Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 20:21

Hallo :)

3 jaar geleden kocht ik een pony maar die bleek dus drachtig te zijn, nu is het veulen inmiddels al weer 3 jaar en is hij er klaar voor om ingereden te worden.

We zijn nu bezig met het zadel en hoofdstel en dit heeft hij nu zo'n 10 keer opgehad, dit doet hij super braaf, af en toe een bokje maar dat vind ik niet erg. Ik hang en zet wel is druk op het zadel met mijn handen, maar nog niet met mijn voet in de beugel.

Ik heb wel ervaring met het inrijden en rijden van jonge pony's en heb vorig jaar ook een jong paard ingereden maar dit paard is wel door een ander zadelmak gemaakt. Ik ken de pony al vanaf jongs af aan en hij vertrouwd mij ook volledig, maar wat zouden jullie doen? Zelf er op stappen of er toch eerst een ander oplaten?
Mijn ouders hebben er liever eerst een ander op en willen niet dat mij iets overkomt, maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren. :D


pradadaan

Berichten: 4649
Geregistreerd: 13-05-13

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:26

Ik vind het volledig aan de situatie liggen.
Ik zelf heb nog nooit een jong paard beleerd maar ik ben dit jaar wel zelf met mijn zelfgefokte 4 jarige merrie begonnen. Wel met hulp uiteraard maar ik stap er zelf op.
Waarom? Omdat ik haar voor de volle 100% vertrouw en zij mij, ze is bij anderen een draak aan de hand dus ik wilde de gok niet nemen dat een ander er vanaf gegooid zou worden. Ondertussen heeft mijn instructrice er ook een paar keer op gezeten en het gaat super.
Dus ik ben erg blij met mijn keuze hoe ik het tot nu toe gedaan heb.

Prada, Giverny D & Nacimiento D
instagram: nacimiento.d
[PP] [VOLG] Bonte droom, knappe Nacho van baby tot...?

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:31

Laten doen door iemand met heel veel ervaring, die in staat is je pony vriendelijk, correct en consequent in te rijden. Je pony verdient het om het werk te leren van iemand die zo veel ervaring heeft dat hij/zij 100% van zijn aandacht kan geven aan het leerproces van je pony ( en niet bezig hoeft te zijn met de vraag of hij/zij het wel goed doet..)

Er is maar 1 eerste keer........ en daar wil je toch geen risico's mee nemen

( ik in ieder geval niet: mijn merrie is vorig jaar ingereden door een prof, en wordt nu nog even door gereden door een amazone met veel ervaring. Is echt super voor zo'n jong dier: die krijgen daar zo veel (zelf)vertrouwen van!!)


Iedereen een Connemara!!


.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:33

Als ik jou was zou ik het zelf doen. Je pony vertrouwt je helemaal, hij is braaf met het zadelmak maken en jij hebt al ervaring met inrijden.
Ik zou het wel samen doen met iemand die ook ervaring heeft, zodat hij/zij je kan begeleiden en er niks fout kan gaan. En dat is misschien voor je ouders ook een geruststelling. :)

Cranio sacraal therapeut voor paarden i.o. | Instructrice werken aan de hand
Instagram | Facebook

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:39

Citaat:
Je pony vertrouwt je helemaal


Dat zal zo zijn, maar mijn ervaring is dat ze een ervaren ruiter, die weet wat hij doet, en eerlijk en consequent is in het opleiden nét zo snel vertrouwen als de bekende baas.
Mijn Connemaramerrie is in principe best eenkennig, maar had binnen de kortste keren het grootste vertrouwen in haar inrijder, juist om dat deze ervaring en handigheid genoeg had om heel duidelijk te zijn in de hulpen. Dat gaf haar echt enorm veel zekerheid, die ik haar nooit had kunnen geven
( en ik ben géén beginner enz enz...)


Iedereen een Connemara!!


.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:46

Daarom zeg ik ook, samen met iemand die ervaring heeft, zodat er niks fout kan gaan. Uit het verhaal van de TS begrijp ik dat ze er ervaring mee heeft. :) Als ze er geen ervaring mee had dan had ik ook gezegd laat het absoluut doen door iemand anders.

Cranio sacraal therapeut voor paarden i.o. | Instructrice werken aan de hand
Instagram | Facebook

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:48

Nope... ze heeft ervaring met doorrijden.. niet inrijden: paarden waren al zadelmak.


Iedereen een Connemara!!


.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:48

Waarom niet nog een jaartje wachten?
Lekker nog wat langer uit laten groeien en dan rustig verder. :j

Zelf inrijden kan wel als je er goede begeleiding bij hebt.
Ga niet in je eentje aanrommelen.

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:49

Ondanks dat ik mijn paard al vanaf 6,5 maand heb, hij mega braaf was met álles incl. zonder zadel erop stappen (wel zelf gedaan) en ik hem veel vertrouw, heb ik er toch voor gekozen om hem weg te brengen om zadelmak gemaakt te worden. Ik heb altijd gezegd dat ik het niet zelf ging en wilde doen en dat is voor mij een hele goede beslissing geweest! Hij is nu 1,5 maand zadelmak en loopt nu al heel fijn door de hele baan. Hoe hij nu loopt, had ik zelf waarschijnlijk maanden over gedaan. Het kost natuurlijk wel even wat maar die basis is zó belangrijk! Een paard met een goede basis is het beste begin wat je kan wensen. Want een foutje is zo gemaakt en dat corrigeren kost langer dan het in één keer goed aanleren. Ook als mijn paard over een paar weken weer terug is, ga ik 2x in de week les krijgen en er alleen op als zij er is. Ik wil gewoon niets verpesten.

Als je zelf veel ervaring, lef en een goede instructrice hebt met ervaring van het zadelmak maken van een paard dan kan je het misschien ook wel zelf doen. Maar dan zou ik er in het begin alleen op gaan als je instructrice erbij is. Dan kost het maar even een aantal duiten maar dan heb je wel een pony wie een goede basis heeft en waar je de vruchten van gaat plukken in de verdere opleiding.

*Want wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?*
Grand Easter DH (Uphill x Lancet)

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:50

Punz schreef:
Nope... ze heeft ervaring met doorrijden.. niet inrijden: paarden waren al zadelmak.


'en heb vorig jaar ook een jong paard ingereden'.

Maar het maakt verder niet uit. Ik vind dat ze het met begeleiding zelf kan doen, jij niet. Prima toch. :)

Cranio sacraal therapeut voor paarden i.o. | Instructrice werken aan de hand
Instagram | Facebook

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:57

Jolisa: Inderdaad prima... was ook niet betweterig bedoeld hoor ( komt misschien wel zo over).. maar achter de tekst over het inrijden van het jonge paard schrijft ze dat het dier al wel zadelmak was. Ik versta daaronder: kan ruiter dragen, rem en stuur zitten er op. Maar kan zijn dat ik het hier mis heb hoor..

verder ben ik het hier heel erg mee eens:
Citaat:
Een paard met een goede basis is het beste begin wat je kan wensen. Want een foutje is zo gemaakt en dat corrigeren kost langer dan het in één keer goed aanleren.


Ik ben gewoon van mening dat er onderschat wordt hoeveel vakmanschap het vraagt om een dier eerlijk te beleren, en ik zie het in mijn omgeving te vaak toch mis gaan. En dat vind ik dan zo sneu voor het dier.

Een goede ruiter zijn maakt je nog niet tot een goed beleerder. Eén keer een paard doorgereden hebben ook niet... En, nou ja, ik vind in ieder geval dat mijn dieren het verdienen om het werk te leren van iemand met veel ervaring en niet van iemand die vanuit onervarenheid toch makkelijk zelf fouten maakt of te traag is in het reageren..

( en nu stop ik met preken.. :o Sorry..maar ik vrees dat dit de laatste jaren toch heel erg een stokpaardje is geworden van me....)


Iedereen een Connemara!!


.

Anoniem

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:02

Het ligt ook heel erg aan het dier. :j

Twee van de drie van onze paarden hebben we zelf ingereden.
Die hebben geen enkel bokje of raar sprongetje gemaakt tijdens dit hele proces.
De derde was al beleerd toen we haar kochten, maar ik zeg ook eerlijk dat ik die niet zelf ingereden zou hebben. :n
Ook een beleerstal kan je paard enorm verpesten, dus als je daarvoor kiest, kijk dan echt heel goed na hoe deze bekend staat.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:02

Heb je van iemand les? Vraag aan die persoon of ze eerlijk wil zeggen of jij ervaren genoeg bent om dit zelf te doen. Is voor mensen van bokt lastig te beoordelen als we niet weten hoe je rijdt en durf genoeg hebt.

En heb je altijd iemand die je kan helpen en ervaren genoeg is om in te grijpen als het niet goed gaat. Mijn ervaring bij de 1e paar keer erop is dat degene die op de grond staat en pony vast heeft eigenlijk nog belangrijker is dan degene die erop zitten. Je moet zo goed kunnen zien wat er gebeurt en snel kunnen reageren indien nodig.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:03

Punz schreef:
Nope... ze heeft ervaring met doorrijden.. niet inrijden: paarden waren al zadelmak.


Nee, heb 3 pony's zelf ingereden en ook zadelmak gemaakt, natuurlijk wel met goede begeleiding. Vorig jaar naar de paarden overgegaan, en dat paard is door een ander zadelmak gemaakt :)

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:04

Als jij ervaring hebt, de pony mentaal/fysiek volledig klaar is, en je je pony vertrouwd... Waarom niet? Uiteraard wel met hulp. Maar je zegt dat je ervaring hebt, dus waarom zou je het nu niet kunnen? En als je er echt over twijfelt dan breng je hem lekker weg :j

Mag ik wel even een commentaartje plaatsen? Laatst zag ik een Belg die in 1 dag van voor het eerst hoofdstel/bit in had en zadel erop naar gelijk ruiter erop... Vond dat wel een beetje te enthousiast :=

Maar ga inderdaad niet zelf aanrommelen, weet wel wat je doet en doe het vooral samen met iemand. Heel veel succes verder!!

...
Ik ben gerpiegorp

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:09

Citaat:
Nee, heb 3 pony's zelf ingereden en ook zadelmak gemaakt, natuurlijk wel met goede begeleiding. Vorig jaar naar de paarden overgegaan, en dat paard is door een ander zadelmak gemaakt


Ah... kijk..dat maakt zeker wel verschil! Maar wat maakt dan dat je nu toch twijfelt?


Iedereen een Connemara!!


.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:10

Dankjewel voor de snelle reacties!

Ik doe dit natuurlijk niet alleen en krijg goede hulp. Maar de eerste ervaring brengt de meeste indruk met zich mee, die kan goed of slecht zijn. Stel dat het wel fout gaat dan heeft de pony direct een slechte ervaring met iemand op zijn rug. Dit kan natuurlijk ook gebeuren als een ander hem inrijd maar dat vind ik toch anders dan wanneer het bij mijzelf zal gebeuren.

Ik durf wel en denk ook niet dat de pony erg raar gaat doen ik verwacht alleen een paard gekke bokkesprongen. Toen die voor het eerst een zadel ophad, ging die de lucht in en klapte die bijna achterover, dit heeft hij gelukkig niet weer gedaan, maar toen ik 13 was klom ik zo op een pony die niet zadelmak was, nu ben ik 16 en denk ik er toch wel anders over.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:11

gerpiegorp schreef:
Als jij ervaring hebt, de pony mentaal/fysiek volledig klaar is, en je je pony vertrouwd... Waarom niet? Uiteraard wel met hulp. Maar je zegt dat je ervaring hebt, dus waarom zou je het nu niet kunnen? En als je er echt over twijfelt dan breng je hem lekker weg :j

Mag ik wel even een commentaartje plaatsen? Laatst zag ik een Belg die in 1 dag van voor het eerst hoofdstel/bit in had en zadel erop naar gelijk ruiter erop... Vond dat wel een beetje te enthousiast :=

Maar ga inderdaad niet zelf aanrommelen, weet wel wat je doet en doe het vooral samen met iemand. Heel veel succes verder!!


Haha nee we zijn nu zo'n 2 a 3 maand bezig met longeren en zadel er op, zo'n 2 a 3 keer per week.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:14

Punz schreef:
Citaat:
Nee, heb 3 pony's zelf ingereden en ook zadelmak gemaakt, natuurlijk wel met goede begeleiding. Vorig jaar naar de paarden overgegaan, en dat paard is door een ander zadelmak gemaakt


Ah... kijk..dat maakt zeker wel verschil! Maar wat maakt dan dat je nu toch twijfelt?


Tja lastig te zeggen, het idee dat er altijd wat kan gebeuren omdat het toch zo'n jong dier is..

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:14

Citaat:
maar toen ik 13 was klom ik zo op een pony die niet zadelmak was, nu ben ik 16 en denk ik er toch wel anders over.


Door deze zin zeg ik: niet doen.
Je paard verdient een ruiter die het volste vertrouwen heeft in wat hij doet... Uit deze zin en de tekst daarvoor ( paard wat de lucht in springt ed) blijkt dat je je druk maakt over zaken waar een inrijder zich niet druk om móet maken..( omdat hij /zij weet dit aan te kunnen / hoe er mee om te gaan..)


Iedereen een Connemara!!


.


nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:18

Ik zelf vind de pony redelijk volwassen voor een 3 jarige, hij heeft ook een stevige bouw en is 1,50.
Ik ga een aantal keer hangen en dan kijken hoe hij reageert, als hij flipt kan ik er zo afspringen en laat ik het toch door een ander toen, is hij braaf dan stap ik er toch zelf op.
Hij is met alles eigenlijk wel braaf maar wel echt een pony zegmaar haha eigenwijs... De tandarts komt morgen voor het eerst dus eerst maar is zien hoe dat gaat, ben benieuwd. :)

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:21

Bij twijfel niet doen.
Je hoeft geen topruiter te zijn voor zadelmak maken, maar zelfverzekerdheid is essentieel.

Ik zou het hoe dan ook niet alleen doen hoor.
Want juist als hij ineens omhoog wil is het fijn als iemand hem dan voorwaarts kan aanjagen.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:21

Punz schreef:
Citaat:
maar toen ik 13 was klom ik zo op een pony die niet zadelmak was, nu ben ik 16 en denk ik er toch wel anders over.


Door deze zin zeg ik: niet doen.
Je paard verdient een ruiter die het volste vertrouwen heeft in wat hij doet... Uit deze zin en de tekst daarvoor ( paard wat de lucht in springt ed) blijkt dat je je druk maakt over zaken waar een inrijder zich niet druk om móet maken..( omdat hij /zij weet dit aan te kunnen / hoe er mee om te gaan..)


Nee precies, heb namelijk geen zin om wat te breken of wat dan ook. Het blijven jonge dieren. Het doorrijden is het probleem niet, maar die eerste ervaring met iemand op zijn rug wel en die wil ik niet verpesten. Ik ga nu eerst een aantal keer op hem hangen om te kijken hoe hij reageert, hij is braaf maar vind alles wel erg spannend.

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:24

Vind ik ook hoor Punz. Als ik ook zie hoe snel degene die mijn paard beleert doorhad watvoor een paard die van mij is en hoe hij behandeld moest worden.. Dat weet je echt pas na heel wat jaren ervaring! Ikzelf vond mezelf niet capabel genoeg om mijn paard in te rijden. Hij was dan wel heel braaf met alles en ik heb ook veel gehoord: 'Waarom rij je hem zelf niet in? Hij is zooo braaf'. Maarja, als ik iets in mn hoofd heb.. En dat is ook gewoon een hele goede beslissing geweest. Want ik weet wel zeker dat hij niet zo braaf als nu zou zijn als ik het zelf had gedaan.

Maar ik ben er ook niet tegen om zelf, onder zeer goede begeleiding, het zelf te doen. Zeker als je het al een paar keer gedaan hebt. Maar dat komt wel goed denk ik :)

*Want wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?*
Grand Easter DH (Uphill x Lancet)

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:25

Citaat:
hij is braaf maar vind alles wel erg spannend.


Juist dit soort dieren verdient een ruiter met zelfvertrouwen, omdat ze juist daar vertrouwen en zekerheid van krijgen...


Iedereen een Connemara!!


.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers