Hond thuis laten zwemmen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 15:36

Hallo bokkers,

Ivm met de arthrose van onze hond willen we haar wat meer laten zwemmen, thuis. Nu zijn we op zoek naar een zwembad.

Wat wordt er geadviseerd? We weten al dat de minimale hoogte 75 moet zijn als we haar willen laten zwemmen. Maar kunnen we beter een ronde of rechthoekig bad nemen? En de afmetingen? Wat is minimaal nodig? Helaas zit er geen aquatraining bij ons in de buurt, anders hadden we dat gedaan

Alvast bedankt!


Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:41

Denk dat rond het makkelijkst is, als je kijkt naar bijvoorbeeld de baden die ze voor paarden gebruiken, die zijn veelal rond. Dan kan je ook gewoon 'door' ipv echt een 'hoek' te moeten maken :)

Verder kan ik je niet helpen :(:) sorry

Appeltje Eitje - Fotografie & Vormgeving !
Benieuwd naar m'n werk en avonturen? Twitter!,Facebook! of Mijn vernieuwde website!

(n.) Meraki

'the soul, creativity, or love put into something; the essence of yourself that is put into your work'

JesdaJinn

Berichten: 10436
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:43

Ik heb hydrotherapie gedaan omdat mijn DH een ongeluk heeft gehad.
Daar hebben ze vaak rechte banen om minder bochten te hoeven maken. Met een rond bad maken ze continu rondjes. Dus ik zou een rechthoek doen. Hoe langer hoe beter

Jesda ♥ Jinn ♥ Jaxx

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 15:59

@jesdajin, liep jouw hond dan niet op een loopband? Hier willen we haar echt laten zwemmen, omdat wij natuurlijk de mogelijkheid van een loopband niet hebben...

JesdaJinn

Berichten: 10436
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:03

Nee. Zij moest echt zwemmen.
Ze had een ongeluk gehad. Beide bekken gebroken. Eerst wachten tot er weer wat haren waren gegroeid en toen laten zwemmen.
Ze heeft er echt super veel baat bij gehad.

Ze had haar linker achterpootje, haar voetje, verlamd. Er zat een draai in de zenuw en dmv zwemmen en massage kon dat beter, zo niet veranderen. Je kan nog steeds zien dat ze wat vreemd loopt maar ze kan haar pootje weer gebruiken, wat ze toen niet kon.

Jesda ♥ Jinn ♥ Jaxx

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 16:07

Aangezien veel honden daar dus baat bij hebben willen we dat thuis dus echt gaan doen... Fijn dat het zo goed heeft geholpen bij jouw hond, geeft hier ook weer meer het idee dat dit wel moet werken! Ze moet ook vooral afvallen, dat gaat nu nogal moeizaam

JesdaJinn

Berichten: 10436
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:00

Ja, zal het wel rustig opbouwen. ;)

Jesda ♥ Jinn ♥ Jaxx

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:11

Ik zou voor rond gaan dat is makkelijker te zwemmen voor een dier. Denk maar eens aan zwembaden voor paarden in het midden-oosten. Je hebt wel speciale badjes voor honden, maar ik denk dat die te laag zijn voor jou hond. Ik weet niet of ze die misschien in grotere maten hebben. Heb je geen plas of put in de buurt waar ze lekker in kan zwemmen/spelen. Misschien een maatje mee dan kun jij daar rustig gaan zitten, en zij hebben plezier.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:14

ik zou er niet aan beginnen om het zonder ooit te hebben gezien en gedaan te hebben zo te gaan doen met je eigen hond die lichamelijke problemen heeft. Je kan veel kapot maken!!! Echter als je het goed doet kan er ook heel veel goeds mee gedaan worden vandaar dat hydrotherapie zo goed is.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:16

in welke regio woon je? Er zijn best veel plaatsen waar hydrotherapie gegeven wordt (zelf ga ik met mijn honden naar Etten-Leur www.icfais.eu dit bedrijf is nog in opstart fase en de website dus ook)
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 02-07-15 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:17

Wat kun je hieraan kapot maken dan? Zwemmen is zwemmen hoor.. Die van ons ligt ook het liefst hele dagen in het water. Het is geen revalidatie hè, het is waarschijnlijk bedoeld om iets meer te laten bewegen, gewrichten beter te laten werken, zoiets.

Is er niets in de buurt waar ze iets vaker het water in kan?

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:20

ligt er aan waar de artrose zit. Als deze in de rug zit moet je eens bedenken hoe pijnlijk het kan zijn als bruggetjes tussen wervels kapot gaan of als er een zenuw bekneld raakt met in/uit bad halen dan ben je nog veel verder van huis. Daarnaast maakt de grote van het zwembad totaal niet uit als de hond er maar in kan en in kan zwemmen. Je moet alleen weten hoe je de hond moet hanteren. Je zal altijd zelf ook het water in moeten gaan wil je het goed doen want zeker honden met lichamelijke problemen is het echt niet goed voor steeds maar weer aan de rand van het zwembad te hangen en denk dat 90% van de honden wel die neiging zal hebben als de baas niet in het zwembad is. Voor echt te laten zwemmen heb je wel een heel groot bad nodig overigens als je er zelf niet in wil gaan en de hond zwemt vrij uit heel makkelijk ;)


Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 14:50

Uiteraard gaat iemand altijd mee in het water. Ze heeft geen artrose in haar rug maar poten. Dierenarts heeft dit geadviseerd. In de buurt zit helaas niks, ja stil staand water maar dat gaan we niet doen...

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:54

Als het echt alleen voor de hond is en je hebt genoeg ruimte, dan is het misschien een idee om een sleuf te (laten) graven, een meter breed en een meter diep, en bv tien meter lang.. Bij de uiteindes rustig op laten lopen.. Stuk vijverfolie erin, vullen en klaar :)

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Hond thuis laten zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 15:18

Dat gaat hem helaas niet worden... Onze tuin is flink verbouwd opgehoogd en er ligt natuursteen in, dus er kan alleen iets op... Ze hebben nu een bad besteld, rond, van 366 breed. Ze zal eerst er in lopen zonder te hoeven zwemmen om goed te wennen. Ijskoud water is neem ik aan niet goed, maar lauw? Wij hebben een verwarmd bad in de tuin staan waar we water van kunnen pakken

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:12

Je zou zeggen dat koud water niet goed is echter vergeet niet dat zwemmen zeer vermoeiend is voor een hond. In warm water zwemmen is nagenoeg niet te doen. Probeer het zelf maar eens uit om fanatiek te zwemmen in koud en in warm water. Mijn hond zwemt in niet verwarmt water in een bad dat binnen staat. Water is dus ook niet ijskoud te noemen. Hij is er gek op en wil er dol graag in dus zal het hem goed bevallen. Hij knapt er ook heel goed van op!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook en 101 bezoekers