Het Kruidentopic...?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Het Kruidentopic...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 18:27

Hoi Allemaal.

Mij leek het wel leuk om een topic te maken over kruiden; voor mensen die ook bijvoorbeeld zelf thee of middeltjes maken van kruiden; zoals muntthee of zalfjes of zalfjes voor de huid ofzo.

Ikzelf maak bijvoorbeeld zelf graag thee van kamillebloempjes, die ik achter 't huis heb staan in potten, en neem vooral s'avonds voor het slapen gaan 1 of 2 kopjes in, rustgevend en slaapverwekkend zeggen ze en ik vind het daarbij natuurlijk ook erg lekker :j
En daarnaast heb ik nog citroenmelisse(waar ik ook wel eens thee van maak)
Wie heeft zelf nog meer kruiden en tips om bijvoorbeeld thee te maken?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het Kruidentopic...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:20

Leuk :)
Ik heb een klein kruidenbakje met verschillende soorten, maar om de een of andere reden gaan kruiden bij mij altijd snel dood -O-
Ik heb wel een hoop potjes gedroogde kruiden staan om thee van te maken. Meestal maak ik brandnetelthee voor de blaas, en doe daar bijvoorbeeld wat munt en zoethout bij :9

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Het Kruidentopic...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:46

Annemiek: als je bakje te klein is kan dat de oorzaak zijn, dan hebben ze niet voldoende ruimte om mooi uit te groeien. En veel kruiden hebben véél water nodig. Krijgen ze ook voldoende licht?

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 16:53

8nnemiek schreef:
Leuk :)
Ik heb een klein kruidenbakje met verschillende soorten, maar om de een of andere reden gaan kruiden bij mij altijd snel dood -O-
Ik heb wel een hoop potjes gedroogde kruiden staan om thee van te maken. Meestal maak ik brandnetelthee voor de blaas, en doe daar bijvoorbeeld wat munt en zoethout bij :9


Inderdaad; als je potjes te klein zijn hebben de wortels niet voldoende ruimte zich uit te breiden, dus zou ze in grotere potjes zetten ;)

Ik heb een kamille plant,maar aangezien ik er zo'n beetje elke dag avond thee van maak, zijn de bloemtjes straks bijna op :P
Nu zie je ook bijna overal kamille planten bij de weg staan, plukken jullie daar wel 's van, of gebruiken jullie de bloemtjes van zelf gekweekte plantjes?

Kun je van kamilleblaadjes ook thee maken?

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 16:55

Verder heb ikzelf nog een aardbeienmunt, maar ik moet zeggen dat de thee daarvan toch anders smaakt dan bijvoorbeeld de aardbeienthee van pickwick ofzo :o

Anoniem

Re: Het Kruidentopic...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:06

Leuk topic, ik volg! Ik ken de kamille thee met name als gedroogde thee. Verse thee is hetzelfde? Gewoon de bloemen?

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 16:24

Judith_ schreef:
Leuk topic, ik volg! Ik ken de kamille thee met name als gedroogde thee. Verse thee is hetzelfde? Gewoon de bloemen?


Hoi!
Ben niet zoveel online vanwege het mooie weer {:}

Ik gebruik alleen de bloemen, maar volgens mij kun je ook de blaadjes gebruiken,maar daar ben ik nog niet achter gekomen :D

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 16:26


Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:30

Durante schreef:
Verder heb ikzelf nog een aardbeienmunt, maar ik moet zeggen dat de thee daarvan toch anders smaakt dan bijvoorbeeld de aardbeienthee van pickwick ofzo :o


Dat komt omdat pickwick nog allerlei aroma's toevoegt...

Ik gebruik veel peterselie voor door de smoothies en heb dit jaar een kruidenspiraal gemaakt vlakbij de keuken. Daarin staan onder andere thijm, basilicum, goudsbloem, maggiplant en koriander. De peterselie, oregano en rozemarijn willen helaas nog niet zo opkomen.

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Kruidentopic...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:34

Ik meld me ook! :)

Heb een grote plantenbak buiten met 4 soorten munt, rozemarijn, thijm, salie, oregano, platte peterselie, krulpeterselie en maggie.
Binnen in de keuken staat nog een grote basilicumplant.

Thee zet ik er niet echt van, ja af en toe munt thee. Gebruik het meer met koken. :)

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 08:45

linnnh schreef:
Ik meld me ook! :)

Heb een grote plantenbak buiten met 4 soorten munt, rozemarijn, thijm, salie, oregano, platte peterselie, krulpeterselie en maggie.
Binnen in de keuken staat nog een grote basilicumplant.

Thee zet ik er niet echt van, ja af en toe munt thee. Gebruik het meer met koken. :)


Hoe groot is die basilicumplant?
Ikzelf heb ook wel 's basilicum, maar die is niet groot en meer een struikje, en na een tijdje gaat ie bij mij dood :+

Droog je ook kruiden(zo ja; hoe en waarin doe je dat dan?) of gebruik je ze vers?

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Kruidentopic...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:30

Ongeveer dubbel zo groot als de plant die je in de supermarkten koopt :) Deze komt ook uit de supermarkt, heb ik overgepoot in een grotere pot en geef ik elke dag flink water!

Kruiden drogen heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, wel muntsuiker gemaakt enz. Gebruik ze voornamelijk vers.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het Kruidentopic...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:47

Ik heb momenteel alleen munt en basilicum in bakken staan. Basilicum is net gezaaid, munt heb ik een plantje van gekocht. Ik was te laat dit jaar, omdat ik in het gips heb gezeten. Ik hoop dat de basilicum nog opkomt. Vorig jaar deed hij het erg goed. De munt juist weer wat minder, ook vanaf zaad. Vandaar dat ik dit jaar een plantje heb gekocht.
Vorig jaar ook dille gehad, dat groeide de bak uit :=
Maar gebruikte ik te weinig, dus dit jaar niet neergezet. Peterselie en bieslook doen het hier ook goed. Alleen dit jaar niet neergezet. Peterselie had ik nog een lading van in de vriezer, dus dat was overbodig. :D

Droog je de kamille eerst? Of gooi je gewoon de verse plantjes in gekookt water zoals met munt?

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 12:26

Amanda schreef:
Ik heb momenteel alleen munt en basilicum in bakken staan. Basilicum is net gezaaid, munt heb ik een plantje van gekocht. Ik was te laat dit jaar, omdat ik in het gips heb gezeten. Ik hoop dat de basilicum nog opkomt. Vorig jaar deed hij het erg goed. De munt juist weer wat minder, ook vanaf zaad. Vandaar dat ik dit jaar een plantje heb gekocht.
Vorig jaar ook dille gehad, dat groeide de bak uit :=
Maar gebruikte ik te weinig, dus dit jaar niet neergezet. Peterselie en bieslook doen het hier ook goed. Alleen dit jaar niet neergezet. Peterselie had ik nog een lading van in de vriezer, dus dat was overbodig. :D

Droog je de kamille eerst? Of gooi je gewoon de verse plantjes in gekookt water zoals met munt?


Ik doe gewoon wat vers geplukte bloemetjes in gekookt water.
Maar ben van plan om het binnenkort te gaan drogen, zodat ik in de wintermaanden ook kamillethee kan maken.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 12:31

Wisten jullie dat je zelfs zevenblad kan eten? :D
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... nblad.html

Ik ga deze binnenkort eens proberen:
Zevenbladpesto:
Zevenblad is ook te gebruiken in een pesto, in plaats van basilicum. Deze pesto kan worden gebruikt door de pasta, door een salade of gewoon op brood. Ingrediënten die nodig zijn:

2 handen zevenblad
2 tot 4 tenen knoflook
1 hand pijnboompitten
100 milliliter Olijfolie
Zout

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het Kruidentopic...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:39

Bij ons op stal staat enorm veel kamille. Best een idee om daar gewoon bloemetjes van mee te nemen elke dag :+
Ik heb het tot nu toe echt alleen als gedroogde thee gedronken, maar nooit zo. Ga ik proberen :j

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 12:45

Amanda schreef:
Bij ons op stal staat enorm veel kamille. Best een idee om daar gewoon bloemetjes van mee te nemen elke dag :+
Ik heb het tot nu toe echt alleen als gedroogde thee gedronken, maar nooit zo. Ga ik proberen :j

Is echt lekker hoor haha, succes!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:52

Amanda schreef:
Bij ons op stal staat enorm veel kamille. Best een idee om daar gewoon bloemetjes van mee te nemen elke dag :+
Ik heb het tot nu toe echt alleen als gedroogde thee gedronken, maar nooit zo. Ga ik proberen :j

http://www.tremele.nl/natuur/plantvdmnd ... amille.htm
Let dan wel goed op dat je de echte hebt. Er bestaat ook valse kamille en de werking daarvan kan wel eens heel anders zijn.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het Kruidentopic...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:58

Zeker weten de echte. Je ruikt het als je er langs loopt. Heerlijk! :+: