Rijden in de hitte wat doet jou manege met de lessen ?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Rijden in de hitte wat doet jou manege met de lessen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 16:04

Iedereen heeft het wel door het is erg warm buiten. Maar wat doet jou manege qua het welzijn van de dieren. Op Facebook kwam ik een bericht tegen dat een manege gewoon door ging met de lessen, zoals normaal. De manege waar ik rijd heeft alles afgelast, en dat vind ik een goede oplossing. Zelf vind ik het veel te warm voor deze dieren om de lessen door te laten gaan. Sommige maneges doen het ook aangepast door middel van sproeiers. Dus mijn vraag is rij jij door met je paard of geef je hem een aantal dagen rust.


flare
Berichten: 2213
Geregistreerd: 16-06-12

Re: Rijden in de hitte wat doet jou manege met de lessen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:05

hier gaan we met de paarden zwemmen, misschien eerst heel even zonder zadel beetje stelling oefenen maar al gauw met zn allen de zwemvijver in :P

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:06

Ik rij hem nu of heeeel vroeg of heel laat. Of niet :') omdat ik zelf eerder van kou hou, blijf ik lekker binnen en heeft paardjelief gewoon vakantie

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:07

Manege waar ik eerst les gaf, zou denk ik gewoon doorgaan met de lessen. Ikzelf heb gister een smsje ontvangen dat mijn les die avond niet door zou gaan en denk dus aankomende dagen ook geen lessen worden verreden.

Mijn eigen paarden zijn met pensioen, en de ander griepziek. Dus hoeven beiden nu niks te doen, en gaan zelfs op stal in de middag
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 01-07-15 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

So is the time, The time will be, Being a human, Humanize ME!!!

[VVDD] Fenja heeft een eigenschap van sneeuw ontdekt

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:07

Die van mij krijgen een paar dagen vrij.

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl

Myrsky

Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Rijden in de hitte wat doet jou manege met de lessen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:10

De tijden van de lessen zijn bij ons verplaatst zodat de eerste les op zijn vroegste om acht uur 's avonds begint.

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Re: Rijden in de hitte wat doet jou manege met de lessen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:14

Alle lessen worden hier gewoon afgelast, privélessen worden naar 's ochtends vroeg verplaatst.
Normaal gesproken heb ik privéles ik op zaterdag maar aangezien het dan wel extreem warm wordt, denk ik dat er dan helemaal niets door gaat.

Be curious, not judgmental

Anoniem

Re: Rijden in de hitte wat doet jou manege met de lessen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:15

Bij ons op de manege zijn de lessen vandaag in ieder geval doorgegaan.
Wel zonder zadel op buitenrit (1 les i.i.g), maar dan nog.
Ik vind het persoonlijk onverantwoord.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:19

Wat ik op fb voorbij zag komen, zijn de lessen bij ons op de vereniging wel doorgegaan maar niet intensief en met water spelletjes. Aan het einde waar er voor de paardjes een soort appel happen uit een emmer water :p zag dat dat filmpje vandaag ook gedeeld was Door EJ en bit op fb haha.

Zelf rij ik daar al een poos niet meer en paardlief heeft de komende dagen ook lekker vrij


horses_XD
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-15

Re: Rijden in de hitte wat doet jou manege met de lessen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:24

bij mijn eigen paard lekker een lange boswandeling in de schaduw van de bomen en daarna mijn paardje ff lekker uitgebreid douchen, en daarna ff lekker laten rollen. Op de wei is het te warm dus ze staat nu lekker in haar buitenstalletje.

Bij ons op de manege worden er vanwege de hitte nooit lessen afgelast, wij gaan gewoon het bos in en daarna nog ff in de bak. Waarschijnlijk gaan we een deel van de les ook zonder zadel.

Lieve Zilver... zal je nooit vergeten... R.I.P
Take your horse, take a ride and free your mind.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Rijden in de hitte wat doet jou manege met de lessen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:26

Hier gaan ze ook door denk ik... Doordeweeks is dat niet zo erg want dan zijn er tussen 11 en 4 toch geen lessen, maar voor zaterdag vind ik het wel vrij raar. Wel gaan ze lekker rustig aandoen en met de paarden het water in denk ik. Ik lease een manegepaard op donderdag en zaterdag maar ik klim er zelf niet op denk ik, zeker zaterdag niet :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:28

SV -> MA

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12717
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:28

Hier is alles afgelast en zijn de paarden een week vervroegd naar de zomerwei gegaan *D

horses_m

Berichten: 1661
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:29

Op onze manege worden er deze week buitenritten gereden en savonds mits genoeg afgekoeld gewoon gereden met veel stapwerk.
Ook zijn de clubkampioenschappen van aankomrnde zaterdag verzet naar volgende week :)

Y;( Max, Lola, Bailey, Twix, Jacky, Bros en Bounty Y;(

spookyskippy
Berichten: 2500
Geregistreerd: 19-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:30

De lessen gaan niet door. En als het warm is wordt er rustig aan gedaan. :)

Snorretje

Berichten: 822
Geregistreerd: 22-05-12
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:31

Op mijn manege hebben ze in overleg met de dierenarts tm zondag alles afgelast, daarna aangepaste lessen.

[o]

horses_XD
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-15

Re: Rijden in de hitte wat doet jou manege met de lessen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:35

Mmm, zo warm is het nou toch ook weer niet voor de paarden. Als je rustig aandoet en daarna lekker afspoelt moet het wel goed komen toch? Zaterdag zou ik de paardjes ook beter niet te veel laten doen.

Waarschijnlijk verschilt dat per paard en vooral hoe de lessen gaan. Ik weet niet hoe jullie lessen er uit zien?

Lieve Zilver... zal je nooit vergeten... R.I.P
Take your horse, take a ride and free your mind.

Fris

Berichten: 822
Geregistreerd: 06-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:35

Op de manege waar ik nu nog rijd gaan de lessen gewoon door. Wel zijn ze zaterdag verplaatst, tussen 8 en 12 's ochtends zijn er dan lessen en daarna niet meer.

Treat People With Kindness

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 16:42

horses_XD schreef:
Mmm, zo warm is het nou toch ook weer niet voor de paarden. Als je rustig aandoet en daarna lekker afspoelt moet het wel goed komen toch? Zaterdag zou ik de paardjes ook beter niet te veel laten doen.

Waarschijnlijk verschilt dat per paard en vooral hoe de lessen gaan. Ik weet niet hoe jullie lessen er uit zien?


Ik vind het wel heel warm zoals hieronder iemand heeft geschreven is het in overleg afgelast met de dierenarts. Ik denk dat deze er wel verstand van heeft of het wel of niet te warm is om te rijden. Ook worden veel wedstrijden afgelast en dat is niet voor niets .Afspoelen met dit weer kan nooit kwaad.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:43

Bij ons wordt alles boven een bepaalde temperatuur afgelast. Meestal ligt dit rond de 27 grade.

Op de stal in Amerika werd er gewoon nog intensief getraind bij 30 grade, zelfs 35 grade was geen probleem. Wel gingen daar de sproeiers tijdens het heetst van de dag aan ( onder luid gemompel over de droogte :') ) en reden ze daar doorheen. Werd wel vel gestapt, waar wij hier bijvoorbeeld 2 keer of vaker een oefening in draf of galop rijden werd het daar in stap en dan in den andere gang.

Schaduw was er ook in de les en ieder kwartier hielden we even drink pauze voor de paarden en ons. Scheelt dat het daar nooit koud is en de paarden het gewend zijn.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

horses_XD
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:45

melanietje14 schreef:
horses_XD schreef:
Mmm, zo warm is het nou toch ook weer niet voor de paarden. Als je rustig aandoet en daarna lekker afspoelt moet het wel goed komen toch? Zaterdag zou ik de paardjes ook beter niet te veel laten doen.

Waarschijnlijk verschilt dat per paard en vooral hoe de lessen gaan. Ik weet niet hoe jullie lessen er uit zien?


Ik vind het wel heel warm zoals hieronder iemand heeft geschreven is het in overleg afgelast met de dierenarts. Ik denk dat deze er wel verstand van heeft of het wel of niet te warm is om te rijden. Ook worden veel wedstrijden afgelast en dat is niet voor niets .Afspoelen met dit weer kan nooit kwaad.



Ligt eraan hoe de lessen zijn, wedstrijden is veel stres en inspanning, dat is een groot verschil vergeleken met een normale manegeles.
Wij hebben veel faciliteiten op onze manege dus bij ons is het niet zo een groot probleem.

Lieve Zilver... zal je nooit vergeten... R.I.P
Take your horse, take a ride and free your mind.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:48

Bij ons zijn alle lessen tot na het weekend afgelast na overleg met de dierenarts, die vond het onverantwoord.

Anoniem

Re: Rijden in de hitte wat doet jou manege met de lessen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:49

'vaste' groepslessen doen spelletjes met oa water
de gewone individuele lessen worden bij springen volledig afgelast, dressuurlessen gaan door indien de ruiter het zelf wilt & dat is max een half uur
manegeponys lopen hier ook zeker geen uren achter elkaar met deze hitte, spelletjes worden maar met 2 of 3 pony's gedaan

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 16:50

Ik sta achter de mensen die voor rust kiezen voor hun dieren. Bij de meeste maneges lopen de dieren gemiddeld 2 uur per dag. Dat is dan best veel op een warme dag vooral als je echte oefeningen gaat doen.

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:50

Mijn oude manege heeft nu wel een aangepast programma. Bij warm weer ga je alleen het bos in en dan alleen stappen en draven. In de bak staan grote speciekuipen met water om te drinken en er is water om de paarden mee te koelen/af te sponzen. De lessen op het warmst van de dag zijn allemaal afgelast.

Denk dat dit zo een prima oplossing is. In het bos is het vaak koeler dan op stal dus je ziet vaak dat de paarden bezweet van stal komen en weer droog zijn na de buitenrit.

Mijn eigen paardje heeft ook tropenrooster. Die staat nu de warmste uurtjes van de dag op stal en snachts lekker op de wei en hij hoeft nu even niet te werken tenzij ik sochtends vroeg kan rijden.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers