Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 20:00

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz


Na de dood van een paard tijdens een selectieronde voor de Italiaanse historische Palio race op het plein van Siena zijn er klachten gekomen. Het is het vijftigste paard dat overleden is sinds 1970

Periclea, een zevenjarige merrie, liep een gebroken voorbeen op tijdens een selectieronde. Volgens ooggetuige raakte het dier de achterbenen van het paard voor haar. De merrie werd naar een veterinaire kliniek gebracht waar het later ingeslapen moest worden.

De Palio, welke al gereden wordt sinds de middeleeuwen, trekt tienduizenden bezoekers naar de Toscaanse stad. Het lastige parcours en de sterke competitie drang maakt van de 90 seconden durende race een waar slagveld. De jockeys, die zonder zadel rijden, mogen elkaar van het paard duwen of slaan.

Locale autoriteiten zeggen dat ze er alles aan doen om de wedstrijd veilig te maken. Ze wijzen erop dat de laatste fatale race in 2011 werd verreden. De regels die gelden in de wedstrijd zijn zeer streng geworden in de jaren 90. De wedstrijd wordt twee keer per jaar gehouden, op 2 juli en 16 augustus. Tijdens deze dagen is het plein, de Piazza del Campo, gevuld met zand om een racebaan te vormen. Tijdens de Palios zijn tien van de zeventien districten uit de stad aanwezig.

Dierenwelzijnsgroepen protesteren al jaren over de vele overleden paarden vanwege verwondingen. De European Animal Rights Party heeft er op aangedrongen dat de Italiaanse minister van binnenlandse zaken de komende races opschort. Daarnaast hebben ze opnieuw een verzoek tot afschaffing ingediend.

De voorzitter van de Italiaanse afdeling van de Defence of Animals and Environment noemt de race zinloos en wreed.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:34

Zoiets had toch ook al lang afgeschaft moeten worden, belachelijke, gevaarlijke race. Er komen zoveel paarden om in deze race en dat alleen voor de eer en glorie van een paar opgefokte ruiters.

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:39

Elkaar van paarden duwen, trekken & slaan .. WTF?! 8)7

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:41

Moesten ze idd afschaffen. Als er een jockey onder een ander paard terecht komt, moet er niet aan denken. Brr

PS klein typefoutje ontdekt:De European Aimal moet dat niet Animal zijn?

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:43

8)7
Arme paarden. Jockey's kiezen er zelf voor...

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:45

En ieder jaar stroomt Siena vol met toeristen om deze ellende te aanschouwen. Onbegrijpelijk.
Ik was er vorig jaar ten tijde van de race in augustus, ik ben er bewust niet heen gegaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:49



Voor het beeld. Zo gaat dat ongeveer.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:49

Die Jockeys spelen graag met hun leven dan. Ben sowieso tegen paardenraces, in elke race breekt een paard wel eens zijn been. Maar 50 gestorven paarden in 45 jaar is eigenlijk bijna ieder jaar 1 verongelukt paard. Ik kan wel inkomen met de DAE

Ik zou ook niet naar zo een race gaan kijken. Ik ga in Spanje ook niet naar de stierengevechten omdat ik dat wreed vind.

Nyma

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:12

Waarom is deze race dan zo gevaarlijk voor die paarden? (Voor die jockeys snap ik het nog :roll:)

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:13

Nyma schreef:
Waarom is deze race dan zo gevaarlijk voor die paarden? (Voor die jockeys snap ik het nog :roll:)

Omdat ze zonder ruiter nogal stuurloos zijn, en ik denk niet dat je op zo'n snelheid even stopt voor een paard.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:10

Achterlijke klote race... hoe vaak ik daar al wel niet paarden over het hek heb zien klappen. Echt gruwelijk, zou van mij per direct verboden mogen worden.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:14

Nyma schreef:
Waarom is deze race dan zo gevaarlijk voor die paarden? (Voor die jockeys snap ik het nog :roll:)

De race gaat met een bloedsnelheid over een ovalen iets naar binnenlopend stenen plein. Er ligt een klein laagje zand op, verder staat het publiek heel kort op de racepaarden. De race duurt al met al net een minuut.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:21

iets wat al eeuwen een traditie is ,moet hoognodig worden afgeschaft.Is niet meer van deze tijd.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:26

Eigenlijk vind ik dit nog geen erg slechte traditie, bij de races in Amerika vallen ook zo nu en dan gewonden en dit is erg goed voor het toerisme. Dat de jockeys zichzelf op het spel zetten vind ik helemaal prima, de paarden hoop ik vooral dat ze buiten de races een goed leven hebben. Die 90 seconden zullen het verschil waarschijnlijk ook niet maken :o

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:37

Ik vind het eigenlijk zonde om zo'n oude traditie af te schaffen... moet je eens denken wat het doet met het toerisme daar...
Wel ben ik het er mee eens dat het veiliger moet. Dikke laag zand, met zadel, geen geduw en getrek en iets van strobalen in de enge hoeken.
Denk dat de meeste ongelukken gebeuren omdat er geen 'regels' zijn bij deze race, en met zadel is de kans kleiner dat de jockeys vallen en het paard onstuurbaar de ronde gaat lopen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:39

Azmay schreef:
Eigenlijk vind ik dit nog geen erg slechte traditie, bij de races in Amerika vallen ook zo nu en dan gewonden en dit is erg goed voor het toerisme. Dat de jockeys zichzelf op het spel zetten vind ik helemaal prima, de paarden hoop ik vooral dat ze buiten de races een goed leven hebben. Die 90 seconden zullen het verschil waarschijnlijk ook niet maken :o




dus het verongelukken van paarden is volksvermaak?Of lees ik het weer verkeerd? :7

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:42


saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:44

Oh gatver zeg, daar word ik niet vrolijk van. Echt belachelijk.
en waaron dat Dan zo gevaarlijk is voor de paarden? Nou, dat kan ik wel even uitleggen.
laten we beginnen bij de Baan. Korte rondes, circelvormig, dus ze rennen eigenlijk de hele race op een bocht. Dat is al niet gezond. Baan loopt schuin af naar binnen, ook al niet bevorderlijk voor paarlief zijn gestel. We hebben het hier over een straat waar even een laagje zand op gekieperd word, oftewel geen schokdemping, glad, schuiverig, geen grip, ga maar door ga maar verder. Publiek veel te dicht langs en zelfs OP de Baan, paard zal maar uit wijken, kom je met die snelheid toch al snel op ongelukken uit.
Dan de start, deze paarden staan niet in startboxen, waar ze niet bij elkaar kunnen Komen en dus elkaar niet kunnen verwonden, nee, ze staan los, lekker dicht op elkaar, en er Worden rake klappen uitgedeeld.
in mijn ogen staan ze ook veel te Lang te wachten, wss Om ze even lekker op te fokken. Dan de race, deze jockeys rijden zonder zadel, en kunnen dus niet in 'jockeysit' gaan staan, lekker op de rug bonken in die galop, gezond lijkt het me niet.
er zijn vast nog Meer dingen op te merken, maar dit heb ik zo even snel uit t filmpje opgepikt.
ik heb niets tegen de race werels (zit er zelf midden in) maar dit vind ik dus echt niet kunnen. Verschrikkelijk.

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:53

Ilse_123 schreef:
Ik vind het eigenlijk zonde om zo'n oude traditie af te schaffen... moet je eens denken wat het doet met het toerisme daar...
Wel ben ik het er mee eens dat het veiliger moet. Dikke laag zand, met zadel, geen geduw en getrek en iets van strobalen in de enge hoeken.
Denk dat de meeste ongelukken gebeuren omdat er geen 'regels' zijn bij deze race, en met zadel is de kans kleiner dat de jockeys vallen en het paard onstuurbaar de ronde gaat lopen.

Ik vind het alleen zonde dat er paarden sterven voor mensen entertainment. En die toeristen vinden echt wel iets anders.

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: Paard overleden tijdens selectieronde Italiaanse Palio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:00

Mekaar van het paard duwen en slaan..?
10 van de 17 districten...?
Het lijkt de Hunger Games wel

Hoe dan ook oude traditie of niet, de paarden mogen er niet onder lijden

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:02

Diedelo schreef:
Mekaar van het paard duwen en slaan..?
10 van de 17 districten...?
Het lijkt de Hunger Games wel

Hoe dan ook oude traditie of niet, de paarden mogen er niet onder lijden

Precies, hier ben ik het volledig mee eens! :j

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:05

Juliette61 schreef:
Ilse_123 schreef:
Ik vind het eigenlijk zonde om zo'n oude traditie af te schaffen... moet je eens denken wat het doet met het toerisme daar...
Wel ben ik het er mee eens dat het veiliger moet. Dikke laag zand, met zadel, geen geduw en getrek en iets van strobalen in de enge hoeken.
Denk dat de meeste ongelukken gebeuren omdat er geen 'regels' zijn bij deze race, en met zadel is de kans kleiner dat de jockeys vallen en het paard onstuurbaar de ronde gaat lopen.

Ik vind het alleen zonde dat er paarden sterven voor mensen entertainment. En die toeristen vinden echt wel iets anders.


Toeristen kan me niks schelen, maar de mensen in de stad die van het toerisme leven krijgen best een opdonder als de race niet meer gehouden wordt. Ik denk echt dat met een paar grote aanpassingen een stuk veiliger kan worden.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:08

ze kunnen beter op de brommer gaan en elkaar daar vanaf trekken

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:11

Achterlijke idioten, mag wat mij betreft per direct afgeschaft worden. Dit is zo onveilig als de pest.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:51

geerke schreef:
Azmay schreef:
Eigenlijk vind ik dit nog geen erg slechte traditie, bij de races in Amerika vallen ook zo nu en dan gewonden en dit is erg goed voor het toerisme. Dat de jockeys zichzelf op het spel zetten vind ik helemaal prima, de paarden hoop ik vooral dat ze buiten de races een goed leven hebben. Die 90 seconden zullen het verschil waarschijnlijk ook niet maken :o




dus het verongelukken van paarden is volksvermaak?Of lees ik het weer verkeerd? :7


Ik vermoed dat dit geen standaard is dat paarden overlijden, bij eventing staan ook de mensen het liefste bij de risicovolle hindernissen dus daar zijn we ook niet heilig. Het feit dat de paarden risico lopen is jammer, maar de ruiters vangen de meeste klappen en die kiezen er per slot van rekening voor.