Hitte en schildpadden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Hitte en schildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 12:28

Ik heb 2 geelwangschildpadden. In de winter zitten ze in het terrarium maar in de zomer mogen ze buiten in de ren. Natuurlijk is er een grote waterbak waar ze in kunnen zwemmen (niet heel diep). Maar hij staat nu in de zon. Er zit een afdakje aan een zijkant van de ren waardoor er schaduw is maar niet genoeg dus heb er nog een kleed overheen gespannen. Waardoor ze in de zon kunnen zitten maar ook in de schaduw. Maar ik weet niet of de schaduw wel koel genoeg is. Moet ik de hele bak naar de schaduw van de bomen verplaatsen? Het is duidelijk dat ze genieten van dit warme weer ze liggen heerlijk op een steen te zonnen. Kunnen schildpadden over verhit raken? Wat kan ik doen om het mijn schildpadden ook aangenaam te maken met deze hitte?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:35

kan geen kwaad als ze graag zonnen.
ik lees net dit op een site:
Schildpadden kunnen zich wel degelijk zelf verbranden.
De beste temperatuur onder de warmtelamp is 35 tot 38 graden.

Voor de gezondheid van de waterschildpadden is het heel goed om ze in de zomers als het flink warm is buiten te zetten.
Vanwege de opname van Vitamine D3 die van de (UVA en UVB) zon afkomt.
U kunt dit natuurlijk in de tuin doen, maar het kan zelfs op een balkon. Of via een vijver.

Zet ze nooit buiten in een aquarium. Als het glas te snel opwarmt wordt het water extreem heet.

bron: http://www.waterschildpad.info/huisvesting.html

staat veel goede info. Tevens zijn het wel degelijk zwemmers en mag het water dus ook iets dieper zijn.

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Re: Hitte en schildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:47

Mag ik vragen waarom je waterschildpadden in de winter in een terrarium houdt?
Ik heb ook een geelwangschildpad en mij is geleerd om deze in een aquarium te houden, omdat dit waterschildpadden zijn en geen landschildpadden (wel natuurlijk lamp voor op het land en veel en vooral diep water).

Voor de rest sluit ik me bij maricoGraphy aan. Schildpadden kunnen zich verbranden dus ook een plek geven waar ze kunnen afkoelen maar de zon is goed voor hun schild dacht ik.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 13:13

mutsiii schreef:
Mag ik vragen waarom je waterschildpadden in de winter in een terrarium houdt?
Ik heb ook een geelwangschildpad en mij is geleerd om deze in een aquarium te houden, omdat dit waterschildpadden zijn en geen landschildpadden (wel natuurlijk lamp voor op het land en veel en vooral diep water).

Voor de rest sluit ik me bij maricoGraphy aan. Schildpadden kunnen zich verbranden dus ook een plek geven waar ze kunnen afkoelen maar de zon is goed voor hun schild dacht ik.


Tja mijn bak is niet echt een aquarium en werd bij de verkoop een terrarium genoemd. Maar het is een terrarium met water en daar boven een land plateau. Omdat de boven kant van de bak/terrarium/aquarium open was noemden ze het bij de winkel terrarium. Ze hebben heus wel veel en genoeg water om te zwemmen. Dus het is niet dat ik mijn water schildpadden op het land hou. Arme beestjes als het wel zo was.

Bak in de ren wil ik trouwens wel dieper maar ik kan niet een diepe, grote en vierkante bak vinden. Daarbij is dit wel diep genoeg voor de schildpadden. Maar het mag wel wat dieper naar mijn mening. Ze zijn niet zielig dat ze te weinig water krijgen :') Totaal niet.

Inderdaad zon is goed voor hun schild en ze hebben schaduw door het afdakje en het kleed wat ik over de ren heb gespannen maar is dat genoeg verkoeling?

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Re: Hitte en schildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:49

ah oke ik snap het :D
Hoe heb je het eigenlijk gemaakt voor buiten de bak met water, zodat de schildpadden erin en eruit kunnen?
En ik denk dat ze zo wel genoeg schaduw/verkoeling hebben.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Hitte en schildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 16:45

4 houten planken in een vierkant onder kant open natuurlijk en staat op het gras. Eroverheen gaas. Er zijn hier veel katten en roofvogels. Eerst had ik een kattenbak in gegraven. Daar konden ze uit klimmen door een grote steen en die bak die ik nu heb kunnen ze uit met een houten plankje.