"Verpest" ik een paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

"Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 00:08

Hoi bokkers,

Ik opende een aantal weken geleden een topic over het feit dat galop mijn ding echt niet is (na val,etc etc). Stap, draf geen probleem. Galop, enkel als iemand longeerd terwijl ik erop zit. Als ik zelf moet galopperen raak ik in paniek en dat voelt het paard en dan verlies ik mijn evenwicht of dan trek ik op de teugels en loopt het gewoon niet goed af. -O-

Om een lang verhaal kort te houden, heb ik de mogelijkheid om een brave 16-jarige ruin te kopen. Het klikt goed tussen ons. Alleen hebben een aantal mensen op stal gezegd dat ik dat paard verpest en zelfs ongelukkig maak als ik niet wil galopperen... Dat ik dat braaf paard beter overlaat aan een ruiter die wel het niveau heeft... Dit kwetst me wel. Want qua verzorging, in de hand, in stap draf heb ik alle nodige niveau... alleen galop wil ik niet. Verpest ik volgens jullie dat paardje dan?

Sannens
Berichten: 1399
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:12

Ik denk dat het best kan en dat je samen met dat beestje op zoek moet naar de manier hoe jij van je angst af komt. :) Als je hem wel met grondwerk laat galopperen en ook lekker genoeg op de wei doet, zie ik daar niet zo'n probleem in.

Dan kan je tzt aan de angst en het vertrouwen werken.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:12

Waarom een paard verpesten omdat je niet in galop wilt. Dat kan ie in de wei ook..
Wellicht iets om ooit als doel te hebben om ooit samen te galopperen.

Fijne stal zeg, dat was t eerste waar ik weg was gegaan. Een paard verpesten omdat je niet in galop wil...

Nou zal ik het anders zeggen, "mijn" paard wil niet galopperen. Daar word ie moe van :')

Als jij het vertrouwen hebt in het dier en hier dus mee kan gaan genieten is dat pribvma

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:12

In mijn ogen niet, als je je paard alles kunt geven aan aandacht, goede verzorgingen en beweging...
Wie weet krijg op een gegeven moment zoveel vertrouwen in je paard en met de juiste begeleiding dat
je het mischien weer aandurft...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:14

Je verpest het alleen voor jezelf als je blijft galopperen maar er nu nog geen vertrouwen in hebt :) Laat die galop maar eerst zitten, even stap terug doen: het is echt niet erg.

Het is jouw paard, jij beslist wat je ermee doet. Laat de rest maar lekker kletsen ;)

Mias
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: drentshe hoofdstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:16

Ik galoppeer ook niet met mijn paard. Puur omdat ik er angst voor heb. Laatste keer galop met haar is nu zon 3 jaar geleden. Of mijn paard hier ongelukkig van wordt? Ik denk het niet. Als ze wil galopperen doet ze dat maar in de wei. En of ik mijn paard hier mee verpest? Nee, dat vind ik onzin. Ze weet niet beter dan dat we die gang overslaan.
Zolang jij je angst niet overbrengt op hem in de andere gangen. En deze gewoon ontspannen rijd is er niets aan de hand.
Misschien dat het vertouwen ooit wel weer komt. Misschien heeft het tijd nodig misschien komt het nooit meer terug. Zolang jij geniet van je paard en deze zijn verzorging en aandacht krijgt is er, in mijn ogen, toch niets aan de hand.

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:19

Wat banketstaaf van ze om te zeggen.

Ik denk niet dat je een paard verpest door niet te galopperen, dat kan ie idd in de wei en aan de longe toch doen?

Misschien krijg je met dit paard wel zoveel vertrouwen dat je wel weer durft.. en als dat niet zo is dan is dat toch niet erg.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:20

Volgens mij verpest je meer als je ondanks je angst perse wilt galopperen en dan aan teugels trekt, scheef gaat zitten of eraf valt..

Dat gezegd hebbende. Wij hebben ons paard nu bijna een half jaar en sinds een maand ofzo ben ik de galop met hem aan het oefenen. Eerst alleen de linkergalop (en dan gewoon 1 volte ofzo), want die vindt hij wat makkelijker en sinds heel kort nu ook de rechtergalop erbij. En dan is het nog vooral aanspringen, een lange zijde en eventueel een volte en weer terug naar draf ofzo.
Nu rijdt mijn man hem ook en galoppeert hij wel, maar ik geloof echt niet dat Paard beroerder wordt van die keren zonder galop. En dat is ook niet wat mijn instructeur zegt, die heeft liever dat ik met zelfvertrouwen en goede energie de galop doe, dan scheef en gespannen met alle gevolgen van dien.

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:25

Ik vind het een rare opmerking dat je een paard zou verpesten als je niet in galop gaat, wat is daar de onderbouwing van?

Ik denk dat je paard heel gelukkig wordt als je hem voldoende aandacht, afwisseling, beweging, uitdaging en ontspanning geeft en dat kan prima zonder galop.

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:27

Ik heb chronische lyme en rij daarom eigenlijk amper op mijn pony. Als ik dat wel doe is het vooral stap, of een rustige draf waarbij ik kan doorzitten. Galop doe ik eigenlijk amper, behalve op buitenrit in het bos. Maar mijn paard is echt niet ongelukkig hoor. Zolang je zorgt dat ze hun energie op een andere manier kwijt kunnen en er veel variatie in houd is het geen probleem.

Mijn andere pony ga ik volgend jaar beleren en wil ik wel meer gaan rijden, maar die is minder breed en heeft fijnere gangen, waardoor ik minder pijn heb. :)

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:29

Overigens kan je niet willen galopperen ook zomaar veranderen. In het begin schrok ik me een ongeluk als Paard eens een pasje aansprong en van de week schoot ik keihard in de lach toen hij onder middendraf uit wilde komen door maar gewoon aan te springen.
Afspraak is hier dat ik bij mijn vaste instructeur de galop doe en anders niet en ik baal inmiddels ook als zij er eens niet is, terwijl ik het wekenlang (maandenlang) prima vond om die galop lekker te laten voor wat ie is. Wie weet wat het vertrouwen in je eigen paardje nog teweeg kan brengen dus. :)

NinkeG

Berichten: 1116
Geregistreerd: 13-10-13
Woonplaats: Bergschenhoek/Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:45

Wat een onzin, je moet doen waar jij je goed bij voelt en je niets van deze uitspraken aantrekken ..
Wel moet ik zeggen dat mijn pony vaak fijner/losser loopt nadat ik in galop ben geweest en het haar helpt bij het rijden.
Maar je kan hem natuurlijk ook gewoon laten galopperen met longeren of helemaal los :j

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 04:32

Lekker genieten met je paard. En trek je niets aan van zulke opmerkingen.

dravers op de koers mogen niet eens galopperen haha :D dan worden ze uitgeschakeld.

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 06:29

En de paarden die alleen maar in de wei staan dan? Dus niet getraint worden.Die moeten alle beweging uit zich zelf krijgen. Die zijn toch ook niet ongelukkig! Ik vind het belangrijk als je rijdt, dat je met plezier rijdt. Dat je lekker ontspannen rijdt samen met je paard!
Misschien dat dit paard bij jou het zelfvertrouwen weer brengt, zodat je heerlijk alle gangen kunt rijden!

En wees niet bang dat je dit paard dan ongelukkig zult maken.. Misschien dat dit paard wel gelukkiger wordt dan een paard wat wel galoppeert!

Ik zeg! Meid neem lekker dit paard en werk heerlijk aan jullie band! Het paard leert van jou, en jij van het paard!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 06:54

Tuurlijk verpest je je paard niet als je niet wil galopperen!
Wat echter wel kan, is als je bv jaren niet gegaloppert hebt, en paard moet het plots wel (bij jouw, andereruiter, verkoop) dat paardlief het er in het begin moeilijker mee heeft. (Want voordien "mocht" het niet en nu moet het plots.)
Dat hangt volledig van je paard af hoeveel moeite hij. Heeft.
Je kan eventueel opteren dat er hij eens per week gereden wordt die wel galoppeert ermee om hem op niveau te houden,moest je ooit beslissen om hem te verkopen.
Maar ik zie er geen probleem in moest je nooit galopperen, kunnen ze prima in de weide of aan de longe doen.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:07

Wat naar om zoiets te zeggen tegen iemand.

Als die ruin die je op het oog hebt goed bij jou past en je hem vertrouwt; gewoon doen!
Het is niet alsof ze de galop zomaar verleren; op de weide en aan de longeerlijn kunnen ze ten slotte ook nog galopperen.

En wie weet vertrouw je het paard wel zo, dat hij je uiteindelijk over je angst heen helpt!
Anders kun je er idd ook nog voor kiezen om een goede bijrijdster te zoeken voor eens in de week ofzo, die wel met je paard onder het zadel galoppeert.

Met mijn eigen pony heb ik in het begin ook niet veel galop gedaan; dat kwam omdat ze linksom telkens verkeerd aansprong en ik wilde eerst wat meer handigheid krijgen om het haar wel goed te laten doen. Het is ook sowieso een pony die liever draaft dan dat ze galoppeert.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:10

Leuke stalgenoten heb je..
Ik heb in het begin ook niet gegaloppeerd met mijn paard. Ook uit angst, omdat ze een beetje hyper in haar hoofd was met inrijden toen ze drie was. En echt een baby nog. Toen ben ik ook 2x echt heel hard gevallen..(Opnieuw begonnen en totaal anders aangepakt rond haar 6e verjaardag)
Pas toen ze per ongeluk in een heel relaxt galopje viel tijdens een buitenrit ben ik het weer vaker gaan proberen.
Maar die is nooit ongelukkig geweest hoor.
Paard kan ook galopperen aan de longe, los in de bak of in de wei.
Wie zijn jou stalgenoten om te zeggen dat jij een paard verpest? Ik hoop dat je wat aan al die reacties hebt hier en niet zo veel van hun opmerkingen aan trekt
Je bent ook echt niet de enige die niet in galop gaat hoor
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 03-07-15 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:14

Ik denk niet dat je je paard verpest , absoluut niet

Maar ik denk wel dat het voor zowel paard als ruiter beter is om deze op Den duur er wel weer bij te pakken. Want wat als jouw paard schrikt en in gallop schiet?

Maar wordt misschien makkelijker als je je paard al eventjes kent en vertrouwd

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70512
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:17

PP -> YRT

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23418
Geregistreerd: 09-04-01

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:24

Gezellige stalgenoten...

Ik zou er ook voor gaan, is toch juist een mooie kans!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:33

Triest om zoiets te zeggen... Natuurlijk verpest je je paard niet door niet te galopperen.

Wel zou ik regelmatig ( prive) les nemen om aan je angst te werken. Eerst lekker vertrouwen in het paard en je zelf krijgen in stap en draf. Daar kan een instructeur ook al bij helpen en zo leer je de instructeur al kennen krijg je ook vertrouwen in hem of haar. Een goede instructeur laat je namelijks niets doen wat je echt nog niet kan. Op die manier als iets moeilijks dan wel lukt kun je enorm trots op jezelf zijn :)

carpediem007
Berichten: 48
Geregistreerd: 04-03-15

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:00

wat is dat nou weer voor opmerking .

ik zou het gewoon doen . wie weet vertrouw je dat paard in de loop van tijd zoveel ,dat je er gewoon mee weg galoppeerd .

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:06

Verpesten? Denk t niet. Maar je slaat wel een trainingsmigelijkheid over. Galop is gewoon n gang waarin je een paard lekker los kan werken en of verzamelen net als stap en draf.

Rica1311
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-06-13

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:58

Ik denk niet dat je je paard dan verpest. Dat is absoluut niet zo. Je kan hem ook laten galopperen bij longeren. En wie weet kom jij op een gegeven moment wel van je angst af.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:14

Ik heb een bijrijd paard ze heet Toulouse en ze is van mijn moeder. Toulouse is een kalm braaf paard, maar ook brave paarden zijn wel eens ondeugd. Mijn moeder is een angstige amazone en rijdt alleen bosritjes met Toulouse in stap of draf. Ik rijdt Touluose in de bak dressuurmatig en rijdt in het bos ook in galop. Toulouse kan nog steeds prima galopperen, verzameld en aan de teugel.

Ik zou gewoon doorgaan met oefenen, les nemen en als je wel durft te galopperen als iemand je paard aan de longe houd is dat toch ook prima.