elektrolyten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 11:40

Hallo,

Je leest nu overal over elektrolyten bijvoeren ivm zweten wat zijn nou de aanrader?
Wat voor producten moet je hebben?

Liksteen genoeg?

Paard heeft deze week gewoon lekker vrij.
Zien we na zaterdag wel weer.

Gr
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 01-07-15 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt


dnieSz

Berichten: 897
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:43

Ik vraag het me inderdaad ook af! mijn paard heeft deze week ook vrij.. veels te warm! ik heb net wel op facebook een filmpje gezien van een paar appels in een bak water, lijkt me wel leuk om te gaan doen :D

Randy & Prince Luna & Dex

5Sossies <3

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:49

ik zelf doe dat niet, in me voer zitten ook electolylen en met dit warme weerzweten die van mij op de wei minder als ze normaal doen met rijden

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:51

Die van mij heb ik gisteren nog niet echt zwaar zien zweten, alleen mijn pony wat op de borst maar heel minimaal. Ze drinken genoeg, dat weet ik wel dus geloof dat dat wel goed zit!

Anoniem

Re: elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:55

Zomaar elektrolyten op de gok gaan voeren is zeker geen aanrader. Kan zelfs vrij gevaarlijk zijn.

Een gezond paard wat niet hoeft te werken met dit weer heeft genoeg aan de liksteen. Een paard wat veel zweet door dat het aan het werk gaat kan wel wat gebruiken. Maar altijd in combinatie met voldoendr vocht om te voorkomem dat het averechts werkt!

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 19:04

Oke dankjewel!

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:11

Een liksteen os doorgaans prima, dan kunnen ze zelf bepalen en ze nemen over het algemeen niet meer dan nodig (uitzonderingen daargelaten).
Maar wanneer je het bv door het drinkwater gooit, dwing je ze om het te nemen is als het dan teveel is kan dat ook weer voor problemen zorgen.

Als ze een liksteen hebben houden ze het zelf wel bij, dat doen wij mensen ook. Ik drink gewoon water, en als ik zin heb ik wat zouts, dan eet ik wat chips ofzo.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Re: elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:19

Is alleen nuttig bij sportpaarden die echt flink aan het werk zijn met dit warme weer.

Jannie, never forget you


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 06:52

Dergelijke supplementen idd alleen geven indien nodig, dus bij heel, heel flink zweten, met dit weer en geen werk is het meestal helemaal niet nodig

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Peelie

Berichten: 13392
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:05

Ik zou idd ook alleen elektrolyten geven als ze echt gewerkt hebben, niet voor buiten op de wei. Dan heeft het gewoon niet zo veel zin.

Een liksteen Is geen aanvulling voor electrolyte trouwens. Electolyten zijn niet alleen zouten, dextro Is bijv een electrolyt wat wij mensen als "snoep" eten.

Een liksteen alleen Is dus niet voldoende.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

salamaleque
Berichten: 983
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:53


Peelie

Berichten: 13392
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:20

Oké, leuk stukje, maar ze steld zichzelf de vraag wat nou precies zware arbeid Is en gweft alleen voor endurance aan dat dit een zware inspanning Is.

Hoe zit dat met dressuur? De mijne loopt M1 (wordt vaak toch aangenerkt als behoorlijk werk) en wanneer hij loopt spant hoj zich behoorlijk in.

Nu met het warme weer train ik wel door in de ochtend en avond. Zweten doet hij altijd. Hij krijgt nu wel electrolyt bij na de arbeid, en ik merk dat hij het nodig heeft. Hij Is niet tot nauwelijks stijf de volgende dag, anders wel.

Dus Tjah. Je moet gewoon doen wat men goed dunkt.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: elektrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:24

Die van mij heeft een liksteen, elektrolyten krijgt ze enkel en alleen maar een schepje van bij als ze van het trainen vol staat met schuim.

Bij extreem zweten dus, verder doet ze t maar met dr liksteen (daar ging ze te snel doorheen voor ik elektrolyten bij gaf.. Nu gaat ie een stuk langer mee. (Hangt in stal naast dr voerbak))

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

salamaleque
Berichten: 983
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 06:07

Peelie schreef:
Oké, leuk stukje, maar ze steld zichzelf de vraag wat nou precies zware arbeid Is en gweft alleen voor endurance aan dat dit een zware inspanning Is.

Hoe zit dat met dressuur? De mijne loopt M1 (wordt vaak toch aangenerkt als behoorlijk werk) en wanneer hij loopt spant hoj zich behoorlijk in.

Nu met het warme weer train ik wel door in de ochtend en avond. Zweten doet hij altijd. Hij krijgt nu wel electrolyt bij na de arbeid, en ik merk dat hij het nodig heeft. Hij Is niet tot nauwelijks stijf de volgende dag, anders wel.

Dus Tjah. Je moet gewoon doen wat men goed dunkt.


Lijkt mij ook hoor!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 10 bezoekers