Aan de wandel in Roemenie met Indy en Bella

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Aan de wandel in Roemenie met Indy en Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 10:47

Na mijn topic net na de winter http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1833217 een nieuw foto topic met mijn paardjes. Ik probeer een paar keer per week met ze aan het werk te gaan in de paddock. Aan de hand van de oude Level 1 en 2 pakketten van Parelli in combinatie met clickertraining.
Indy kan ik zonder zadel opkruipen, ze is erg braaf, alleen het sturen daar moet nog aan gewerkt worden. We zijn nu vooral met pushing passenger bezig (voor de parreli mensen onder ons).
Bella ben ik naast de 7 games en vrijheidsdressuur bezig zadelmak te maken. Ze laat het opzadelen toe, ook het aansingelen maar ze vind het duidelijk nog spannend.

Zo eens in de paar weken gaan we met de wagen op stap. Kunnen ze even flink de benen strekken en wennen aan het verkeer. Omdat Bella voor de wagen gelopen heeft gingen we er eigenlijk van uit dat ze verkeersmak zou zijn. Maar als ik haar reacties zie als er in de verte een trein voorbij rijdt of groot verkeer langs komt, dan denk ik dat ze helemaal nooit verkeersmak geweest is. Ik vermoed dat ze uit de bergen geplukt is en met veel geweld voor de wagen gezet is. Niet luisteren, dan een flinke portie klappen. Maar goed, haar werkelijke verhaal blijft gissen.

Genoeg gekletst, hier de foto's. Geen top kwaliteit, is best lastig mooie plaatjes te schieten op een hotsende en botsende caruta :')


Afbeelding
1. Indy en Bella

Afbeelding
2. Samen op de bok met koetsier Cornel

Afbeelding
3. Hooi harken wordt nog veel met de hand gedaan

Afbeelding
4. Paard met veulen. De merries staan aan de pin de veulens lopen in veel gevallen los. Ook wanneer de moeder voor de wagen loopt, lopen de veulens er nog wel eens los naast.

Afbeelding
5. Roemeens erfje

Afbeelding
6. Mooie houten waterput onderweg

Afbeelding
7. Koe met kalf

Afbeelding
8. Paardjes onderweg, te wachten op hun baasjes

Afbeelding
9.

Afbeelding
10.

Afbeelding
11. De weidsheid van het platteland. Zeker in de zomer op een zonnige dag prachtig om te zien!

Afbeelding
12. Mijn lieve vriendinnetje Indy

Afbeelding
13. En onze knappe Bella die toch ook wel heel lief is!

Bedankt voor het kijken, hopelijk vinden jullie het leuk om te zien in wat voor een wereld wij hier leven!


Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Aan de wandel in Roemenie met Indy en Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:30

Wat gaaf zeg! En een mooie omgeving, wat een ruimte!


“Horses were never wrong. They always did what they did for a reason, and it was up to you to figure it out.”
― Jeannette Walls, Half Broke Horses

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:32

Prachtige omgeving hoor, heel mooi. :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:32

En wij maar moeilijk doen over correct passend tuig :+
Leuk hoor, wil ook echt nog eens wat van de wereld gaan zien :j

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Aan de wandel in Roemenie met Indy en Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:38

Wat een mooie omgeving (en paarden!) :~

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:40

Wauw, zo mooi en heel gezellig dan al dat moderns in NL, daar is het nog echt zeg maar 30 jaar terug zoiets.


nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:41

Leuk om te zien. Ik ben zelf halfroemeense, hier geboren, maar ga bijna jaarlijks op familiebezoek. Het is zo een ontzettend mooi land.

Het leven is als een kerstmuts

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:15

Azmay schreef:
En wij maar moeilijk doen over correct passend tuig :+
Leuk hoor, wil ook echt nog eens wat van de wereld gaan zien :j


Precies wat ik dacht. :+
Maar wat een mooi land zeg, prachtig!

Cranio sacraal therapeut voor paarden i.o. | Instructrice werken aan de hand
Instagram | Facebook

Ariannee

Berichten: 7469
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Strijen

Re: Aan de wandel in Roemenie met Indy en Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:52

Knappe paardjes. En wat een prachtig uitzicht zeg.

17-11-2017 een prachtige zoon gekregen
04-03-2019 - rust zacht lieve Damian! Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:54

Wauw de zomer is nog mooier , al had het grauwe winterse ook wel wat

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 01:17

Azmay schreef:
En wij maar moeilijk doen over correct passend tuig :+
Leuk hoor, wil ook echt nog eens wat van de wereld gaan zien :j

Doen wij moeilijk over CORRECT passend tuig ja? :P
Maar precies wat ik dacht ja haha.

Leuk om te zien hoe anders t daar gaat! Zit nu zelf in Canada tussen de cowboys en ook heel leuk om te zien hoe t gaat.

Hobbyhorse

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Aan de wandel in Roemenie met Indy en Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 02:17

Allemachtig wat een mooi land, zou ik zo heenwillen.

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Aan de wandel in Roemenie met Indy en Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:54

Weer prachtig om te zien! Inderdaad, heeeel ander tuig. Zit die band (voor de oren en onder de kin) met een ketting aan die enorme boom? Ben benieuwd waarom dat is..

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: Aan de wandel in Roemenie met Indy en Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:19

Wauw... Hier word ik gewoon heel jaloers op :o Prachtig uitzicht!

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:26

Ziet er heel gezellig uit daar :j
Hele andere omgeving ook! Leuk hoor :j

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 13:29

Wat een leuke reacties allemaal, bedankt!

Het is hier inderdaad mooi en dan vind ik dat we nog in een relatief lelijk deel van Roemenië zitten :o

@ Pferdchen, ze hebben inderdaad een band direct achter de oren rond hun nek zitten. Daarmee zitten ze aan die lange boom vast. Ik vermoed dat de enige functie is te zorgen dat het paard naast de boom blijft lopen.

Ik zal niet durven ontkennen dat perfect passend tuig belangrijk is. Evenwel zie ik hier erg weinig problemen met de tuigen waar de paarden in rondlopen. Hier en daar een kale plek of wat witte haren, maar zeker niet standaard bij alle paarden. Dubbeldik boterzacht onderlegd of wekelijks invetten, schapenwollen onderleggers kom je hier niet echt tegen. En toch gaat het goed.

Wat in mijn ogen een veel groter probleem is, is het hoefbeslag. Of soms het ontbreken er van…

Afbeelding


Afbeelding


Het werk dat de plaatselijke smeden leveren, (geen opleiding, gewoon van vader op zoon) heeft mij doen besluiten het bekappen van mijn paard zelf te doen. Veel gelezen, serie van Pete Ramey bekeken, en zelf aan de slag. Niet ideaal, maar je moet toch wat.

OnTheRocks
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-11-07

Re: Aan de wandel in Roemenie met Indy en Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:01

Die voeten... Pff, ik krijg er spontaan pijn van als ik die foto's zie...
Zijn die "kalkoenen" daar zo nodig, dat ze permanent op het ijzer zitten?
Zijn deze foto's extremen? Of lopen alle paarden er daar zo bij?
Hoe komt het dat ze geen opleiding volgen? Is er geen opleiding of wordt er niet
nauw gekeken naar het welzijn van hun paarden?

The minute you think of giving up, think of the reason why you held on for so long...

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 16:21

Dit is helaas geen uitzondering. Zoals de schimmel die hier een ijzer mist zie je gelukkig maar zelden. De vos was het paard van vrienden van ons. Op hun manier proberen ze goed voor hun paard te zorgen. Als een van de weinigen liep deze 19 jarige hengst in een compleet tuig tussen twee bomen in en niet met alleen een borstband om. Helaas hebben ze hem vorig jaar verkocht (waarschijnlijk de handel in) vanwege aanhoudende kreupelheid en verkoudheid geloof ik. Maar dan alsnog is 19 jaar best een respectabele leeftijd. Er lopen relatief veel jonge dieren voor de kar, wat betekend dat er een behoorlijk verloop in paarden is.

Dat de paarden op deze manier bekapt en beslagen worden is pure onwetendheid. Er zijn misschien best wel opleidingen voor hoefsmid, maar de gemiddelde plattelandssmid is daar niet geweest. Wellicht dat rond Boekarest of andere streken waar paarden ook echt gehouden worden om op te rijden het beter ontwikkeld is hoor. Hier in ieder geval niet. Het geluk van de paarden is dat ze enkel voor de kar staan en niet bereden worden.

Het waarom van de vaste kalkoenen is mij ook niet duidelijk. Ik heb het wel eens gevraagd maar dan hebben ze het erover dat het is zodat de paarden niet uitglijden. Dan snap ik het nog niet, want waar zouden ze moeten uitglijden? We zitten in een redelijk vlak gebied, dus vanwege hoogteverschil is niet heel waarschijnlijk. Echt werk op het land als ploegen oid wordt er niet met deze paarden gedaan. Meestal is de wagen puur transportmiddel van mensen of goederen. Er wordt nog wel met het paard onkruid tussen de mais of de aardappelen geschoffeld, maar dat doe je ook niet als het nat, dus glibberig is. Zou je met dit soort kalkoenen ook meer grip op het asfalt hebben?
Dat is ook de enige keer geweest dat ik met Bella naar de smid ben geweest. Direct na aankoop om de ijzers er onder vandaan te halen.

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:05

Dat tuig en die hoeven. Iedereen ziet toch dat dit niet de beste kwaliteit meer is. Ik snap niet dat ze als smid niet weten hoe een hoef er uit moet zien. Dat ze het beroep uit mogen voeren. Ik weet zeker als er echt iets ergs met een hoef aan de hand dat zij er niets mee aan kunnen. Ook snap ik die kalkoenen niet. Ze lopen toch merendeels op het asfalt ?

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 19:21

@ melanietje14
Nee, dat ziet niet iedereen. Als dit jouw wereld is, alles wat je kent. Het altijd zo gedaan is en het op deze manier ook min of meer goed gaat, wat is dan de noodzaak van veranderen? Veel betere smeden zijn er niet in de omgeving. Men weet echt niet beter en ze doen dit in veel gevallen met de beste intenties. Op hun manier houden veel mensen ook van hun paarden.
In Nederland zijn we heel erg bevoorrecht, dat merk je misschien niet als je er midden in woont. Maar zeer zeker wel als je net als ik hier woont. Ik snap je reactie dus wel, maar het ligt wel wat genuanceerder dan jij denkt ;)

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:23

Azmay schreef:
En wij maar moeilijk doen over correct passend tuig :+

Precies wat ik dacht, haha.

Die mensen weten niet beter en doen voor hun ogen het beste voor de dieren,
vind ik altijd leuk om te zien, die verschillen :j

Melanietje14; misschien moet je je als smid aanbieden in Roemenie. Dingen gaan daar heel anders als hier joh, is een heel ander leven. Heb in Duitsland gewerkt met een jongen die uit Roemenie kwam, ik heb hem zoveel moeten leren over het omgaan en verzorgen van paarden, maar hij wist niet beter als dat dat zo ging (hij had thuis ook paarden).

Ik praat niet goed dat die paarden daar zo beroerd op hun voeten staan, integendeel!!!
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 05-07-15 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:24

Wij zijn erg bevoorrecht merkt ik nu. Jammer dat we dat voor hun, en de paarden niet snel kunnen veranderen. Het zo denk al een verbetering zijn als de smeden een paar cursussen konden volgen. Ik snap het wel, maar het is jammer dat ze de kennis niet kunnen krijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers