Paarden hebben sneller last van warm weer

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:30

Ik vind het lastig. Mijn paarden staan in de wei 24/7 en hebben helemaal geen schaduw tot hun beschikking..... Ik kan ze wel binnen zetten maar met een laag plat dak is het daar ook warm en benauwd en daarbij komt dat mijn ruin geen haar van zijn staart en manen heel laat als hij op stal staat nu (schuren)
Wat zouden jullie doen?


Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:31

vraagteken schreef:
Ik vind het lastig. Mijn paarden staan in de wei 24/7 en hebben helemaal geen schaduw tot hun beschikking..... Ik kan ze wel binnen zetten maar met een laag plat dak is het daar ook warm en benauwd en daarbij komt dat mijn ruin geen haar van zijn staart en manen heel laat als hij op stal staat nu (schuren)
Wat zouden jullie doen?

UV werend vliegendeken kopen

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:33

Zou dat echt helpen tegen de hitte? Ik betwijfel dat... Heeft iemand er ervaring mee?

Es_ther

Berichten: 18689
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:38

Die beesten van mij hebben dus lekker lang weekend!
Vrijdag ga ik niet rijden, zaterdag al helemaal niet en zondag kan ik niet.

Zetten de wei los met veel bomen, genoeg drinkwater en we doen niks met ze.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:23

pol013 schreef:
Andere factoren die je mee kunt nemen: verschillen per paard, conditie, temperament, kun je je arbeid aanpassen, lucht vochtigheid, tijdstip, zonkracht, schadwuw, wind, kun je het paard voldoende laten drinken en koelen. Is het de eerste warme dag of er 1 in een serie van meerdere. Wat versta je onder flink werken?

maar de hoofdmoot: kijk naar je paard en pas je daar op aan. ga niet vooraf moord en brand schreeuwen.......

En ik ben niet bepaald naakt als ik te paard zit.....Daar zitten verdomd veel laagje kleding en beschermende atributen omheen.

en ik vindt werken niet zo´n vies woord als jij blijkbaar


Ach als ik werken een vies woord zou vinden, dan zou ik niet het beroep doen wat ik nu doe, iets wat je trouwens ook niet moet doen als je niet letterlijk vies wil worden, noch als je intens lichamelijk en staand werk niet aan kunt. Maar goed die steek onder de gordel maar even buiten beschouwing latend.

Als ik de paarden hier op stal bekijk, waarvan er toch een paar in de 1.20 draaien en waarvan eigenlijk ieder paard behalve de 3 jarige puppy's gewoon enkele keren per week getraind worden, kan ik daaruit afleiden dat de algehele conditie meer dan prima is. Mijn eigen pony kan ook nog eens zeer goed tegen de hitte, en verkiest zich eigenlijk zonder uitzondering in de zon ipv de schaduw op te houden. En toch zijn we allemaal hartstikke voorzichtig met onze dieren. Ik schreeuw graag moord en brand, better safe than sorry.

Dat jij het prima vind je dieren in de hitte aan het werk te zetten, competitie versta ik onder werk voor een paard. En hem na inspanning enkele tijd in een warme omgeving wil laten staan, dan moet je dat vooral doen.

Echter is het belangrijk ook te accepteren, dat je daarmee bewust aan het welzijn van je dier gaat. Je doet er uiteraard genoeg aan om dit welzijn weer te vergroten dmv koelen etc. Maar een paard in hitte uitbrengen in competitie is voor mij zoals al gezegd ambitie boven welzijn. En dat is verder niet erg, maar ook geen rede om verontwaardigd te doen, het is immers je eigen keuze.

Daarnaast is het als het echt heet is, ook heet in de schaduw. Het tijdstip maakt pas uit als er echt een verschil in temperatuur is. Daarvoor moet je nu al zeer vroeg, of zeer laat gaan, buiten de wedstrijden om. Koelen is niet effectief genoeg, heb ik ook zelf ondervonden, enkel langdurig koelen, en dat kun je op wedstrijd vergeten. Drinken brengt de temperatuur van het dier niet genoeg omlaag. Enkel bij wind kan het nog acceptabel zijn (iets met zweten en warmteuitwisseling), tot die gaat liggen, dan is het pech. Meerdere competitiedagen in de hitte is nog kwalijker dan één, lijkt me logisch. Verder noem je een hoop omstandigheden op, maar sorry, als het heet is, dan is het heet en al snel gewoon te heet voor een dier.

En dan heb ik het echt over training en competitie. Niet om in de namiddag een rustige rit te maken naast en incl pootje baden in de rivier. Maar dan vind ik een stevige buitenrit ook weer te veel van het goede op dat moment.

Zoals ik al zei, iedereen moet voor zichzelf bepalen waar de grens ligt. Dat het ondertussen een bewezen feit is dat paarden slechter tegen de hitte kunnen dan men dacht, dient als een goede graadmeter tot waar men kan gaan met zijn/ haar dier.

Gewenning speelt inderdaad een rol. De PRE's en Lusi's die ik in Spanje en Portugal gereden hadden waren bijzonder fijn, en vol energie, ook met 30 graden. Maar dat zijn paarden die hun hele leven in dergelijke temperaturen leven. Maar wij wonen, en woonden, in een land waar de gemiddelde temperatuur nu echt geen 30 graden is en er imo dus noch voor mens, noch voor dier echt sprake van gewenning kan zijn. (ook niet bij een occasionele hittegolf)

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:30

Luchtvochtigheid is de grootste boosdoener volgens mij.
Ik heb net bij 30.5 graden het gras gemaaid, maar zelfs gewoon in een spijkerbroek was ik na 1,5 uur in de zon nog best weinig bezweet. Luchtvochtigheid is ook minder dan 50% bij ons.
Ik heb gister ochtend gereden bij 27 graden, wel vaker gestapt. Paard was aan het eind binnen 5 minuten op adem en droog terwijl we toch fijn gewerkt hebben.

Ik ga overigens bij 30 graden ook niet starten. Hoofdzakelijk ivm de hitte op de trailer. Die 5 minuten proef is niet het probleem.

pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:27

lara_silver, betrek het niet zo erg op jezelf. Is niet míjn intentie hoor. Ik had het over werken voor een paard. En dat vindt ik geen vies woord. Ik kies de belasting die ik mijn paard op leg heel bewust.

Maar ik kan aan de hand van de bovenstaande critaria prima voor mijn eigen paard bepalen dat hij soms best kan werken boven de 30 graden.

Dat mag verder iedereen voor zichzelf en zijn eigen paard beslissen.
Maar leg mij níet op dat ik slecht voor mijn paard ben omdat ik een andere overweging maak. Dat ordeel kan en hoef jij niet te vellen over het internet. je hebt simpeweg te weinig info.

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:39

Wij gebruiken op mijn werk de aankomende hitte als een excuus om de paarden mee te nemen naar het strandje in de buurt en te gaan zwemmen {:}

Verder hebben we een ander rooster. We starten om 7 uur met het trainen van de paarden, om 11 uur stoppen we en zetten we de sproeiers aan in de paddock, gaan we zelf zonnen of zwemmen :). Dan gaan we pas om 18 uur weer wat paarden trainen en om 20 gaat alles op de wei.

Ook de wedstrijden worden afgezegd als het te heet is.

I'm too much Viking to ride a normal horse.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:44

Mijn paard wil niet drinken, wat moet ik eraan doen? Appelsap, zout etc alles al geprobeerd. Ze hebben in de wei een grote plas water en ik weet niet of ze hier uit drinkt, ze vind het best spannend.
Iemand tips?

Nouska. 10-05-'14

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:51

Wij zitten hier ook met dit dilemma.
Zaterdag en Zondag de beslissende selectie wedstrijd.
Mag nu door maar als ik Zondag niet start niet.
Ik ga voor de gezondheid van mijn paard,maar eigenlijk zou de KNHS hier rekening mee moeten houden.

De beste stuurlui staan aan wal.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:28

pol013 schreef:
lara_silver, betrek het niet zo erg op jezelf. Is niet míjn intentie hoor. Ik had het over werken voor een paard. En dat vindt ik geen vies woord. Ik kies de belasting die ik mijn paard op leg heel bewust.

Maar ik kan aan de hand van de bovenstaande critaria prima voor mijn eigen paard bepalen dat hij soms best kan werken boven de 30 graden.

Dat mag verder iedereen voor zichzelf en zijn eigen paard beslissen.
Maar leg mij níet op dat ik slecht voor mijn paard ben omdat ik een andere overweging maak. Dat ordeel kan en hoef jij niet te vellen over het internet. je hebt simpeweg te weinig info.




en leg jij dan niet anderen in de mond dat het onzin is om een paard niet te laten werken met deze hitte.
Paard zit er absoluut niet op te wachten,ten eerste om iemand op zijn rug te hebben met alle bijbehorende toeters en bellen,en ten tweede de temperatuur.
En dan kun jij wel bedenken dat het niet erg is en geen kwaad kan,maar kan jouw paard praten?
Gewoon eigen plezier voorop stellen,dat is het en niets anders.Mag hoor...

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

listiglistje

Berichten: 14395
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:19

ppfff het wordt hier zaterdag 40 graden!!!

Wedstrijdorganisatie laat de wedstrijd gewoon doorgaan, dus kan ik fluiten naar mijn inschrijfgeld als ik afmeld -:(- is toch 25 euro...
Maar ik meld mezelf gewoon af!

Is toch niet normaal dat ze het door laten gaan, dat is toch geen respect voor dierenwelzijn.....

+ Hoe wil je in godsnaam als ruiter en paard een topprestatie neer zetten met 40 graden :?
Is sowieso geen kattepis, heel hard werken 2 ZZ-L proeven,
maar met 40 graden en mijn paard heeft ook nog eens cornage :(:)

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:20

Nee hoor. Dat mag echt iedereen zelf weten en beoordelen. Snap echt niet waar je dat vandaan haalt. Ik kan alleen oordelen over míjn paard in míjn situatie. Praten kan hij niet maar er zijn wel verschillende andere parameters die ik kan raadplegen om mijn gevoel te ondersteunen. daarbij praat ik nu over wedstrijden in het verleden bij dit soort temperaturen. En daar spreekt de fitheid van het paard nadien voor zich.
Mijn 3 jarige zet ik nu ook niet aan het werk. Die voldoet voor mij niet aan de kriteria waaronder ik het 'prima' vindt. En alle respect voor mensen die inschatten dat hun paard het niet kan.

Maar buiten dat: paardrijden doen we inderdaad voor míjn plezier. Crossen doen we voor óns plezier.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:58

Nederland en vochtigheid is echt onzin; keek er toevallig gisteren naar, 52%. In de tropen ga je over de 90%, en daar trainde ik de paarden (lokaal ras) rustig om drie uur 's middags. Zelf kon ik daar ook prima tegen toen, nu moet je het me ook niet meer vragen.

Dus ik sluit me helemaal aan bij Pol. Niet ieder paard moet je met > 30 graden een cross laten lopen, maar dat kun je wel prima per geval bekijken, en de relevante maatregelen nemen. En dan spelen idd dingen mee als conditie, terreinomstandigheden, lengte en snelheid, ervaring van paard en ruiter en simpelweg hoe goed ze er tegen kunnen. Bij keihard zeggen 'boven de 30 graden op wedstrijd is mishandeling' is veel te kort door de bocht. Maar gebrek aan nuance en inlevingsvermogen is me al vaak opgevallen. (algemene opmerking niet bedoeld voor een specifiek persoon in het topic)

/edit
typos en aanvulling
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-06-15 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:03

pol013 schreef:
Nee hoor. Dat mag echt iedereen zelf weten en beoordelen. Snap echt niet waar je dat vandaan haalt. Ik kan alleen oordelen over míjn paard in míjn situatie. Praten kan hij niet maar er zijn wel verschillende andere parameters die ik kan raadplegen om mijn gevoel te ondersteunen. daarbij praat ik nu over wedstrijden in het verleden bij dit soort temperaturen. En daar spreekt de fitheid van het paard nadien voor zich.
Mijn 3 jarige zet ik nu ook niet aan het werk. Die voldoet voor mij niet aan de kriteria waaronder ik het 'prima' vindt. En alle respect voor mensen die inschatten dat hun paard het niet kan.

Maar buiten dat: paardrijden doen we inderdaad voor míjn plezier. Crossen doen we voor óns plezier.



een driejarige moet uberhaupt nog niet aan het werk....maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet


pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:09

geerke, ik geloof dat inderdaad helemaal niet ter zake doet.
Lees net iets over inlevingsvermogen en nuance. Daar sluit ik mij bij aan en ben het een beetje beu.

Ik wilde alleen een nuance aanbrengen in de lopende discussie.

http://www.horsecollaborative.com/horse ... s-fiction/
Citaat:
Unlimited water both inside and out, lots of salt and care not to work the horse beyond his level of fitness will help you successfully avoid the danger zone in hot weather
.

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:23

Je moet gewoon je verstand gebruiken.
Ook niet doen alsof je ineens in de woestijn terecht gekomen bent.
Ik heb vanmorgen les gehad waarbij alles was een beetje uitgelopen was, dus voor dat ik op de terugweg was, was het 12 uur en inmiddels 30 graden.
Mijn paard kwam volledig relaxed en droog de trailer uitgewandeld na een uur reistijd. Keek niet om naar het water maar ging eerst even de orde in de kudde weer herstellen.
Het heeft absoluut niet mijn voorkeur, maar ze zijn ook niet van poedersuiker.

Als iedereen gewoon blijft nadenken en naar jezelf en je dier kijkt is er toch weinig aan de hand behalve dat het zomer is.

Anoniem

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:01

Zolang trailer rijdt en niet stil staat zal ook wel mee vallen gezien hoeveelheid rij wind die je dan hebt. Gelukkig voorspellen ze voor zaterdag ook windkracht 4 :)

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:17

vraagteken schreef:
Ik vind het lastig. Mijn paarden staan in de wei 24/7 en hebben helemaal geen schaduw tot hun beschikking..... Ik kan ze wel binnen zetten maar met een laag plat dak is het daar ook warm en benauwd en daarbij komt dat mijn ruin geen haar van zijn staart en manen heel laat als hij op stal staat nu (schuren)
Wat zouden jullie doen?


Bij mij hebben ze overdag ook geen schaduw in de wei. Pas na 8 uur 's avonds. In de paddock 's ochtends wel een paar uur schaduw op een klein plekje.
Vanochtend heb ik ze eerst een paar uur in de wei gehad. Toen in de paddock een klein stukje afgezet in de schaduw en nu staan ze op stal. Dat is een kapschuur, van voren open (oostkant) en golfplaten dak, wel redelijk hoog. Maar net zo warm als buiten. Enige voordeel is dat ze in de schaduw staan.
Ik heb voor beide boxen een grote ventilator staan zodat ze kunnen kiezen of ze in de wind staan of niet.
Het is echt niet leuk meer. Als je naar buiten loopt (wij hebben een vrij koel huis) is het net of je in een oven stapt.

Te koop: Trekker True Talent zadel en een Pegaso zadel

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:23

Met dit weer ga je gewoon lekker in de brandende zon trainen met je paard. Kan best hoor... :j Ik zag het zojuist nog...echt waar... Hoppa, lekker met de koets in een pittige draf. Moet kunnen...
8)7 %) :n


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, IASCrawler en 8 bezoekers