zweet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 14:15

hallo, ik heb 3 paarden aan huis staan. 2 daarvan (vos) hebben nergens last van / zweten niet, maar mijn zwartbonte (meer wit dan zwart) zweet zo enorm op dit moment... het druipt van haar af. ze staan in de stal met uitloop in de paddock, maar zie ze weinig tot niet naar buiten komen. ik heb haar pas 1,5 maand dus weet weinig over hope en wat eerder.
kan ik iets voor haar doen?

Mooie Brahma kuikens te koop!


Mieske200
Berichten: 210
Geregistreerd: 21-11-14

Re: zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:17

Het klinkt missschien raar, maar kun je eventueel net buiten de stal een ventilator plaatsen, zodat de koude lucht naar de stal toe gaat? Dat wilde nog wel eens helpen bij de pony van mijn tante :)

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:18

Heb je schaduw genoeg? Dan zou ik haar lekker afspuiten


suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 14:20

dan zal ik een enorme ventilator moeten hebben. er staat hier gelukkig een briesje!! heerlijk. vraag me af waarom het zo verschild tussen deze 3!!
ze gaan de stal in om lekker in de schaduw te staan. haar gaan afspuiten heb ik wel over na gedacht. maar weet niet of dat goed is ivm het grote temperatuurverschil (doe dat wel na het rij
den)

Mooie Brahma kuikens te koop!

Mariett

Berichten: 4377
Geregistreerd: 13-12-11

Re: zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:22

Voor mensen is zo'n groot temperatuursverschil juist wel gezond en ik denk voor paarden ook hoor :) het koelt niet ineens zo erg af dat ze zich niet meer warm kan houden en zo'n hele harde wind staat er ook niet. Die wordt niet verkouden hoor :)

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 14:25

ben ook niet bang dat ze het koud krijgt hoor!!! maare....voor mensen is het ook echt niet gezond om in een koud bad te springen hoor ;)
waarom hebben 2 paarden een droge huid en 1 is nat van oor tot kont?

Mooie Brahma kuikens te koop!

joshi_lotus

Berichten: 92
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re: zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:28

Hebben mensen ook last van de 1e zweet heel erg terwel de ander amper tot niet zweet. het ligt van paard tot paard en mens tot mens.

When a chaper ends there's always one who goes open

Chicago 12-02-2013
B+13

Han21
Berichten: 445
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:31

joshi_lotus schreef:
Hebben mensen ook last van de 1e zweet heel erg terwel de ander amper tot niet zweet. het ligt van paard tot paard en mens tot mens.


Volgens mij omdat het paard deels een zwarte vachtkleur heeft. Zwart wordt veel sneller warm dan andere kleuren. Trek maar eens een zwart shirt aan, en ga is in de zon staan. Je krijgt het dan veel warmer. :D

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 14:34

om die reden schreef ik al dat ze meer wit dan zwart heeft. enne..... ze staan in de schaduw. dan maakt de kleur niet uit!! wat kleur betreft zouden mijn vossen meer last moeten hebben

Mooie Brahma kuikens te koop!

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:36

Hannah_Kika schreef:
joshi_lotus schreef:
Hebben mensen ook last van de 1e zweet heel erg terwel de ander amper tot niet zweet. het ligt van paard tot paard en mens tot mens.


Volgens mij omdat het paard deels een zwarte vachtkleur heeft. Zwart wordt veel sneller warm dan andere kleuren. Trek maar eens een zwart shirt aan, en ga is in de zon staan. Je krijgt het dan veel warmer. :D


Inderdaad. En het ene paard is het ander niet, sommige paarden zweten sneller. En die zwarte kleur helpt daarbij niet mee ;)

Heb je wel gewoon schaduw en vers water? Misschien kun je even de benen afspuiten of even helemaal nat maken, vinden ze meestal wel lekker met dit weer.

...
Ik ben gerpiegorp

Mariett

Berichten: 4377
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:36

Sommige paarden zweten gewoon meer dan anderen. En een kort koud bad in de warmte houdt de bloedsomloop op gang, daarom hebben ze ook van die ijskoude douches bij de sauna :) moet je er niet uren in gaan zetten nee.
Ik denk dat afspoelen wel echt even fijn is!

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:41

Als je gaat afspoelen, daarna goed droogtrekken, eventueel herhalen. Niet afgepoten weer wegzetten, dan blijft het water als een deken erop liggen en krijgt ze het nog veel warmer.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:43

Ook geen koud water gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de haarvaten in de huid zich sluiten en een paard zijn warmte juist niet kwijt kan. Liever lauw water.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:44

Vooral genoeg vers water aanbieden. Ik zou er nu ook zout water bij geven, stimuleert het drinken en vult de zouten aan die ze eruit zweten. Het is gewoon een sauna buiten, ik vind niet zweten nu meer bijzonder dan zeiknat zijn!
Afspoelen zou ik met lauw water doen en alleen als het paard dit ook echt fijn vind. Koud water is wel even lekker, maar sluit de bloedvaten naar de huid ook weer, waardoor de kerntemperatuur juist kan gaan oplopen.
En waarom... Tja, dat verschilt per individu. Is ze verder wel gezond? Mijn vetklep staat nu ook te zweten, terwijl de fjord een dikkere vacht heeft maar die heeft nu nergens last van.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

ryukapple

Berichten: 1762
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:44

Hier ook een enorme zweeter en dat terwijl ze een super dunne vacht heeft :+ Maar ze heeft verder nergens last van en sommige paarden zweten nou eenmaal meer. Wel spoel ik haar altijd ff af want dat zweet trekt een hoop vliegen aan.

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:47

suuzepuus schreef:
ben ook niet bang dat ze het koud krijgt hoor!!! maare....voor mensen is het ook echt niet gezond om in een koud bad te springen hoor ;)
waarom hebben 2 paarden een droge huid en 1 is nat van oor tot kont?

Tja, sommige mensen zweten ook meer dan andere.

Een paard wat veel zweet zou ik afsponzen met niet te koud water (omdat anders de porieën samentrekken en het paard minder goed warmte kwijt kan), zweetmes erover, stukje wandelen, weer water en zweetmes.

Extra zout door het voer is ook een slim idee. Met het zweten raakt ze nu veel zout kwijt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kirrr

Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:47

Hier net hetzelfde.
De bonte staat enorm te zweten terwijl de 2 andere van niks last hebben. Ze hebben dezelfde dekens en staan samen in de schaduw.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Radiostilte
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:53

Suuzepuus je hebt wel een puntje met afspoelen en te grote temperatuursverschillen. Je wilt dat afspoelen namelijk doen om je paard af te laten koelen. Paarden en mensen koelen af door de bloedvaten in de huid allemaal open te zetten. Het bloed + warmte kan zo dicht langs de buitenkant van je huid heen waar het de warmte afgeeft aan de omgeving. Paarden zweten omdat de vocht op de huid ervoor zorgt dat de warmte nog beter afgevoerd kan worden doordat het water gaat verdampen. Dus afspoelen is een goed idee want dan maakt je jouw paard nog natter. En door het water kan hij dus beter zijn hitte kwijt.

Maar als uit jouw slang alleen maar koud water komt dan kan de huid van je paard schrikken van die kou en dan sluiten ze juist de kleine bloedvaten af in de huid. Dus dan dan komt het bloed + warmte niet meer zo dicht langs de buitenkant van de huid. En dan werkt het dus averechts. Je helpt je paard niet met afkoelen maar je zorgt er dan zelfs voor dat je paard een periode lang minder warmte afgeeft aan zijn omgeving via zijn huid. Nu is het met deze temperaturen wel zo dat dat koude water op het paard ook gauw is opgewarmd en het dus gauw weer hersteld. Maar je kan beter je paard afspoelen met lauw water. Of afsponzen met lauw water. Door het lauwe water schrikt de huid van je paard niet van het enorme temperatuurverschil. En blijven alle bloedvaten in de huid de hele tijd open staan en heeft het water een extra functie om af te koelen. Dat zou je wel kunnen proberen om je paard het wat aangenamer te maken. Hier vinden ze dat heerlijk.

Edit: Ik zie net dat ik weer eens te traag en te veel typ en dat andere mij voorgeweest zijn mbt lauw water :o . Maar ik las ook net dat iemand zei dat je je paard wel droog moest trekken anders ging het water als een deken eromheen liggen en konden ze juist niet afkoelen. Ik ben het hier persoonlijk niet mee eens. Als ik mijn paarden droog zal trekken zullen ze met dit weer al opgedroogd zijn als ik het zweetmes voor de laatste keer erover haal. Dus ze zijn zo al zo droog. Daarnaast is het niet zo dat als het water als een deken om ze heen gaan liggen ze hun warmte niet kwijt kunnen. Water is juist goed. Zie mijn bovenstaande verhaal waarom. Alleen erg koud water dus niet. Moeder natuur heeft ook niet voor niks bedacht dat wij gaan zweten als we het echt warm hebben. Dit is bedoeld om ons af te koelen en zweet is ook voor het grootste gedeelte water.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 15:06

ik heb haar nu in een afgezet klein stukje schaduw wei staan. met een bak water. er staat een briesje dus zal ze wel fijn vinden!! afsponzen kan ik wel doen, maar mijn tuinslang geeft koud water inderdaad. en om bovenstaande bericht van daantje (goede uitleg) gebruik ik die nu niet!

Mooie Brahma kuikens te koop!

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:08

suuzepuus schreef:
ben ook niet bang dat ze het koud krijgt hoor!!! maare....voor mensen is het ook echt niet gezond om in een koud bad te springen hoor ;)
waarom hebben 2 paarden een droge huid en 1 is nat van oor tot kont?


Echt wel :P

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:16

Hannah_Kika schreef:
joshi_lotus schreef:
Hebben mensen ook last van de 1e zweet heel erg terwel de ander amper tot niet zweet. het ligt van paard tot paard en mens tot mens.


Volgens mij omdat het paard deels een zwarte vachtkleur heeft. Zwart wordt veel sneller warm dan andere kleuren. Trek maar eens een zwart shirt aan, en ga is in de zon staan. Je krijgt het dan veel warmer. :D


Die van mij zweet ook als hij buiten staat id schaduw (schuilstal), maar niet zeiknat. Na een klein beetje inspanning (rijden) is hij zeike nat, maar dat is hij heel snel. Of et nou zo warm is of niet. Het is een schimmel.
Die friezen die hier staan zweten helemaal niet, en staan amper id schaduw. Denk dus niet dat het alleen aan de kleur ligt, maar ook van paard tot paard.

resima
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:33

hoe zit het met het zoutgebruik van de paarden?

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 20:09

die van mij heeft een nieuw zoutblok. maar gebruikt m op dit moment niet veel. vandaag was het weer zo erg... arme meid.... had eerst gisterenavond laat willen gaan rijden, maar durf dat nu niet aan!

Mooie Brahma kuikens te koop!

resima
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:06

ik heb bij paarden die met dit weer geen zout tot zich namen en wel zweten wel eens een beetje zout over de brokken gedaan, klein beetje maar zodat ze toch wat binnen kregen

joshi_lotus

Berichten: 92
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:43

resima schreef:
hoe zit het met het zoutgebruik van de paarden?



tja van zweten verliezen ze zout, en dit moet worden aangevuld. Zelf hang ik een zoutliksteen op in de stal. Zo kan mijn paard zelf de behoefte aan zout bepalen en aanvullen. Maar wel oppassen dat het pard er niet aan gaat likken uit verveling, dan krijgt hij veel te veel zout binnen en dat is niet goed voor het paard

When a chaper ends there's always one who goes open

Chicago 12-02-2013
B+13


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fnpetter1990, Kmbrly, REYNIR, Trendiction, UnderIlse en 33 bezoekers