Vakantie met paard naar waddeneiland, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7846
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Vakantie met paard naar waddeneiland, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 23:51

Zo rond begin september zouden ik en mijn vriend graag naar een van de eilanden op vakantie gaan. Enkele dagen of een midweekje. Ik zou mijn pony graag mee willen nemen om heerlijk over het strand te kunnen rijden.
Iemand een aanrader welk eiland? Wat is er nog meer te doen?
Aanrader om pony ergens neer te zetten? (Overdag buiten, snachts binnen, vlakbij strand)
En natuurlijk een aanrader waar wij kunnen slapen? Huisje, hotel?

Ik hoor de tips graag! Ook hoe dit geregeld moet worden met pony mee op de boot. Ideeën om ergens te kunnen rijden waar vriendje op de fiets ernaast meekan hoor ik heel graag!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34616
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:16

Ik zou naar Texel gaan, wij gaan ook in september een weekendje naar Texel ivm een wedstrijd. Er zijn genoeg plaatsen waar je je paard kan stallen en ook op het eiland zelf is genoeg te zien en te doen. Qua kosten (overtocht) is het ook een stuk goedkoper als bijvoorbeeld Terschelling of Ameland. Wij hebben ons paard in september gestald bij de Eagles Ranch en staan daar ook op de camping. Huisjes en hotels ben ik niet mee bekend maar Texel heeft genoeg opties.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Vakantie met paard naar waddeneiland, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:14

Ik weet niet of je in september alweer de hele dag op het strand mag met paarden, maar dat is misschien wel handig om even te bekijken. Op Terschelling mag je dacht ik altijd op het strand de hele zomer door, maar Terschelling is duur qua overtocht vooral.

Ik ben twee jaar geleden op ameland geweest met paard, zeker aan te raden. Wij gingen wel pas in oktober dus dan is het al een stuk rustiger.. We hadden de paarden bij Rijst Nella Dorien staan, ze stonden daar de hele dag buiten en konden snachts op stal, hoefde niet. Was 60 euro kwijt voor een week. We zaten daar vrij dicht bij het strand. De overtocht was wel een klap geld (160 euro), gelukkig was ik samen met iemand anders en konden we de prijs delen (2 paard trailer).

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Re: Vakantie met paard naar waddeneiland, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:19

Texel en Ameland zijn allebei echte paardeneilanden en beiden leuk. Texel is qua overtocht wel véél goedkoper. Volgens mij kan je voor €70 over als je het combineert met één van de wedstrijden op het eiland. Dan sponsort de Teso ;-)

CKR

Berichten: 972
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:23

Texel is een erg leuk eiland. Bos, duin en strand dus genoeg mogelijkheden. Leuke dorpjes om wat te eten of wat te winkelen. Ik ben er nog nooit met paard geweest maar ik weet dat er een aantal stallen zijn. Sommige met huisje/camping oid sommige stallen 'los'.
Overtocht is prettig qua kosten en tijd, je bent er zo :)

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:24

ameland is geweldig :D
familie van mij gaan daar elke jaar heen met hun paard en stallen het altijd bij rijstal nella dorien in hollum

wij zelf zijn ook een keer naar ameland geweest en hebben toen in de achter tuin bij mensen geslapen in een klein huisje was heel leuk toen

Dorien66

Berichten: 1651
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:39

Bel eens met Dorine Bosman van SHTN, zij kan je van veel info voorzien. Je zou vast hier kunnen kijken om je voor te bereiden: http://www.hippisch-toerisme.nl
Daar vind je onder de contactknop het telefoonnummer.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vakantie met paard naar waddeneiland, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:01

https://www.bedandbreakfast.nl/bed-and- ... veld/9059/

Ik ben hier zonder paarden geweest, maar alles zag er tiptop uit voor de paarden! Daarnaast vond ik de B&B ook een aanrader!

Ik zou je wel adviseren niet het weekend van 12&13 september te gaan i.v.m. SGW Texel, het zal dan erg druk zijn met paarden (en dus trailers op de boot).

absque_dubio

Berichten: 7846
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 18:54

Princesj schreef:
https://www.bedandbreakfast.nl/bed-and- ... veld/9059/

Ik ben hier zonder paarden geweest, maar alles zag er tiptop uit voor de paarden! Daarnaast vond ik de B&B ook een aanrader!

Ik zou je wel adviseren niet het weekend van 12&13 september te gaan i.v.m. SGW Texel, het zal dan erg druk zijn met paarden (en dus trailers op de boot).

Dat ziet er goed uit! Die gaan we eens contacten denk ik. Bedankt voor de tip.
We willen graag maandag-vrijdag en dan de tweede week september dus dan zijn we net voor dat weekend.

Bedankt allemaal voor de reacties. Wordt dus Texel of Ameland. Nog even uitzoeken met de kosten van de boot en of we in september wel het strand op mogen.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:03

Ik zou juist voor Terschelling kiezen. :j
Je mag er het hele jaar door overal op het strand rijden en het strand is vrijwel altijd goed te rijden + het eiland heeft het breedste strand van Nederland en één van de breedste van West-Europa. Genoeg ruimte om om eventuele strandgangers heen te rijden. Verder heeft het de bosplaat (prachtig natuurgebied), waar je langs kan rijden (helaas niet op mag rijden, dit mag alleen Huifkarbedrijf Terpstra - aanrader).

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:12

Texel! Overnachten op de Kaemping van de familie Karcher in de Pipowagen en je paard kan daar in de wei met schuilstal. Je kunt de stal ook dichtdoen, wanneer je je paard bv s nachts binnen wilt hebben. http://www.kaerchertexel.nl
Vanaf het terrein rijd je zo het bos in en je zit ook vlakbij het strand. Er zijn een paar leuke routes door bos en duinen te rijden en het strand mag s morgensvroeg en s avonds vanaf 19.00 uur.

De camping ligt tegen De Koog aan, waar ook leuke restaurantjes etc zitten.

70 euro was ik volgens mij vorig jaar niet eens kwijt aan de retour-overtocht en ik was er niet met een bijzonder evenement.

absque_dubio

Berichten: 7846
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 02:01

_Ekenna schreef:
Ik zou juist voor Terschelling kiezen. :j
Je mag er het hele jaar door overal op het strand rijden en het strand is vrijwel altijd goed te rijden + het eiland heeft het breedste strand van Nederland en één van de breedste van West-Europa. Genoeg ruimte om om eventuele strandgangers heen te rijden. Verder heeft het de bosplaat (prachtig natuurgebied), waar je langs kan rijden (helaas niet op mag rijden, dit mag alleen Huifkarbedrijf Terpstra - aanrader).

Ik heb begrepen dat naar Terschelling met de boot een lange tocht en erg prijzig is. Dan kies ik toch liever voor Texel en neem ik voor lief dat het na 19.00 op het strand rijden wordt.

Bedankt voor de tip van Texel! Binnenkort eens op een rij zetten wat de mogelijkheden zijn. Als ik het goed begrijp is het niet nodig om een plekje voor de auto en trailer op de boot te reserveren? Zijn er wel bijv routes door de duinen die je overdag al mag rijden? En stukken waar paard en fiets naast elkaar kunnen om zo samen een tochtje te maken?

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: Vakantie met paard naar waddeneiland, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 06:58

Cool running paints op Texel. Paardje staat er perfect en fijne mensen. Slaapplaatsen zijn er ook (of bij de aanliggende buren geloof ik).

Nynke04

Berichten: 269
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:12

Op Texel mag je van mei t/m oktober van zonsopgang tot 10u en van 19u tot zonsondergang op het strand. Prima te doen!
En verder mag je natuurlijk de hele dag door de rest van de ruiterpaden gebruiken. Tussen Den Hoorn en de Koog zijn genoeg mooie paden.
Mijn vriend gaat wel eens met me mee op de mountainbike, en die fietst dan gewoon met me mee over het ruiterpad. Ook lopen de paden voor een deel langs de weg en kun je met je paard natuurlijk ook gewoon langs de weg gaan rijden.
Ik zou het wel afraden om bij De Koog te gaan zitten. Dat is dé hotspot voor toeristen.
Je hoeft inderdaad niet te reserveren voor de boot en bent in 20 minuten aan de andere kant. Erg grote voordelen imo! En het kost iets meer dan €70, waar je bij de andere eilanden wel 3x zo veel kwijt bent en nog moet reserveren ook.
Zelf sta ik naast manege Akenburg in Den Burg. Vanaf daar is het zo'n 5-10min naar het bos. En overal zijn wel leuke B&B's, campings en dergelijke te vinden.
Edit: Cool running paints kan ik ook aanraden. Wel ligt dat een stuk verder van het bos en strand. Net als de Eagles Ranch.

__nina

Berichten: 2772
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:25

absque_dubio schreef:
Princesj schreef:
https://www.bedandbreakfast.nl/bed-and- ... veld/9059/

Ik ben hier zonder paarden geweest, maar alles zag er tiptop uit voor de paarden! Daarnaast vond ik de B&B ook een aanrader!

Ik zou je wel adviseren niet het weekend van 12&13 september te gaan i.v.m. SGW Texel, het zal dan erg druk zijn met paarden (en dus trailers op de boot).

Dat ziet er goed uit! Die gaan we eens contacten denk ik. Bedankt voor de tip.
We willen graag maandag-vrijdag en dan de tweede week september dus dan zijn we net voor dat weekend.

Bedankt allemaal voor de reacties. Wordt dus Texel of Ameland. Nog even uitzoeken met de kosten van de boot en of we in september wel het strand op mogen.

Dit is zeker een aanrader voor als je met je paarden komt!
De link naar de paardenstalling is de volgende: http://www.paardenstallingtexel.nl/
Hele nette stallen en vanaf daar genoeg mogelijkheden om naar het strand en bos te gaan! De eigenaren kunnen je ook vertellen waar je het beste kan rijden, aangezien ze zelf ook veel buitenrijden met hun paarden (doen ook strandritten waar mensen tegen betaling op hun paarden meemogen).

Verder is het met de boot 72 euro. Je kan niet van te voren reserveren, maar als je met je paarden bij de boot aankomt, mag je bijna altijd mee omdat je levende beesten mee hebt.
Ik ben al een aantal keren met mijn pony naar Texel geweest en het is met de boot goed te doen!

En verder kan je er gewoon heerlijk buitenrijden in het bos en op het strand <3