Hoe oud stop je met rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 19:42

Beste dames en heren,

Ik zie de laatste tijd vaak topics waarin (in het algemeen) gezegd wordt: stop met rijden, want het paard is te oud.

Waar ligt voor jullie de grens (leeftijd) om te stoppen met rijden?
Wanneer zijn jullie gestopt met rijden, en waarom?

Mijn dravertje is 22 en loopt nog super!! Gaat nog als een speer en gaat heel graag aan het werk.
Toch zie ik vaak in topic van paardjes van boven de 20, stop met rijden want het paardje is toe aan pensioen. Ik denk zelf dat het per paard verschilt. Maar ben benieuwd hoe jullie over oudere paardjes denken

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:44

Ik denk ook dat het per paard verschilt. Het ene paard gaat met 15 al met pensioen, en de andere met 30.
Ik ken een pony'tje, die nu al 30+ is en nog steeds springt op concoursen.

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:44

Ik denk dat je het beste dat gewoon zelf aan een paard moet aanvoelen. Als hij nog vrolijk en fit en looplustig aanvoelt hoef je volgens mij nog niet te stoppen omdat hij een bepaalde leeftijd is gepasseerd. Kan me best voorstellen dat met 22 een paard nog niet per se met pensioen hoeft.

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:44

Ik vind ook dat het per paard verschilt. En dat je ook goed moet letten op wat het paard wel en niet trekt. Zolang het paard het nog leuk vind om te doen, vind ik het kunnen. Ik denk dat je snel genoeg merkt of hij het nog leuk vind om te doen. En verder als hij 28 is zou ik niet elke dag gaan rijden.

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:45

hangt van paard tot paard af, de ene is eerder toe aan pensioen als de ander, mijne gaat sws nog nie emt pensioen (word volgend jaar 20) gedraagt zich nog als een jong paard en vind werken hardstike leuk

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:46

Naar mijn mening: Rust roest. Ik zie een ouder paard dan ook graag in beweging tenzij het lichamelijk/geestelijk niet kan.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 19:47

Zou het ook per ras verschillen? Is het ene ras sneller aan pensioen toe dan een ander ras?

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:49

Pony's worden over het algemeen ouder dan paarden. Hetzelfde als met honden. Kleine hondjes worden vaak ouder dan grote honden. (uitzonderingen daar gelaten).

edwardway
Berichten: 314
Geregistreerd: 18-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:51

Milkberry schreef:
Zou het ook per ras verschillen? Is het ene ras sneller aan pensioen toe dan een ander ras?


Ik zou haast denken van niet. Elk paard is, net als mensen, immers weer anders. Ben ook wel benieuwd eigenlijk.
Maar wat nicje87 zegt klopt ook.

Ik lease een paard van +-20 jaar, en ik heb zelden zo'n fit paard als hem gereden.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:51

Ik heb genoeg paarden gekend die tot dik in de 20 bereden werden!

Nu ook weer een stalgenootje met een pony van 26 die nog veel gereden wordt. Baasje traint zelfs nog wat dressuurmatig en de pony heeft een jongere bijrijdster die er gewoon lekker recreatief mee rond hobbelt.
Deze pony is nog erg goed; loopt rad en heeft eigenlijk nooit gezondheidsproblemen.

Het zal dus per paard verschillen; sommigen hebben snel last van ouderdomskwaaltjes en zulke paarden zullen misschien eerder volledig met pensioen gaan. Zeker als het paard niet meer pijnvrij gereden kan worden, maar nog wel op de weide van de oude dag kan genieten.
Bij andere paarden volstaat het om de arbeid aan te passen (minder dagen per week, minder lang en minder zwaar).

Veel mensen zeggen 'rust roest'; dus dat een oud paard (dat verder nog wel pijnvrij gereden kan worden) dat volledig met pensioen gaat sneller aftakelt dan wanneer het nog gewoon regelmatig gereden wordt....

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:57

Het wordt saai maar ik zeg ook verschilt per paard. We hebben er nu twee staan, eentje van 21 en eentje van 24. Extreem wedstrijdrijden moet je met die twee niet meer willen vanwege beginnende ouderdomsdingetjes maar een lekkere bosrit en een beetje beweging vinden ze nog hartstikke leuk en dan zit er geregeld nog genoeg pit in.
De grens ligt voor mij bij hoe het paard reageert als je er op gaat zitten. Op het moment dat mevrouw blijk geeft er echt geen zin meer in te hebben (en dat deed ze destijds toen ze drachtig was ook) dan stoppen we met rijden. Maar voorlopig gaat het nog prima zo. We zijn wat dat betreft ook wel de perfecte combinatie: allebei geen twintig meer en het hoeft niet meer zo heel hard. Continu dan. Zo af en toe even door de bocht gieren vinden we nog steeds ernstig lollig. :D

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:00

Ook ik ben van mening dat dit afhankelijk is van het paard zelf.
Het ene paard heeft eerder last van ouderdomskwaaltjes dan het andere. Ik denk dat het heel belangrijk is om naar het paard zelf te kijken om te zien wat het nog aankan, in plaats van een grens te willen trekken bij een bepaalde leeftijd.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:14

Mijn verzorgpaard van 23 won het in korte crossjes van het andere paard van 5. Vond ze fantastisch! Zij werd 6 dagen per week een uur gereden. Wel voldoende stap tussendoor. Sprong zelfs nog, natuurlijk wel geen meter maar zij heeft mij lage hindernissen leren springen.

Hangt echt enorm van het paard af. En een ander moet daar vanop een plaatje voor mij niet over oordelen. Zij kennen het paard niet

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:35

ik vind het afhangen van het paard. hoe goed is zijn gezondheid nog, kan hij het lichamelijk nog, vind hij het nog leuk?
Ik pas trainingen altijd aan aan het paard, met een beetje kennis kun je het redelijk inschatten.

Een van de paarden die ik rijd is 29 maar dat is totaal niet aan hem af te lezen.
Hij vind buiten rijden geweldig en een galopje daar word hij echt vrolijk van. lichamelijk laatst nog nagekeken en super gezond, geen ingezakte rug etc.
Weer een ander gaf aan dat hij met zijn 22 jaar het rijden hem teveel werd, grondwerk vond hij wel nog leuk en dat deden we dan ook :)

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:42

Dat scheelt ook enorm per ras. Ik rij op Belzen en die worden vaak maar rond de 20 jaar.. het is maar net hoe fit ze zijn tot welke leeftijd ze worden gereden. Hier stond er 1 die tot een maand voor dat ze werd ingeslapen gereden werd, is 20 geworden. Had ernstig letsel aan haar hoef opgelopen.

Ik ben van mening dat je goed naar je paard moet luisteren. Dus echt geen leeftijd vast te stellen.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:45

Bij mij op stal staan meerdere paarden van 20+ die nog regelmatig onder het zadel lopen. Geen wedstrijden meer, maar een aantal lopen nog zo'n 5 dagen in de week ;)

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:48

Ligt aan het paard, mijn shet is nu +-27 jaar oud, is nog gezond, vrolijk, fit en heeft nu nog haar streken :')

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:07

Het is nu al heel vaak gezegd maar ook ik denk dat het per paard verschilt, zo hebben ze op de manege nog een paard van 26 die nog topfit is , erg actief ook in de wei (veel galopperen enz) en de baas speelt bij de andere paarden (probeert met rijden ook nog met oren in de nek er op te rennen soms :P )
Andere paarden zijn op hun 18 e al echt op, maar eigenlijk ken ik veel meer oude paarden die nog erg druk zijn en graag willen werken dan paarden die met jongere leeftijd aan pensioen toe zijn. Maar misschien is dat gewoon toeval?

xMistyy

Berichten: 72
Geregistreerd: 21-10-14
Woonplaats: Breda

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:21

Ligt ook aan de omstandigheden van het paard. Ik ken een pony dat blind is en zij zal uit zichzelf niet meer even heen en weer galopperen op de wei (ze is niet altijd blind geweest) maar daarnaast is de pony wel oud en niet meer zo soepel. Dekje erop, vastmaken met zo'n elastiek, eigenaar (dun meisje) erop en gewoon aan een los teugeltje door het bos hobbelen.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:28

Paarden worden omstreeks 40 jaar.
Een klein beetje meer dan twee jaren mensenleeftijd is één jaar paardenleeftijd.
Een paard van 20 is dus vergelijkbaar met een mens van 45.

Paarden in de Weense rijschool doen hun zware werk tot een jaar of 30, maar zij werden niet stukgereden.

ladymypony
Berichten: 54
Geregistreerd: 14-10-14

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:39

ik rij ook op een 30 jaarig paard en dat kan makkelijk je moet het helemaal zelf aanvoelen ik doe nu ook niet veel meer maar hij doet het met gemak een meter springen

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:51

Ook ik denk dat dat per paard verschilt. Op de manege waar ik vroeger reed stond een pony die 42 jaar is geworden. De laatste jaren liep ze natuurlijk niet meer volledig mee in de lessen, maar af en toe een stapritje ging prima.
En er zit natuurlijk ook verschil in rijden; wedstrijden rijden op hoog niveau zal er op een gegeven moment niet meer in zitten, maar een rustig bosritje zou geen probleem moeten vormen in de meeste situaties.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:53

Ligt inderdaad heel sterk aan het paard zelf...

Wij hebben zelf een Friese ruin die met 14/15 jaar al bijna 'op' was, en enkel nog voor buitenritjes gebruikt kon worden. Die is bij z'n nieuwe eigenaar met 17 jaar ook ingeslapen. Daarentegen is de pony van een kennis 40+ jaar, diertje is nog erg kwiek! Wordt nog mee gereden, weliswaar niet intensief maar dat gaat gewoon prima :j

Noomii1994
Berichten: 57
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:13

Ik denk dat het per paard/pony verschilt sommige zijn nog topfit als ze 30 zijn en sommige zijn met ongeveer 23 jaar oud. Overigens denk ik ook dat het te maken heeft met hoe het paard zijn hele leven is gereden.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:48

Mijn stalgenoot en haar quarter worden binnenkort samen 100 jaar en de gaan nog elke dag op stap. Het meerendeel in stap maar toch rijden ze bestel afstanden. Stilzetten is achteruitgang.

Je hoeft niet van te voren te bepalen wanneer je paard klaar is met het werk. Dat doet ie zelf wel en dat laat hij je vanzelf merken. Tekenen zijn struikelen, geen werklust meer hebben, vage kreupelheden, moeite hebben met zadel en singel, steeds stil gaan staan, niet meer uit de wei willen komen, steeds chagrijniger zijn...
Laatst bijgewerkt door mrie op 07-08-15 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt