Wat te doen wanneer je paard op hol slaat?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lollypop2002
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-07-15

Wat te doen wanneer je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:21

sorry als dit al bestond of bij een ander iets hoort, wls dit al bestaat zou je misschien dan een linkje willen plaatsen?

Je bent aan het rijden in het bos ofzo, en je paard of andermans paard slaat op hol, wat moet je dan doen?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Wat te doen wanneer je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:27

Als je paard er vandoor gaat, omtrekken. Gaat ie echt op hol, zijn ze niet goed te stoppen, en dan maar gevaarlijke situsties proberen te ontwijken. En als andersmans paard op hol slaat, je eigen paard onder controle proberen te houden :+

Lollypop2002
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:29

Geryon schreef:
Als je paard er vandoor gaat, omtrekken. Gaat ie echt op hol, zijn ze niet goed te stoppen, en dan maar gevaarlijke situsties proberen te ontwijken. En als andersmans paard op hol slaat, je eigen paard onder controle proberen te houden :+


Thanks! Iemand zei tegen mij, niet aan allebei de teugels trekken maar aan een van de 2 want dan moet die wel stoppen. En dan zo hard mogelijk trekken. Klopt dat?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Wat te doen wanneer je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:30

Dat klopt SOMS, zijn ze echt door het lint, dan hebben ze meestal het bit tussen de kiezen en helpt ook dat niet meer.

HorseTalkNL
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:31

Lollypop2002 schreef:
Geryon schreef:
Als je paard er vandoor gaat, omtrekken. Gaat ie echt op hol, zijn ze niet goed te stoppen, en dan maar gevaarlijke situsties proberen te ontwijken. En als andersmans paard op hol slaat, je eigen paard onder controle proberen te houden :+


Thanks! Iemand zei tegen mij, niet aan allebei de teugels trekken maar aan een van de 2 want dan moet die wel stoppen. En dan zo hard mogelijk trekken. Klopt dat?


ja dat zei ikk! :=
inderdaad aan 1 teugel trekken inplaats van 2, met 2 teugels zal 'ie het bit tussen z'n tanden nemen en kan 'ie nog harder rennen %)

Smoothie02

Berichten: 113
Geregistreerd: 26-06-15
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:33

Rustig blijven en idd omtrekken

Lollypop2002
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:36

En als andermans paard op hol slaat?

En dan heb je 2 (ja ook wel meer) mogelijkheden
Of met het persoon er nog op
Of met het persoon er afgevallen
Wat moet je dan doen?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat te doen wanneer je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:37

Eerst je eigen paard onder controle houden.

Als dat is gelukt:
Bij persoon er nog op: volgen op veilige afstand
Persoon er af gevallen: checken of persoon nog ok is, daarna paard volgen op veilige afstand.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:38

Soms is een paard niet te stoppen, maar vaak krijg je ze wel ongeveer onder controle als je heel erg aan 1 teugel trekt, eventueel eerst die teugel korter vast pakken.

Als een paard op hol slaat met de persoon erop, zou ik er langzaam achteraan gaan. Niet erachteraan racen in ieder geval.

Als ze eraf ligt, kijken hoe het met de ruiter gaat. Gaat alles gewoon goed, zou je alvast achter het paard aan kunnen gaan. Gaat het niet zo goed, dan bij de ruiter blijven en hulp bellen.

Lollypop2002
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:39

Apple schreef:
Eerst je eigen paard onder controle houden.

Als dat is gelukt:
Bij persoon er nog op: volgen op veilige afstand
Persoon er af gevallen: checken of persoon nog ok is, daarna paard volgen op veilige afstand.


Oke dankje!

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:40

En als hij zijn bit vast pakt. Actief rijden. Zorg dus dat jij de hulpen weer gaat geven zodat je weer controle krijgt en je gevaarlijke situaties kan ontwijken/voorkomen.

Lollypop2002
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:49

lizy29 schreef:
En als hij zijn bit vast pakt. Actief rijden. Zorg dus dat jij de hulpen weer gaat geven zodat je weer controle krijgt en je gevaarlijke situaties kan ontwijken/voorkomen.


Okee dankje!

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:10

Ik had een gevaarlijke situatie met mijn merrie gehad, ik was nog nooit zo bang geweest...

het is winter, Koud (handen van mij ook) paard schrikt (veel Energie) en gaat er als een dolle ervandoor. Ze was helemaal door het lint.. stoppen kon niet.
Ik had met het Idee lopen spelen om me er van af laten vallen, dan rent ze terug naar stal. Direct was mijn gevoel dat ik mijn nek zou breken en zij haar benen als ze de bocht om zou gaat.

Wat was ik blij dat ik toevallig een westernzadel erop had, Beugels was ik kwijt en teugels ook. ik had me vast kunnen houden aan de knop van de zadel.
Nog steeds rent ze en is door het dolle heen, ik heb met 1 Hand teugels in Mond gekregen om de ene teugel kort vast te kunnen houden.
Op dat Moment dat ik te teugels weer in 1 Hand had en in Mond gaat ze naar links in de bocht, ik heb zo'n harde ruk aan de rechterteugel (Gelukkig was de rechter Hand niet zo koud) dat ze weer rechts gegaan is. (ik had gemerkt dat ze het bit vast had tussen haar tanden)
Ik heb tussendoor geprobeerd mijn Beugels weer te krijgen, in plaats van remmen heb ik perongeluk been gegeven.
Ze gaat nog harder, Maar ik bemerk dat ik weer controle krijg. ik begin vaster in zadel te kunnen zitten en had weer 1 beugel. en vrij snel weer twee teugels en twee beugels.
Ik heb haar nog Meer aangespoort door te gaan met rennen en heb toen ik 100% controle weer had de noodbremsen gebruikt, Zo hard als mogelijk trekken en omtrekken.
En daar stonden we.. van de schrik bij te komen..

Ik ben direct afgestapt, en voor haar gaan staan. Ik ben gaan lachen en zij kijkt me stom aan.
Ik heb haar Mond nagekeken, en ben verder lopend naar stal gegaan.
Ze was vrij snel weer rustig.
De volgende dag zijn we naar de gelijke plek gegaan en was toen niks aan de Hand.

En dit heeft niet Meer als een paar Minuten geduurt...

Ik weet dat het belangrijk is dat je zo snel als mogelijk het paard laat 'werken', dat hij aandacht aan jou krijgt.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:39

Ik had het in februari ook. Paard in het bos er vandoor. En ik zag de kruising (auto's) naderen. Omtrekken lukte niet. Uit pure wanhoop heb ik mij van mijn paard laten vallen (lukte makelijk met haar hoog opgooide gangen) ik heb de teugel stijf vast gehouden. Het zou niet prettig geweest voor het paard maar ze stond wel direct stil. Ze heeft natuurlijk een dikke ruk in haar mond gehad. Ik heb wel 6 weken last gehad van een gekneusde spier. Ik zou dit niet aan raden, maar in mijn geval zou mij paard een drukke weg over gerend zijn. Ik was echt bang voor ongelukken met auto's. Het paard mankeerde niets na mijn val. En ik voel mijn ook weer prima. Maar ik heb wel een groot risico genomen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:39


Fearlien

Berichten: 1696
Geregistreerd: 26-11-14

Re: Wat te doen wanneer je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:02

Bij ons is de regel in de les dat zodra een ander paard op hol slaat we allemaal stil moeten staan.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:13

Beginnen met tellen!

Je paard heeft in galop een zweefmoment, op dat moment raakt geen enkel been de grond dus dat is het moment van omtrekken.
Bereid je voor , tel het zweefmoment en zet op dat moment je paard 90* om met je lichaam .

Belangrijk is dat je je paard tussen de teugels houdt, benen aan je paard en met alles wat je hebt draai je die 90*.
Je springt als het ware zelf 90* om en neemt je paard tussen teugels en benen mee.

cocochanel

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:22

Wij hebben weleens een bosrit gemaakt ( met z'n 6en en 2 begeleiders) met gehuurde paarden waarbij alle paarden op hol sloegen, bijna iedereen was er vrij snel afgevallen en ik en een vriendin zaten er nog op, en kregen die paarden niet meer gestopt, zelfs met 2 handen aan 1 teugel trekken hielp niet.
1 haflinger die geen ruiter meer op de rug had rende ook vrolijk mee met ons en zo zijn we echt een heel stuk door het bos heen gegaan.. Beste is rustig blijven en goed inschatten waar hij heen zal gaan..
Uiteindelijk minderde mijn paard ergens wat vaart waardoor het paard van me vriendin ook ging draven..
Wij zijn er toen afgesprongen, net optijd want 15 meter voor ons zat er zo'n balk over het pad dus dat had anders een flinke sprong geworden, mijn vriendin viel in haar sprong en liet haar paard los waardoor deze er meteen weer in volle vaart vandoor ging, deze is later zonder hoofdstel en kreupel terug gevonden dus waarschijnlijk zelf ergens gevallen.

Bij het paard wat ik reed spoot het bloed uit z'n neus, zo hard zijn ze gegaan..
Als paarden echt op hol slaan is er geen stoppen meer aan, dus rustig blijven en proberen hem nog enigszins de goede kant proberen op te sturen, en zodra je lans ziet eraf springen is mijn ervaring .

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieƫrt

Re: Wat te doen wanneer je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:27

Die van mij wilde eens wegrennen in de binnenbak. Was achteraan iets 'engs', al altijd. En ik had er even geen zin in. Paard bouwde een enorme spanning op maar ik dacht niet zeiken en doorrijden.

Paard wilt er naar rechts vandoor gaan. Ik was heel eigenwijs en hield de teugel links kort. Wilde haar NIET naar rechts laten breken.

Resultaat: paard dusdanig uit balans dat we beiden omkiepten.

Dus ik zou heeeeel voorzichtig zijn met dat hangen aan 1 teugel. Punt 1 haal je dan waarschijnlijk het bit door de mond (niet erg in geval van acuut ophol gevaar, maar het helpt gewoon niet) en ten tweede trek je een paard dan zo uit balans dat daar dingen heel mis kunnen gaan.