Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 20:21

Heyhoi bokkers,

Een van mijn verzorgpaarden heeft een boomloos zadel, het zit heerlijk maar ik krijg er zo'n verschrikkelijke stoelzit van _-:(

Ik merk het zelf maar kom er niet vanaf, alsof mijn benen niet om haar+zadel heen passen. Ik heb vandaag eens zonder zadel gereden, en daarbij zat ik volgens de staleigenaresse (tevens instructrice) perfect.

Wie heeft er tips om van mijn stoelzit af te komen? Het liefst zou ik er een ander boom(loos) zadel opleggen, maar daarvoor heb ik het geld niet.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:22

Kans is groot dat de beugelophanging gewoon te ver naar voren zit voor je, komt wel vaker voor.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 20:22

Kan ik daar zelf iets aan doen?

Ik zal even een foto proberen te vinden.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:25

Ik ben benieuwd welk zadel je hebt.
ik heb zelf ook boomloze zadels en mede omdat ik bezig ben met centered riding hier geen last van.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:25

Kan je zeggen welk zadel? Er zijn verschillende merken.
Bij mijn zadel heb ik 2 keuzes voor de beugelophanging. En ik rij met een Ghost Quilty.
Heb ook een ander (geen goede kwaliteit) zadel waarbij je de beugelophanging dmv klittenband kan aanpassen.

Helpt het ook niet om de steigbeugels langer te maken? Of zit je ook in stoelzit als je je benen onderaf laat hangen (dus niet in de steigbeugels zetten)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:30

MorganeR schreef:
Kan ik daar zelf iets aan doen?

Ik zal even een foto proberen te vinden.


Dat ligt wellicht aan het merk, zowel barefoot als ghost kun je het aanpassen :)

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 20:30

Ik zit in een stoelzit, of ik de beugels aan of uit heb maakt geen verschil. Ik krijg de beugels zelfs niet meer aan als ik ze op de lengte van het westernzadel van het andere verzorgpaard doe.

Het is een Torsion, deze om precies te zijn :


Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:37

Torsion weet ik niet, maar ik zou de seatsaver eens omhoog doen, áls het kan, dan zit het daaronder :j

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 20:40

Ik zal het eens bekijken, en natuurlijk hopen dat het werkt.

Is er verder nog iets van oefeningen die ik zou kunnen doen?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:42

Hoe zit je zonder beugels in dit zadel? Ik heb een vergelijkbaar model van barefoot.

Ik zou kijken of er iemand is die je les zou kunnen geven ? Met centered riding heb ik veel aan voor mijn houding, maar is via bokt heel ladtig uitleggen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:47

Centered riding zou je kunnen doen bij www.spirithorses.be geven ze les daarin (net bij maastricht over de grens) dat is vlakbij jou in de buurt. Ze komen ook aan huis, maar weet niet of je het prettig vind om ook bij een andere instructrice te lessen naast die je nu hebt. (ikzelf denk dat je er alleen maar meer van kunt liggen, maar snap dat je je ander instructrice en staleigenaar niet op de tenen wilt trappen)

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 20:50

Het probleem ligt niet aan mijn rijstijl, maar aan het zadel, dat zegt mijn instructrice tenminste. Anders zou ik in het dressuurzadel en het westernzadel ook in stoelzit zitten...

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:56

Oke, maar je zegt ''kan ik nog iets van oefeningen doen'' dus daarom zei ik dat ''centered riding''. Ik zou kijken of je de beugelophanging kan aanpassen en, eventueel, centered riding gaan doen. Dat is sowieso heel erg leerzaam en goed voor je houding :j Punt van dressuurzadel is dat het je vaak al in een bepaalde houding dwingt.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 20:58

Ja dat merk ik inderdaad ook. Daarom rijd ik het liefst met het westernzadel. Zij heeft ook nog een westernzadel liggen, maar dat ligt volgens de eigenaresse niet meer goed... Helaas helaas.

Ik zal even kijken naar de beugelophanging en het centered riding.

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:02

Als je simpelweg een zadel hebt (boom of boomloos maakt hierbij geen fluit uit) waarbij de beugelophanging te ver naar voren zit, dan kan je oefenen wat je wilt maar blijf je natuurlijk gewoon het probleem houden dat het geheel te ver naar voren zit....

Vaak kan het optisch nog wel iets helpen om je beugelriemen wat langer te doen, en er zelf op te letten dat je niet te ver achterin het zadel gaat zitten, maar beugelophanging te ver naar voren.... is gewoon te ver naar voren.

Torsion heeft geen verplaatsbare beugelophanging gehad hoor volgens mij.
Maar kijken kan nooit kwaad natuurlijk, ik heb ze wel gezien met dubbele ophangringen :j

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 21:03

Ik vrees ook dat het niet zo is, maar kijken kan altijd. Zou een zadelmaker de beugelophanging kunnen verplaatsen ?

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:10

Mja... kan natuurlijk wel, maar is wel een gemeen klusje om het echt los te halen en te verzetten...is geen aanrader om alles open te maken, veels te veel werk....

Of hij zou het geheel door-en-door weer vast moeten stikken maar dat ziet er ook niet uit.

Kan je beter dit zadel netjes intact houden en verkopen, en een ander er voor terug kopen :j

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 21:24

Als dat toch eens een mogelijkheid was, pmarena, alle zadels zijn zo verschrikkelijk duur, en ik heb het geld ook niet op mn rug groeien... Daarboven op is ze niet van mij. Haar oude westernzadel staat ook al tijden te koop .

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:03

Als je beide zadels verkoopt kan je er toch ook weer een (beter) tweedehandsje voor terugkopen?

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:09

Is het een (goed) rond paard? Gezien je zegt dat je het idee hebt dat je benen niet om haar en het zadel heen passen. Hoe is je zit zonder beugels?

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 09:11

Ja dat zou zeker mogelijk zijn, maar met hoe lang het andere zadel al te koop staat, en uiteraard dat het niet mijn zadel is, weet ik het niet zeker of dat wel gaat lukken.

Ze is inderdaad tonnetje rond, een fjord met nauwelijks schoft en veel te dik, maar daar werken we aan.

Zonder beugels zit ik nog steeds in een stoelzit, het komt dus echt door het zadel en niet door te korte beugels oid.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:29

Wat ik bij boomloze zadels (of in elk geval de barefoot) veel had, was dat er zo veel tussen jou en het paard zit. Dus de dikke pad met inlages en dan ook nog het zadel, met inlages. Alleen al die tuigage zorgt voor een brede of eigenlijk meer wijde zit. Leg je dat ook nog op een breed paard, dan wordt je helemaal gedwongen wijd te gaan zitten. Dat is geen makkelijke houding voor je lichaam en ik denk dat dit mede de stoelzit veroorzaakt. Je wordt als het ware naar achteren gedwongen en je benen naar voren, om om het paard heen te kunnen zitten.

In mijn boomloze tijd heb ik wel dingen gelezen over het aanpassen van de inlages zodat je in plaats van die wijde - O - zit een meer -A- zit creëert. Ik weet niet of dat nog steeds wordt geadviseerd, maar is misschien een mogelijkheid.
Ik denk ook dat als ze meer af valt jij beter zult gaan kunnen zitten. En wat betreft oefeningen, veel bewust rijden, dus constant jezelf corrigeren. Of een makkelijker zadel gebruiken.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 16:20

Dankjewel voor de informatie! Volgens mij kan ik bij dit zadel vrij weinig aan de inlages veranderen. Ook de inlages in het pad zitten erin genaaid en kan ik dus niet verplaatsen of veranderen...

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:34

Ik zou toch eens kritisch kijken naar wat voor ander zadel beter bij jullie zou passen, en op welke manier je de verkoop van het andere zadel (en eventueel deze) een beetje kan bespoedigen.

Overal adverteren met een nette prijs en vooral ook duidelijke info en foto's :j

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Stoelzit in boomloos zadel, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 17:42

Ik heb het zadel zojuist opgepoetst, toch wel twee uur werk haha. Heb jij misschien verstand van westernzadels? Dan zou ik je een paar foto's door kunnen sturen, ik heb namelijk geen idee wat voor prijs ik erop zou moeten plakken.