Onze spekpoes op dieet

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Jilletje

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Onze spekpoes op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 21:49

Zoals de titel al zegt,

We hebben nu sinds een jaar een gecastreerde kater die binnekort 7 word.

Ivm emigratie van zijn vorige baasjes is hij bij ons terecht gekomen.
Hij was daar nogal de underdog bij de andere katten in huis 23/7 buiten en kwam alleen even binnen om eten naar binnen te schrokken.

Om hem rustiger te laten eten voer ik nu xxl brok van smilla.
Hij doet het hier opzich goed op, ware het niet dat hij langzamerhand tonnetje rond word van dit voer.
Hij krijgt 2x per dag een normale hoeveelheid voer wat hij zelf versprijd over de dag en nacht op eet.

Hij komt hier wel buiten op het balkon maar niet op straat, dit omdat we aan een drukke weg wonen en ik hem dus niet van de straat wil schrapen :o

Verder is hij niet zo van het spelen en ligt het liefst de hele dag ronkend op schoot.

Ook is hij heel kieskeurig met eten, hij lust bijna niks kwa voer. duur vlees of kattenpate van de super, noem het op maar meneer lust het niet. Het enige wat hij eet is droge brok.
Vers voeren zit er dus niet in want hij kijkt je aan van hoe durf je dit aan me te geven. We hebben het geprobeerd.

Nou ben ik op zoek naar een goede brok waar hij gewicht door kan verliezen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer :n
Graag zou ik advies ontvangen!


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:52

Jilletje schreef:
Nou ben ik op zoek naar een goede brok waar hij gewicht door kan verliezen.

Kun je overal kopen.
Heet "minder brok".

Jilletje

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Onze spekpoes op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 21:54

Hij krijgt 30gram per dag, ik vraag me af of minder dan wel goed is ivm eventuele tekorten.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:54

of de light variant.
je kan niet ineens heel weinig gaan geven..

** Alive & kicking ! **

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Onze spekpoes op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:56

Dat valt reuze mee hoor.
Gewoon minder voeren van een goede brok. "Light" dierenvoer is een onzinnige marketing truuk.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:57

Over brokken kan ik je helaas geen advies geven, maar wel is het misschien handig om te weten: Wees heel voorzichtig met gewichtsverlies bij je kat, in verband met leververvetting. Dit is een aandoening bij katten, die kan resulteren in leverfalen met dodelijke afloop. Ik wil je niet bang maken, begrijp me niet verkeerd! Afvallen is een goed plan, maar met mate. :)

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:58

Let er op dat je hem niet te snel laat afvallen en te weinig eten geeft, want dan gaat het vet in de nieren zitten. Of was het nou in de lever? Nou ja, dat is in ieder geval gevaarlijk. Succes!
Wij hebben hier ook een te dikke kater. Ik krijg hem niet dunner. Hij krijgt amper wat te vreten.

edit: In de lever dus! :D

Sweetgirl1
Berichten: 4520
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:00

Ik werk in een asiel en daar hebben we ook een poes die teveel gewicht had, die krijgt nu een poosje al light brokjes en je ziet gewoon dat ze wat kwijt is. Ze krijgt gewoon het zelfde als er voor, 2x daags een gram of 30? denk ofzo ( een klein wit bakje )

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015

Jilletje

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 22:07

de kat hoeft ook niet te crashen om mooi in zn bikini te passen :+

Hij moet gewoon een gezonder gewicht hebben.
Nou lees ik bij veel dieet/light voer dat er extra rijst of granen in zitten om de kat meer verzadigd te laten voelen. maar dit heeft een kat toch helemaal niet nodig? %)
hij is gewoon prima gevuld, zeurt niet om eten.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:10

Geef hem meer beweging. Als hij 's nachts ook eet, gooi de brokjes door de kamer. Dat is iig al iets. Ook zul je toch echt wat minderen schijnbaar, want als hij steeds dikker wordt krijgt hij alsnog teveel binnen. Je zou eventueel bij de DA een schildkliertest kunnen laten doen en samen met een assistente een afvalplan opstellen en hem maandelijks laten wegen. Maar beweging is voor het misschien nog wel het belangrijkste. Een hoge krabpaal met daarop (een deel van) zijn eten. En gewoon spelen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:12

Jilletje schreef:
de kat hoeft ook niet te crashen om mooi in zn bikini te passen :+

Hij moet gewoon een gezonder gewicht hebben.
Nou lees ik bij veel dieet/light voer dat er extra rijst of granen in zitten om de kat meer verzadigd te laten voelen. maar dit heeft een kat toch helemaal niet nodig? %)
hij is gewoon prima gevuld, zeurt niet om eten.

Dat bedoel ik met "onzinnige marketing". Er zit vulmateriaal in. Dan kun je net zo goed minder van een normale brok geven. Over de "vulling" van je kat zou ik me geen zorgen maken, hij wordt echt niet minder hongerig van loze vulling, zoogdier fysiologie is een stuk slimmer dan dat (stelen selderij bevredigen niet als een gelijk volume chocolade tenslotte...)..

W0PPY

Berichten: 579
Geregistreerd: 30-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:14

De obesity brokken van Royal Canin zijn een uitkomst! Verkrijgbaar bij bijna alle dierenartspraktijken.
Op de zak staat precies aangegeven hoeveel je er van moet voeren, goed afwegen en de kilo's gaan er netjes en geleidelijk af! Speelballetjes met brokjes er in en andere speeltjes die het bewegen stimuleren zijn vaak ook een goede aanvulling. Juist voor katten die van zichzelf niet bijzonder speels zijn, zijn die balletjes met brokjes er in een goed idee, je ziet vaak dat die beestjes echt gestimuleerd worden en ineens het spelen weer opnieuw uitvinden. Wel de zelfde brokjes in het balletje doen dan :) Succes! Goed dat je er mee aan de slag gaat.

Jilletje

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 22:15

hoe zou ik hem dan kunnen motiveren om te spelen? hij vind tot nu toe eigenlijk niks echt leuk.
we hebben veel speeltjes maar het enige wat hij bij hoge uitzondering doet is een balletje een lel geven en dan is hij er alweer klaar mee.
ook kattenkruid en voerbal speeltjes is hij totaal niet van onder de indruk en een kattenlaser vind hij dood eng.

W0PPY

Berichten: 579
Geregistreerd: 30-11-08

Re: Onze spekpoes op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:19

Sorry, ik heb het er niet duidelijk in gezet zie ik. Ik bedoelde de speel(balletjes) waarin brokjes gedaan kunnen worden. Die "volslanke" katten zijn vaak wel te porren voor een brokje. Die balletjes hebben een klein gaatje waar een brokje uit valt als de kat er mee gaat spelen. Zo moet hij er een beetje voor aan het werk :)

Jilletje

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Onze spekpoes op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 22:22

ja we hebben zo'n balletje idd :j je kan het gaatje groter of kleiner maken om het zo wat moeilijker te maken.
Maar hij geeft er helaas gewoon totaal niet om.


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Onze spekpoes op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:23

En voor gewichtscontrole zet het sowieso geen zoden aan de dijk.

Anoniem

Re: Onze spekpoes op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:31

Bij ons helpt het gigantisch om de brokjes door de kamer te gooien :+ Wij hadden ook een kat die echt te vol was en die vond het eerst niet zo geweldig, maar uiteindelijk sprong hij vrolijk door de hele kamer achter die stomme brokjes aan. Waren ook geen snoepjes oid.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:32

Jilletje schreef:
ja we hebben zo'n balletje idd :j je kan het gaatje groter of kleiner maken om het zo wat moeilijker te maken.
Maar hij geeft er helaas gewoon totaal niet om.


gewoon via dat ding zijn voer geven, niet meer in het bakje..
maar nog beter is gewoon ze een voor een steeds een andere kant op werpen.. eventueel gevolgd door het lichtje van een laser lamp dat je bij het brokje 'kliert' zodat hij daar ook op getrickerd wordt.
wedden dat hij er dan binnen 2 dagen wel om geeft?

en gewoon blijven uitdagen..

touwtje van een zweep is hier bij mijn 18.5 jarige poezenbeest enorm populair, daar kan ze echt een paar minuten flink mee bezig zijn (meer gaat niet meer).. wat enorm goed voor haar is, want doordat ze wat reuma begint te krijgen en wat nierproblemen is ze strammer en bij vlagen zelfs wat wankel op de achterhand (niet vreemd, want ze heeft haar achterpoten beiden in het verleden gebroken door een aanvaring met een auto). als ze 2-3 maal per dag even 5 minuutjes speelt is ze veel sterker en stabieler in de achterhand.. paar dagen niet en je merkt het direct.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:55

Ik voer mijn kat door middel van brokjes in een tennisbal. Hier heb ik een redelijk klein gaatjes gemaakt en vul die met brokjes. Hij moet best veel moeite doen om.er wat uit te krijgen en is dan ook lang bezig. (het snelle gaat als je ze van de trap af laat rollen).
Maar dit is een goedkopen manier, waar Ik bij veel bij moet werken. Vaak zijn de brokken niet eens op.
Ook gooi ik een paar brokjes door
De kamer dat hij tussendoor moet lopen.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 06:57

Kuggur schreef:
Dat valt reuze mee hoor.
Gewoon minder voeren van een goede brok. "Light" dierenvoer is een onzinnige marketing truuk.

Nee, onze kat is daardoor echt afgevallen :D ;)

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Onze spekpoes op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:40

Een lightbrok bevat inderdaad vulmiddelen, hierdoor is beter te doseren hoeveel brokjes de kat krijgt (want het verschil tussen 20 en 25g brokjes en 40 en 45g brokjes is relatief kleiner), de katten hebben minder honger (en daardoor snaaien ze minder), hun darmstelsel blijft goed op gang (want zeer kleine hoeveelheden+weinig beweging kan verstopping veroorzaken) en het is makkelijker om een smakelijke brok te maken waar voldoende vitamines en mineralen in zitten. Ik zou niet minder dan 75% van de aanbevolen hoeveelheid brokjes voeren die wordt voorgeschreven voor het ideaalgewicht van de kat.

Als je kat nu 4 kg weegt, maar hij hoort 2.5kg te wegen. Dan kijk je naar de hoeveelheid brokjes voor 2.5kg. Stel, dit is 40g, dan zou ik niet minder dan 30g voeren en anders over gaan op light-voeding.

Het is ook belangrijk het voer te wegen, iedere keer. Op dit soort kleine hoeveelheden zijn de afwijkingen al snel behoorlijk groot. Ik ga er vanuit dat hij geen lekkers tussendoor krijgt? Niet van het bord, niet uit de hand, niks.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Onze spekpoes op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:49

Mijn kat is enorm. Beetje mijn schuld volgens mij want ik dacht dat ze prima op onbeperkt brok en 30 gram vlees kon. Kennelijk niet dus.

Poes krijgt Porta 21 en ik wil eigenlijk niet naar een ander merk gaan dat minder hoogwaardig is.
Ik volg dit topic.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:53

Ik heb voor mijn buitenkatten die te dik waren de indoor variant gekocht, en ze zijn wel degelijk kilo's kwijt. Er hangen geen kwabben meer net voor hun heupjes :D

mirriezz
Berichten: 2009
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:00

Zo'n bal waarin de brokjes zitten en hij mee moet rollen, lijkt me toch echt wel een uitkomst in dit geval. Slaat twee vliegen in 1 klap lijkt me: hij krijgt beweging en eet over een langere tijd een beetje, ipv in 1x alles.
Als hij niet wil: laat hem eens een dag zonder brokjes staan. Zal hij echt wel overleven, wij kunnen ook best een dagje zonder eten. En ja, dan krijgt hij maar honger. Als hij genoeg honger heeft en ruikt dat er in die bal eten zit, gaat hij vanzelf proberen hoor.
Als hij het dan eenmaal doorheeft dat zijn voer nu uit de bal komt ipv in zijn bakje, dan zal hij steeds sneller met de bal gaan spelen.

(tenminste, zoals ik het hier schets, werkt het bij honden prima. Lijkt me niet heel veel anders voor katten)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:08

Iris82 schreef:
Mijn kat is enorm. Beetje mijn schuld volgens mij want ik dacht dat ze prima op onbeperkt brok en 30 gram vlees kon. Kennelijk niet dus.

Poes krijgt Porta 21 en ik wil eigenlijk niet naar een ander merk gaan dat minder hoogwaardig is.
Ik volg dit topic.


Ehm, je voert je kat ad libitum, en verandert die voedermethode niet tot ze "enorm" is en je vermoed dat het volgens jou wel eens "een beetje" jouw schuld zou kunnen zijn?
Niks "beetje"aan.
Ik snap overgewicht poblemen van huisdieren niet. Je hebt als eigenaar volledige controle over wat erin gaat, waarom laten mensen het zover komen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot, pinto_1 en 38 bezoekers