een eigen paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 09:53

Hallo iedereen, ik heb een heel belangrijke vraag voor jullie. Ik weet dat er heel veel onder jullie zijn die een eigen paard of pony hebben. Ik ben aan het informeren om eventueel ook over te gaan naar een eigen paard! Ik moet hier zeker en vast geen speech over dat het veel geld en tijd kost, dat besef ik goed genoeg ;)

Mijn vraag is of jullie, elke apart een beetje zouden willen vertellen over hoeveel tijd en geld jullie in jullie paarden steken. Staat hij op stalling of gewoon op een wei? Wat zijn de kosten daarvan? En hoe zit het met jullie tijd dat jullie in de paarden steken? Ik zelf ben studente hogeschool, dus besef ook dat ik mijn tijd zeer goed ga moeten verdelen, daarom dat ik graag wil weten hoe jullie dat doen :) Ik heb genoeg vriendinnen uit mijn klas die het ook kunnen, het is moeilijk, maar moeilijk gaat ook ;)

Halve stal doen is geen optie.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?
:)

Alvast super hard bedankt!


Groetjes

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635


Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:02

Mijn paard staat op een stalling waar we €200 per maand betalen. Op een jaar zit je dan aan €2400. Dan heb je ook nog de smid die om de 6 weken komt waar we telkens €80 aan kwijt zijn. Ook mogen de jaarlijkse entingen en ontwormingen niet vergeten worden. En dan heb je ook nog de eventuele kosten van nieuwe rijbroeken, dekjes, lesgeld, etc. Dus op jaarbasis zitten we zeker over de €3000.
Qua tijd moet je het gewoon goed zien te plannen, het scheelt uiteraard al heel wat als je je paard dichtbij hebt staan en je niet zelf moeten voeren of uitmesten etc.

Why change the past, when you can own this day?

aagje1973
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:04

Hoi,
ik heb afgelopen oktober de stap gezet naar een eigen paard:
- Stalling: 275 per maand, inclusief voer, binnen- en buitenbak. Uitmesten wordt voor mij gedaan. In de zomermaanden dag en nacht op het land, 100 euro per maand. Dan nog 50 euro per maand om mijn stal aan te houden en van de binnen- en buitenbak gebruik te maken
- Lessen: 2,50 per manegeles, 12,50 per half uur privéles. Ligt er dus aan hoe vaak je wil lessen
- Hoefsmid: 26 euro per 8 weken, alleen bekappen. Met hoefijzers moet je zo'n 80 á 90 euro rekenen.
- Zadelmaker: 95 euro voor jaarlijkse controle
- Dierenarts: 28 euro voor entingen, verder nog niet nodig gehad
- Spullen: is heel verschillend, als je van de 'setjes' bent, dan loopt het in de papieren, maar via Marktplaats en Facebook kun je vaak goedkoper slagen
- Tandarts: ben ik nog niet geweest, ik neem aan ook iets van 100 euro per jaar?
- Verzekering: is heel persoonlijk of je hier iets mee wil.

Ik doe het paard samen met mijn dochter, dus ieder 3 á 4 dagen per week. Nu hij op het land staat ga ik elke dag, omdat ik mijn dochter nog niet alleen langs de weg laat gaan. Ik ben toch wel elke keer 2,5 uur bezig, uitgaande van een uur rijden. Verder op stal en wei een paar mede-ruiters die in geval van nood kunnen inspringen, die ik dus ook vertrouw met mijn paard (en zij mij met hun paard).

Dus: heel veel geld en heel veel tijd, maar vooral heel veel plezier!!!

Merel.

warwick
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-05-13

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:28

Ik heb de stap vorig jaar augustus genomen. Ik ben zelf een voltijd student en loop 32 uur per week stage en heb het nodige huiswerk. Dit is niet genoeg voor het onderhouden van mijn monster. Daarom werk ik ernaast ook nog minstens 8 uur per week. Ik zou haar dan ook nooit kunnen verzorgen zonder de hulp van mijn lieve mams. Zij doet doordeweeks de verzorging incl. Het naar en van wei halen. Hier ben ik haar enorm dankbaar voor.

Mijn paard staat bij mijn ouders achter het huis en we huren de stal van de buren. De box + weidegang kosten me samen 175 euro per maand

Ik moet zelf vlas en voer kopen. Ik gebruik een baal vlas per week a 5 euro en in de winter gebruik ik er soms meer, want dan staat ze meer binnen.

De hoefsmid komt om de 8 weken. Nu ze geen hoefijzers meer heeft kost me dat 30 euro, maar eerder kostte me dat 90 euro.

Dan hebben we de eerder genoemde entingen en ontwormingen.

Ik heb ontzettend pech gehad, waardoor ik in november er een dierenarts bij heb gehaald want ze stond kreupel. Dit duurde me nog te lang en we zijn naar de kliniek gereden. Dit geintje kostte me bij elkaar ook zeker 300 euro ( als het niet meer was) .

Als ik met haar bezig ben dan zet ik haar eerst op wei en doe de stal. Daar ben ik soms een uur mee kwijt. 'S middags haal ik haar ee weer af. En dan moet ik nog wat met haar doen. Al met al ben ik denk ik toch snel 2,5/3 uur met haar bezig.

En ik die het met plezier. Ja het is zwaar en ja soms denk ik waar ben ik aan begonnen. Maar ik krijg er zoveel voor terug. Ze is mijn maatje, psycholoog, spiegel. Ik zou niet meer zonder haaar kunnen

As soon as i saw you. I knew an adventure was going to happen <3

Anoniem

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:32

Mijn vriend en ik hebben samen 3 paarden.
Zij staan kwart pension, wat betekent dat we daar een paddock huren en verder alles zelf moeten doen.
Ze mogen 3 keer per week de wei op.
We betalen 125 euro per paard en daar komt nog hooi bij op dat we zelf kopen, rond de 400 euro per maand.
We gaan s'ochtends heen om te voeren of in de wei te zetten en s'avonds de volgende voerbeurt/terug naar de paddock.
Mijn vriend rijdt vaak voor zijn werk aan, soms al rond 7 uur en in het weekend gaan we ook gewoon overdag. :)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 10:37

Heel erg bedankt voor al de antwoorden.
Ik besef dat als ik hem op volpension stal ik natuurlijk veel meer ga moeten betalen maar ook minder tijd ga moeten steken in eten geven en dergelijke, wanneer ik hem op een wei zet gaat er meer tijd aan verloren maar zal ik waarschijnlijk ook minder geld moeten spenderen... Alles heeft zo zijn voor en nadelen.

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:38

Ik ben 16, (na de zomervakantie :') ) 5e jaars op de middelbare school en regel en betaal alles zelf. Ik sta op een pensionstalling half uurtje rijden bij mij vandaan (scooter). Betaal 245 pm aan stalling, 26 euro voor de hoefsmid, rest weet ik nog niet precies, heb mijn paardje net :o
Wel is het heel moeilijk omdat ik een zware opleiding heb en vaak tot half 5 op school zit. Dan ben ik meestal rond 8u, half 9 klaar op stal, ga ik naar huis en dan nog eten, douchen en hw maken. Het is zwaar, maar als ik dan zie hoeveel vooruitgang we al hebben geboekt in korte tijd en ik dat ook van anderen te horen krijg vind ik dat helemaal geweldig :o ik kan ook echt genieten van mijn paardje en kan daar helemaal ontspannen, dus vind het allemaal waard haha :)

Ik werk overigens bij de Albert Heijn en heb nog gesolliciteerd voor 2 bijbaantjes net over de grens in België :)

Eat. Sleep. Ride. Repeat.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 10:38

Hoeveel uren per week werken jullie om je paardje te kunnen betalen? :)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:40

Ik heb de keuze gemaakt om op een stal te gaan staan waar we veel zelf moeten doen, ik woon in de randstad en hier in de buurt is het voor jan modaal haast niet op te brengen om hem op een stal te zetten waar alles gedaan word.
Ik betaal 225 euro per maand en daar zit hooi, stro en bix bij in, 's zomers staan ze 24/7 op het land dus dan kan je rustig een dagje niet komen, maar in de winter staan ze 's nachts op stal dus moet er iedere dag uitgemest worden en hebben we 2 keer per week voerbeurt.
Verder komen er nog hoefsmit en dierenarts kosten bij en natuurlijk je spullen, dus ja het kost heel veel geld maar het is niet onmogenlijk.
Daarnaast is het verstandig om over een ziektekosten verzekering of spaarpotje na te denken want als de da moet komen voor iets groters loopt dat al gauw in de honderden euro's.
Ik ben gemiddeld zo'n 3 uur per dag aan mijn paard kwijt en ik kan wel zeggen dat ik alles om hem heen plan.
Toch kan ik niet meer zonder en er zal als mijn paardje er niet meer is denk ik vrij snel een nieuwe komen.

doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pas op, dyslectie!!

Anoniem

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:46

Ooh trouwens, bij ons is volpension goedkoper dan kwartpension. :+
Omdat wij ons eigen hooi nog moeten inkopen en daar gaat het meeste geld in zitten. :j

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 10:46

KoudbloedKim schreef:
Ooh trouwens, bij ons is volpension goedkoper dan kwartpension. :+
Omdat wij ons eigen hooi nog moeten inkopen en daar gaat het meeste geld in zitten. :j


Ooh, bedankt voor de informatie :)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:00

Ik kan 2 situaties voor je beschrijven, ik heb m'n paard namelijk 3 weken geleden verhuist naar een compleet andere stal ;) Ik heb van augustus tot januari gestudeerd in [plaats] en woon zelf in [plaats], waar paard ook staat. Ik ben 18, betaal d'r (bijnaaa) helemaal zelf, doe haar volledig zelf en heb geen bijrijder oid, wel mijn instructrice die d'r doet als ik echt niet kan. :)
Zal eerst per situatie even de kosten op een rijtje zetten, hoop het zo duidelijk mogelijk voor je te maken ;)

Situatie 1, pensionstal (sep 2013 - Maart 2015), was dus tijdens m'n studie (om t even zoveel mogelijk op jou te betrekken als student en paard ernaast).

- €240 stalling, incl voer en stalbedekking
- €80 hoefsmid. Elke +/- 8 weken. Bekappen en voor ijzers.
- €150 lidmaatschap stal/vereniging
( - €50 verzekering? Weet eerlijk gezegd niet wat ik hier precies voor betaal, dit is hetgeen wat mijn ouders nog betalen. Maar dit is ook heel persoonlijk, dus deze laat ik verder buiten beschouwing.)
- €22 enten
- +/- €100 tandarts. Ligt er heel erg aan wat gedaan moet worden. (Ik had dit jaar 'helaas' een rekening van €285...)
- €12,50 dressuurles (elke week), €7,50 springles (om de week) :Y
- €60 controle zadel. (Mits er dus niks mee gedaan hoeft te worden)
( - €20 per wedstrijd. Maar ook dit is persoonlijk en laat ik verder buiten beschouwing )

Op jaarbasis is dit dus +/- €4629 (zonder verzekering, wedstrijden en eventuele dierenartskosten)

Qua tijd... Deze stal is ene vereniging waarbij we dus alles samen doen. Dit hielt in dat je 1x per week een voerdienst had en elke week een corveeklus. Ook het in en uit de wei halen (en eventueel paddock/stapmolen) werd onderling geregeld. Op een hoop stallen is dit niet, dus hier hoef je niet direct rekening mee te houden.
Ik deed elke dag wat met m'n paard. Rijden, longeren, wandelen, buitenrit of een dagje vrij, maar dan moest ik alsnog m'n stal gewoon zelf doen. 1,5 uur was ik wel bezig, vaak langer (als ik ga rijden of longeren zeker 3 uur). Daarbij kwam nog mijn 45 minuten enkele reis op de fiets om bij m'n paard te komen. In de winter mochten ze de wei niet op, en in de zomer verdeelde wij het binnen-buiten zetten dus onderling. Maar hoelang je hiermee bezig bent verschil ook per stal... Hoever je moet lopen naar de wei, hoeveel paarden... Ik was met 6 paarden 15 minuutjes bezig.
Moesten zelf onze wei schoon houden, dit koste ook elke week wel 30-60 minuten.
Naast mijn studie had ik niet altijd de tijd om mijn paard genoeg beweging te geven, en met de extra klusjes op deze stal en lange reistijd werd dat er niet makkelijker op. Om oa deze reden zijn wij dus verhuisd eind maart, maar vooral vanwege het feit dat ik mn paard meer buiten wou en de reistijd echt niet meer trok na 4 jaar, en nog wat andere dingetjes onderling ;)

Situatie 2, aan huis Maart 2015 - Heden. Gestopt met mn studie, fulltime werk tot nu
- €100 stalling
- €78 stalbedekking + mestafvoer.
- €10 zak voer. (elke +/- 2 weken)
- €80 hoefsmid. Elke +/- 8 weken. Bekappen en voor ijzers.
- €150 lidmaatschap vereniging
( - €50 verzekering? Weet eerlijk gezegd niet wat ik hier precies voor betaal, dit is hetgeen wat mijn ouders nog betalen. Maar dit is ook heel persoonlijk, dus deze laat ik verder buiten beschouwing.)
- €28 enten
- +/- €100 tandarts. Ligt er heel erg aan wat gedaan moet worden.
- €12,50 dressuurles (elke week)
- €80 controle zadel. (Mits er dus niks mee gedaan hoeft te worden)
( - €20 per wedstrijd. Maar ook dit is persoonlijk en laat ik verder buiten beschouwing )

Op jaarbasis is dit dus +/- €3884 (zonder verzekering, wedstrijden en eventuele dierenartskosten)

Hier doen we alles zelf. Paarden staan niet bij mij aan huis, maar bij iemand op 10 minuten fietsafstand :) Sta er samen met m'n instructrice en haar paard die met pensioen is. We zetten ze zelf binnen-buiten en voeren ook zelf. Kost me incl reistijd 30-40 minuten. (deken op/af, vliegenspray, waterbakken vullen enz). Wederom zelf de wei uitmesten en stal, ook moeten we nu zelfde bak onderhouden. Qua rijden oid doe ik nogsteeds hetzelfde en ben ik minimaal wel 3 uur op een dag aan d'r kwijt. Misschien iets meer dan op mn vorige stal, maar ik heb een happy paard dat lekker naar buiten kan dus zou niks anders meer willen :D Verder, als ik door mn studie straks weer minder tijd heb, weet ik dat ze lekker buiten geweest is, zomer of winter. Hou dit in jou geval ook in je achterhoofd :)

Ik heb het echt wel zwaar gehad met mn studie, en ook wel zo mn twijfels gehad ik ik dit vol ging houden. Gelukkig maakt paard zelf een hoop goed, want ik haalde al mn ontspanning uit haar en zou niet weten wat ik nog zonder moet :) Tis een hoop geplan en kost veel, maar ik vind het het wel waard.

Hoop dat je er wat aan hebt, pb'tje als je nog een vraag hebt mag altijd!

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 11:05

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Dit helpt mij enorm :)
Ik heb deze middag een afspraak met mijn buurman. Hij heeft een paard staan aan huis en heeft nog een stal extra, eens zien of het bij hem eventueel ook zou mogen ;)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

Anoniem

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:09

Nu ik paard bij iemand aan huis heb zou ik niet anders meer willen! Moet ik wel zeggen dat deze mensen helemaal niks met de paarden doen, en we ook werkelijker alles zelf mogen/kunnen bepalen :D
Misschien nog een tip voor je, kijk even naar de openingtijden van een eventuele stal! Ik was na een dag school vaak laat en soms niet voor 22:00 weg. Omdat onze stal een vereniging was was het gewoon "de laatste die weggaat sluit af", en nu aan huis kan ik ook komen wanneer is wil. Heel fijn, omdat ik anders nog beperkter zou zijn er er dagen tussen gezeten zouden hebben dat ik niet eens bij mn paard had kunnen zijn voor de dagelijkse verzorging...

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 11:10

Anoniem schreef:
Nu ik paard bij iemand aan huis heb zou ik niet anders meer willen! Moet ik wel zeggen dat deze mensen helemaal niks met de paarden doen, en we ook werkelijker alles zelf mogen/kunnen bepalen :D
Misschien nog een tip voor je, kijk even naar de openingtijden van een eventuele stal! Ik was na een dag school vaak laat en soms niet voor 22:00 weg. Omdat onze stal een vereniging was was het gewoon "de laatste die weggaat sluit af", en nu aan huis kan ik ook komen wanneer is wil. Heel fijn, omdat ik anders nog beperkter zou zijn er er dagen tussen gezeten zouden hebben dat ik niet eens bij mn paard had kunnen zijn voor de dagelijkse verzorging...


Bedankt :) Hoeveel zou ik per maand moeten kunnen verdienen denk je om mijn paard te kunnen onderhouden?

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

Ebony_94

Berichten: 262
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:11

Ik sta op een stalling in de provincie Utrecht volpension incl. ontworming en voer voor € 250p.m.
Daarnaast de hoefsmid € 25 per 8-9 weken.
Enting eens per jaar € 20,-
Controle tandarts € 50,-
Fysio eens per half jaar € 85

Ik heb Djulez verzekerd per half jaar € 95.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:13

€400 als ik een maand weinig werk (geen vast contract). Daar red ik het prima mee maar hou weinig over voor andere dingen ;) Met eventuele dierenartskosten kan ik gelukkig terug vallen op m'n ouders, hoe zit dat bij jou?
Maar of je het ermee red hangt heeel erg af van wat je stalling kost ;)

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:15

Ik heb 1 paard. Staat op een pensionstal, Winters (helaas) 24/7 binnen, zomers 24/7 buiten. Rij er basis western mee, en buitenritten.
Qua kosten ben ik ongeveer dit kwijt:
Stalling € 195 per maand (zit ook € 10 euro in voor stalling koets)
Voer € 11.50 (doe ik 2 maand mee)
Hoefsmid € 25 (elke 8 weken)
Dierenarts € 37.50 (inentingen 1x per jaar)
Dierenarts € 25 (wormenkuur 2x per jaar)
Tandarts € 75 (dacht ik uit mijn hoofd, 1x per jaar)
Gemiddeld aan overige spullen (verzorging spullen, onderhoud tuig enz.) € 150 per jaar
Lessen € 40 (1x in de 2 week, 1 uur prive les)
Koetsiersbewijs € 21.50 (1x in de 2 jaar)

Qua tijd, ik ben er in principe dagelijks, en anders neemt mijn vader de verzorging over.
Ga ik niet rijden, maar puur even voeren, evt. opstrooien en checken half uur.
Ga ik in de bak trainen, dan ben ik gemiddeld zo'n 2 uur op stal.
Ga ik op buitenrit dat verschilt dit natuurlijk hoelang de rit doen. Algemene verzorging voor de rit en na de rit is ongeveer een uur.

Ik train momenteel iets minder. Ongeveer 3 a 4 keer per week. De overige dagen heeft hij een rust dag.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 11:16

Op dit moment heb ik nog geen weekendwerk, maar ik ben wel van plan dat te zoeken wanneer ik weet dat ik voor een eigen paard ga gaan!

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

Solleke_Noah

Berichten: 11053
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:18


Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Maritelisab
Berichten: 1098
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:24

Ik heb nu een jaartje mijn eigen paard, wat ik geheel zelf betaal en zelf voor zorg. Ook in ben student op een hogeschool, voltijd en werk daarnaast ook nog 11 uur bij de Albert Heijn als leidinggevende om mijn paard te onderhouden.

Financieel:
- Stalling per maand: €290,-. Paard word iedere ochtend voor je buiten gezet en in de avond weer binnen gehaald. Krijgt driemaal daags krachtvoer en viermaal daags ruwvoer. De stallen worden elke ochtend geheel gemest en ik heb beschikking tot een binnen- en buitenbak, longeerbak en springweide.
- Hoefsmid €25,-. Paard hoeft niet iedere 6 weken, dus gemidddeld duur het 12 weken.
- +/- €25 voor enting en dan +/- €25,- voor wormenkuur per jaar. Tandarts +/- €100
- €90 voor controle zadel
- €6,- voor groepsles (1 keer per week), €17,- voor privéles (eens in de ?? weken)

Tijd:
- Per dag 2x half uur om er heen te reizen.
- Zeker 2 uur de tijd daar nodig, vooral in de zomer (uit het land halen etc). In de winter als ik minder tijd heb, red ik het met 1,5 uur ook.
- Mocht ik alleen ff snel langsgaan stappen en weer weg dan half uurtje.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 11:28

Zoals ik het nu lees lijkt het alsof jullie elke dag met jullie paard rijden... Geven jullie ze nooit rust of gewoon even langsgaan om te knuffelen ofzo? Niet gemeen bedoeld, ben gewoon geïntereseerd :)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

Anoniem

Re: een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:29

Mijn grote wordt hooguit 2 á 3 keer per week gereden, de Fries 4 á 5 keer en de jonge Noriker 3 á 4 keer. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:35

overzichtje van mijn pony.

Aankoop: € 400,-
klinische keuring + inenting + ontworming: € +- 180,-
Stalling: 625 euro (januari tot maart) Nu staat hij gratis bij mijn kennissen omdat de andere huurder de wei niet wil betalen dus moet ik ook niet meer betalen. (lekker handig wel)
voer wordt betaald door mijn kennissen.
Hoefsmid: +- € 25,-

Harnachement/dekens/setjes maak je zo duur als je zelf wil.

Ik kom tevens maar 2x per week op de wei. Meer is niet nodig omdat Harley nog maar 2 jaar is. Maar de meeste tijd besteed ik aan de haflinger van mijn kennissen die ik dressuurmatig train.

Leef en laat leven.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:39

Ik heb sinds een jaar een paard. Heb hem vlak na mijn 21ste verjaardag gekocht, werkte toen sinds korte tijd fulltime (net uit mijn proeftijd :+ tsja dan kan je de gok wel nemen vond ik)

Ik vond het in het begin vrij moeilijk, meer dan 500,- per maand ging er naar mijn paard (stalling 225, lessen 100 per maand! daarbij kwam nog zijn brok en alle extra dingen die je koopt de eerste maanden, later paard verhuisd en werd de stalling 300,- + 100,- les)

Nu heb ik toch een blijvende stalling:
- Prijs: 125 per maand + 25 huur van de bak = 150
- 24/7 Buiten met vriendjes (ook swinters). Grootste deel is beton en deels zand dus modder valt mee. incl schuilstal en overdekt paddockje
- Onbeperkt hooi, Brok ook incl.
- Sta bij vrienden aan huis tegen de kostprijs + kleine bijdrage voor onderhoud.
- kwa voorzieningen heb ik niks. De paarden hebben een grote uitloop, als het weer het toelaat weidegang etc. maar geen rijbak oid. Deze huur ik op 15min. stappen daarvandaan (prima ben je gelijk ingestapt :+ )
- Er wordt enorm goed op mijn paard gelet. Weidegang wordt in de gaten gehouden en brok wordt gevoerd naar de hoeveelheid werk die hij gedaan heeft + in de winter wat meer ivm de kou.
- uitmesten en voeren wordt gedaan 2x per dag.

Ik heb het hier beter naar mijn zin dan op de pensionsstallingen waar ik gestaan heb. De eerste stal was onwijs leuk maar kwa afstand na mijn verhuizing te ver.


Omdat hij 24/7 buiten staat en verzorgd wordt ga ik niet dagelijks. ik ben er ongeveer 4x per week. daarnaast heb ik nog voor ongeveer 2x per week een verzorgster (maar dit is niet noodzakelijk en gewoon een vriendendienst omdat ik het haar zo gun, wel geeft het mij wat rust omdat ik niet áltijd hoef te trainen maar ook gewoon kan spelen of alsnog een dagje kan overslaan)
Naast een fulltime job, thuis nog een beestenboel, huishouden én een vriend is het wel wat druk maar heb het er zeker voor over!

Zo staat mijn paard er bij: (foto is in maart genomen)


Afbeelding

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers