Tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 20:30

Ik heb nu een kwpn en ik zou er graag een tinker bij. Kan iemand mij vertellen hoe anders een tinker loopt in zijn gangen?
Ik heb er eigenlijk nog nooit op gereden en eigenlijk gewoon verliefd op het uiterlijk. ;-)


mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:39

Mijn tinker loopt in de gangen gewoon net zo als een kwpn, het zit alleen wat breder. Hij gooit ook helemaal niet hoger op en hij is gewoon net zo snel, misschien zelfs sneller als het gemiddelde dressuur paard.

/\\\

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:45

Heb een Tinker merrie met een mindere draf, een met een ruime draf en eentje die haast lijkt te zweven.
Het is het een voor het andere paard eigenlijk. De een is traag, de ander snel. De een wat breder dan de ander, het is maar net wat je zelf zoekt.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 21:38

Mijn paard heeft een vrij ruime pas en een heerlijk rustige galop. Ik dacht omdat de tinker wat kleiner is dat ze misschien in hun gangen ook wat korter en daardoor gevoelmatig wat onrustiger door korte snelle passen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 21:40

En ik kan natuurlijk aan een veulen of jaarling niet zien hoe of wat

Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:41

Wisselt per tinker eigenlijk :) er zijn zoveel verschillende typen en maten, kun je eigenlijk weinig over zeggen :)

Ik zou zeggen ga eens langs bij n stal met tinkers waar ze ook ritten organiseren, meerdere keren en dan verschillende types. :)

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:46

Tinkers zijn kruisingen van verschillende rassen en daardoor kan er ontzettend veel verschil tussen zitten.
Ik heb er een gekend waar duidelijk veel draver in zat. Ontzettend ruime draf maar een heel lastig uit te zitten galop, en die van mij loopt juist heel erg vlak en rustig, heeft een heerlijke jog (verzamelde draf) waarin het net een schommelstoel is, en een springtechniek waar menig warmbloed niet aan kan tippen. Er zijn er ook genoeg die juist flink opgooien.
Misschien kun je aan de ouders redelijk inschatten wat voor gangen een veulen krijgt. De fokkers kunnen je er vast ook iets meer over vertellen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Radionx

Berichten: 161
Geregistreerd: 08-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:54

De Tinkerboerderij heeft Tinkers te kust en te keur. Je kan daar Tinkers huren voor een mooie bosrit. Ze zitten in Uden.


Narcissa
Berichten: 3036
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:25

8nnemiek, denk jij niet aan een Pinto? Pinto kan idd vanalles zijn van ras, kruisingen van elk mogelijk ras als het maar bont ziet. Een Tinker moet Tinkerouders hebben, dat is een gewoon ras zoals bvb Haflinger of Fjord.

Het hangt inderdaad per paard af. Ik heb zelf nog nooit op een Tinker gereden maar wel op Haflingers. De ene liep zo ruim als een klein dressuurpaard, de andere was precies een pony met kleine snelle pasjes.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:39

xLes schreef:
8nnemiek, denk jij niet aan een Pinto? Pinto kan idd vanalles zijn van ras, kruisingen van elk mogelijk ras als het maar bont ziet. Een Tinker moet Tinkerouders hebben, dat is een gewoon ras zoals bvb Haflinger of Fjord.

Nee, ik bedoel de voorouders van tinkers ;)
Tinkers zijn zigeunerpaarden en de zigeuners kruisten haast alle rassen met elkaar, als het maar bont was. Shires, clydesdales, fell pony's maar dus ook dravers en soms zelfs volbloeden. Sommige lijnen hebben daardoor een hoog draver-gehalte bijvoorbeeld.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:46

OPG → TI verplaatst omdat ik denk dat je bij de Tinker deskundigen beter antwoord op je vraag zult krijgen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 16:22

Ik heb nu een oogje op een tinker/barock pinto ;-)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:46

Welke regio zit je? Ga inderdaad eens ergens uitproberen :)

aricia

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:04

Verschillende types , verschillende gangen .
Kwa rijden rijd elk dier bij mij weer anders :) , sommige hebben hele vlakke gangen en anderen gooien hoog op, maar daarbij blijft de ruimte in het gangwerk wel behouden.
Bij een jong dier kun je zeker wel zien of hij ruim loopt of dat hij krabbelt .
Goed bewegende ouders speelt ook een rol hoe het veulen beweegt , al zijn daar natuurlijk ook uitzonderingen in.
Als je de Tinker vergelijkt met andere koudbloedrassen vind ik de Tinker over het algemeen een lenig en soepel dier . :j

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Ijslander Veulen en kruising te koop ,Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:55

Wat jammer dat je niet op mijn Pb hebt gereageerd, ook als je geen interesse hebt, zou ik reactie wel op prijs stellen. Buiten dat, ik heb zelf twee Tinkers die heel verschillend zijn qua gangen, die mag je komen proberen. Ik kan je ook meenemen naar de Tinkerstal waar mijn merrie stond voordat ik haar bij huis kreeg. Zij organiseren buitenritten en hebben een erg divers groepje Tinkers staan.

Bij jonge dieren kan je zeker wel zien hoe ze gaan bewegen, voor een gedeelte de ouders, maar ook als je ze zelf bekijkt en bedenkt wat voor type en hoogte het dier zal gaan krijgen kan je al een boel zien en bedenken.

Over het algemeen vind ik een Tinker een stuk krachtiger in hun gangen dan bijvoorbeeld een Fjord. Mijn Tinkers kunnen op buitenrit ook eigenlijk altijd goed meekomen met grote paarden, terwijl ze paarden van hun eigen grote vaak zo voorbij lopen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 13:35

Ik ben net bij de kruizing wat ik eerder zei, wezen kijken. Deze is het niet geworden. Had wel een mooie ruime gang.

Ik woon tussen Apeldoorn en Deventer.

Caily....ik zal mijn berichten nakijken. Normaal reageer ik altijd ;-)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:23

Wat zoek je verder in een paard nu je op zoek bent?

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:28

Klopt wat 8nnemiek zegt :)
Tinkers zijn eigenlijk een mengelmoes van allerlei rassen. Het stamboek is ook nog heel nieuw, tot zo'n 10 jaar geleden kon je elk paard dat een beetje op een tinker leek in het stamboek laten opnemen.

Wij hebben er 3 en die zijn allemaal héél anders. De 1 is een stuk vlakker dan de ander, de 1 beweegt liever niet als hij niet moet, de ander is juist super voorwaarts,...

Nothing is impossible, the word itself says 'I'm possible! ~ Audrey Hepburn
[ITP] Knappe tinker Dokus door Joyce Toebat

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:09

Zo'n 15 jaar geleden zijn de stamboeken ontstaan, maar nog altijd open hoor! Dus met onbekende afstamming is nog welkom voor stamboekopname. Dat kan meerdere kanten op.... als goed gekeken wordt zie je vaak de andere rassen wel erdoor heen, soms slaat het echter een generatie over en dat maakt het soms lastig.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 20:39

Ik zoek wel een wat groter model. Wat me bv net een beetje tegen stond. Is dat het een heel rank beestje was en ik vind dat grove eigenlijk wel heel mooi. En deze had vrij wel geen behang. Verder is het fijn als het een makkelijk beestje is die het niet erg vind als er eens iemand anders op zit. En goed is voor de kinderen. Een gezins beestje.

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 03:03

Tja, als je wat goeds wilt, zowel qua uiterlijk als qua karakter, dan betaal je daar voor. Er staan er genoeg te koop hoor. De prijzen zijn erg divers, maar vaak wel min of meer evenredig met de kwaliteit, enkele uitzonderingen (naar beide kanten) daar gelaten.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 09:22

Ik krijg nog steeds leuke aanbiedingen binnen. Ik denk zeker dat we ons nieuwe paardje daarbij tegenkomen. En als dat dan een keer na de zonervakantie is is het helemaal goed. ;-)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-15 16:55

Dit is ze geworden ;-)


Afbeelding

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:00

Gefeliciteerd! Hoe heet ze?

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:43

Gefeliciteerd met je mooie aanwinst!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 43 bezoekers