Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 17:27

Hallo,

Ik vraag me iets af. Ik heb eigenlijk geen echte voorkeur voor links of rechts. Schrijven en snijden doe ik rechts, vroeger kon ik ook met 2 handen schrijven. Bij eten met vork, voetballen, boksen, boogschieten enz. heeft links juist de voorkeur.

Mijn eigen coördinatie is trouwens niet zo goed, ik heb ook echt geen richtingsvermogen of gevoel.

Herkend iemand dit, is er een naam voor of ben ik heel abnormaal?
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 03-07-15 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]


Anoniem

Re: Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:28

Er is een naam voor, weet alleen niet wat het is. Ik heb het ook in lichte vorm :) Eten en schrijven met rechts, knippen en paardrijden (western, als ik met 1 hand rij) links.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:29

Ik heb het ook, dat heet Ambidexter. :)

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:29

Ik doe ook alles door elkaar. Schrijven met rechts, roken met links, knippen met rechts, snijden met links:p

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:32

Volgensmij heb ik het ook, schrijven en tekenen altijd met rechts , maar sommige dingen dan weer juist met links, zoals snijden

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:36

Eten op het bord, vork links en mes rechts
Maar moet ik van een heel brood wat afsnijden, dan doe ik dat met links.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:37

Badminton of tennis, pak ik het raket gewoon over, niks backhand :D

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:40

Er is ooit eens een onderzoek geweest waaruit bleek dat ambidexter ruiters meer kans hebben om op hoog niveau goed te presteren :D

Overwegend links- of rechtshandige ruiters zouden altijd op één van beide kanten meer moeite hebben met teugels aannnemen/loslaten, terwijl ambidexter ruiters beter met gelijke druk kunnen rijden en dus ook beter kunnen rechtrichten :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

wyoming

Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:42

Ik heb het ook, toen ik klein was heb ik met rechts leren schrijven maar kan het ook met links. (Het grappigst eraan vind ik, dat ik rechts de pen niet goed vasthoud en links wel) Verder is iets oppakken voor mij gewoon welke hand er het dichts bij is. Ik heb alleen nooit geweten dat er een naam voor was haha.

Ja dat met badminton/tennis dat heb ik ook!

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

Linnie050

Berichten: 11796
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:43

Ik ben ook links en rechts verschilt inderdaad per handeling.
Wist niet eens dat het een naam had.

Ik dacht dat het bij mij kwam doordat ik als kind links was en mijn oma dat niks vond, en mij alles met rechts leerde.
Inderdaad tennis pak ik het racket over.
Kan met 2 armen spelen!

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:46

Eline91 schreef:
Er is ooit eens een onderzoek geweest waaruit bleek dat ambidexter ruiters meer kans hebben om op hoog niveau goed te presteren :D

Overwegend links- of rechtshandige ruiters zouden altijd op één van beide kanten meer moeite hebben met teugels aannnemen/loslaten, terwijl ambidexter ruiters beter met gelijke druk kunnen rijden en dus ook beter kunnen rechtrichten :)


Wat grappig! Ik ben zelf duidelijk rechtshandig met alles, en ik merk dat als ik rechtsom rijd, ik best wel moeite heb met het contact houden met de buitenteugel (linkerteugel dus)... Weet ik ook weer hoe dat komt :+

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:17

SergeantRoos schreef:
Eline91 schreef:
Er is ooit eens een onderzoek geweest waaruit bleek dat ambidexter ruiters meer kans hebben om op hoog niveau goed te presteren :D

Overwegend links- of rechtshandige ruiters zouden altijd op één van beide kanten meer moeite hebben met teugels aannnemen/loslaten, terwijl ambidexter ruiters beter met gelijke druk kunnen rijden en dus ook beter kunnen rechtrichten :)


Wat grappig! Ik ben zelf duidelijk rechtshandig met alles, en ik merk dat als ik rechtsom rijd, ik best wel moeite heb met het contact houden met de buitenteugel (linkerteugel dus)... Weet ik ook weer hoe dat komt :+


Ik heb net hetzelfde! En op dat vlak zijn ambidexter ruiters dan in hun voordeel :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:23

Je bent niet de enige meerdere mensen hebben dit. Ik zelf heb het niet, maar het lijkt me super handig haha.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:53

EskeGirl schreef:
Hallo,

Ik vraag me iets af. Ik heb eigenlijk geen echte voorkeur voor links of rechts. Schrijven en snijden doe ik rechts, vroeger kon ik ook met 2 handen schrijven. Bij eten met vork, voetballen, boksen, boogschieten enz. heeft links juist de voorkeur.

Mijn eigen coördinatie is trouwens niet zo goed, ik heb ook echt geen richtingsvermogen of gevoel.

Herkend iemand dit, is er een naam voor of ben ik heel abnormaal?


Ja, in de gewone ontwikkeling van kinderen wordt gezegd, dat je als kind eerst een tijd symmetrisch moet zijn. (De ene hotemetoot zegt: tot het derde jaar, de andere noemt 4 en de volgens 5 en sommigen gaan zelfs tot acht, het moment dat het zogeheten corpus callosum volgroeid is, de grote bundel zenuwen tussen linker en rechter hersen helft.)

....en na je 4e dan wel je 8ste jaar ga je een vaste kant kiezen om dingen mee te doen.
En voor wie een symmetrische sport kiest zoals paardrijden, wil daarna dus terug naar die "oude" symmetrie.

De consequentie van "geen kant kiezen" als je 3 (etc of 8) bent, kan voor je lijf verwarrend zijn, waardoor je coördinatie minder ideaal blijft.
(Zo geldt, dat een kind van 5 instaat moet zijn, om 5 seconden op 1 been te staan, bij 6 jaar is het 6 seconden , bij 7 jaar 7 seconden - en bij 8 maak je de sprong naar 30 seconden. Ofwel: je coördinatie hoort op je 8ste sterk toe te nemen.)
...en de betere ruiters onder ons hebben waarschijnlijk tussen hun derde en achste "een kant gekozen", en zijn op basis daarvan zich in symmetrie gaan trainen.

En als je dat wilt, kun je op iedere gewenste leeftijd alsnog "een kant kiezen" en je coördinatie verbeteren.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:28

Morris schreef:
Badminton of tennis, pak ik het raket gewoon over, niks backhand :D

Dit doe ik ook! _/-\o_ Mensen kijken me altijd zo raar aan dan en heb ook nog nooit iemand anders gezien die het doet.

Ik wissel ook bij bepaalde activiteiten, interessant dat meer mensen hetzelfde hebben en er ook een naam voor is.

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

evengeennaam

Berichten: 613
Geregistreerd: 05-06-13

Re: Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:30

Dit heb ik ook, ik schrijf alleen met links, maar verder doe ik alles met rechts! :D

If you ain’t scared, you ain’t human.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:34

Hey, ......lotgenoten :))

Het is relatief zeldzaam om ambidexter te zijn.
Handig,..mwoh...weet ik niet. Ik heb niet het idee dat ik er in de praktijk nu echt iets mee kan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:04

Ik heb het ook, en mijn ma ook, al zijn we allebei overwegend linkshandig, maar schrijven we rechts. Strijken bijv. doe ik links, of een nagel in de muur kloppen, en bij het schilderen kan ik de verfborstel van de ene in de andere hand nemen, wel handig als je anders trapje op trapje af moet.

Maar het kan wel zijn dat ik eigenlijk "gewoon" linkshandig ben, maar men mij dit afgeleerd heeft voor het schrijven. Heb idd ook slechte oriëntatie, en ik moet me altijd suf denken om het verschil te weten tussen links en rechts.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:07

Hier ook wel, coordinatie is erg prut motoriek ook maar sommige dingen kan ik niet rechts of niet links. Muis bedienen kan ik eigenlijk alleen links. Uitmesten ook voorkeur voor links. Handboogschieten idem. Maar schrijven voorkeur voor rechts al kan ik het ook links.rechterbeen is voorkeursbeen maar "ver"springen juist weer links. :')

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:15

Ik schrijf voornamelijk rechts maar als ik mijn telefoon in mijn rechterhand heb schrijf ik redelijk probleemloos met links. (of als ik al iets anders doe met mijn rechterhand) Veel dingen wissel ik links en rechts af.

Maar moeilijk opengaande potjes....altijd met links. Kan ik gewoon niet met rechts.

Ik zie hier veel mensen die moeite hebben met links en rechts...daar heb ik geen last van.
Coördinatie is gemiddeld denk ik. Niet heel goed maar ook niet belabberd.

Ik heb een zoon die zeer uitgesproken linkshandig is. (ik denk dat ik hem nooit symmetrisch gezien heb wat ik hier boven lees)
En ik heb een zoon die rechtshandig is.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:29

Ik ben ook makkelijk op 2 handen. Met rijden heb ik ook aardig verdeelde teugeldruk. Maar idd eten met bestek doe ik "verkeerd" om. Knippen wat me uitkomt, acryl nagels bij mezelf zetten op beide handen maar ben wel een rechtse schrijver

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

swatch
Berichten: 1383
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:38

Ben je niet gewoon voor een bepaalde taak / handeling links- of rechtshandig?

ulaantje

Berichten: 763
Geregistreerd: 17-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:40

Ook ik heb het. Wist ook niet dat er een naam voor was en wat grappig dat meer mensen het dus hebben.

Ik denk dat het bij mij komt omdat ik toen ik klein was van mezelf links handig was maar ze me op debasisschool dit hebben afgeleerd en ik verplicht rechtshandig moest schrijven. Nu altijd kan ik schrijven en eigenlijk alles dus met beide handen.
Toen ik vroeger op tennis zat inderdaad racket overpakken, vonden ze niet leuk :o

Mijn richtingsgevoel en coördinatieis dan wel weer redelijk goed.

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 00:49

Ja, herkenbaar! Grappig te lezen dat het ook een naam heeft :)

Jamiie
Berichten: 461
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Geen voorkeur voor links of rechts, herkanbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 00:51

Ik heb het inderdaad ook.
Schrijf met links, maar doe eigenlijk alles met rechts. Apart is dat! Had nog nooit gehoord van de naam. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AndreaB, Druif_01, Geerten, GrapeshotBot, Gwenvd, haasje20, Ies_, Lauss_, linoleum, Noor, singa, xReetch en 134 bezoekers