Operatie galblaas

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 13:32

Goedemiddag!

Woensdag aanstaande word bij mij m'n galblaas verwijderd.
Ik ben erg blij dat ik straks van die vreselijke pijn af ben, maar zie er toch tegenop.


Ik vraag mij op deze snikhete dag af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Waar ik vooral naar benieuwd ben is hoe het eten gaat na de verwijdering aangezien ik nu sommige dingen gewoon niet meer durf te eten uit angst voor een pijnaanval.

Ook heb ik begrepen dat ik erg jong ben voor galstenen, ben 27 jaar, maar ze zitten er toch echt. :+

Hopelijk zijn hier mensen met, positieve, ervaringen.

Alvast bedankt!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:40

Beste operatie ooit wat mij betreft : galblaas is er in december uitgehaald.Ik heb echt nergens last meer van, eet gewoon alles, echt geen centje pijn ( meer).

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:41

Is alweer een hele tijd terug. En het verslagje zal vast nog wel ergens op bokt te vinden zijn. Mijn hele galblaas zat vol met stenen en er was geen stukje gewone galblaas meer te zien. Ik ben dus met spoed geopereerd en was blij dat ik er vanaf was.

Maar ik vond de operatie heel erg meevallen. Had wel een hele mooie blauwe/groen/gele plek bij mijn navel.

Ik heb daarna nooit geen pijnaanvalken meer gehad en kan gewoon alles eten.

Heb enkele stenen mee naar huis gekregen. Die zaten in een potje aan mijn bed geplakt. Intressant om te zien. Ik had dat vooraf gevraagd en dat kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:42

Ik kan oo mijn mobiel het topic moeilijk terugvinden maar als je zoekt oo mijn berichten vind je veel ervaringen in een galblaas topic.

Ik ben eind januari geopereerd en ben zo blij dat t kreng eruit is.
Ik kan eigenlijk alles eten. Alleen na veel vet eten heb ik soms wat steken in mijn darmen, beetje zeurend gevoel.
( bv frietje, pizza).
Dat voel ik dan een beetje op de plek waar de galblaas
Zat maar is niet vergelijkbaar met de pijn die de kolieken je geven!!!

Edit: ook stenen meegekregen schrok ervan toen ik ze zag.
Littekens genezen ook mooi, blijven alleen wat verkleurd want mijn huid is zo bleek dat je littekens wat blijft zien.
Dag na operatie had ik wel veel pijn en ik heb lang last van narcose gehad. Maar dat is persoonlijk.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:46

Laatst bijgewerkt door Heike op 04-07-15 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 13:47

Bedankt voor de reacties!

Ik zal inderdaad heel blij zijn als die pijn weg is, ik lig soms gewoon gillend in bed en op sommige momenten helpt zelfs de pijnstiller direct in de spier gespoten niet.. :=

Ik wil ook gaan vragen of ik stenen mee kan nemen, vind het ook wel interessant inderdaad.

Het meest zie ik op tegen de narcose en het eten en drinken daarna. Ik heb ook last van PDS en kan heel overdreven reageren op voedsel en drinken.
Er is al wel bij het gesprek met de anesthesist in het dossier opgenomen dat ik extra anti misselijkheidspul :+ moet krijgen om het braken zoveel mogelijk tegen te gaan.

Bedankt Heike!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:29

Punz schreef:
Beste operatie ooit wat mij betreft : galblaas is er in december uitgehaald.Ik heb echt nergens last meer van, eet gewoon alles, echt geen centje pijn ( meer).
Zelfde ervaring. :j
Bij mij is hij in 2009 eruit gehaald en ondanks complicaties, was het een goed besluit met niet al teveel pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:17


Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:05

Bij mij is hij in 2007 verwijderd. Blij toe! Operatie valt meestal ontzettend mee. STerkte woensdag!

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:12

Ik ben mijn galblaas alweer 12 jaar kwijt. Ten tijde van de operatie had ik een baby van 6 weken oud, dat was wel lastig.
Bij mij moest er helaas een behoorlijke snee gemaakt worden in mijn buik, dat vind ik wel erg jammer. Daarom had ik behoorlijk wat pijn na de operatie, maar verder nergens last van. Ik kan eten wat ik wil, ik merk niet dat ik geen galblaas meer heb.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:15

Mijn vader is er onlangs aan geopereerd . Hij kwam de volgende dag uit het ziekenhuis en wilde smiddags direct wel al wat doen.
Eten was geen enkel probleem, vette dingen...het maakt niet uit, hij kan alles gewoon eten.
Hij is er vreselijk van opgeknapt , direct na de operatie al.
Voor jou sterkte en beterschap

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:20

Hier 2 jaar geleden geopereerd. Tijd lang ging goed maar zat nog wat gruis in mijn galwegen. Dit werd mij ook verteld na operatie. Heb hier geel erg veel last van gekregen acuut. Bleef maar overwegen en kolieken hebben. Na een echo werd de pijn te erg door het duwen. Toen met spoed weer geholpen dmv via mn mond naar maag. Daarna geen last meer gehad. Eten kan ik eigenlijk alles wel.

Anoniem

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:29

Oh ja bevrijdingsdag! , ik was 20 toen hij eruit ging.

Eten kan ik alles weer , heb darmen die niet meewerken soms maar alle klachten verdwenen als sneeuw voor de zon

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:34

Die van mij is in 2008 verwijderd en ook ik ben er nog altijd blij mee. Een enkele keer heb ik wat te veel gal in mijn ontlasting, als er dan niet genoeg vet is om het op te gebruiken krijg ik wat buikkramp en diarree. Maar niks in vergelijking met de koliekaanvallen. Ik eet dan ook gewoon alles.

Ook ik was 'te jong', 27, en ben in eerste instantie op de hartafdeling beland omdat het niet herkend werd (ik had vooral hele gemene, stekende pijn op de borst, was bleek, klam, zweterig, dus ze waren bang voor een hartaanval). Inmiddels ben ik er achter dat het veel vaker op die leeftijd voorkomt, maar vaak niet herkend word.

Succes, ik vond het in elk geval een succes!

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 17:40

Iedereen bedankt voor de positieve reacties! :D
Dat stelt me al een stuk geruster. :j

Darkcrystal, ik heb je topic doorgelezen. Bedankt voor de link!
Herkende ook heel veel van jouw verhaal.

Ik loop er nu al bijna een jaar mee, maar heb wel eerder aanvallen gehad alleen waren ze toen sporadisch en schreef ik het weg naar m'n darmen. Eind vorig jaar is het zo heftig geworden dat ik er bijna van overtuigd was dat ik weeën had, zonder zwanger te zijn :+

Mijn hele rug verkrampt en ik kan niet lopen, staan, zitten, rollen of wat dan ook. De pijn in m'n buik is continu aanwezig en ik verweet het hele verhaal aan de stress die ik toen had. Maar toen het maar niet weg ging ben ik toch naar de huisarts gegaan.

Die stuurde mij voor een echo ivm m'n nieren, heb in het verleden ook nierstenen en nierbekkenontsteking gehad, maar degene die de echo deed zag gelijk dat ik galstenen had en toen viel alles op z'n plek.

Ik vind het wel spannend, maar na jullie ervaringen gelezen te hebben ben ik er wel geruster op. :j

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:49

Voor mij is het nu 2 jaar geleden. Ik was toen ook onder de 30 jaar. Operatie was goed te doen, na een nachtje ik het ziekenhuis mocht ik al naar huis, heb misschien 3 dagen pijnstillers gebruikt en toen kon ik prima zonder. En de revalidatie ging als een trein. Na 2 weken kon ik me weer goed bewegen en had ik zelfs al weer paardgereden. Ook wat eten betreft geen enkele belemmering, kan gewoon alles eten.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 18:02

Ik moet mezelf om 11.45 uur melden en ze hebben gezegd dat ik 's avonds weer gewoon naar huis mag. Tenzij het natuurlijk de klassieke operatie word, dan moet ik 4 tot 5 dagen blijven.

Is het ook reëel dat ik er van uit ga dat ik 's avonds gewoon naar huis mag?

Anoniem

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:05

Ik dacht het ook :+ , ik moest om 2 uur geloof ik en moest een nacht blijven. Opzich niet erg , alleen die dementerende vrouw naast me die midden in de nacht om haar kinderen begon te schreeuwen was wat to much

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 18:08

Ik neem voor de zekerheid wel een pyama en tandenborstel mee.. Maar het liefst ga ik gewoon naar m'n eigen huis toe.. :+

Maar goed, dat moet ik maar afwachten dan.

Anoniem

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:40

Ik ben rond 12 geopereerd, vroeger dan gepland omdat er een operatie uitviel.
Dag later naar huis op de middag.
Ik had wel veel pijn. Nog tijd aspirine en diclo geslikt.
was enorm moe. Reactie op narcose. Ook erg duizelig, vergeetachtig, sloom. Dat hield bij mij wel paar weken aan.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:55

Ik werd om 11 opgehaald voor de OK, heb wel een nachtje moeten blijven omdat ik erg beroerd was van de narcose en de morfine. Maar de volgende dag mocht ik naar huis en ging het al gauw beter.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:58

Een vriendin van mijn moeder is een aantal weken geleden voor haar galblaas geopereerd en die was er na de operatie nogal beroerd van. Nu is zij ook wat ouder, dus wellicht speelt dit een rol. Inmiddels gaat het ietsje beter met haar, maar echt pijn heeft ze niet meer. Tegenwoordig gaat het met 3 of 4 kleine gaatjes in je buik. Zij had er twee in haar zij en eentje in/naast haar navel. Je houdt er dus geen groot litteken aan over! *\o/*

Anoniem

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:44

Ik heb idd 4 littekens, een grotere onder mijn navel, 2 kleintjes rechts daarvan en een op mijn borstbeen stuk boven m'n nacel

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 02:01

Ja ze gaan bij mij inderdaad proberen om de ingreep met 4 kleine sneetjes te doen.

Heb wel gevraagd of ze indien de klassieke operatie nodig is, mijn tattoo kunnen sparen. :+
Op mijn zij heb ik namelijk een grote, nog in progress, feniks staan en laat dat nou net de galblaas kant zijn.. :')

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Re: Operatie galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 05:29

Bij mij ook afgelopen juni eruit gehaald, super blij mee. Nog steeds wel een beetje last van mijn littekens en nog last bij te vet eten of te scherp.

Na de operatie had ik wel veel pijn aan mijn schouder door het gas wat ze in het lichaam spuiten..

Overigens ben ik 19 en mijn hele galblaas zat vol, en de jongste die ze hier hebben geopereerd was 13.