Moeilijke situatie

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Moeilijke situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 19:32

Allereerst, ik weet niet of het hier goed staat... Mag gerust verplaatst worden.

Ik zit een beetje met een situatie verveeld, en ik weet niet goed wat ik ermee moet.
Ik zal het kort proberen te schetsen.

Mijn paard staat sinds een jaar of 5 op een leuke stal. De eigenaars verhuren geen boxen, maar omdat ik mijn paard moest verhuizen en in een moeilijke situatie zat, kon ik hem op deze stal plaatsen mits ik zelf voor een stal zorgde.
Ik heb mijn stal dus laten plaatsen, mag alle faciliteiten gebruiken en mijn paard krijgt voer, hooi en stro van de stal. Mesten en alles ivm mijn paard doe ik zelf.
De afspraak was dat ik mijn paard daar mocht zetten als ik in ruil af en toe kon helpen op de stal en een oogje in het zeil houden als de eigenaars weg waren. Geen probleem, dat deed ik zelfs heel graag.
Er is nooit een afspraak gemaakt ivm hoeveel ik moest helpen in ruil voor de onkosten van mijn paard.
Vroeger had ik het ook erg druk met school, en als ik niet kon komen werd voor mijn paard gezorgd.

Ik heb op deze stal heel erg veel geleerd ivm paarden en verzorging, en alles wat ik nu kan en weet is grotendeels door deze stal en eigenaar. Ik mag ook alles gebruiken, materiaal lenen, ...

Ik hielp zoveel ik kon waar nodig en als ik meer hielp dan nodig was voor de onkosten, kreeg ik vaak iets extra of mocht ik mijn paard meenemen als we met hun paarden op training of wandeling of concours gingen.

Nu sinds enkele maanden heb ik het gevoel dat er van mij geprofiteerd wordt. (Sinds vorig jaar ga ik halftijds naar school en heb dus vrij veel tijd)
Ik spring 1 dag per week in (hele dag werken met de paarden), als ik voor mijn paard kom, wordt er vaak gevraagd of ik kan helpen, of ik paarden kan rijden of buiten laten of longeren, of ik de paarden kan verzorgen als ze er niet zijn of op vakantie gaan, ...

De laatste tijd ben ik vaak enkele dagen per week op stal bezig met de verzorging van hun paarden. Vroeger kreeg ik dan vaak een vergoeding of iets leuks ofzo, maar de laatste maanden vragen ze steeds meer en krijg ik er amper iets voor. Ik heb nooit gevraagd om een vergoeding of iets te krijgen, maar vind het ergens een vorm van respect voor mijn harde werk.

Nu, ik heb hier in het verleden als eens een hevige discussie/ruzie over gehad met de eigenaar en als ik niet tevreden was, kon ik vertrekken.
Dat wou ik dus absoluut niet want dit is voor mij ongeveer de enige stal in de omgeving die geschikt is en ik ben er enorm graag en ben altijd 'kind aan huis' geweest. En ik ben er super graag. dus heb er maar niks meer van gezegd en het is over gewaaid.
Maar ik weet dat de eigenaar nogal een kort lontje heeft, dus ik wil er eigenlijk niet direct een discussie over beginnen.

Nu vroeg ik mij af, hoe denken jullie over deze situatie?
Overdrijf ik?
Moet ik het voorzichtig proberen aanhalen bij de eigenaar met het risico dat ik moet vertrekken?

Heeft iemand in zo een situatie gezeten en wat hebben jullie gedaan?


Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Moeilijke situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:41

Ik zou toch rustig om me heen kijken bij andere stallen. Vooral omdat je zegt dat ze normaal gesproken geen pension doen.
En nee gaan zeggen af en toe. Je hoeft echt niet altijd een reden op te geven. Je mag ook weleens zeggen dat je geen zin hebt.

JudithGigi

Berichten: 4199
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Moeilijke situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:44

Duidelijk je grenzen aangeven wat je wel en niet voor een ander wilt doen.
En misschien inderdaad toch voorzichtig naar andere stallingen gaan kijken.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 19:44

Jimbo schreef:
Ik zou toch rustig om me heen kijken bij andere stallen. Vooral omdat je zegt dat ze normaal gesproken geen pension doen.
En nee gaan zeggen af en toe. Je hoeft echt niet altijd een reden op te geven. Je mag ook weleens zeggen dat je geen zin hebt.


Je bedoelt om mijn paard te verhuizen? Of om te kijken hoe het er op andere stallen aan toe gaat?

Nee zeggen doe ik de laatste tijd vaker, maar 'geen zin' ofzo zeg ik nooit, dat vind ik een beetje grof om te zeggen als ze hulp vragen...

MaaikePolly
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:45

_/-\o_ Kijken naar andere stallen?

Maya, the super pony
Some of my bestfriends never say a word to me

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 19:46

De stallingen hier in de buurt liggen niet voor het rapen...
Toch niet geschikte stallingen.

Of de kwaliteit is heel laag, de faciliteiten zijn slecht, er is weinig mogelijkheid om je paard buiten te zetten, sluitingstijden, ...

Deze stal is juist perfect voor mij: dichtbij, kwaliteit van voer, hooi, stro heel goed, faciliteiten veilig en verzorgd, ik mag mijn paard buiten zetten wanneer ik wil en zo lang ik wil, ...

xemmie
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:49

probeer er is over te praten en kijk even bij anderen stallen

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:49

Misschien voorzichtig even opgooien om de werkzaamheden die van jou verwacht worden op papier te zetten en dus gelijk alles een beetje op papier te zetten. En dan puur onder het mom van, dat je weet wat er van je word verwacht en kan je gelijk kijken of je ermee akkoord kan gaan. Er komt ook vanzelf namelijk weer een tijd dat je minder tijd gaat krijgen.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:50

Kun je niet heel eerlijk aangeven dat het je allemaal te veel wordt? Dat je weinig tijd voor je paard overhoudt? Of kan de eigenaar niet mee weg?

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Givisa
Berichten: 101
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:51

Betaal je wel stalgeld? Zo niet dan vind ik dat je best mag meehelpen etc. maar dat moet ook wel een beetje in verhouding zijn. Als jij maandelijks gewoon een bedrag betaald voor de staling van je paard dan zou ik ook wat vaker nee zeggen.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:54

Ja om te verhuizen als je bang bent voor ruzie, dan sta je wat steviger in je schoenen als je duidelijk gaat maken dat je graag wat waardering wilt voor wat je doet.
Nu bind je in omdat je je stalling niet kwijt wilt, maar zij vinden jou ook handig en willen jou waarschijnlijk ook niet kwijt, zeker niet als je zoveel voor ze doet. Helaas is het met mensen vaak zo dat ze eraan gewend raken dat je er bent.

Met stalling is het ook zo dat je weleens een mogelijke optie over het hoofd kan zien, stallingen kunnen ook verbeteren. Deze stalling is misschien het beste, maar een andere kan aanvaardbaar zijn.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:55

Jij hebt dus zelf een stal daar gebouwd en verder betaal je niets?? Vroeger kon je heel weinig helpen en kreeg je geen rekening, zelfs iets extras als je meer hielp. Nu help je heel veel en krijg je niets, misschien heft het genoten voordeel van vroeger je uren nu wel op. Het meest simpele is gewoon dagen aangeven wanneer je kunt(en wilt) en daarnaast alleen je eigen paard doen, duidelijkheid is het sleutelwoord.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

lycil8
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:59

Een gesprek over wat er nu eigenlijk van jou verwacht wordt in ruil voor stalling van je paard vind ik ook inderdaad een goed idee. Misschien dat het gesprek dan wat 'luchtiger' is, of tenminste minder gevoelig voor de eigenaar.

Talitha ~ B+2 dressuur

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:34

Leer nee zeggen. Niet tegen alles, maar wel tegen dingen die niet lekker uitkomen, waar je geen zin in hebt ect...
Verder niet proberen uit te praten want daar komt in dit geval alleen maar gedoe van in de vorm van verwijten en scheve afwegingen, eerst moet er lucht bij.
Misschien moet je ook weer eens duidelijk laten blijken dat je blij en dankbaar bent dat je daar staat, en dan met iets anders dan werk. Iets leuks een kadootje, bloemen een uitje, iets aanbieden te doen wat je nog niet gevraagd is, kaartjes voor en of ander evenement whatever. Ik denk dat dat aan beide kanten een goed gevoel geeft en dat je dan weer gewoon samen verder kunt

Bejaarde bokkers weten meer

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Re: Moeilijke situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:51

Ik vind het geen fijne stal als je uiteindelijk zucht om naar je paard toe te gaan wetend dat als je daar bent weer vanalles moet doen.
IK snap dat ze je zien als helpende hand maar ze moeten ook niet overdrijven natuurlijk.
Je kunt wel eens zeggen dat je vandaag maar weinig tijd hebt omdat je thuis nog wat moet doen of hebt afgesproken om thuis te zijn?
ik zou helpen zo veel als je vroeger deed en kleine dingen er even bij maar gaan ze je vragen om een hele week alleen voor de paarden te zorgen... natuurlijk kan je dit wel eens doen als vriendschappelijk maar ik vind het niet redelijk dat je dat dan helemaal alleen zou moeten doen. Hier zou ik dat dan aan minstens 2-3 personen vragen zodat ik toch niet te veel van ieders tijd vraag. EN als jij er bent voor jousw paard en ze vragen of je dat andere paard ook even wilt rijden kun je ook even zeggen sorry vandaag niet, ik heb genoeg voor vandaag.

Zelf ben ik absoluut geen voorstander van smoesjes dus ik zou wel echt zo eerlijk mogelijk zijn uiteindelijk komen dat soort dingen toch wel altijd terug. Jekunt ook eens vragen of je niet nog eens mee mag naar een concours omdat je zo hard werkt? (voorzichtig, al grappend ;) ) zoiets?

<3 Don Amigo & Juliet <3


horses_XD
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-15

Re: Moeilijke situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:40

Spreek met de eigenaar af wat je doet als vergoeding. Zet het op papier en maak duidelijke afspraken.

Lieve Zilver... zal je nooit vergeten... R.I.P
Take your horse, take a ride and free your mind.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: Moeilijke situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:09

Misschien is samen een rooster maken een idee? Dat jullie samen gaan zitten en kijken wat er elke dag moet gebeuren, maar dat niet alle taken op jouw schouders komen, ze willen zelf tenslotte paarden houden.

Kris now she's an angel in heaven...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers