mobiele airco voor in huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 10:11

Tja, nu de temperatuur tot hoogtepunten aan het stijgen is, is het in mijn huis niet uit te houden (30 graden).

In mijn slaapkamer heb ik een splitunit airco, maar ik wil iets kleins en verplaatsbaar voor in de woonkamer erbij zodat het daar ook uit te houden is.
Heeft er iemand tips? Wat zijn nu goede merken en welke kan ik beter laten staan?

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:20

Ik heb een DeLonghi en die bevalt goed. Let op dat je er een koop met wat overcapaciteit zodat hij ook makkelijk terug kan koelen.

Ik had voorheen een airco van 80m3 en een ruimte van 80m3. Als het buiten 30 was kon hij het op 25 houden maar koeler niet. Ik heb nu een airco met een capaciteit van 400m3 en die hield het gisteren op 22 en nu op 21 graden.

Hou er ook rekening mee dat een airco nu behoorlijk moet werken om een hete ruimte te koelen, het huis is door en door warm. Ik begin vaak een aantal dagen van te voren met koelen zodat hij het alleen op pijl hoeft te houden. Je split unit verbruikt als het goed is vrij weinig stroom, de mobiele airco vreet behoorlijk wat meer stroom.

Echter klein zijn ze helaas niet. Het zijn logge dingen die nog eens een hoop herrie maken ook.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:25

Tazzy mag ik vragen welke prijs je moest betalen voor die van 400m³

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:27

Het is al weer een tijdje terug, volgens mij rond de €900, ik zou het anders een moeten nazoeken in de factuur.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:33

wij zitten ook wat in twijfel tussen een split unit of toch iets goedkoper mobiel.
Maar zoals je schrijft moet het wel de ruimte kunnen verkoelen natuurlijk.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:38

Nadeel van een mobiele airco is dat hij er aan de achterkant bijna net zoveel warmte uitgooit als dat hij van te voren koelt :+ Je hebt ze dan met een slang voor naar buiten, maar daarvoor moet er een raam open waardoor de warmte juist weer naar binnen komt.
Mijn voorkeur zou een splitunit hebben.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 10:39

Ik moet zeggen, mijn splitunit koelt super, binnen een uurtje is mijn slaapkamer van 30 naar 21 graden, terwijl de rest van het huis 30 graden blijft.
Het aanleggen heb ik zelf gedaan, maar ik kon via de houten dakkapel een gat maken naar het platte dak ervoor en verder aansluiten was echt zo gebeurd.
Zet ik de deuren open koelt hij de andere slaapkamer mee, maar beneden blijft het lastig.

Maar beneden een split unit aanleggen is lastiger lijkt me, dan moet ik door het dak heen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:43

Ik heb boven een split-airco, en ik heb nu alle deuren open staan en beneden de afzuiging in de keuken aan. De koele lucht wordt nu gewoon naar beneden gezogen.
Ik heb hem niet heel koud staan, hij staat boven op 26 graden, en dat is het beneden nu ook (was vanmorgen 27 graden toen ik de deuren dicht heb gedaan).
Als hij het huis gewoon op 26 graden weet te houden vind ik het prima :)

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:49

Kentaro schreef:
Nadeel van een mobiele airco is dat hij er aan de achterkant bijna net zoveel warmte uitgooit als dat hij van te voren koelt :+ Je hebt ze dan met een slang voor naar buiten, maar daarvoor moet er een raam open waardoor de warmte juist weer naar binnen komt.
Mijn voorkeur zou een splitunit hebben.


Je moet ze inderdaad de lucht laten afvoeren naar buiten. Wij hebben een gat in de muur waar de slang door naar buiten gaat. Een mobiele airco kun je niet zonder slang gebruiken.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:58

Ik dacht dat je een splitunit niet zelf mocht aansluiten?
Ik moet iets van een 130m³ koelen.

Welk merk heb jij?

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:01

Het aansluiten is het probleem niet alleen het vullen moet professioneel gebeuren. Hoewel er tegenwoordig ook gesloten systemen bestaan.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 11:01

Kirrr schreef:
Ik dacht dat je een splitunit niet zelf mocht aansluiten?
Ik moet iets van een 130m³ koelen.

Welk merk heb jij?



Ik zit nu op mijn werk (onder de heerlijk koele airco) maar als ik thuiskom ga ik even kijken.
Ik heb hem destijds bij de makro gekocht in de aanbieding. Hij hangt er nu zo'n 4 a 5 jaar en doet het nog steeds prima!

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:01

Bedankt!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:03

Wij hebben onze split-airco ook zelf aangesloten :) De slang was al gevuld, dus je hoefde deze alleen aan te sluiten en het kraantje te openen. De garantie vervalt dan, maar als je de beschrijving leest is het heel makkelijk.
Die van ons kostte toen €375, 12000 btu, en die kan koelen en verwarmen. Daar hebben we toen geluk mee gehad!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:05

Kentaro schreef:
Nadeel van een mobiele airco is dat hij er aan de achterkant bijna net zoveel warmte uitgooit als dat hij van te voren koelt :+ Je hebt ze dan met een slang voor naar buiten, maar daarvoor moet er een raam open waardoor de warmte juist weer naar binnen komt.
Mijn voorkeur zou een splitunit hebben.


Daarom hebben wij het raam dicht gemaakt met een plank met een gat er in voor de slang.

Heerlijk koel in de slaapkamer

tootje71

Berichten: 5095
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:11

sinds een paar dagen een mobiele airco maar echt plezier heb ik er niet van hij koelt wel de slaapkamer maar gooit inderdaad er veel warmte achter weer uit , slang moet uit het raam waardoor de warme lucht ook weer binnen komt beetje jammer van mijn 250 eurie's...

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:14

Zit er geen schuimplaat bij die je op maat kunt maken zodat je je raam kunt afsluiten als hij open staat en toch de slang naar buiten kan? Die zat er bij mij wel bij, nu wordt hij hier niet gebruikt omdat hij door de muur naar buiten gaat.

Hebben jullie dan in de winkel geen voorlichting gehad over het gebruik? Want zonder slang heb je er echt niets aan, dan is het inderdaad zonde van je geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:14

Keet schreef:
Kentaro schreef:
Nadeel van een mobiele airco is dat hij er aan de achterkant bijna net zoveel warmte uitgooit als dat hij van te voren koelt :+ Je hebt ze dan met een slang voor naar buiten, maar daarvoor moet er een raam open waardoor de warmte juist weer naar binnen komt.
Mijn voorkeur zou een splitunit hebben.


Daarom hebben wij het raam dicht gemaakt met een plank met een gat er in voor de slang.

Heerlijk koel in de slaapkamer

Dat hebben wij ook gedaan. Dus huiskamer is heerlijk nu.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:15

Plaat hout kost nog geen vijf euro. Opmaat maken en voor het raam plakken. Gat erin, slang eruit en de warmte blijft buiten.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:38

Heb sinds gisteren een mobiele unit voor 50m^3 - maar die had het toch wel fiks moeilijk met mijn slaapkamertje. De slang kan bij mij via het kattenluikje, en moet daarvoor een beetje gebogen worden, ook moet je 36cm afstand houden aan alle kanten voor goede luchtaanzuiging... Dat zou allemaal prima moeten kunne, maar het blijkt dat de slang op dat stuk dus heel veel warmte afgeeft.

Vannacht kreeg het ding het niet veel koeler dan 25 graden, en dan met veeeel herrie de hele nacht aan laten staan. (En de compressor loopt niet voortdurend door, ik weet nog niet waar dat in zit.)

Dus wellicht had ik toch voor een split-unit moeten gaan, maar die zijn wel een stuk duurder. Het gebruik is wel eenvoudig.

Ik heb die stukken isolatieschuim er trouwens wel bijgekregen. Voor een deur of draai/kiepraam wellicht niet genoeg maar wel mooi spul.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:51

Dat is het probleem van een airco met een kleine capaciteit, die kunnen het wel vaak op pijl houden maar flink terugkoelen is vaak moeilijk.

Ik heb zelf een dikke slang gekocht die is een stuk beter geïsoleerd waardoor er geen warmte lekt. Die kun je gewoon bij de Bouwmaat halen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:12

Ik heb er voor nu wat alufolie omheen geplakt.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:03

ik heb een mobiele airco in de slaapkamer staan,met 8 honden die daar ook slapen wordt het daar echt een sauna nu,wij hebben een gat in de deur gezaagd voor de afvoerslang,de warmte blaast hier een hal in.

maar mijn ervaring is dat een mobiele airco best moeite heeft echt genoeg (warme)lucht aan te zuigen in een grotere kamer,ik heb er een plafond ventilator + een kleine ventilator bij aan staan zodat de koele lucht echt goed vermengt wordt met de warme lucht,nu pas hebben we er echt profijt van,al hoewel ik het liefste zo'n split airco in de slaapkamer zou willen hebben...

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:23

Als je mobiele airco voldoende capaciteit hebt dan zal hij met grote ruimten geen problemen hebben. Niet iedere airco is hetzelfde, je moet echt goed opletten dat je er een koopt die jouw ruimte ook daadwerkelijk kan koelen.
Dat geldt ook met een split unit, als die te weinig capaciteit hebt dan zul je het zelfde probleem hebben.

LauraSaskia

Berichten: 903
Geregistreerd: 26-01-11

Re: mobiele airco voor in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:32

Of een ventilator halen voor €20? :o?