Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elin_

Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-15 23:00

Hallo bokkers
zoals sommige misschien wel weten ben ik opzoek naar een (het lijkt wel onmogelijk) passend zadel voor mijn pony.
Hele goede zadelmaker is geweest ,helaas geen zadel wat precies goed lag.
Deze kwam met de optie zadel op maat laten maken 1500-2000 euro
nou zit ik in tweestrijd. Het is niet mijn laatste paard (waarschijnlijk toch overstap naar een paard over x aantal jaar) en er moet toch ook wel een passend zadel zijn onder de 1000 euro???
Het gaat me nieteens zo zeer om het geld maar meer om het principe. Natuurlijk staat belang van de pony voorop maar ik wil toch is kijken naar meer/andere opties

Zijn er hier mensen met een op maat gemaakt zadel? Of ideeën wat ik zou kunnen doen of gewoon bevestigingen dat het blijkbaar onmogelijk is om onder de 1500 euro geen passend zadel voor een pony te vinden is

Ps nog een korte stelling. . . Ik rij graag dressuur,wil met springen verder maar aangezien ik tussen de paarden moet met pony van 1.40 verwacht ik niet dat we daar elke week mee op wedstrijd gaan,meer "we zien wel hoe ver we komen " dus ik twijfel wat voor soort zadel. Dressuur valt sowieso af, maar iemand wees me erop (ik wou dus graag vzh) dat vzh het beide net niet was en raadde me dit af. Hoe denken jullie daarover? Vzh het net niet of juist goede keuze als je beide dingen doet.



antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:06

Weet je wat het is... Je kan je zadel perfect passend laten maken, als je traint of juist een pauze inlast, verandert je paard weer van bouw en past je zadel dus niet meer.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:09

Met een pony van 1,40 tussen de paarden springen, het kan maar is niet aan te raden. Afstanden in de B zijn misschien nog te rijden maar voor je pony is dit al een flinke hoogte, optie zijn misschien de springwedstrijden voor 18+ met pony. een veelzijdigheidszadel is prima voor dressuur en springen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:10

Heeft je pony echt zo'n moeilijke rug dat er zadel geheel voor haar gemaakt moet worden?

Ik denk namelijk dat er voor de meeste paarden wel een bestaand zadel passend te maken is. En dit kan prima een tweedehands zadel zijn.

De moeilijkheid is een goede fitter te vinden die je daarbij kan helpen.

Elin_

Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 12:52

Pony heeft amper schoft en rondgeribt dus alles glijdt naar voren


wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:41

Thorowgood T4, T6 of T8 type Cob al eens naar gekeken?

fiekeneva

Berichten: 10
Geregistreerd: 07-12-14

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:10

De laatste (zie wwillemijn) ga ik ook uitproberen... wat past er precies niet?

She isn't my friend... she is my partner <3 Neva

FHS

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:42

Elin_ schreef:
... (ik wou dus graag vzh) dat vzh het beide net niet was en raadde me dit af. Hoe denken jullie daarover? Vzh het net niet of juist goede keuze als je beide dingen doet.


Veelzijdigheid is een prima keuze als je je geen dressuur- én springzadel kunt veroorloven. Gezien de conformatie van jouw pony, lijkt het cob-type van Thorowgood of Kent & Masters een prima keuze. Uiteraard aangemeten door een deskundige. Dat zijn betaalbare kwaliteitszadels (prijzen tussen de €595 en €1.090 voor een 'kaal' zadel).

Onze doelstelling: een passend zadel voor ieder paard én elke pony!
Flevo Horse Support: Zadelmakerij ~ Zadelpasservice (gecertificeerd) ~ Sportmassage voor Paarden
www.flevohorsesupport.nl ~ info@flevohorsesupport.nl
Dealer van: Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels én gebruikte western (merk-)zadels, Prolite en LeMieux

Marretjuh

Berichten: 156
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:03

Ook massimo ligt over het algemeen goed op de ronde pony's met weinig schoft. Wel weer iets duurder dan Thorowgood/Kent & Masters.

Elin_

Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:40

FHS schreef:
Elin_ schreef:
... (ik wou dus graag vzh) dat vzh het beide net niet was en raadde me dit af. Hoe denken jullie daarover? Vzh het net niet of juist goede keuze als je beide dingen doet.


Veelzijdigheid is een prima keuze als je je geen dressuur- én springzadel kunt veroorloven. Gezien de conformatie van jouw pony, lijkt het cob-type van Thorowgood of Kent & Masters een prima keuze. Uiteraard aangemeten door een deskundige. Dat zijn betaalbare kwaliteitszadels (prijzen tussen de €595 en €1.090 voor een 'kaal' zadel).

Dat vind ik al redelijker klinken! Alleen waar zitten deze deskundigen op dit gebied van deze merken?
Ik twijfel enorm. Dressuurzadel word het hem sowieso niet. Dat springtniet fijn. Springzadel kun je wel dressuur mee rijden maar gezien haar kansen op wedstrijd in het springen (minder ivm kleine pony ) wil ik me vooral op dressuur richten


Elin_

Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:40

fiekeneva schreef:
De laatste (zie wwillemijn) ga ik ook uitproberen... wat past er precies niet?

Ze is vrij rond (momenteel gewoon te dik haha) dus alles kiest naar voren en knelt dan haar schouders af om vrij te bewegen


Gravity
Berichten: 247
Geregistreerd: 13-12-06

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:35

Op mijn ronde pony schoof ook alles van links naar recht en naar voren. Nu heb ik een thorowgood en het zadel blijft eindelijk liggen. Ik heb een t4 cob gekocht.

Elin_

Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 22:52

Okee! Hoe veel was je kwijt? Waar gekocht? Nieuw of tweedehands? Heb je toevallig een foto van je paard of de bouw een beetje gelijk is


Elin_

Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 22:53

Marretjuh schreef:
Ook massimo ligt over het algemeen goed op de ronde pony's met weinig schoft. Wel weer iets duurder dan Thorowgood/Kent & Masters.

Ik heb een maSsimo helaas 18 inch en ik moet 17 hebben


wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 07:24

www.happyhorseadvies.nl www.zin-tuig.nl hebben beiden Thorowgood en Kent en Masters.
Ik heb zelf de T8, die heeft als voordeel deels van leer te zijn (zitvlak, zweetblad en kniewrongen). Kent en Masters is hetzelfde maar dan compleet van leer, en maar iets duurder. Voor mij is dit een tussenoplossing ivm over een korte periode een compleet maatzadel via Country Mill, maar het is eigenlijk een heel prima zadel voor mijn beide paarden. Dus ik verwacht maar 1 zadel op maat te laten maken en de T8 er bij aan te houden.

Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:17

Heleen Klumper is een zeer kundige fitter en zadelmaker, opgeleid in engeland en heeft zowel thorowgood als kent en masters.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

FHS

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:24

Citaat:
Dat vind ik al redelijker klinken! Alleen waar zitten deze deskundigen op dit gebied van deze merken?


Onder andere op de website van de fabrikanten Thorowgood en Kent & Masters vind je verkooppunten (stockists). Flevo Horse Support in Zeewolde verkoopt ze ook (zie hun website voor meer informatie).
In ieder geval succes!

Onze doelstelling: een passend zadel voor ieder paard én elke pony!
Flevo Horse Support: Zadelmakerij ~ Zadelpasservice (gecertificeerd) ~ Sportmassage voor Paarden
www.flevohorsesupport.nl ~ info@flevohorsesupport.nl
Dealer van: Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels én gebruikte western (merk-)zadels, Prolite en LeMieux

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:53

Vanwege hun veelzijdige pasvorm voor veel verschillende conformaties (van cob- tot volbloed-type), verwisselbare kopijzer en wolgevulde kussens (aanpasbaar bij training), zitcomfort en klant-vriendelijke prijs hebben zeer veel MFSC-gecertificeerde zadelpassers de Thorowgood en Kent & Masters in hun assortiment.
De moeite waard dus om even te zoeken wie er in jouw buurt zit.

Op de website van Thorowgood staat een fitting guide:
http://www.thorowgood.com/fitting
Dit vervangt natuurlijk nooit een goede zadelpasser, maar je kunt zo zelf al een indicatie krijgen of er voor jouw pony mogelijk een passend zadel is.
De T4 is het volledig kunststof zadel, de T8 is de luxere uitvoering met leren zit en kniewrongen. De K&M is volledig leer.
En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat Thorowgood uitstekende garantie-voorwaarden heeft én ze nakomt.

De zgn. maatwerk zadels zijn overigens veelal aangemeten zadels. Waarmee ik bedoel dat uit een assortiment van confectie-onderdelen de zadelpasser de beste boom kiest en de klant kleur, type leer, enz kan kiezen. En de fabriek assembleert vervolgens de gekozen onderdelen tot een (uniek) zadel. Daar is niets mis mee, maar ligt niet per sé beter of slechter dan een goed aangemeten confectie-zadel.

Ik heb ooit wel een echt maatwerk zadel gehad: op basis van mallen was er speciaal voor mijn paard een boom op maat gemaakt in de fabriek (wat vervolgens niet goed was gebeurt, maar dat is een ander verhaal).

Succes met je zoektocht.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Elin_

Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 06:35

Wat een goede tips allemaal! Hier kan ik zeker wat mee. Ik denk dat mijn stappen plan als volgt eruit ziet :
1. Op Internet even alle soorten bekijken (vzh, spring, helemaal leer of niet etc.)
2. Zadelmaker in de buurt vinden die dit merk heeft
3. Afspraak maken :D
vooral dat ze continu aanpasbaar zijn lijkt me fijn!
Ik heb weer hoop haha


Elin_

Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 06:36

Liselot schreef:
Heleen Klumper is een zeer kundige fitter en zadelmaker, opgeleid in engeland en heeft zowel thorowgood als kent en masters.

Waar in Nederland zit ze?


Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:05

In twente, Almelo om precies te zijn.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Elin_

Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 11:16

Liselot schreef:
In twente, Almelo om precies te zijn.

top! ik ga even zoeken of ze een site heeft


Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Goed passend zadel (ervaring op maat maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:18


http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Elin_

Berichten: 9624
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 11:22

Elin_ schreef:
Liselot schreef:
In twente, Almelo om precies te zijn.

top! ik ga even zoeken of ze een site heeft

Ze heeft geen thorowgood t8 enkel t4 . dat vind ik jammer


Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:23

thorowgood heeft ze gewoon, staat ook tussen de dressuurzadels. Vriendin van mij heeft onlangs nog een thorowgood door haar aan laten meten

[EDIT]
Ooooh sorry, verkeerd gelezen. Maar denk dat ze als thorowgood dealer elke thorowgood wel kan krijgen hoor :j

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ennaile, Trendiction en 0 bezoekers