Kat benauwd met de warmte.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Kat benauwd met de warmte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 17:34

Allereerst! Het zijn NIET mijn eigen dieren. Ik kan ze dus niet zelf meeslepen naar de dierenarts, en verwacht ook niet dat dit zal gebeuren gezien het "stalkatten" zijn. Roepen met dierenmishandeling en dat je ze dan wel op komt halen. Leuk, maar ze hebben het prima hier. Ze kunnen altijd doen en laten wat ze willen, alleen nu dit warme weer is even wat minder voor ze. Desalniettemin zoek ik wel tips om ze een beetje te helpen.

Het gaat hier om twee kittens (van zo'n 10 weken) en een dame van ruim 18 jaar oud.

De katten hebben namelijk blijkbaar de hele middag buiten in de zon gezeten en het oudje heeft een flink hoge hartslag. Lijkt verder wel rustig, ligt ook gewoon in de schaduw en doet niks geks. Maar maak me er wel een beetje zorgen om haar hartslag. Ik vermoed dat dit komt door de warmte en denk dat het belangrijk is deze zo snel mogelijk te proberen te verlagen tot een iets normaler tempo. Het is ook al echt een oud diertje. Dat zie je direct aan haar. Ze heeft flink wat ouderdomskwaaltjes.

Een van de kittens lijkt nergens last van te hebben. Die ligt gewoon de hele middag al zijn lamme, luie zelf te zijn. Spelen doet ze liggend en zo af en toe loopt ze een klein rondje om te gaan plassen of wat te drinken. Echter is de ander is heel erg benauwd. Ademt hoorbaar en komt een beetje oververhit over. Alleen die stomme poezel blijft maar rondrennen en spelen. Ik het haar inmiddels verplicht binnen gezet op de koude vloer, schenk haar geen aandacht als ze begint te spelen, maar ik zou haar zo graag nog wat beter willen helpen. Wat is wijsheid? Voor de twee met moeite even een coolpack in een handdoek rollen en bij ze leggen? Kan ik iets doen voor de benauwdheid van de kitten? (huis/tuin/keuken middeltje) Wat zou eventueel geschikt kunnen zijn?

Bij voorbaat bedankt voor de tips :)

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Kat onwijs benauwd met de warmte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:37

Niets doen hooguit een fles koud water dicht neerleggen of ijsje met kattenbrokjes maken. Ze kunnen het zelf het beste regelen.

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:39

marije1109 schreef:
Niets doen hooguit een fles koud water dicht neerleggen of ijsje met kattenbrokjes maken. Ze kunnen het zelf het beste regelen.

Inderdaad, maar niet te hard aflaten koelen, dit kan ook weer negatief uitpakken.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 17:41

Cchanny schreef:
marije1109 schreef:
Niets doen hooguit een fles koud water dicht neerleggen of ijsje met kattenbrokjes maken. Ze kunnen het zelf het beste regelen.

Inderdaad, maar niet te hard aflaten koelen, dit kan ook weer negatief uitpakken.


Dan zal ik een flesje koel water bij ze neer zetten. Dan kunnen ze zelf bepalen of ze er wel of niet bij gaan liggen. Hoop in ieder geval dat het al scheelt voor ze dat het binnen 10 graden koeler is.

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Kat benauwd met de warmte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:46

ik geef mijn kat een koelpack voor zn neus en hij ligt er boven op heerlijk mee te kroelen en te spinnen wel spoel ik af en toe even wat lauw water tussen de teentjes hij vind het zo wel best

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:46

Goed dat je ze binnen hebt gezet. Ik zou ook zo'n ijsje maken met brokjes en genoeg fris water aanbieden!

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:58

Je weet dat het normaal is dat katten hijgen als ze het te warm hebben?
Je ziet het zelden omdat katten goed tegen hitte kunnen maar als ze het echt te warm hebben liggen ze met het bekje open te puffen.

Ik heb hier ook 2 kittens van 7 maanden met af en toe de intelligentie van een mossel. Die racen vrolijk door bij 35-40gr. Af en toe ploffen ze dan neer en liggen te puffen met het bekje open. Duurt een paar minuten en dan jagen ze mekaar weer de boom in.
Zolang ze voldoende water en mogelijkheid tot koelen krijgen, redden ze zich echt wel.

Ik begrijp je ongerustheid vanwege de leeftijden maar je kan ze hooguit mogelijkheid tot koelen geven.
Het is idd wel zo dat het gepuf ook geen uren moet duren, ze moeten wel vrij vlot op adem komen.
Als je twijfeld, neem dan de temp. Bij een hitteslag gaat die vlot richting 40 of hoger.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Kat benauwd met de warmte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:11

Leg een vochtige handdoek neer. Kunnen ze op liggen.