niet galloperen wel sneller draven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 13:37

hoi
de haflinger van mijn kennissen ben ik nu zo ver mee dat ik d egalop er wel in krijg.
Helaas doet hij dit echter niet altijd direct na mijn hulp.

Als ik de galophulp geef (binnenbeen op de singel, buitenbeen iets achter de singel en aansporen) aat hij meestal gewoon sneller draven.
Pas wanneer ik enkele tikjes gegeven heb met de dressuurzweep springt hij in galop voor 5 passen, dan gaat hij terug naar de snelle draf.

Ook als ik samen met een andere ruiter rij. Als die voor mij draaft moet ik de haflinger sterk inhouden en dus bijna naar stap terugbrengen omdat die anders niet voldoende afstand houdt op zijn voorganger. Gaat de voorganger in galop kan ik die nog mooi in draf bijhouden (snellere draf).
Galopperen doet de haflinger niet snel, wel als we buiten d episte rijden, gewoon in de wei en een beetje in de buurt van de weidepoort komen. Dan springt hij vanzelf in galop richting de poort omdat hij van daaruit de fjord het beste kan zien. Maar dan is hij niet meer te besturen. Ik breng dan wel mijn gewicht naar achteren zodat hij in draf moet overgaan en dan kan ik hem wel weer op een volte zetten.

Waarom wil hij in de piste niet galopperen?

Ik rijd boomloos en voorheen met het boomzadel uitte hij protest in bokken en gewoon staken en slaan met het voorbeen als ik dan aanspoorde. Nu ik boomloos rijd gaat alles veel beter. Juist de galop wil niet altijd lukken. Enkele sprongen, maar nooit een volledige volte.

Mijn piste is nu ook niet 20x40 maar eerder 15x30 ongeveer. Misschien is dit voor de haflinger gewoon te klein om zijn evenwicht in de bochten te bewaren ofzo?

Ik ga wel de andere ruiter eens op hem late rijden. Misschien dat ik iets fout doe, hoewel de andere ruiter mij ook al bekeken heeft en geen opmerkingen had.

NB: De andere ruiter rijdt op een manege en herkende dit probleem wel. Zij had op die manege ook 2 haflingers die niet in galop aansprongen maar wel sneller gingen draven.

Leef en laat leven.


Anoniem

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:46

Meisje, je opent zoveel topics. Ik wil je met klem aanraden om eens geode hulp te gaan zoeken. Want hier ga je niets mee opschieten. Dit kun je niet alleen.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:47

Hoe lang is hij onder het zadel? Jonge paarden hebben vaak nog wat moeite met hun evenwicht te houden, maar dat komt vanzelf wel. Ik zou eerst aan de longe oefenen. Op stem in galop, eerst een paar pasjes, en de keer erna iets langer. Langzaam uitbreiden. En als het uiteindelijk aan de longe lukt om een aantal rondjes te galopperen, beide kanten op, dan pas onder het zadel gaan proberen :)

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 13:49

Ik heb al hulp. Nu zelfs 2 ruiters ipv 1.
En zij hebben mij zien rijden en zien allebei niks fouts.

Ik laat de haflinger ook altijd in een hoek van de piste aanspringen in galop. Maar voor hij weer bij de andere hoek is gaat hij terug in snelle draf.

Hij is 21. Heeft 7 jaar stil gestaan. En sinds januari/februari rijd ik hem boomloos.
Aan de longe galoppeert hij overigens wel gewoon door.

Ik doe onder het rijden ook veel overgangen en schijn overgangen.
overgangen van stap naar draf en weer naar stap.
En schijnovergangen in draf en dus een lichte ophouding om dan de galop aan te vragen.
Maar meestal gaat hij dus gewoon in snelle draf verder.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-07-15 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:50

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn haflinger en met goede les is het helemaal goed gekomen :) dan krijg je hulp op precies het juiste moment met wat je moet doen! Bij mij hielp het om buiten rechte stukken te galloperen, longeren in galop is ook een goede oefening en in de les afwenden als hij de dicht op iemand anders hard wilde draven of op een volte aanspringen. :) een ruiter die er naast staat ziet niet altijd even veel als een ervaren instructeur

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:52

15x30 is krap voor een jong paard of eentje met weinig balans om in galop rond te geraken. Het paard dat ik beleerd heb, geraakt zelfs in een 25x60 piste niet gedraaid in galop met een ruiter erop.

en idd best hulp zoeken van iemand die er ervaring mee heeft en die ziet wat je haf juist doet. Wat voor het ene paard een goede oplossing is, is dat niet voor het andere...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 13:53

Ik kan hem wel in de grote wei rijden. Dan gaat hij ook in galop omdat die weide weer vlak langs de wei van de andere paarden staat.
Dus als hij richting andere paarden kan gaan springt hij zonder problemen in galop. Maar is hij wel stuurloos omdat hij dus echt naar de andere paarden wil.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-07-15 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Leef en laat leven.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:54

Laat dat paardje lekker, hij is al 21 arm beestje. Ik zou gewoon lekker zonder zadel stappen en draven niets meer

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:54

Tja, hij is 21, heeft 7 jaar stil gestaan. Waarschijnlijk zo slap als een vaatdoek.

Werk samen met een instructeur naar het langzaam sterker maken, en van daaruit dan gewoon consequenter zijn en de galophulp er beter opzetten en vanuit daar kun je gaan werken aan gedragenheid, zodat ze meer op het achterbeen komen en zichzelf in galop kunnen houden met genoeg impuls maar op lage snelheid (meer verzameld dus).

Hier duurde het ongeveer 4 weken voor mijn merrie van ongeleid galopprojectiel naar veel meer verzameld paard ging in de galop. Zodra ze eenmaal doorhad dat ze op mijn zit moest verzamelen en zichzelf moest dragen, ging het steeds gemakkelijker en houdt ze het steeds langer vol.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 13:55

De nieuwe ruiter rijdt nu op de nerveuze merrie waar ik al enkele keren vanaf gevallen ben en niet meer op durf. Zij krijgt die merrie in rustige stap, draf en galop. Waar voorheen de merrie bij mij alleen snel wilde gaan.
Daarom ga ik haar zondag ook eens op de haf laten rijden en kijken of zij hem wel in galop krijgt.

Tevens kan ik niet op een ander paard rijden om mijn galop te oefenen. Want de merrie heeft mij al diverse keren doen vallen.
Ik mocht vorige maandag op de merrie nadat de nieuwe ruiter erop geweest is zondag en maandag en de merrie dus duidelijk rustiger was.
Maar niet bij mij; Ze ging met mij op de loop. Ik kreeg haar niet in stilstand, hoe hard ik ook mijn best deed. Ze vloog met mij gewoon richting de weidepoort en op het laatste moment besloot ze om niet te stoppen maar eroverheen te gaan.
Gevolg, ze vloog er dwars door (poort van +- 1m20 hoog) en heeft nu een kleine schaafwonde op haar borst en knie.
Ik ben eraf gevallen en meteen opzij gerold om haar hoeven te ontwijken. (anders had ik er minstens 1 tegen mijn gezicht gehad)

Daarom durf ik ook niet meer op de merrie te rijden.

De haflinger laat ik ook balkjes lopen. Zowel aan de longe als onder het zadel om zijn achterhand actiever te maken.

Leef en laat leven.

mirriezz
Berichten: 2009
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:07

Joolien schreef:
Meisje, je opent zoveel topics. Ik wil je met klem aanraden om eens geode hulp te gaan zoeken. Want hier ga je niets mee opschieten. Dit kun je niet alleen.


_/-\o_


MaricoGraphy schreef:
Ik kan hem wel in de grote wei rijden. Dan gaat hij ook in galop omdat die weide weer vlak langs de wei van de andere paarden staat.
Dus als hij richting andere paarden kan gaan springt hij zonder problemen in galop. Maar is hij wel stuurloos omdat hij dus echt naar de andere paarden wil.


Dit dus. Hij is niet stuurloos, jij bent niet duidelijk genoeg dat hij moet doen wat jij wilt. Ga daar eerst eens aan werken. Zorg dat hij compleet op jou gefocust is en weet dat hij geen geintjes hoeft uit te halen.
Een goede instructeur kan zien wanneer je haf écht naar jou luistert en echt doet wat jij wilt. Die instructeur kan je ook helpen zijn gedrag te doorzien en op tijd opvangen wat er mis gaat.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:09

Zoek hulp, geen ruiter maar iemand die vanaf de grond meehelpt zoals een gediplomeerde lesgeefster.
Goede hulp kan dit probleem(samen met jou) oplossen.

Verder vraag ik mij af waar je bezig mee bent( nee je hoeft niet weer een pb te sturen), je kunt jezelf niet helpen met oudere paarden..hoe ga je dat dan doen met je jonkie?
Ik zie het helemaal misgaan!

Topic nummer '100' gaat snel volgen.. nog nooit iemand geweten die paarden had/verzorgde die tegen ZOVEEL problemen (bleef) aanliep/aanloop.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 14:15

In draf luistert hij wel naar mijn been/zithulpen en gaat dan ook netjes in de richting die ik vraag. (kan in draf ook figuren rijden)
Alleen in galop nog niet. En in de wei (dus buiten de piste) is hij ook minder gefocussed omdat de fjord hem kan zien en steeds ligt te roepen. Dan gaat de haflinger ook roepen wat dan een heel heen en weer geroep wordt.

Ik weet wel dat op wandelafstand een oude manege is waar je les kan nemen mits je een eigen paard hebt. Misschien moet ik de eigenaar van de haflinger maar eens overtuigen om met de haflinger daar te gaan rijden.
Hoewel we er dan te voet heen moeten (geen trailer) en daar ben ik de haf nu ook op aan het trainen. Een blokje rond op de baan kan ik al. (lukte voorheen ook niet)

LauLauu: Met mijn jonkie ga ik geen probleem hebben.
Heb nog meer paarden gereden zonder probleem en toen was ik ook veel jonger (14-16 jaar)
Ik heb 2 jaar terug nog op de fjord gereden en bij hem had ik geen enkel probleem.

de paarden die ik bereden heb gehad. Waaronder de Fries ook geen makkelijke was maar wel bestuurbaar.
- Folda | Ijslander afkomstig van Ijsland | +-20 jaar oud | Bereden: ja
- Wyske B | Fries | +-22 jaar oud | Bereden: ja
- Nielske | Haflinger | leeftijd ? | Bereden: ja, 1x
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-07-15 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:19

Ik lees al een tijdje stil mee in al je topics en ben het echt met mijn voorgangers eens. Ik zou als ik jou was geweest niet eens meer een topic durven openen, zovaak gaat er wel iets niet goed. Je begrijpt toch zelf ook wel dat je op deze manier niet verder komt? Zoek gewoon een goede instructrice, daar ga je, zeker met je eigen jonge pony, veel profijt van hebben. Anders gaat het beleren (wat je vast zelf zal willen doen...) ook echt niet goed komen. En als je dan advies vraagt en je krijgt dat dan ook, doe er dan eens iets mee!
Laatst bijgewerkt door Nina1999 op 02-07-15 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:20

Tja 1 woord : HULP en geen nieuwe ruiter erop..want daar schiet jij niets mee op.

Wil je er niets van aannemen en blijven sukkelen? Ook goed of stop gewoon met die kennis hun paarden te trainen/rijden en focust je op je eigen jonkie.
En lees je goed in alvorens je iets uitprobeer/doe met hem later..voor je het weet is hij ook zo slecht opgeleid net zoals de Haflinger, wat mij niet zou verwonderen gezien je niet weet wat je aan het doen bent..een kundige ruiter zou wel weten wat te doen op dat moment.

mirriezz
Berichten: 2009
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:24

MaricoGraphy schreef:
In draf luistert hij wel naar mijn been/zithulpen en gaat dan ook netjes in de richting die ik vraag. (kan in draf ook figuren rijden)
Alleen in galop nog niet. En in de wei (dus buiten de piste) is hij ook minder gefocussed omdat de fjord hem kan zien en steeds ligt te roepen. Dan gaat de haflinger ook roepen wat dan een heel heen en weer geroep wordt.

Ik weet wel dat op wandelafstand een oude manege is waar je les kan nemen mits je een eigen paard hebt. Misschien moet ik de eigenaar van de haflinger maar eens overtuigen om met de haflinger daar te gaan rijden.


Dat je figuren kunt rijden, zegt niet dat je volledige controle hebt. Je geeft zelf al aan dat hij afgeleid is door de fjord. Dan is hij dus niet volledig bij jou, en heb je dus ook nog geen volledige controle. Je mag nog blij zijn dat je haf in stap en draf zo braaf is dat hij iig bij je blijft. In galop denkt hij daar duidelijk anders over.

Die manege is al een eerste stap naar goede instructie! Zeker gaan doen!
Mocht je het lastig vinden om rijdend heen te gaan, kun je ook naast je paard heen en terug lopen. Ziet er misschien een beetje dom uit, een gezadeld paard met een ruiter ernaast, maar dan kun je in elk geval wel naar een goeie les.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 14:25

Tss Harley zal een goede opleiding krijgen. Want in hem besteed ik zoveel geld als ik wil.
En wil mijn kennis geen instructeur op haar grond, nou goed dan zal ik Harley wegbrengen om te laten beleren.

Daarnaast ga ik geen geld uitgeven aan een dure instructeur voor de haflinger.
Ik kan hem rijden en vraag alleen TIPS GEEN COMMENTAAR. Het zijn tevens altijd dezelfde die commentaar geven.
En daarbij heb ik ook gegoogled op "haflinger wil niet in galop". Kom ik ook veel topics tegen hier op bokt van mensen waarvan hun haflinger niet in galop aanspringt maar wel sneller gaat draven.
Misschien iets typisch voor (oude type) hafjes dan?

In de piste hinikt hij misschien 2x per keer dat ik hem rijd. Verder focussed hij zich duidelijk wel op mij (1 oor is ook bijna altijd naar mij gericht. In de piste krijg ik hem echter niet goed in galop (te kleine wendingen)

Leef en laat leven.

Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:40

Ik ga mee met wat al gezegd is; je opent veel topics en ze gaan bijna allemaal over dingen die je niet voor elkaar krijgt. Nav die topics en van het filmpje dat je enige tijd terug plaatste concluderen mensen (ik ook) dat je gewoon niets te zeggen hebt bij de haflinger. Pak hem eens aan, ga werken, ga rijden, ga duidelijk zijn. 1 x aansporen, daarna zweepje erbij. Geen 'tikjes'geven, hoppa, gewoon een keer gaan. Die haflinger heeft een luizenleventje zo, laat hem werken.
En zoek andere hulp.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 14:42

wat is dan beter? Een dresuurzweep van 1m20 of eerder een kort springzweepje? had ook een zweepje tussenin (1m lengte) maar die is gebroken toen ik van die merrie viel toen ze door de poort vloog met mij.

Leef en laat leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:52

MaricoGraphy schreef:
wat is dan beter? Een dresuurzweep van 1m20 of eerder een kort springzweepje? had ook een zweepje tussenin (1m lengte) maar die is gebroken toen ik van die merrie viel toen ze door de poort vloog met mij.

Het enige wat je moet doen is geode hulp zoeken of anders lekekr stoppen.

mirriezz
Berichten: 2009
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:53

Ts, het gaat er niet zo zeer om hoe lang je zweep is. Het gaat erom dat je op het juiste moment de juiste hulp kunt geven.
En bij een eigenwijze haflinger (of ander ras paard) moet dat heel precies op het juiste moment. Om dat moment te vinden, heb je een instructeur nodig.

Het is niet dat ik je geen tips wil geven of vind dat je slecht rijd. Ik denk dat je heel goede bedoelingen hebt! En ik denk dat je heel graag vriendelijk wil rijden. En ik denk ook dat die er het beste uit komen met hulp van een instructeur. Die kan je leren voelen en leren timen, dat kunnen wij vanachter de PC niet.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:55

Met alle respect, jij weet niet goed waar je mee bezig bent krijg ik het idee. Wil je überhaupt nog op een paard van 21 rijden? Soms is het ook genoeg voor een paard he. Ze kunnen niet alles hebben hopelijk gaat het wel goed met je jonge paardje. Ik krijg een beetje een raar beeld hier bij want je zegt dat je genoeg geld hebt voor hem... Ligt het aan mij want volgens mij draait het niet alleen om geld maar om liefde en aandacht.

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:59

Waar de kunde ophoudt gaat de winkelier zijn geld verdienen.

Sorry ik zie heel veel topics van jou. Het lukt je gewoon niet om de paarden duidelijk te maken wat je wil en dag frustreerd je. Logisch, maar daarvan word je niet beter.

Als ik jou was zou ik ook geen held uitgeven aan een dure instructeur. Echter zijn de meeste instructeurs helemaal niet zo duur en kunnen ze je heel erg helpen. Ik had ooit een hele goede voor €15 voor een half uur. In dat half uur legde hik zoveel uit dat ik 2 weken wat te oefenen had en het daarna aan hem kon lagen zien, of niet, dan had ik nog wat extra tips van hem nodig.

Ik zou het geld wat je besteed aan de instructeur ook niet zien als iets wat je uitgeeft aan de haflinger, maar als iets wat je uitgeeft aan jezelf én aan Harley. Als je zelf duidelijker en meer ervaren word dan heeft Harley daar straks profijt van.

Sponsor mij en help KWF met de financiering van belangrijk onderzoek naar kanker. Namens mij en KWF: dankjewel!

https://acties.kwf.nl//fundraisers/paul ... ammarathon

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 15:04

De paarden komen van mij geen liefde en aandacht tekort. Harley is juist enorm graag bij mij, als ik in de wei ben komt hij al aandraven. En als ik de wei uit ga blijft hij nog 3 min aan de poort staan kijken.

Ik was tevens ook de enige die zag dat er met de fjord iets mis was. Hij had idd 38,5 graden koorts en stond te trillen.
Dus mij onkundig noemen? Als ik er die dag niet was lag de fjord 's anderdaags nog zieker in de wei.

Leef en laat leven.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:06

Wat ik van jou begrijp is dat de haflinger aangaloppeerd nadat je meerdere keren hebt moeten aansporen/aantikken en vervolgens na een paar pasjes alweer terug valt in draf. Ten eerste is het natuurlijk al verkeerd dat je meerdere keren moet aansporen/aantikken en dat je jezelf moet herhalen. Jij wilt galop, geeft dit 1x aan en hij zou moeten gaan. Doet hij dit niet wees dan gelijk strenger; duidelijker met je heen de hulp nogmaals geven en gelijk flink aantikken. Hou zou nu gelijk in galop moeten gaan, beloon hem maar desnoods blijf aantikken met je zweep om hem in galop te houden. Wees strenger voor hem. Vervolgens doe je diezelfde overgang meerdere malen. Vanuit draf 1x de hulp naar galop geven, luisterde hij niet, herhaal de hulp maar tik hem ook aan. gelijk strenger zijn zodat wanneer je een volgende keer weer om galop vraagt, hij dit in 1x doet. Net zo lang deze overgang maken tot hij het dus netjes doet. als hij terug valt naar draf moet je hem niet snel laten draven maar gelijk terugnemen naar een arbeidsdraf zodat hij de mogelijkheid weer heeft om aan te galopperen.

Verder denk ik dat lessen het beste is voor jullie. Een andere ruiter kan misschien wel fijn wegrijden met je paard, maar die hebben andere manieren van rijden. Dit betekend niet dat hijzelf op de paarden kunt rijden. Iemand die je les kan geven en kunt aanduiden wat jij verkeerd doet zal vast beter werken. Hoe dan ook, veel succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers