Zwemmen met je leren zadel/hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Zwemmen met je leren zadel/hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 17:19

Heb al even gezocht, maar geen topic kunnen vinden hier over..

We hebben het plan bedacht om as. zondagochtend vroeg met de paarden richting de Lek te gaan om een frisse duik te nemen. Nu heb ik nog nooit met zadel en paard tegelijk gezwommen. Laatste keer was met een ander paard, zonder zadel. Met mijn huidige paard durf ik de rit naar de Lek zeker niet aan zonder zadel, dus ik heb 2 opties.

Optie 1 is om met zadel te gaan en ook met zadel het water in te gaan. Maar gaat mijn zadel dit overleven? Is het voldoende om het bij terugkomst goed af te drogen en in te vetten of riskeer ik een verpest zadel?

Optie 2 is om er gezadeld heen te gaan en daar toch het zadel af te halen. Punt is dat ik hem daar ook nog niet helemaal vertrouw (jong en jolig dier :D ) en ik er ook vrijwel niet op kom zonder zadel, dus dat zou ik wel zonde vinden.

Wie heeft er wel eens met z'n leren zadel gezwommen en hoe is dit gegaan?

Niemand dit al eens eerder gedaan?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-07-15 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: twee posten samengevoegd.

Dragan! <3


Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Zwemmen met je leren zadel/hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:21

Zolang je t bij 1 keer houdt kan t na mijn idee niet zoveel kwaad.

Water laat het leer uitdrogen, dus zodra je terug bent het zadel goed in het vet zetten.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23406
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:22

Ik zou iig nooit met zadel het water in gaan, iig niet dat het zadel ook geheel of gedeeltelijk onder water komt.
Als het water tot de buik komt zou ik het zadel erop laten.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Utixo

Berichten: 6561
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:23

Punt is niet alleen je leer, maar het feit dat de kussens zich volzuigen. Heb je niet ergens 1 of ander oud zadeltje?

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:24

Ik ben ook wel benieuwd... ken je probleem.
Wat wij ook vaak doen is met een rijsingel het water in. Geeft niet zoveel meer steun als zonder zadel, als je via je stijgbeugel op wilt stappen draait hij gelijk een slag in de rondte.. maar is meer voor tussen je oren. Ook niet mee lichtrijden!..

puck12345
Berichten: 826
Geregistreerd: 04-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:25

Ik ga morgenochtend ook op buitenrit naar een 'vijver' en zit eigenlijk met dezelfde vraag, dus volg dit topiceven :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Zwemmen met je leren zadel/hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:32

Is voor het wol in de kussens niet zo handig, via de naden sijpelt water wel binnen namelijk. Dus echt zwemmen? Nee. Zou het dan bij pootje baden houden.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Zwemmen met je leren zadel/hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 14:37

Niet aan de kussens gedacht inderdaad, bedankt voor de tip!
Ik weet niet of we volledig onder gaan, ligt er ook aan hoe mijn pony het doet zondag. Maar over het algemeen is hij gek op water, dus de kans zit er wel in. Dan wordt het toch m'n zadel er af halen voor het echte zwemmen.. Helaas geen oud zadel nee. Bedankt allemaal!

Dragan! <3

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:41

Ik ben wel een paar keer met zadel en al het water in geweest (ook zout). Bij zout water moet je hem eigenlijk na thuiskomst meteen 'uitspoelen' en heel dik vetten. Voor zoet water kan het wel een keertje hoor: als je hem daarna maar goed schoonmaakt en flink vet. Er zijn genoeg eventingruiters die wel eens een koprol in het water hebben gemaakt. Die zadels zijn ook niet verpest. ;)

Echt zwemmen zou ik zonder zadel doen. Dan blijf je namelijk wel heel lang 'onder water'.
Laatst bijgewerkt door Bunn op 03-07-15 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:42

Kun je niet het paard van iemand lenen om te zwemmen dat jullie afwisselen.
Eerst degene met zijn paard en dat jij daar gewoon op het zand rijd. Is zij klaar ruil je het om. Dan kun jij zwemmen en word je zadel niet nat.

sammie18
Berichten: 1345
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Zwemmen met je leren zadel/hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:51

Ik zou echt niet met mijn zadel het water in gaan om echt te zwemmen. Het wol in de kussens wordt nat en de wol wordt later hard.

De vergelijking met een eventingruiter klopt imo niet, omdat het zadel zelfs bij een val van het paard niet langdurig in contact is met het water. Het is niet genoeg tijd op doorweekt te raken.

LesleyxLinn
Berichten: 1102
Geregistreerd: 14-06-13

Re: Zwemmen met je leren zadel/hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:00

Als je echt gaat zwemmen is het sowieso niet verstandig om er op te blijven zitten.
Je kan met het zadel tot maximaal de zweetbladen er in en als je dieper wilt dan haal je het zadel eraf en zwem je er naast mee. Tip: neem een halstertouw mee die je om de nek kan doen zodat je je mee kan laten trekken. Kijk uit voor trappelende benen!

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:48

sammie18 schreef:
Ik zou echt niet met mijn zadel het water in gaan om echt te zwemmen. Het wol in de kussens wordt nat en de wol wordt later hard.

De vergelijking met een eventingruiter klopt imo niet, omdat het zadel zelfs bij een val van het paard niet langdurig in contact is met het water. Het is niet genoeg tijd op doorweekt te raken.


Beter lezen, want dat zeg ik ook: als je echt gaat zwemmen dan moet je dat zonder zadel doen. :j

sammie18
Berichten: 1345
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 01:07

Bunn schreef:
sammie18 schreef:
Ik zou echt niet met mijn zadel het water in gaan om echt te zwemmen. Het wol in de kussens wordt nat en de wol wordt later hard.

De vergelijking met een eventingruiter klopt imo niet, omdat het zadel zelfs bij een val van het paard niet langdurig in contact is met het water. Het is niet genoeg tijd op doorweekt te raken.


Beter lezen, want dat zeg ik ook: als je echt gaat zwemmen dan moet je dat zonder zadel doen. :j


Eerder suggereer je dat een koprol of val van een paard even belastend zou zijn voor het leer dan zwemmen. Zo lees ik het tenminste. Maar daar ging het niet over.

Een touwtje is inderdaad handig, ik maakte een knoop in het laatste stuk van de teugel(bij de gesp) en dan haalde ik het touwtje dan door de onstane lus in de teugel. Dan heb je een stuk minder risico dat het paard verstrikt kan raken in de teugel.
Verder niet te ver naar achteren zakken als je dieper het water in gaat. Dan raakte je paard zijn balans kwijt.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Zwemmen met je leren zadel/hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 01:54

ga je met nog iemand? als je er niet opkomt zonder zadel kan je diegene vragen om zadel onder je weg te trekken.. ga je voor zadel zitten en singel diegene los en trekt hem weg :) zo deden wij het op de manege

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zwemmen met je leren zadel/hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 02:06

Of je kan erop klimmen als je samen aan het zwemmen bent? Eerst ernaast naar het diepe en dan gewoon erop.

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:37

Zwemmen heb ik nog nooit gedaan, maar ik ga al jaren met mijn leren zadels, hoofdstellen en laarzen de zee in,vanmorgen nog:




Daarna maak ik alles goed schoon met warm water en als het droog is vet ik alles goed in.
Ik heb mijn zadel al een jaar of 6 inmiddels denk en het ziet er nog steeds keurig uit en ook nog nooit stoten hoeven vervangen ofzo.

Maar goed, met echt zwemmen wordt de boel wel wat natter, dat moet je denk niet al te vaak doen...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 12:35

Dank allemaal voor de zeer bruikbare tips! Pony was braaf en vond het geweldig, dus zadel lekker gespaard en afgedaan. De tip van een halstertouw omdoen was ook top!

Verder kan ik het 'zwemmen' iig aanraden, ik heb echt genoten vanochtend. Zeker voor herhaling vatbaar.

Dragan! <3

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Zwemmen met je leren zadel/hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:44

Inderdaad van te voren goed je zadel invetten. Dan weert het vet echt wel water. Je kussens zuigen echt niet vol en na het waterballet je zadel met een vochtige doek goed schoonmaken. Mijn paard is een keer gaan liggen in een ven met mijn zadel. En dat heeft er echt niets mee geleden. Onderhoud is gewoon belangrijk.
Zout water en niet schoonmaken is wel riskant.

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MyWishMax en 77 bezoekers