Zere darmen, wat kun je ermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Zere darmen, wat kun je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:11

Goedendag!

Zoals de titel al doet vermoeden, heeft mijn paard veel last van haar darmen. Dit komt door gasvorming, waarschijnlijk door suikers in voornamelijk gras. Er is een kweekje gemaakt van de mest en hieruit kwam een teveel aan gist. Hiervoor kregen we medicijnen die ik zelf ook al op gevoel had gekocht en gegeven. Met deze medicijnen gaat het super en kan ik normaal werken, maar zodra het kuurtje op is, begint het weer opnieuw, van de een op de andere dag. Het kuurtje mag niet te lang worden gegeven, dus het is geen permanente oplossing.

Ik moet de DA nog bellen, maar ik was benieuwd naar ervaringen met darmproblemen, anders dan de normale koliek, want dat is dit niet.

Het duidelijkste symptoom is gasvorming, die er bij beweging pas uitkomt, dus ik moet wel blijven rijden, hoewel ze duidelijk pijn heeft en zich helemaal strak houdt. Haar ademhaling is kort, van het vasthouden in de flanken. Links trapt ze soms bij het poetsen.

Iemand een idee van oorzaak en/of oplossing?

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Zere darmen, wat kun je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 20:03

Niemand ervaring met darmproblemen?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Zere darmen, wat kun je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:06

Mijn merrie's hebben dit ook in meer of mindere maten. Wanneer ik ze beweging geef, kan er maar beter niemand achter lopen want het is echt een scheetorkest.
Het is ook goed te zien aan inderdaad een strakke skippybal buik.

Is het geen optie om haar minder lang op het gras te laten staan?

Sterkte ermee!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:11

darmcompositum zou je kunnen proberen. Maar simpel een scheut appelazijn per dag in de drinkbak kan ook al genoeg zijn.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Zere darmen, wat kun je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:15

Wat krijgt je paard allemaal te eten op een dag?
En wat aan beweging?

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Zere darmen, wat kun je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 20:24

Bedankt allemaal!

Linnie050, ze krijgt flinke porties hooi, sowieso voordat ze op gras gaat 's morgens, en 's avonds laat nog. Krachtvoer krijgt ze nauwelijks, enkel twee keer per dag een handje van Flexible Move van HipRo. Dit bevat veel olie en minimale suikers. Ik rijd zo veel mogelijk, meestal 5 keer in de week, 1 keer longeren en 1 keer vrij. De dag na vrij is altijd slecht. Ze staat van 8 tot 4 buiten op een zeer kort weitje. Op langer gras is ze zo goed als bevangen aan het eind van de dag.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:32

Lijkt mij dat je het volledige rantsoen even moet gaan nakijken...hoe rijk is het hooi wat ze krijgt ?
Lijnzaadbrokken willen ook wel eens helpen tegen gasvorming.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Zere darmen, wat kun je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:36

Het gebit van het paard ook goed?
Zitten er granen in het voer wat je erbij geeft of maïs?

Misschien ook al staat het paard op de weide toch paar keer hooi geven.
Zodat je paard minder gras eet?
En kijken na een paar weken of dat nog verschil maakt?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:42

Al eens getest wat ze op ander suiker arm voer doet? Bv safe and sound of marstallvito

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:46

Heb je ook gekeken of het een optie is dat ze mest van een ander paard krijgt?
ik ben de naam kwijt,maar dan krijgen ze mest van een paard met goede darmwerking en die bacterien daar in zorgen er dan voor dat de darmen van jouw paard beter gaan werken.
zou er wel naar informeren :j

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 12:32

ellepel schreef:
Heb je ook gekeken of het een optie is dat ze mest van een ander paard krijgt?
ik ben de naam kwijt,maar dan krijgen ze mest van een paard met goede darmwerking en die bacterien daar in zorgen er dan voor dat de darmen van jouw paard beter gaan werken.
zou er wel naar informeren :j


Whut? Nooit van gehoord... Hoe zoek je dit op google? :Y)

Over het rantsoen: dit gaat nog het beste, dus ik ga het rantsoen niet op de kop gooien. Het is veel erger geweest. Alleen het gras in de zomer verergert het gas. Het alternatief is binnen houden...

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Re: Zere darmen, wat kun je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:39

Niks voeren wat in plastic zit dus echt pakjes hooi. Qua gras juist niet op heel erg kort gras zetten. En qua kracht voer afwisselen met slobber eventueel met lijnzaad. Zit nu op mijn mobiel, maar mijn pony heeft dit ook heel erg. Hij is vroeger dan ook wel heel erg bevangen geweest

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 12:41

EJuniorJoost schreef:
Niks voeren wat in plastic zit dus echt pakjes hooi. Qua gras juist niet op heel erg kort gras zetten. En qua kracht voer afwisselen met slobber eventueel met lijnzaad. Zit nu op mijn mobiel, maar mijn pony heeft dit ook heel erg. Hij is vroeger dan ook wel heel erg bevangen geweest


In kort gras wordt geacht meer fructaan te zitten, maar op lang gras is ze binnen enkele uren al bevangen en kan ze zich niet eens meer verroeren. In slobber zit ook veel suiker en zetmeel, dus dat voer ik ook nauwelijks nog. Puur hooi en een handje suikerarm krachtvoer. Het probleem ligt ook niet in het voer, het probleem ligt waarschijnlijk in het verleden bijv. door worminfectie of antibiotica. De vraag is: wat is de oplossing?

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:44

Science90 schreef:
EJuniorJoost schreef:
Niks voeren wat in plastic zit dus echt pakjes hooi. Qua gras juist niet op heel erg kort gras zetten. En qua kracht voer afwisselen met slobber eventueel met lijnzaad. Zit nu op mijn mobiel, maar mijn pony heeft dit ook heel erg. Hij is vroeger dan ook wel heel erg bevangen geweest


In kort gras wordt geacht meer fructaan te zitten, maar op lang gras is ze binnen enkele uren al bevangen en kan ze zich niet eens meer verroeren. In slobber zit ook veel suiker en zetmeel, dus dat voer ik ook nauwelijks nog. Puur hooi en een handje suikerarm krachtvoer. Het probleem ligt ook niet in het voer, het probleem ligt waarschijnlijk in het verleden bijv. door worminfectie of antibiotica. De vraag is: wat is de oplossing?


Ik denk dat je het niet helemaal kan weghalen , maar wel goed kan onderhouden door het juiste voer. Mijn pony doet het echt geweldig op pavo 18 plus..

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:49

Mest inbrengen van een gezond paard bij een paard met een verstoorde darmflora heet transfauneren.

Wij hadden hier ook altijd problemen bij een van de merries. Altijd brei-achtige mest (maar nooit diarree), geen ballen en heel veel mestwater. Ook liet zij erg veel scheten. Wij hadden hier altijd mooi droog spul uit de buurt, wel in plastic, 1 x bemest en goed veel structuur. Maar de merrie in kwestie deed het er niet goed op.
Toen zij een veulen aan de voet had en dus de hele dag op het gras liep, waren de problemen al heel wat minder. Daarom zijn wij overgestapt naar Duits kruiden hooi, dus echt hooi en niet in het plastic. Die winter was zij al heel wat beter, maar nog steeds niet top. Daarna konden wij onbemest hooi kopen van beheersgronden. En juist op dat hooi doet zij het super! Mooie mestballen, geen scheten, mooi in het haar. En wat ook apart is: de paarden drinken 's nachts zeker de 3/4 kwart minder water op dit hooi, dan op Duits kruidenhooi of op voordroog! Waarschijnlijk is het hooi van de beheersgronden minder scherp qua smaak en drinken de paarden dus zo veel minder water.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat goed ruwvoer het verschil maakt!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:58

Ik zet even een stipje en kom erop terug wanneer ik achter de laptop zit!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 15:50

Mijn Belg heeft heel lang last van zijn darmen gehad. Chronische diaree en duidelijk slecht in zijn vel. Mager op de ribben en een enorme buik aan de onderkant. Kreeg kuur van prednisolon. Ging goed, tot ik daar mee stopte. Allerlei testen, niks bijzonders gevonden (mest, bloed, kweek).

Bij toeval had ik een lezing van Erik Laarakker, wat ging over darmproblemen bij paarden. Ben uit armoe maar naar hem gegaan onder het motto: baat t niet, dan schaadt het niet. Hij kreeg een poeder en druppels en na een maand kwam de verbetering. Inmiddels heb ik een paard zonder darmproblemen. Dus misschien het proberen waard.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 15:57

Science90 schreef:
ellepel schreef:
Heb je ook gekeken of het een optie is dat ze mest van een ander paard krijgt?
ik ben de naam kwijt,maar dan krijgen ze mest van een paard met goede darmwerking en die bacterien daar in zorgen er dan voor dat de darmen van jouw paard beter gaan werken.
zou er wel naar informeren :j


Whut? Nooit van gehoord... Hoe zoek je dit op google? :Y)

Over het rantsoen: dit gaat nog het beste, dus ik ga het rantsoen niet op de kop gooien. Het is veel erger geweest. Alleen het gras in de zomer verergert het gas. Het alternatief is binnen houden...



Ik kom zelf dus ook niet op de naam,maar via de veearts is er vast achter te komen.
paard van stalgenoot heeft het ook gehad, en haar paard is daar van opgeknapt.
veearts weet het wel!!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zere darmen, wat kun je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 00:00

Hier een paard die ook vrij veel maag/darm klachten had.
Het begon bij haar altijd eerst met water bij de mest. Geen diarree maar wel plattere mest.
Dit kon bij haar ineens omslaan naar een verstoppingskoliek. Was die over dan kwam er later weer een of een gaskoliek.
Vanuit de kliniek zijn ze heel wat keren geweest.
-Geen zand
-Mooi droog hooi
-Vitamine korrel (eerst Pavo Vital Complete en later Marstall Force geprobeerd).
-Geen wormen.
-Geen stro/vlas eter.

Op een of andere manier waren haar darmen giga geïrriteerd, maar waardoor? Dat was een raadsel. Uit onderzoeken kwam verder niks.
Omdat het eigenlijk altijd omsloeg naar een verstoppingskoliek adviseerde ze vanuit de kliniek om haar 2x daags een flinke portie gekookt lijnzaad erbij te gaan geven. Goed voor de darmen, beschermlaagje in de darmen, en laxerend.
Na 5 dagen stond ze toch weer met een verstoppingskoliek.

Toevallig hier een gesprek over met een vertegenwoordiger, of hij hier niet iets voor had of kon maken. Je kan maar ten einde raad zijn -O-
Hier moest hij eerst eens over denken, want hier hadden ze niets voor.
Na een paar dagen belde hij met de vraag of ik thuis was. Uh ja, mooi dan kom ik er nu aan.
Hij had een emmertje mee en dat moest ik 2x daags aan haar geven. Ze mocht geen vitamine korrel erbij hebben, alleen wat lucerne en lijnzaadolie om het te mengen.
Binnen 5 dagen was het over!
Na een paar weken ben ik het langzaam gaan afbouwen en langzaam aan een ander merk vitamine korrel (Metazoa) bij gaan geven.
Ondertussen zijn we ruim anderhalf jaar verder en het gaat super met haar.
Sindsdien heb ik een compleet ander paard gekregen, die super in haar vel zit.

Ik ben Equi Protecta nog steeds dankbaar voor de Algae Vitalis.

Ondertussen geef ik haar mooi zo goed als droog voordroog en hier doet ze het samen met de Metazoa super op.
Voordeel van de Metazoa vind ik dat het laag in suiker+zetmeel (samen 4.8%) is en geen graan bevat.
En je hoeft er geen bergen van te voeren.