Paarden en warm weer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Paarddopette

Berichten: 337
Geregistreerd: 26-12-11

Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 14:15

Wat doen jullie zoal op een dag als deze?

Ik ben erg aan het twijfelen. Of ik laat mijn pony lekker staan op het weiland, of ik ga even naar stal om hem te wassen o.i.d.. Wat zouden jullie doen?

~Ƈαяρє Ɗιєм~



Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:22

Ik heb geregeld met een aantal meiden op stal dat we onze paarden van 12 tot 5 a 6 uur op stal zetten. En daarna weer lekker het land op. Wassen lijkt me zeer onverstandig, volgens mij kunnen paarden ook gewoon verbranden. Wat ik wel doe ik hem dan afspuiten en op stal zetten, of afspuiten als het niet meer t heetste van de dag is.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:23

als je je paard wast, de dat dat wel met lauw water, van koud water worden de bloedvaten nauwer en raken ze geen warmte kwijt.
zorg ook voor schaduw en voldoende water.

wij zetten een zwembadje in de wei, daar lopen ze regelmatig enevn doorheen :D

Paarddopette

Berichten: 337
Geregistreerd: 26-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 14:30

Love2sk8 schreef:
als je je paard wast, de dat dat wel met lauw water, van koud water worden de bloedvaten nauwer en raken ze geen warmte kwijt.
zorg ook voor schaduw en voldoende water.

wij zetten een zwembadje in de wei, daar lopen ze regelmatig enevn doorheen :D


Haha wat een geweldig leuk idee! :D

Ik laat het voor vandaag maar bij een rustig dagje voor hem.. gewoon lekker op de wei.

~Ƈαяρє Ɗιєм~

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:32

Onze paarden staan nu op stal en gaan vannacht het land op.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:40

Ik verplaats het topic van PP naar SV

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Anoniem

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:43

Ik heb vandaag niet veel gedaan met mijn pony. Normaal loopt ze voor de kar, maar heb haar maar eventjes gelongeerd, ook niet heel lang, 5 min. denk ik, daarna nog 5 min. lange lijnen en toen was het echt op bij haar. Wel lekker lang geborsteld en getut in de schaduw. Maar verder niks meer gedaan, veel te warm ;)

Anoniem

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:44

Qua rijden houd ik t rustig deze week. Vanavond even maar de komende dagen wordt t zo vies warm, das niet te doen. Zaterdag 40 graden. Ik denk dat ze binnen blijven :=

Westhof

Berichten: 2901
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:46

Ik rijd met deze dagen even niet. Doe ik mezelf geen plezier mee en mijn pony al helemaal niet. Vanmorgen ben ik al even naar stal geweest om mijn pony af te spoelen en zijn neus in te smeren met zonnebrandcreme. Na het eten ga ik weer naar stal om hem weer af te spoelen en daarna een stukje te wandelen. Zo wil ik het de aankomende dagen ook doen. Verder gaat mijn pony, samen met een aantal anderen, op het heetst van de dag (zo tussen 12 en 5) naar binnen vanwege geringe schaduwplekken.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:48

Mijne staan 24/7 buiten met schuilstal, maar staan denk in de zon.

Ik ga vanavond met vriendin en onze paarden zwemmen de komende dagen lekker met de sproeier spelen

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:51

Mijn paard staat 24/7 op een wei met schuilstal en veel bomen. Ik heb zo'n voorgevoel dat ie de komende dagen overdag in de schuilstal te vinden zal zijn, vooral tegen de dazen. Rijden begin ik in dit weer echt niet aan, doe ik mezelf en paard geen plezier mee.
Misschien spons ik hem wel een keer af. Een zwembadje in de wei zoals ik hier lees daar zou hij zelfs in dit weer met een wijde boog rond lopen vrees ik. :P

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:55

Hier laten we ze lekker op de wei, er zijn bomen en ze kunnen de stal in als ze willen :-) Ze kunnen drinken zoveel ze willen, maar afspuiten doe ik niet omwille van de grote temperatuursverschillen (we hebben enkel koud water, het komt uit onze put onder de grond) Als ik echt wil wassen zet ik emmers in de zon zodat ze lauw worden :)

Echt rijden doe ik ook maar even niet, dat nemen ze me niet in dank af :o
Hangt ook af van je paard natuurlijk, met mijn arabiertje kan ik gerust een buitenritje maken bij deze temperaturen, maar mijn shet en de tinker van mijn stalgenootje blijven het liefst heel stilletjes staan in de schaduw :)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

kinel
Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:59

Ze staan 24/7 buiten lekker in de schaduw. Lekker lopen laten en niks doen. Ben ze net gaan verzorgen en ze kwamen nog niet uit de schaduw vandaan.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:59

Rustig rijden, is prima te doen

Na rijden lekker koel water af spoelen

Paarden rond 11 uur ochend naar binnen en avonds 22 uur weer naar buiten

Paarden altijd kunnen drinken ook in het land
Laatst bijgewerkt door sporten op 30-06-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Geniet van elke dag

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:00

wij trainen ze vroeger in de morgen dan normaal, daarna heel even de wei op, en dan lekker de koele stallen in :j

A horse will cross
any bridge you build,
as long as the first one
is from him to you.

veersche
Berichten: 1051
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:04

Mijn paarden staan 24 uur per dag in de wei en kunnen zelf de stal in als ze willen.
Gisteravond heb ik gelongeerd en morgenvroeg heb ik om 9.30 uur les. Het is dan al warm maar nog net te doen. En veel stappen tussendoor en afsluiten met een lekkere douche.

Als je vroeg in de ochtend of laat in de avond gaar rijden is het best te doen, en je training aanpassen.

Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten.... schoentje

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:25

Mijn pony's lopen 24/7 buiten. Vooral in de paddock met schuilstal (schaduw) en ze gaan
smorgens 4 uurtjes het land op met ook wat schaduwplekjes. Ze staan op een open stuk dus
het waait altijd wel een beetje gelukkig.

Vanmiddag om 13.00 heb ik de pony's allebei lekker onder de koude douche gezet, vonden ze
erg lekker. Dat doe ik nu elke dag even.

Mijn rijpony heb ik vandaag ook lekker geschoren, ze vond het heeeerlijk {:}

Qua rijden had ze vandaag een dagje vrij ivm scheren maar verder ga ik smorgens vroeg of savonds laat.

xloekie
Berichten: 38
Geregistreerd: 29-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:49

Paar keer per dag afspoelen en voor de rest sowieso van 12 tot 3 in de box, 's ochtends lekker in de wei :)

<3 <3 Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect <3 <3

Verwijderd00
Berichten: 117
Geregistreerd: 07-08-15

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:33

Het is ten eerste in ieder geval heel belangrijk dat hij goed drinkt! Verder adviseer ik je om hem in de ochtend en avond buiten te laten staan en in de middag lekker naar binnen haalt, omdat het dan het heetst van de dag is. Natuurlijk ook altijd fijn voor je paard dat hij in de wei schaduw heeft.
Maar om terug te komen op je vraag over het wassen: natuurlijk zou je 'm even kunnen afspoelen!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:22

Mijne staan gewoon op de wei, zonder schaduw kunnen aar de schuiltent, maar staan toch het liefst buiten in de wei. 1x hebben ze in de schaduw zien staan

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Paarden en warm weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:05

Ik ga met de warmte soms naar stal en dan spuit ik der lekker af.
Daarna wel een zweetmes erover heen halen. Anders kunnen ze hun warmte niet meer kwijt.

juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:46

Pony die dag en nacht buiten staat.. Twijfel of afsloelen met koud water en dan terug in de wei slim is. Lees dat hun lichaam dan juist warmer wordt?

De tijd gaat vooruit, een herinnering blijft
All I ever want is to be free.....
:¨·.·¨:
`·.
Cissanne Mienoesch †

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:53

Ik doe het zelfde als elke andere dag: paarden staan op de wei en ik doe voeren, uitmesten en m'n pony d'r pens krabben. En af en toe een grondwerkje of ik neem ze mee om ergens te grazen. Die van mij werken niet (meer), en een groot deel van de dag staan of liggen ze in de schaduw. Als ze niet staan te vreten. Best uit te houden zo, het is warm maar niet benauwd. Dat drukkende kunnen ze veel minder goed tegen.

Afspuiten met water doe ik niet. Warm of lauw water heb ik niet, en met koud water worden inderdaad de bloedvaten vlak onder de huid nauwer waardoor ze minder goed hun warmte kwijt kunnen. Afspuiten is verkoelend voor zo lang je met de slang naast je paard staat. Daarna krijgen ze het juist alleen maar warmer.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:00

Hier staan ze in de wei en kunnen ze hun stal in als ze dat willen.

Verder doe ik overdag niets met ze.. Als ik wil rijden doe ik het s'avonds en kalm aan.

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:01

Ik ga vaak eventjes naar de waterplas die vlakbij is, hond ook mee. Beide lekker verkoeling. :-) Voor de rest staat ze lekker op de wei 24/7, en heeft ze een stal die koel is en waar ze in en uit kan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers