Groot-Brittannië: merrie moet vastgeketend bevallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Groot-Brittannië: merrie moet vastgeketend bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 09:55

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk


In mei zijn in Groot-Brittannië de merrie Catena en haar veulen Salisbury gered door de dierenbescherming. De verwaarloosde merrie moest bevallen terwijl ze vastgeketend was.

"Het kan erg gevaarlijk zijn om een paard vast te ketenen, en we raden het ook in de beste omstandigheden niet aan," zegt Jerry Watkins van de dierenbescherming. "Catena moest door alle pijn en last van de bevalling, terwijl ze was vastgeketend. Ze kon dus niet vrij bewegen en haar benen raakten regelmatig verstrikt. Ze werd voor langere periodes achtergelaten zonder schuilstal en water. Er stond ook een hengst bij haar in de weide die had geprobeerd om haar veulen aan te vallen. Ze kon het veulen niet beschermen en was gestresseerd."

Catena en Salisbury werden opgevangen door dierenwelzijnsorganisatie HorseWorld. De hoeven van Catena waren veel te lang en gebarsten. Haar achterhoeven waren beslagen. De ijzers van haar voorhoeven waren verdwenen, maar de hoefnagels staken nog in de hoeven. De merrie krijgt nu aangepaste hoefverzorging.

Catena en haar veulen kunnen nu genieten van de vrijheid op een grote weide.

MareVeer
Berichten: 195
Geregistreerd: 06-08-13

Re: Groot-Brittannië: merrie moet vastgeketend bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:56

Kolere zeg...

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:04

MareVeer schreef:
Kolere zeg...


Idd. Denk je dat je alle narigheid wat paarden betreft wel n keer gehoord hebt, komt er zo'n bericht voorbij.
T*RING. Ongelofelijk.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:05

Sjonge jonge... Wat zijn er toch rare paarden eigenaren op de planeet

MareVeer
Berichten: 195
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:15

Nicky1963 schreef:
MareVeer schreef:
Kolere zeg...


Idd. Denk je dat je alle narigheid wat paarden betreft wel n keer gehoord hebt, komt er zo'n bericht voorbij.
T*RING. Ongelofelijk.


Nou dat wou ik zeggen.. Opkomende woedegolf hiero

AlwaysH

Berichten: 11267
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Groot-Brittannië: merrie moet vastgeketend bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:20

Het is toch niet normaal meer, straks kon het paard niet eens bevallen, en wat dan?

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:27

Vreselijk bericht, maar taalgebruik kan wat minder aub, het zijn nare ziektes waar jullie mee gooien !

ellepel

Berichten: 47333
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:32

Horseworld heeft ook een facebook pagina,daar staat ook meer info
blij dat het nu goed met ze gaat :j

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:42

Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 03-07-15 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:44

EDIT: Nog steeds een beetje jammer maar een stuk minder heftig dan zoals in de OP beschreven..
Laatst bijgewerkt door Selka op 03-07-15 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:48

Paard stond aan een stick (zoals hier wel eens met shetten gedaan wordt). Echter met een los paard in die weide en het duidelijke ondergewicht is dit niet de manier.
Citaat:
“Any grazing a tethered horse has access to will quickly become poached or fouled with droppings as the horse cannot walk more than a few metres.

“A tethered horse cannot interact with other horses, it cannot engage in mutual grooming or other social interactions. The provision of water that cannot be knocked over, become a tangle risk or be a water source that the horse can fall into is virtually impossible.”
Elke dag schoonmaken, verzetten, tuinslang om de ketting en waterbak zo zetten dat paard er net bij kan en dus niet met de ketting om kan trekken. Manier an sich is niet meteen het probleem, maar het onthouden van bijbehorende zorg wel. Paard dat gewoon in de wei staat hoor je al elke dag te controleren en in dit geval helemaal. Dier is gewoon verwaarloosd, aan de stick staan is bijzaak.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Groot-Brittannië: merrie moet vastgeketend bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:50

Maar dan niet geketend? Dat verandert de OP namelijk compleet.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:53

Selka schreef:
Maar dan niet geketend? Dat verandert de OP namelijk compleet.

Afbeelding
Foto bij artikel.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:55

Selka schreef:
Maar dan niet geketend? Dat verandert de OP namelijk compleet.


ketenen is ook 'met een ketting vastmaken'. Klinkt minder erg.... ;(

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Groot-Brittannië: merrie moet vastgeketend bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:43

Bij de OP dacht ik een paard met kettingen aan de benen vast, om het te laten liggen, en zo dus niet vrij te kunnen bewegen. Dit paard heeft net zoveel of meer ruimte gehad, als dat het op stal gestaan had. Neemt niet weg dat ik de manier nog niet prettig vind, en dat het beter had moeten zijn.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:48

wendyenbram schreef:
Bij de OP dacht ik een paard met kettingen aan de benen vast, om het te laten liggen, en zo dus niet vrij te kunnen bewegen. Dit paard heeft net zoveel of meer ruimte gehad, als dat het op stal gestaan had. Neemt niet weg dat ik de manier nog niet prettig vind, en dat het beter had moeten zijn.


Dacht ik ook

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:29

Oké......ik vergaloppeerde me ook aan die OP, maar als ik het paardje zo zie staan is er nog steeds niet voor niks ingegrepen.

Zo hoort een moedertje en haar veulen er in alle opzichten niet bij te staan!!

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:10

RaafSmits schreef:
Oké......ik vergaloppeerde me ook aan die OP, maar als ik het paardje zo zie staan is er nog steeds niet voor niks ingegrepen.

Zo hoort een moedertje en haar veulen er in alle opzichten niet bij te staan!!


En al helemaal niet als er een ander paard ook in dezelfde week staat en de moeder het veulen niet kan beschermen.

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:17

Wat ik me nou afvraag is of deze merrie al Catena (betekenis: keten) heette of dat ze vanwege de omstandigheden waaronder ze gevonden is zo genoemd is :o

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:31

Misschien dat dit een merrie was die zich niet liet pakken, en dat de eigenaar haar zo daarom vast gezet had? Logisch is het anders niet bij een ondervoed dier in een grote wei waar dieren ook los lopen.

En misschien hadden ze nog niet gedacht dat het veulen zou komen? Wel mazzel dat het op tijd is gevonden, een veulen dat bij de merrie wegsukkelt die vast zit kan ook niet drinken of gelikt worden. Beetje akelig ook zon ketting bij een pasgeboren veulen, kan ook naar aflopen.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Groot-Brittannië: merrie moet vastgeketend bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:01

Onder voed vind ik de merrie niet, dat ze er zo uit ziet kan heel goed van de dracht komen. Zou niet de eerste merrie zijn die er zo uit ziet. (kende een merrie die er veel erger uitzag op het laatst van de dracht en kreeg toch meer dan voldoende voer, duurde maanden na het bevallen voor die weer een beetje paard was)
Aan een stik staan vind ik ook geen ramp, moet er alleen niet eentje los bij staan. Zeker geen hengst bij een drachtige merrie die op het punt staat te bevallen. En wij weten niet wat de reden is van de eigenaar om de merrie aan een stik te hebben staan.
Dat ze geen water tot haar beschikking heeft vind ik wel weer een punt.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Groot-Brittannië: merrie moet vastgeketend bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:16

Maar het is wel onzorgvuldig om het paard aan zo'n ketting te zetten zonder tuinslang oid eromheen, nu kan het makkelijk verstrikt raken (wat ik begrijp dus ook gebeurd is).

En dieren hebben toegang tot water nodig en ook normale hoefverzorging.

het vast staan is het probleem niet zo, maar meer de verwaarlozing er om heen.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Groot-Brittannië: merrie moet vastgeketend bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 07:28

Vast staan met een veulen vind ik echt wreed. Snap niet dat daar zo makkelijk over gedacht wordt.

Xliesje13X
Berichten: 206
Geregistreerd: 01-02-15

Re: Groot-Brittannië: merrie moet vastgeketend bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:09

Heel erg heftig! Dat iemand het ik zijn hoofd haalt om een (drachtig) paard vast te ketenen. Ik moet er niet aan denken wat er allemaal zou kunnen gebeuren als de merrie en het veulentje niet gevonden zou worden door de dierenbescherming..,