beweging veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
florentine1
Berichten: 300
Geregistreerd: 03-10-14

beweging veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 18:28

rare vraag,

ons veulen is pas een paar dagen oud, maar tegen alle verwachting in lijkt hij maar gewoontjes te bewegen, is ook nog erg slap met name in de achterhand ( slingert vooral een beetje) ( wel 2 weekjes te vroeg).

Dit in tegenstelling tot eigenlijk alle eerdere veulens die stuk voor stuk extra beweging hebben of hadden.

misschien ben ik wel te snel maar dit beeld past gewoon niet bij onze eerdere gefokte veulens en ben gewoon benieuwd naar andere ervaringen hiermee, uiteraard snap ik ook wel dat ik geduldig moet zijn en dat ben ik ook maar ook wel een beetje bezorgd erover.

Ik ga er niet vanuit dat veulen een afwijking heeft dus ik vroeg me af of dit veulen gewoon zijn achterstand ( 2 weken) nodig heeft om in te halen, hij is vanaf geboorte retevlug en erg actief dus is geen zielig veulen hoor wel piepklein, sommige zeggen da thij op een hertje lijkt

Esprit4

Berichten: 802
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: hengelo

Re: beweging veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:31

Lijkt me wel logisch te vroeg geboren en dan nog wat slapjes vooral met deze temperaturen
Spectaculair bewegen is ook alles behalve gezond...

florentine1
Berichten: 300
Geregistreerd: 03-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 18:32

weer snap ik ook wel en spectaculair hoeft niet maar dat slappe en slingere en ook struikelige valt gewoon op

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: beweging veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:37

Drinkt hij wel voldoende?
Plassen en poepen gaat ook goed?

Als je het niet vertrouwt, zou ik even de dierenarts laten komen...

florentine1
Berichten: 300
Geregistreerd: 03-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 18:43

drinken, plassen en poepen en praatjes genoeg, gelukkig wel verder geen aanleiding voor zorgen( gelukkig)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:45

Kan je een filmpje maken van de beweging van het veulen? Het is erg moeilijk oordelen zo.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: beweging veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:49

Ik zou maar eerst eens afwachten, 2 weken te vroeg en ook nog eens deze hitte.

Als je het niet vertrouwd, haal dan gewoon de dierenarts erbij ipv hier rond te gaan roepen, tenminste als er wat mee aan de hand is.

En je moet ook realistisch zijn: niet elk veulen is perfect, het is ook mogelijk dat deze keer een veulen is met de gewonere gangen.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: beweging veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:51

Zeker dat z'n poep goed komt? Want daar kunnen ze behoorlijk raar van lopen achter, hebben het hier ook gehad. Beetje olie heeft wonderen gedaan :)

musinge
Berichten: 362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:52

Wij zeggen bij een veulen welke op 'het juiste moment' is geboren dat hij na 4 dagen is opgedroogd. Dan zie je vaak wat ze kunnen. Dit jaar hebben wij een andere hengst gebruikt en ons veulen was erg slap van achteren. De hengstenhouder zei dat dit nog wel goed kwam en dat veel nakomenlingen dit de eerste dagen/weken laten zien. In dit geval had hij gelijk. We zijn ruim 2 weken verder en inmiddels goede bewegingen.

Tot slot nog een note: de meest spectaculair bewegende hengst met de meest spectaculair bewegende merrie hoeft niet altijd een goede match te zijn.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: beweging veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:19

Drie dagen drie maanden drie jaar.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: beweging veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:31

EHK --> F-AM