Docenten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Docenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 16:58

Wij hadden laatst een discussie over waarom docenten de baas zijn terwijl de leerlingen in de meerderheid zijn.

Want als je stemt wint ook de meerderheid zegmaar.

Waarom denken jullie dat dat zo is?

Ik weet het zelf ook wel eigenlijk beetje haha maar ben Benieuwd hoe jullie hier over denken.

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait


Anoniem

Re: Docenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:01

:+

Omdat jij daar bent om te leren en zij daar zijn om hun kennis door te geven om jullie voor te bereiden op het 'echte leven'.

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:01

Dan zou het onderwijs nergens meer toe leiden :+ Dan kunnen leerlingen met zijn allen gaan stemmen of de proefwerken of examens wel door moeten gaan en aangezien niemand daar ooit zin in heeft komen er geen examens meer en wordt en niks geleerd en houdt het onderwijs op.

Turn The Pain Into Power

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Docenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 17:02

Dan klopt mijn idee wel redelijk haha!

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:02

Wat dacht je van: zij hebben ervoor gestudeerd, zij weten waar ze mee bezig zijn (want kennen het doel), zij zijn volwassen, zij zijn verantwoordelijk? Stuk voor stuk reden genoeg, maar als je dan bedenkt dat ze allemaal waar zijn, lijkt me dat helemaal helder.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Docenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:04

Docent heeft vetorecht.
Wat de klas ook wil, zegt of stemt, de docent bepaalt.

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

Mliiesje
Berichten: 201
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Docenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:12

ik ben zelf docent. Als mijn leerlingen niet doen wat ik zeg wordt het een grote chaos. Daar is niemand bij gebaat. ik probeer naast mijn kennisoverdracht, ook een stukje normen&waarden bij te brengen en leerlingen op het verdere leven voor te bereiden. Leerlingen/kinderen zijn op die leeftijd nog niet goed in staat verantwoording te nemen over hun eigen leerproces en iemand zal daar de leiding in moeten nemen.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Docenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 17:14

Maar als iemand niet wil leren is dat toch zijn eigen probleem?
Ik zou wel gaan als je zelf mocht kiezen :P

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:22

Enerzijds: zeker bij jongere kinderen missen de kinderen gewoon nog de inschatting die nodig is om zelf te beslissen.

Anderzijds: er is vanaf zeer jonge leeftijd al veel meer democratie mogelijk op scholen, zoals het samen afspreken van regels. Er zijn ook genoeg scholen die proberen om hun leerlingen veel meer inspraak te geven in allerlei zaken (en dat kan) en waarbij de leerkracht helemaal niet degene is die voortdurend 'de baas' is. Wat daar voornamelijk voor nodig is, is een beetje lef om je als leerkracht daaraan bloot te stellen. Onmogelijk is het zeker niet. Leerkrachten die er wel mee experimenteren merken dat leerlingen zich makkelijker aan regels houden en zich cooperatief opstellen als ze die ruimte ook krijgen.

't Is trouwens wel opvallend dat we juist democratie niet goed leren op scholen. Terwijl dat toch zo belangrijk zou moeten zijn voor onze maatschappij. Juist als voorbereiding op het 'echte leven' zou het goed zijn als leerlingen meer zouden mogen ervaren hoe je dat eigenlijk doet, samen besluiten en belangen afwegen en verantwoordelijkheid nemen voor een geheel.

Het idee dat leerlingen alleen met de dreiging van straf tot leren gedwongen kunnen worden is daarnaast in elk geval grote onzin.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:25

BeSen schreef:
Maar als iemand niet wil leren is dat toch zijn eigen probleem?
Ik zou wel gaan als je zelf mocht kiezen :P


Het is hetzelfde als met wetshandhaving. Er zijn meer burgers dan agenten, toch krijg ik een bekeuring als ik te hard rijd. Er gelden regels in dit land of in de klas en daar heb je je aan te houden. Anders moet je ergens anders heen gaan.
Voor kinderen geldt de leerplicht, waardoor ze verplicht naar school moeten, en daar hebben ze zich dus aan de regels te houden.
Op de uni is dat anders. Prima als je je niet aan de regels houdt, maar dan hoef je ook niet meer te komen. Dat is je eigen keuze.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


spookyskippy
Berichten: 2500
Geregistreerd: 19-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:25

Omdat de docent je iets wil leren, de docent heeft ervoor gestudeerd. Wat denk je dat er gaat gebeuren als de klas macht heeft oven de docent? Juist, een chaos.
Je leert er dan niks meer.


BeSen schreef:
Maar als iemand niet wil leren is dat toch zijn eigen probleem?
Ik zou wel gaan als je zelf mocht kiezen :P

Verstandig! :j

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 17:35

spookyskippy schreef:
Omdat de docent je iets wil leren, de docent heeft ervoor gestudeerd. Wat denk je dat er gaat gebeuren als de klas macht heeft oven de docent? Juist, een chaos.
Je leert er dan niks meer.


BeSen schreef:
Maar als iemand niet wil leren is dat toch zijn eigen probleem?
Ik zou wel gaan als je zelf mocht kiezen :P

Verstandig! :j

Dat weet je toch O:)

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Goof

Berichten: 28743
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:08

BeSen schreef:
Maar als iemand niet wil leren is dat toch zijn eigen probleem?
Ik zou wel gaan als je zelf mocht kiezen :P


Ja hoor, zeg ik mijn leerlingen ook. Als ze niet willen leren is dat niet mijn prolbleem, maar ze hoeven vooral niet te zitten galbakken in mijn les en al helemaal niet na 3 maanden bij me te komen omdat hun cijfers slecht zijn en ze bang zijn dat ze niet over gaan.....
Meestal begrijpen ze die boodschap wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 bezoekers