Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn_Goos
Berichten: 400
Geregistreerd: 23-12-07

Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 18:51

Hoi,

Allereerst: sorry als het hier verkeerd staat, ik was aan het twijfelen!

Aan de wei van mijn paarden grenst een stuk (dat bij de 'huur' inbegrepen is), wat geen handig stuk is om bij de paardenweide te betrekken. (bobbelige grond, veel wortels van bomen, bomen waar ze aan kunnen gaan knagen, enz.) Op dit stuk staat een soort uit de kluiten gewassen hondenhok (geen idee wat de huurder voor mij erop gehad heeft?) en dit bracht mij op een idee... Ik zou me er prettig bij voelen om meer 'toezicht' te hebben bij de weide en de beste wakers (in mijn ogen) zijn honden.
Nu ken ik wel meer mensen die een (waak)hond bij hun bedrijventerrein hebben en daar is dus ook niet altijd toezicht.. Maar ik ken (nog?) niemand die een hond op de weide houdt.. Zou dit een idee zijn?

De paarden en honden kunnen absoluut niet bij elkaar. De honden hebben dan een groot hok, een hoop bomen voor de schaduw en best veel ruimte (ruim 400 m2). Uiteraard ben ik er zelf een aantal keer per dag en dan kunnen ze gewoon met mij mee lopen en eventueel met de paarden mee het bos in...

Het is maar een gek idee hoor, maar ik wilde wel eens weten wat bokt hiervan zou vinden!

Groetjes Jasmijn!

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:56

Ik heb het ook gehad, alleen die hond mocht wel bij de paarden lopen.
Het is alleen goed zoeken naar een hond die goed waakt, en zelfstandig de situatie goed in kan schatten, en betrouwbaar is bij de paarden.
Het handigst is een hond te nemen uit een vergelijkbare situatie. Dan heb je de meeste zekerheid dat hij doet wat-ie moet doen.

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:58

Misschien zijn ganzen ook een idee, die kunnen ook erg goed waken en zie je vaker op een wei.
Ook wat minder aanhankelijk, honden houden echt van veel aandacht (misschien valt het mee als ze in een grote groep zijn)
Heb zelf nooit van honden in een wei gehoord maar misschien is het juist ook wel handig want ze hebben veel ruimte...

Jasmijn_Goos
Berichten: 400
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 19:00

Ik ben heel erg bang voor ganzen.. Dus als er dan eentje ontsnapt durf ik de wei niet meer in _O-

Marionblo: Goos is vroeger een keer gebeten door een hond en wil nog wel eens met z'n voorbeentje uithalen naar een hond. (Misschien is dit minder als hij de hond kent? Met mijn 'huishond' doet ie ook niks meer) Maar daardoor durf ik het niet aan om de hond standaard tussen de paarden te laten lopen.

Met alle berichten die je hoort de laatste tijd, is het misschien wel een fijn idee om een 'waakhond' (of twee) bij de wei te hebben.. :=

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:00

Zijn ganzen geen beter idee?
Honden die niet bij de paarden kunnen komen lijken me niet per sé handig; die kunnen dan namelijk ook niet bij de ongure mensen komen.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:00

Oh iemand was me voor...

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:08

Er zijn genoeg honden rassen die een 24/7 buitenleven prima vinden. Maar als de honden niet bij de paarden kunnen, kunnen ze ook niet bij de ongure types!
Misschien schrikt het voldoende af...

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:10

bij mijn weten mag je een hond niet zomaar onbeheerd op een stuk land achterlaten, niet loslopend en niet aan de lijn. Op een woonerf of bedrijventerrein onder bepaalde voorwaarden mag het wel.

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:11

Jasmijn_Goos schreef:
Ik ben heel erg bang voor ganzen.. Dus als er dan eentje ontsnapt durf ik de wei niet meer in _O-

Marionblo: Goos is vroeger een keer gebeten door een hond en wil nog wel eens met z'n voorbeentje uithalen naar een hond. (Misschien is dit minder als hij de hond kent? Met mijn 'huishond' doet ie ook niks meer) Maar daardoor durf ik het niet aan om de hond standaard tussen de paarden te laten lopen.

Met alle berichten die je hoort de laatste tijd, is het misschien wel een fijn idee om een 'waakhond' (of twee) bij de wei te hebben.. :=


O haha, als je er bang voor bent is het niet handig inderdaad :j
Als je voor honden gaat raadt ik je aan om er minstens 2 te nemen, het zijn roedel dieren dus alleen niet gelukkig. Als huishond kan het wel want dan krijgen ze genoeg aandacht en is de "roedel" hun eigenaren.
Maar alleen op de wei is wel echt wat anders.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:12

Als jij een waakhond wil om je paarden te beschermen, dan zal die minstens overal moeten kunnen komen waar mensen het terrein op kunnen en liever nog overal. Tenzij je huizen vlak bij hebt kan je nl er niet van uit gaan dat enkel aanslaan afschrikt. Het is ook de vraag of de hond aanslaat als iemand op een stuk komt wat wel bij jouw wei hoort, maar de hond niet als zijn terrein ziet omdat hij er niet op rond mag lopen zonder dat de baas er bij is.

Jasmijn_Goos
Berichten: 400
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 19:23

Het stuk waar de honden zouden lopen is de buiten kant van de weide.. Als er iemand (die er niet hoort) de weide op zou willen, dan moet die dus eerst langs de honden.. :)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:32

Dat helpt een heel stuk, maar kijk eens heel kritisch naar alle mogelijkheden om de wei op te komen. Zowel over het hek klimmen als door een ander perceel heen en eventueel met een bootje de sloot over. Kijk dus eens echt met de ogen van een inbreker/crimineel naar je weide en of/hoe je er allemaal op kan komen. Toegangspoort is de simpelste manier, maar niet de enige mogelijkheid bij de meeste weides.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:33

Ik verplaats het topic toch naar Beestenboel omdat het specifiek over het houden van honden gaat.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:56

Vergeet het maar.
Dit is niet praktisch realiseerbaar.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:54

Wat wil je ermee bereiken? Want als de hond(en) niet bij de paarden kan komen, heb je er als waker niet veel aan, behalve dat ze veel herrie maken maar als je zelf niet in de buurt woont heb je daar ook niets aan. Daarbij is het lastig een hond te vinden die goed in de situatie zou passen (niet ontsnapt, voldoende zelfstandig, goed waaks)
Daarbij kost het je een rib uit je lijf om een stuk volledig af te zetten met hondproof afrastering en vind ik het persoonlijk voor de hond minder geslaagd, je krijgt er iig geen sociale honden van en wat als je ze ooit weg moet doen? Een hond die jaren zo geleefd heeft neem je niet simpelweg in huis.
Daarnaast vraag ik me af of het wettelijk gezien wel mag.

Persoonlijk klinkt mij het weiland ideaal voor paarden: bomen betekend schaduw en heuvelachtige grond met wortels betekend goede oefening voor de pezen. Gaten van bv konijnenholen maak je uiteraard dicht, maar een heuvelachtige grond is juist ideaal voor paarden in mijn ogen. En er staat al een schuilhok, ideaal toch?
Als wakers zou ik liever ganzen inzetten, die waken gegarandeerd, zijn niet om te kopen, hebben verder weinig aandacht nodig en kunnen gewoon tussen je paarden lopen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:52

Ik denk dat je heel weinig aan ganzen hebt als bewaking in deze setting (grote weide).
Ganzen zijn prima "alarmdieren" op het eigen erf waar ze je gegarandeert wakker maken als er ongenode gasten om het huis sluipen.
Hier, ver van behuizing op een stuk land zie ik ze niet iets nuttigs doen.

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:59

Kuggur schreef:
Ik denk dat je heel weinig aan ganzen hebt als bewaking in deze setting (grote weide).
Ganzen zijn prima "alarmdieren" op het eigen erf waar ze je gegarandeert wakker maken als er ongenode gasten om het huis sluipen.
Hier, ver van behuizing op een stuk land zie ik ze niet iets nuttigs doen.


Daar heb je wel een punt, hoewel ik ooit op een weiland ook "aangevallen " werd door ganzen, maar als iemand echt kwaad wil doen dijnst hij niet achteruit voor blazende ganzen. Op eigen erf maken ze je zo wakker met hun geblaas maar verder... :=

Ts, misschien kun je ook naar andere beveiliging kijken? (niet door dieren dus) Speciaal hek met een alarm erop?

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:17

als een crimineel binnen wil maakt het niet uit of er een aantal waakhonden rondlopen... ze weten de dag van vandaag goed genoeg hoe ze die moeten uitschakelen (definitief of tijdelijk) ahv diverse snacks of stukken vlees met vergif of verdovingsmiddelen in of rook die de honden doet slapen enz...

Anoniem

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:28

Op een bedrijventerrein zitten die honden achter een hoog hek. En daarom kunnen ze niet van dat terrein af. Zo hebben mensen van aanpalende terreinen of op de openbare weg er geen last van. En lopen de honden het risico niet om aangereden te worden, weg te lopen etc.
Hoe ga jij da doen? Zet je ook een twee meter hoog hek om het terrein? Of heb je een ander plan? En hoe moeten die honden paarden beschermen als ze er zelf niet bij kunnen?

En wat doe je als het plannetje mislukt? Of de huur van je wei stopt? Of je verhuist naar een ander perceel? Neem je de hond dan in huis? Want dat is niet makkelijk, een buitenhond in huis nemen. Het is maar de vraag of dat dan nog lukt, toch?

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:29

Little_Gift schreef:
als een crimineel binnen wil maakt het niet uit of er een aantal waakhonden rondlopen... ze weten de dag van vandaag goed genoeg hoe ze die moeten uitschakelen (definitief of tijdelijk) ahv diverse snacks of stukken vlees met vergif of verdovingsmiddelen in of rook die de honden doet slapen enz...


Dit, daarom raad ik niet levende beveiliging aan, als apparatuur :j

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:36

Je gaat niks aan een waakhond hebben die niet op het terrein mag komen wat bewaakt moet worden...
een hond bewaakt 'zijn terrein' en niet dat van de buren...
je kan wel rondom je eigen terrein een pad maken + de onbruikbare weide voor hun om ook te leven.
zo kunnen ze rondom je weide waken...

laat je ze niet op het gebied waar je paarden staan, gaan ze er nooit over waken en staan ze toe te kijken als er inbrekers of wat dan ook komen..

een hond moet iets als 'zijn gebied' zien om het te bewaken..
het werkt nou eenmaal zo simpel,
anders zou mijn waakhond ook waken over het huis van mijn buren aan beide kanten.. haha..
waar die niet leeft, boeit hem dan ook niet..

Dus voor 100% onpraktisch als je ze puur op die weide ernaast laat..
ze moeten het volledige terrein als 'van hun' kunnen linken.. of dus rondom, dan zorgen ze dat mensen niet op het pad rondom komen (en dus ook niet bij de paarden, die dan weer op een gebied staan wat ze niet bewaken.. maar het pad eromheen wel.. snap je nog?)

gewoon puur ernaast zetten heeft dus 0% nut...
ze zullen misschien blaffen als ze bij de paarden komen, ALS ze een te kort aan aandacht hebben.. maar hebben ze genoeg aandacht of boeit het ze niet.. laten ze mensen gewoon op dat terrein rondlopen en doen wat ze willen doen,
het is namelijk niet hun terrein, dus waarom bewaken?
zo zit een hond gewoon niet in mekaar... dat wat niet hun territorium is, bewaken ze niet.


(dat is tevens de reden dat een echt bijtende waakhond op zijn territorium levens gevaarlijk is, maar als je hem uitlaat, dus buiten zijn terrein, poeslief is en met iedere andere hond netjes speelt en tegen mensen ook gewoon lief doet...niet op zijn terrein betekent gewoon niet hoeven te waken..)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:45

Metaxa schreef:
Little_Gift schreef:
als een crimineel binnen wil maakt het niet uit of er een aantal waakhonden rondlopen... ze weten de dag van vandaag goed genoeg hoe ze die moeten uitschakelen (definitief of tijdelijk) ahv diverse snacks of stukken vlees met vergif of verdovingsmiddelen in of rook die de honden doet slapen enz...


Dit, daarom raad ik niet levende beveiliging aan, als apparatuur :j

Gezien het doel van TS en de vermoedelijke economische waarde van de paarden denk ik niet dat dat een probleem is. Het gaat om makkelijke "prooi" en dat zijn deze paarden dan niet meer. Bedrijf met materiaal ter waarde van x miljoen dat moeilijk herkenbaar en makkelijk transporteerbaar is, heb je idd niks aan honden daarom. Hier gaat het om het afschrikken van zieke geesten die een mes of hun slurfje ergens ongewenst in willen steken, dieren willen stelen, dingen stuk maken of er op willen rijden. Die gaan allemaal wel een wei verder kijken als ze een stel flinke glimmende tandjes tegen komen.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:47

@tamary.. lees mijn post.. dat doet een hond niet die niet op het gebied zit dat bewaakt moet worden...
Zieke geesten kunnen met een hond die de paardenwei zelf niet als territorium ziet, gewoon lekker hun gang gaan.. terwijl de hond lekker op zijn eigen territorium ligt toe te kijken...
snappen mensen nou echt de natuur van een waakhond niet?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:11

Kuggur schreef:
Ik denk dat je heel weinig aan ganzen hebt als bewaking in deze setting (grote weide).
Ganzen zijn prima "alarmdieren" op het eigen erf waar ze je gegarandeert wakker maken als er ongenode gasten om het huis sluipen.
Hier, ver van behuizing op een stuk land zie ik ze niet iets nuttigs doen.

Ganzen zijn heel territoriaal en ze hebben niets met een 'huis' oid want dat hebben ze helemaal niet nodig. Ze verdedigen hun weide tegen indringers, dat zullen ze ook doen op een weide waar geen huis bij staat, dat maakt het niets minder hun territorium.
En een groepje nijdige ganzen aan je broekspijpen zijn héél vervelend, ik denk zeker dat dat ontmoedigend werkt op dieven en ook het stelen van bv een paard onmogelijk maakt.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hond(en) op de weide waar ik niet woon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:17

ik heb het vroeger ook gehad.

weide was rondom afgesloten met bekaertdraad,honden hadden een 'oprit' in het midden van de weide,daar waren 2 stallen en bergruimte,die de honden ter beschikking hadden,en ze konden ook,indien ze wilden,onder de poort naar de weides(maar deden dit zelden)

ik heb toen wel bewust voor 2 honden gekozen omdat het anders een erg eenzaam bestaan was,maar die honden gingen bij mij vb ook vaak mee op stap,naar de manege,naar mij thuis,op uitstap,....maar bleven elke nacht daar zowiezo slapen.

ook ik had een paard die zo 'stekt' met haar voorbenen naar de honden,maar ze leerden zoiets maar al te vlug en bleven uit haar buurt.

tuurlijk kunnen dieven altijd nog iets vinden om die honden te omzeilen,maar genoeg paarden of andere spullen om te pikken op plaatsen waar geen honden zitten,dus waarom zouden ze het nog zoveel moeilijker maken door hond(en) uit te schakelen of extra risico te nemen met die honden?