Schop-onder-je-kont topic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Schop-onder-je-kont topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 23:28

Hoi!

Oke, het is een rare titel misschien..

Maar ik heb mezelf even een behoorlijke schop onder m'n kont gegeven. En dat wil ik met jullie delen.
Ik sta open voor jullie mening, tips en voor Bokkers die hetzelfde (willen) doen of in een vergelijkbare situatie zitten. Wellicht kunnen we elkaar steunen?


Om het leesbaar te houden, beschrijf ik even kort maar krachtig mijn situatie:

Ik weeg 85 kg (dat is 20 kg meer dan 10 jaar geleden en in mijn ogen veel te zwaar!)
Ik zit hierdoor ontzettend slecht in mijn vel. Heb allerlei diëten en 'stoppen met eten' geprobeerd. Werkt niet.
Ik zit met trauma('s) uit mijn jeugd die nog verwerkt moeten worden.
Heb jarenlang psychotherapie gehad. Werkt. Maar ik ben er nog niet..
Ik ben bij de huisarts geweest voor haptotherapie. Werkt, maar ik ben 'te vroeg'. "Je moet eerst nog het een en ander verwerken" zei de haptonoom.
Weer terug bij de huisarts voor EMDR therapie; moet nog beginnen. Spannend!

Even terugkomend op die kilo's: ik sport, twee keer per week. Ik ben best gespierd (van jarenlang paardrijden, voetballen en fitness) en heb een duidelijk doel: vetpercentage omlaag.
Als ik mezelf in de spiegel of op foto's terug zie word ik verdrietig.

Dus nu komt die schop onder m'n kont!

- EMDR therapie beginnen.
- Duidelijk en haalbaar dieet volgen: ik begin morgen met weight care stappenplan A.
- In plaats van twee keer, wil ik drie keer in de week sporten.


Mocht je ook een schop-onder-je-kont willen delen, dan hoor ik het graag. Of gewoon even je plannen kwijt willen, ook daar sta ik voor open. Ik moest dit allemaal even kwijt... Ben nogal met beide benen op de grond komen te staan de laatste tijd. Bedankt voor het lezen in ieder geval :) XX

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Re: Schop-onder-je-kont topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:33

Allereerst: niet verdrietig worden als je in de spiegel kijkt! Ik heb meer berichten van je op Bokt gelezen en je lijkt me een heel mooi mens. :)

Het probleem met afvallen is dat het eigenlijk geen afvallen is. Je moet je hele levensstijl veranderen. Je kunt wel drie maanden alleen gezond eten, maar als je dat daarna niet volhoudt, komen de kilo's razendsnel terug. Vraag daarom niet te veel van jezelf, maar kijk wat je aankan! En laat je vooral begeleiden door een professional hierin en ga niet zelf aan de slag, want zoals ik al zei, diëten is veel moeilijker dan het lijkt.

Jezelf een schop onder je kont geven is natuurlijk heel erg goed, maar probeer ook een beetje lief voor jezelf te zijn, dat verdien je! Heel veel succes met je therapie en met je gewicht, maar ik denk dat dat eerste belangrijker is. Het is zo fijn als je van jezelf kunt houden en die liefde verdien je.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Schop-onder-je-kont topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:35

Ik zie EMDR voorbijkomen en trauma. Mag ik je erop wijzen dat EMDR in combinatie met een trauma ook gruwelijk mis kan gaan? Ik kwam na EMDR pas écht in de problemen.

Je mag me een pb sturen als je wilt. ;)

Nicolle89

Berichten: 295
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Nunspeet

Re: Schop-onder-je-kont topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:39

Ik heb mezelf 10 weken geleden een schop onder mn kont gegeven ;)

Ik woog 86 kilo en inmiddels 75 kilo. Ik volg een punten 'dieet'. Hierbij mag ik van de schijf van 5 zeg maar diverse hoeveelheden afgewogen eten. Bijvoorbeeld 4x per dag brood/aardappels/pasta, 1x per dag vlees, 3x per dag zuivel ect.

Omdat dit een MEGA makkelijk dieet is is het meer een levensstijlverandering en heeft bij mij in 9 weken tijd -9 kilo geresulteerd! ;)

Ik dacht ook dat nisk ging helpen maar voel mezelf nu zooooveel beter en ik zie het zelfs zitten om door te gaan tot de 69 kilo om er vervolgens gewoon een goed ritmisch eetpatroon aan over te houden

Success!! :)

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:26

Och meiske, ik had dit echt niet bij jou verwacht! Jij bent een bloedmooie meid (zowel van binnen als van buiten!) en ik word stiekem wel een beetje jaloers als ik jou op de foto zie :o
Heel veel succes en sterkte met je therapie traject, hoop voor je dat je uiteindelijk kan verwerken wat nodig is en het achter je kan laten.
Dikke knuffel

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Schop-onder-je-kont topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:37

Wat jammer dat je je zo voelt TS, veel sterkte! :(:)

Heb je het gevoel dat je gewichtsproblemen gerelateerd zijn aan je trauma? In dat geval is enkel een dieet volgen geen permanente oplossing, kan het juist leiden tot meer frustratie en onzekerheid.
Daarom vind ik het goed dat je ook andere hulp gaat zoeken. Misschien is het wel handig om even bij je hulpverlener aan te geven dat je ook worstelt met je gewicht?

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:40

oh! mag ik meedoen?
TS, dat klinkt allemaal heel heftig! ik ben niet bekend met de EMDR therapie verder...


ik heb 5 maanden geleden mijn been gebroken en ben nu dus 5 kg aagekomen terwijl ik al wat te zwaar was. Ik wil naar de 60 kg en weeg nu 73,9 kg!!!
Sinds drie dagen fiets ik weer. Lopen gaat maar zo-zo, dat kan ik nog niet zo goed en zeker niet lang/ver.
Ik wil vanavond proberen of ik op mijn paard kan stappen....
Verder wil ik suikers zoveel mogelijk vermijden.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:40

Chiave schreef:
Ik zie EMDR voorbijkomen en trauma. Mag ik je erop wijzen dat EMDR in combinatie met een trauma ook gruwelijk mis kan gaan? Ik kwam na EMDR pas écht in de problemen.

Je mag me een pb sturen als je wilt. ;)


Ja, dat kan. Emdr lijkt makkelijk en sommige therapeuten nemen het niet zo nauw.

Chiave, heel erg rot voor je!!

Wat je kunt doen is jezelf goed informeren. Onder andere op Wikipedia staat wel een leuk artikel over emdr. Ook is er een emdr vereniging met zeer korte informatie.

Ik kenidd bet verhaal van een vrouw die niet de tijd kreeg om een vertrouwensband op te bouwen met de peut "bij wie ze eventjes emdr zou gaan doen". Ze wist van niets en accepteerde dat. Vervolgens deed haar onderbewuste wat wel vaker gebeurt: "afsluiten". Als ik me goed herinner: als dat gebeurt mag de peut nog 3 minuten proberen jou met emdr uit de afsluiting te krijgen. Is dat niet genoeg, dan hoort er verder gewerkt te worden aan onderling vertrouwen etc. etc.

En ik had zelf ooit een malloot voor de neus, die het protocol aan de laars lapte. In termen van de wiki:er was geen inktvis. Er was alleen maar een gesprek met wat linksrechts gedoe en aan het begin een keertje de 5 vragen.

Krijg je zo'n knoeier voor de neus: benen maken en klacht indienen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:42

Chiave schreef:
Ik zie EMDR voorbijkomen en trauma. Mag ik je erop wijzen dat EMDR in combinatie met een trauma ook gruwelijk mis kan gaan? Ik kwam na EMDR pas écht in de problemen.

Je mag me een pb sturen als je wilt. ;)


EMDR is juist bewezen effectief bij trauma. 9 van de 10 keer gaat het goed, het lijkt me dan ook niet gepast de TS bang te maken. Als het mis gaat ligt dit vrijwel altijd bij de therapeut en niet bij de methode op zich.

Maar, TS, ga zo door! Er is teveel te leven om zo door te modderen!

Anoniem

Re: Schop-onder-je-kont topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:04

Ik heb bijna 4 jaar (eigenlijk 8, want dubbele sessies) gevolgd en het heeft mij persoonlijk enorm geholpen, maar ik had ook echt een hele goede psycholoog die wist hoe ver hij kon gaan.
Het is wel erg zwaar, dus probeer niet in de put te raken als je niet aan die 3x sporten toekomt. :)

Succes!
Ik ben ook bezig met afvallen, al is dat mij door bepaalde redenen nog moeilijker dan anders. :x
Bij mij zit er nog rommel in mijn lichaam wat er eerst uit moet en dat kan nog een jaar duren.

Anoniem

Re: Schop-onder-je-kont topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:02

Ben wat afgegleden , woog eindelijk 95 kilo en aangezien ik een stress eter ben en stress had allemaal foute suikerverslavingen erin geslopen en nu rond de 107 kilo weer.

Vrijdag sleutel van nieuwe huurhuis, ook de sleutel tot weer alles oppakken en weer aan mijn gewicht werken

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Schop-onder-je-kont topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:07

super topic. ik woog januari 107 en heb mezelf geschopt. dan ging goed tor 3 week terug toen werd mijn hondje ziek en die heb ik helaas moeten laten gaan. andere hondje is vrijdag geopereerd. komt ook niet meer goed. kan wel leven is ook niet ziek maar blijkt misvormt heiligbeen te hebben. Dus daar de revalidatie mee in.

heb zelf adhd borderline en een angststoornis. mijn zoon adhd en autisme en mijn man autisme dus zwaar gezin. merk dat je levensstijl aanpassen dan heel zwaar is.
sinds gisteren mezelf weer een duw gegeven en weer trouw begonnen. sport wel 2 keer per week met een personal trainer anders stop ik daar ook mee.

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 18:17

Dankjewel voor de lieve reacties!! Had vanwege m'n drukke werkdag nog niet eerder de tijd gehad om te reageren.

En fijn dat anderen ook wat aan het topic hebben :j

Wat betreft EMDR therapie: ik begin niet 'zomaar' he ;) Heb al ongeveer vier jaar (ben door alle hectiek een beetje de tel kwijt) psychotherapie achter de rug en nu een half jaar haptotherapie waar ik dus tegen het probleem aan loop dat ik niet verder kan vanwege traumatische ervaringen die nog verwerkt moeten worden. Ik ben namelijk erg goed in wegstoppen...


Liselot wat superlief!! :o


Wat betreft het dieet: mijn levensstijl aanpassen is uiteindelijk mijn doel. Heb dat al enigszins gedaan. Zo eet ik suikerarm, kook nooit 'uit een pakje', eet geen pasta en brood (overgevoelig voor tarwe) en drink doordeweeks geen alcohol.
Maar zo variabel als mijn agenda is (van stuitertje superdruk naar bankhangen all the way..), zo variabel is mijn lichaam ook. En mijn 'tijd om te koken' dus ook. Ik jojo erop los. Wil houvast.

Vandaar die Weight Care. Heb me meerdere dagen ingelezen tussen het werk door en ben overtuigd dat ik het stappenplan (A,B,C) ga volgen en waarschijnlijk lange tijd bij stap B zal blijven. Het heeft ook te maken met dat ik me geen zorgen meer wil maken over mijn voeding. En -vanwege m'n variabele agenda- het stukje voeding gewoon 'zeker wil stellen' om het zo maar te zeggen.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:54

Sabini schreef:
Wat betreft EMDR therapie: ik begin niet 'zomaar' he ;) Heb al ongeveer vier jaar (ben door alle hectiek een beetje de tel kwijt) psychotherapie achter de rug en nu een half jaar haptotherapie waar ik dus tegen het probleem aan loop dat ik niet verder kan vanwege traumatische ervaringen die nog verwerkt moeten worden. Ik ben namelijk erg goed in wegstoppen...

Prima om niet zomaar te beginnen!
Maar het hele verhaal is, dat emdr geen blikopener annex schoonmaakmiddel is ;) .
Traumatherapie houdt in, dat je in de eerste fase zoveel mag wegstoppen als je wilt en nodig hebt, daar is niets, maar dan ook niets mis mee. Wel wordt in die eerste fase gepraat over "wat je nodig hebt", om je veilig te voelen, om lieve mensen heen te krijgen, om de lopende problemen aan te pakken, etc. Je oefent met jezelf moed inspreken, troosten en kalmeren. Er wordt gepraat over macht, wat dat is, hoe het voelt om te gebruiken, hoe manipulatie werkt, wat stress met je lichaam en je geest doet, etc. etc.
Op basis van wat je hier leert, inoefent en wat al niet, wodt de behoefte/ de noodzaak van het wegstoppen steeds minder.
En dan kan, in fase 2 emdr goede diensten bewijzen: laat de troep maar snel boven komen en omgezet worden in kracht!

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Re: Schop-onder-je-kont topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 11:58

Bedankt Janneke :)
Die blikopener annex schoonmaakmiddel ben ik wel aan toe nu.

Of het overgewicht ook te maken heeft met mijn trauma's: indirect misschien wel. Ik zette mezelf nooit op de eerste plek. Dat kon ook niet.. En qua uiterlijk deed ik dus ook niet zoveel aan mezelf. Nu zet ik mezelf juist steeds meer op de eerste plek en wil ik dus ook (juist voor mezelf) van die extra kilo's af!