altijd een persoonlijk topic maar ik vind dat welzijn van het paard boven eigen plezier gaat.
Ik ga zeker met mijn vriendin eens bespreken welke opties we hebben en het zal alvast motiverend werken om af te vallen :)

Bedankt iedereen voor het begrip.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:52

Paardrijden is inderdaad geen optie. Maar mennen (voor de wagen lopen) is geen enkel probleem. Vuistregel is dat een paard 3x zijn eigen gewicht kan trekken op verharde weg, en 1 x op een mul pad (en alles daar tussen in 2x). Dus dat zou wellicht iets voor je zijN?