Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:32

Ik zou het toch laten doen. Maar dat is door m'n eigen ervaring :j


tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:43

janiekhm schreef:
Ik heb bijna al mijn pony's zelf zadelmak gemaakt. Mijn eerste toen ik 7 jaar was. Wel heb je lekker veel lef nodig. Ook als een paard gaat bokken kun je er niet boos of bang van worden want dat is heel normaal. Je moet vooral rustig blijven en niet bang zijn. Als je denkt dat je dat toch gaat gebeuren zo ik hem laten inrijden en het niet zelf doen. :9

Bokken is niet normaal. Zadel beperkt toch wat in beweging (zeker in de optiek van het paard zelf) en dat zo aanpakken dat paard denkt dat bokken en steigeren niet kan is wel zo makkelijk.

Of lef hebben het juiste woord is? Nee, veel/alle dingen die je doet normaal vinden helpt wel erg veel. Houding "dit hoort zo/dit kan jij" geeft paard veel meer vertrouwen dan houding "zal hij dit wel durven/goed vinden". Lef is voor mij een houding waarbij je signalen negeert, want ik durf toch wel. Dat stopt een paard niet van panieken als die niet klaar is voor wat je wil doen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Batlow
Berichten: 9238
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:45

Bokken is niet normaal? Ik vind dat in het beleer proces toch wel een normaal iets. Niet elk paard zal het doen, maar ook niet elk paard is makkelijk. Mijn paard steigerde veel, maar dat is er snel weer uit gegaan.

Ik ben het eens dat je lef moet hebben, maar dat zie ik meer in de richting dat je niet bang moet zijn om er af te vallen of dat het paard even jolig gaat doen etc.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:46

Je wilt inderdaad het liefst helemaal geen bok of wat dan ook. Dan hoeft meestal ook niet te gebeuren bij goede voorbereiding, maar het kan soms toch ineens gebeuren en dan moet je wel weten dat jij handig genoeg bent om dat uit te zitten en rustig zonder paniek op te pakken en verder te rijden.

Batlow
Berichten: 9238
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:50

Sizzle schreef:
Je wilt inderdaad het liefst helemaal geen bok of wat dan ook. Dan hoeft meestal ook niet te gebeuren bij goede voorbereiding, maar het kan soms toch ineens gebeuren en dan moet je wel weten dat jij handig genoeg bent om dat uit te zitten en rustig zonder paniek op te pakken en verder te rijden.

Je hoeft niet per se handig genoeg te zijn om te kunnen blijven zitten, vallen hoort er ook bij en daar moet je niet bang voor zijn. Even jezelf herpakken en weer opstappen en verdergaan

darkadia

Berichten: 5229
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:08

Sommige paarden kunnen toch een behoorlijk nare ervaring overhouden aan een valpartij, en zeker in het begin van het beleerproces wil je dat toch echt wel vermijden. En ik ben van mening dat als de voorbereiding goed is er maar weinig paarden zullen steigeren of bokken zodra je erop gaat.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:25

Batlow schreef:
Sizzle schreef:
Je wilt inderdaad het liefst helemaal geen bok of wat dan ook. Dan hoeft meestal ook niet te gebeuren bij goede voorbereiding, maar het kan soms toch ineens gebeuren en dan moet je wel weten dat jij handig genoeg bent om dat uit te zitten en rustig zonder paniek op te pakken en verder te rijden.

Je hoeft niet per se handig genoeg te zijn om te kunnen blijven zitten, vallen hoort er ook bij en daar moet je niet bang voor zijn. Even jezelf herpakken en weer opstappen en verdergaan



Vallen hoort er NIET bij :n
Sommige paarden kom je daarna nooit geen tweede keer meer op en landen bij Gert van den Hof.

Batlow
Berichten: 9238
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:38

Tja jouw mening. Ik vind dat vallen er wel bij hoort. Mijn paard heeft daar niks aan overgehouden. Ik heb gewoon hulp gehad vanaf de grond en als ik viel? Paard even flink longeren en weer opstappen. Je kan toch nooit nooit vallen? Vallen hoort bij de paardensport ;)

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:46

Vallen van de ruiter (het vertrouwenspersoon en de leermeester van het paard) is traumatiserend voor het paard.
Tip van Jet: Zorg ervoor, voordat je er ook maar aan denkt om erop te gaan zitten, dat rem, stuur en stemcommando's erop zitten. Dat kan je heel goed trainen aan de dubbele longe.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:54

Batlow schreef:
Tja jouw mening. Ik vind dat vallen er wel bij hoort. Mijn paard heeft daar niks aan overgehouden. Ik heb gewoon hulp gehad vanaf de grond en als ik viel? Paard even flink longeren en weer opstappen. Je kan toch nooit nooit vallen? Vallen hoort bij de paardensport ;)


Dan heb je heel erg geluk gehad.
Bij veel paarden kom je als je in de eerste keren valt niet eens meer in de buurt van de stijgbeugel.
Hou dat in je hoofd bij een volgende paard.

Je kunt altijd een keer vallen, dat heet een ongeluk. Het hoort er zeker niet bij.
Ik ben in de 20 jaar dat ik op jonge paarden stap maar 1 keer in de eerste week van het beleren van een paard gevallen.
Ik ben zeker wel af en toe gevallen, maar dan met ervaren paarden en door onvoorziene dingen die niets met beleren te maken hebben.

Juist omdat ik weet dat ik dat tegenwoordig niet meer zo handig kan als voorheen, heb ik de afgelopen keer (vorige jaar) een paard een paar weken door een prof laten rijden.

Batlow
Berichten: 9238
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:06

Geluk denk je? Het is echt niet zo dat 9 van de 10 paarden je niet meer bij de beugel in de buurt laten komen. Ik heb een animo en die zijn sowieso al niet de makkelijkste. Het is maar net zelf hoe je er mee om gaat he. Ieder zijn mening en gedachte daarover.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:07

Whatever, als jij het niet erg vind om te vallen en daarmee niet alleen zelf risico te lopen, maar ook je paard de stuipen op het lijf te jagen dan moet je dat maar vooral blijven doen.

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:09

ruitje schreef:
Ik zie in het voortraject wat zaken die ik nog zou aanpassen voor ik er op ging :o
Bokken met zadel op is nooit oke, tempo aan de longeerlijn bepaal jij en iedereen moet een zadel op kunnen leggen. Pas dan ga je verder met hangen.

Nu sla je stappen over :)


Hier ben ik het helemaal mee eens. Eigenlijk moet het beleren in zulke kleine stapjes gaan dat het haast vanzelf gaat. Ik heb mijn pony ook zelf beleerd en geloof me ze is heel pittig maar ze heeft met beleren nooit gebokt en is er nooit vandoor gegaan. Ik deed alles in zulke kleine rustige stapjes dat dat het eigenlijk ook raar zou zijn als ze dat wel deed zeg maar. Ik ben er dan ook nog nooit vanaf gevallen. Sla alsjeblieft geen stappen over, laat haar aan alles rustig wennen.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 13:18

Maar aangezien de pony best eenkennig is, is het dan wel verstandig om er de eerste keer een ''vreemde'' op te laten? Stel hij zal hier van schrikken, dan is het alsnog een nare ervaring voor hem..

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:20

nameless schreef:
Maar aangezien de pony best eenkennig is, is het dan wel verstandig om er de eerste keer een ''vreemde'' op te laten? Stel hij zal hier van schrikken, dan is het alsnog een nare ervaring voor hem..


Je moet sowieso eerst aan dat eenkennige werken.
Dat zou ik eerst oplossen voor er aan te gaan denken op te stijgen.
Want wat nou als het toch mis gaat en je hebt daarna toch een vreemde nodig ter correctie? Dan wordt het pas echt vervelend als hij nog niet geleerd heeft dat mensen gewoon mensen zijn.


nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 13:22

lisaaahtjuuh schreef:
ruitje schreef:
Ik zie in het voortraject wat zaken die ik nog zou aanpassen voor ik er op ging :o
Bokken met zadel op is nooit oke, tempo aan de longeerlijn bepaal jij en iedereen moet een zadel op kunnen leggen. Pas dan ga je verder met hangen.

Nu sla je stappen over :)


Hier ben ik het helemaal mee eens. Eigenlijk moet het beleren in zulke kleine stapjes gaan dat het haast vanzelf gaat. Ik heb mijn pony ook zelf beleerd en geloof me ze is heel pittig maar ze heeft met beleren nooit gebokt en is er nooit vandoor gegaan. Ik deed alles in zulke kleine rustige stapjes dat dat het eigenlijk ook raar zou zijn als ze dat wel deed zeg maar. Ik ben er dan ook nog nooit vanaf gevallen. Sla alsjeblieft geen stappen over, laat haar aan alles rustig wennen.


Ik ga er ook nog niet op, en de pony moet zeker wat beter op mijn stemhulpen reageren voordat ik er op stap. Hoelang deed jij erover dan? Ik ben nu 3 maanden met hem bezig

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 13:24

Sizzle schreef:
nameless schreef:
Maar aangezien de pony best eenkennig is, is het dan wel verstandig om er de eerste keer een ''vreemde'' op te laten? Stel hij zal hier van schrikken, dan is het alsnog een nare ervaring voor hem..


Je moet sowieso eerst aan dat eenkennige werken.
Dat zou ik eerst oplossen voor er aan te gaan denken op te stijgen.
Want wat nou als het toch mis gaat en je hebt daarna toch een vreemde nodig ter correctie? Dan wordt het pas echt vervelend als hij nog niet geleerd heeft dat mensen gewoon mensen zijn.


Ja daar heb je wel gelijk in..

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:59

Ik heb november vorig jaar een 2,5 jarige merrie gekocht, deze merrie kwam zo van het land en kende niks. Wel moet ik zeggen dat het een nuchtere merrie is die niet snel onder de indruk is van dingen.

Langzaamaan heb ik haar kennis laten maken met nieuwe dingen als peesjes, hoofdstel, longeersingel etc. Heb haar ook steeds de tijd gegeven om aan de nieuwe dingen te wennen zonder druk erop. Ik had geen bepaalde datum waarop ik erop wilde. Inmiddels kan ik opstappen en wegrijden en ze heeft werkelijk nog nooit een bok gegeven. Wel is het heel belangrijk dat de basis in orde is en er geen stappen worden overgeslagen. Wat eerder al gezegd word is dat het werken aan de lange lijnen een hele fijne voorbereiding is op het rijden zelf, zo kan je alvast een stuur en een rem erop zetten zonder dat je erop zit. Dit heeft voor ons heel fijn gewerkt want vanaf dat ik erop ging kon ik haar zelf stil zetten.

Zelf vind ik het ook belangrijk dat je een fijn iemand erbij hebt die je vertrouwt op de grond en weet hoe te handelen inden nodig. Ik ben denk ik in totaal 6 maanden bezig geweest vanaf een peesje tot aan het rijden nu.

Humulandra Ren STER,PROK,SPORT(Oscar X Dillenburg): B+18(PR:207)-->L1+13(PR:203)-->L2+10(PR:196)-->M1+11( PR:201)-->M2+12(PR:191)-->Z1+11 (PR: 223.5)-->Z2+10(PR:228)-->ZZL+11(PR:228,5)-->
Nèjustico KB (Just Wimphof X Oscar)

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:39

Ik zou het zeker zelf doen. Je hebt veel meer respect voor je paard. Voor die mensen is het zomaar een paard wat ze dan weer moeten rijden. Het is voor dat soort mensen een 'nummer' en voor je zelf is het een speciaal iets. Als ik zie hoe iemand in 10 minuten paarden zadel mak maakt, nee dankje. Dat zou ik dus echt nooit voor mijn paard willen.

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:57

Haha daar moet ik even om lachen xGabyvvkeulen! Dan heb jij nog nooit verder gekeken dan de filmpjes van Gert van het Hof. Als je het voor je eigen eigenwaarde doet (zoals jij stelt), daar krijg je dus verkeerd ingereden paarden van. Van die mensen die het nog nooit gedaan hebben en het zelf graag willen doen (omdat ze het zo speciaal vinden) maar er in de praktijk weinig van bakken. Gelukkig heb ik zulke mensen in mijn omgeving nog niet meegemaakt maar ik lees en hoor natuurlijk wel verhalen. O.a. hier op bokt. In zulke gevallen heb ik alleen medelijden met het paard die voor de rest van zijn/haar leven de fouten van het baasje meedraagt terwijl het niet nodig had geweest als ze het niet perse zelf hadden willen doen.

Mijn paard wordt ook beleerd en natuurlijk is hij daar ook 'maar een paard' wat in daar training staat. Je kan moeilijk telkens je aan een paard hechten als je weet dat hij/zij over een paar maanden weer weggaat.

*Want wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?*
Grand Easter DH (Uphill x Lancet)

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:16

Jetta schreef:
Vallen van de ruiter (het vertrouwenspersoon en de leermeester van het paard) is traumatiserend voor het paard.
Tip van Jet: Zorg ervoor, voordat je er ook maar aan denkt om erop te gaan zitten, dat rem, stuur en stemcommando's erop zitten. Dat kan je heel goed trainen aan de dubbele longe.

Precies dit, niks meer aan toe te voegen.
Dubbele longe is geweldig en ik doe niet anders meer. Ik kies er zelf voor om te beginnen aan het dually halster zodat je daarmee eerst kan aanleren dat het niet eng is als er iemand achter loopt. Aan het dually halster kan je ze makkelijker door grondwerk aan laten wennen. Als er dan iets mis gaat heeft het paard geen nare ervaring met het bit gehad :)

What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?

darkadia

Berichten: 5229
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:20

Tuurlijk is het specialer om het zelf te doen, maar is het verstandig in dit geval. Nee dat denk ik niet (waarom heb ik eerder in dit topic al aangegeven).
En ja voor mensen die dit als werk doen is het paard misschien minder speciaal, maar de paarden is een harde bussiness, als je geen hart/passie hebt voor je beroep red je het daar echt niet in. Het steeds afscheid moeten nemen is best zwaar (spreek uit eigen ervaring). En juist door hun ervaring hebben ze absoluut wel respect voor het paard. De grap is, dat juist een eigenaar vaak meer 'pikt' van zijn/haar paard dan die 'vreemde'. Omdat die weet wat ze aan het doen is, en je zelf vaak toch een keer iets minder consequent bent want ow hij heeft zijn dag niet, of achja, het is maar een bokje/steiger, en helaas gaat dit vaak van kwaad tot erger dan.

Gert zijn methode is ook niet mijn methode, maar hij is absoluut wel een vakman, en weet wat hij aan het doen is. En sja, daarnaast zijn lijm aan zn kont haha :+

Dubbele lijnen idd ideaa daarvoor, dually halster of een kaptoom (zelf vind ik de laatste fijner werken).

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:04

Je kunt het tenminste proberen mocht het niet lukken zou er altijd nog iemand kunnen helpen :)

Hakuna Matata: ibn amid ahr x gh baida in nahar de

MDWStables

Berichten: 1437
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:13

Mijn 3 jarige kent het een en ander. D.w.z. alle basisprincipes zoals vast staan etc, hoofdstel, zadel, ik heb hem een aantal keren gelongeerd en ik heb er 2 maal aan gehangen. Heel erg braaf en toch denk ik dat ik hem weg ga brengen naar een prof voor het sluitstuk straks. Gewoon omdat ik weet dat die mensen daar zo gedreven in zijn dat je er een fijn paard voor terug zal gaan krijgen wat juist beleerd is. Bovendien loop ik dan zelf het risico niet de eerste paar keren. Het is niet mijn werk en ik heb wel ander werk wat ik wel wil kunnen uitoefenen.

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:49

nameless schreef:
lisaaahtjuuh schreef:


Hier ben ik het helemaal mee eens. Eigenlijk moet het beleren in zulke kleine stapjes gaan dat het haast vanzelf gaat. Ik heb mijn pony ook zelf beleerd en geloof me ze is heel pittig maar ze heeft met beleren nooit gebokt en is er nooit vandoor gegaan. Ik deed alles in zulke kleine rustige stapjes dat dat het eigenlijk ook raar zou zijn als ze dat wel deed zeg maar. Ik ben er dan ook nog nooit vanaf gevallen. Sla alsjeblieft geen stappen over, laat haar aan alles rustig wennen.


Ik ga er ook nog niet op, en de pony moet zeker wat beter op mijn stemhulpen reageren voordat ik er op stap. Hoelang deed jij erover dan? Ik ben nu 3 maanden met hem bezig


Het maakt niet uit hoelang het duurt dat verschild per dier natuurlijk. Ik heb er een halfjaar over gedaan dacht ik ongeveer.

Ik ben eerst gewoon ook veel met haar gaan wandelen, heb haar vanalles laten zien. Toen een longeer singeltje er losjes om en weer hele einden gaan wandelen. Rustig laten wennen aan de druk van de singel. Toen rustig aan het zadel erop en weer wandelen. Toen pas ben ik begonnen met longeren, grondwerk en dat rustig aan uitgebreid maar longeren en niet lang maar een paar minuten en naja stapje voor stapje dus. Ook veel schriktraining gedaan. Op een gegeven moment heb je zoveel vertrouwen dat je eigenlijk kunt opstappen zonder problemen. Ik heb wel altijd begeleiding gehad van een ervaren persoon.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sabbientje en 13 bezoekers