Paarden hebben sneller last van warm weer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:32

ik weet wel dat het vaak voorkomt dat een paard bevangen raakt van de hitte in amerika,central park.Daar is ook een verbod bij een aantal graden.Zal niet voor niets zijn denk ik?

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:17

ik zie nog mensen trainen op heetst van de dag, paardjes helemaal drijfnat :-(, net als mensen die met honden fietsen in de hitte pfft.
Heel goed dat dit op bokt gezet wordt :-). zou eigenlijk als klein waarschuwingsdriehoekje bovenin moeten staan met aankomend weer ;-), zou heel erg mooi zijn.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:52

Als je met > 30 graden nog op pad gaat met je paard dan is het imo gewoon ambitie boven welzijn. Je kunt dan verontwaardigd elk wenselijk excuus verzinnen, imo ben je dan gewoon fout bezig. Ik heb met > 25 - 30 graden al weinig zin om te bewegen, heb meer moeite tijdens het werken etc. dan ga ik mijn dier toch niet dwingen wél te werken? De dochter van mijn stalhoudster draait nationale springwedstrijden, maar zij laat de startplaatsen gaan als er grote hitte word voorspelt. Zoals het hoort imo. Fijn dat dit onderzoek het nog eens bevestigd/ herinnerd.

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:10

Ik heb ook het idee dat mijn andalusier best goed tegen de hitte kan. Dat betekent niet dat ik er gebruik van maak. Als het zulk heet weer wordt zit ik er om 9 uur in de ochtend en soms ook eerder al op en dan is het nog te doen. Ik train dan ook niet langer dan nodig is en stap hem altijd in het bos uit. Ik denk dat ik deze week niet teveel met de paarden doe, het koelt immers amper af als het dagen zo warm is.

Laatst toen het op een vrijdag zo warm was ging ik in de ochtend mijn andalusier trainen en in de avond even met mijn fjord het bos in. Nou het was in de ochtend echt veel koeler om te gaan rijden. Ik ga dus echt liever in de ochtend dan avond.

We gaan het zien hoe het wordt deze week! Ik hoop dat het zaterdag wel koeler is aangezien er concouren zijn en wij hebben een ponykamp.....

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 09:31

liekensancho schreef:
ik zie nog mensen trainen op heetst van de dag, paardjes helemaal drijfnat :-(, net als mensen die met honden fietsen in de hitte pfft.
Heel goed dat dit op bokt gezet wordt :-). zou eigenlijk als klein waarschuwingsdriehoekje bovenin moeten staan met aankomend weer ;-), zou heel erg mooi zijn.

Het blijft deze week in de balk bovenin de homepage staan :j

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:25

Misschien een blonde vraag :o? maar moet het elektrolytenpoeder altijd aan het water toegevoegd worden of mag dat ook eventueel over het krachtvoer?

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:27

Zolang deze hitte aanblijft, rijd ik niet. Het is niet anders. Ik kan wel om 9 uur gaan rijden maar met deze voorspellingen weet ik zeker dat het rond die tijd al bloedheet is.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:54

Vrijdag is het om 9 uur s'ochtens al 27 graden! volgens de berichten.
Mijn verzorgster zet vrijdag en zaterdag om 5 uur de wekker en gaat om 6 uur al de paarden verzorgen.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:00

Ik heb gemaild of ik als eerste mag starten as zaterdag, is selectie en die wil ik wel graag mee rijden, kort losrijden en na de proef rondje stappen en meteen koelen en naar huis.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:02

Lara_Silver schreef:
Als je met > 30 graden nog op pad gaat met je paard dan is het imo gewoon ambitie boven welzijn. Je kunt dan verontwaardigd elk wenselijk excuus verzinnen, imo ben je dan gewoon fout bezig. Ik heb met > 25 - 30 graden al weinig zin om te bewegen, heb meer moeite tijdens het werken etc. dan ga ik mijn dier toch niet dwingen wél te werken? De dochter van mijn stalhoudster draait nationale springwedstrijden, maar zij laat de startplaatsen gaan als er grote hitte word voorspelt. Zoals het hoort imo. Fijn dat dit onderzoek het nog eens bevestigd/ herinnerd.



_/-\o_ dat is van paarden houden :j

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:04

Ik heb zaterdag ingeschreven, moet rond 12.30 uur, maar het wordt 37 graden hier in het zuiden...
op een groot veld in de volle zon voelt dat nog warmer -O-

No way dat ik ga starten boven de 30 graden, toch niet eerlijk tov van je paard,
zelf houd ik het trouwens ook niet uit!

Bij slecht weer lassen ze wedstrijden af, maar in het kader van het dierenwelzijn mogen
ze wedstrijden bij deze temperaturen ook aflassen of verzetten/vervroegen!
Is toch geen doen voor ruiters en paarden...

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:07

Vanaf woensdag gaan de paarden bij ons overdag naar binnen. En verder wil k ee sochtends voor 9u erop of savonds na half 8 en verder gewoon wat rustiger aandoen. Vanavond niet rijden alleen poetsen en (los) longeren.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:08

En die 37 graden zijn in de schaduw.Kan je nagaan dat het zeker boven de 40 graden is in de volle zon.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:09

onze paarden lopen 24/7 buiten, wel met een stukje bos, dus veel schaduw. mijn IJslander staat altijd buiten, hoe hard het ook onweert... maar als het heel warm is staat hij altijd binnen daar is het lekker koel...

hij heeft nu nog iets een wintervacht :( denk dat ik toch vraag of mijn vriendin hem morgen wil scheren... zou dat helpen denken jullie?
Laatst bijgewerkt door Love2sk8 op 29-06-15 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:09

Hier blijven ze buiten, 24/7, maar we hebben bomen in de wei, waar ze graag onder staan in de schaduw. :) Afspoelen zou ik alleen met wat lauw water doen, koud water is inderdaad slechter dan helemaal niet afspoelen. We gaan ook niet aan het werk, dan maar een week vrij, mij gaat het welzijn boven alles. :)

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:09

komende dagen zit ik er om 06.00 uur op....toch geen doen anders + zelf trek ik dat ook niet!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:15

Love2sk8 schreef:
onze paarden lopen 24/7 buiten, wel met een stukje bos, dus veel schaduw. mijn IJslander staat altijd buiten, hoe hard het ook onweert... maar als het heel warm is staat hij altijd binnen daar is het lekker koel...

hij heeft nu nog iets een wintervacht :( denk dat ik toch vraag of mijn vriendin hem morgen wil scheren... zou dat helpen denken jullie?


Dat zal zeer zeker wel helpen lijkt me.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:23

geerke schreef:
Lara_Silver schreef:
Als je met > 30 graden nog op pad gaat met je paard dan is het imo gewoon ambitie boven welzijn. Je kunt dan verontwaardigd elk wenselijk excuus verzinnen, imo ben je dan gewoon fout bezig. Ik heb met > 25 - 30 graden al weinig zin om te bewegen, heb meer moeite tijdens het werken etc. dan ga ik mijn dier toch niet dwingen wél te werken? De dochter van mijn stalhoudster draait nationale springwedstrijden, maar zij laat de startplaatsen gaan als er grote hitte word voorspelt. Zoals het hoort imo. Fijn dat dit onderzoek het nog eens bevestigd/ herinnerd.



_/-\o_ dat is van paarden houden :j


En dan kun je dus van mening verschillen want ik vindt dit gewoon principiele kul. Dat is volledig afhankelijk van de omstandigheden. Voor mij telt er veel meer mee dan een getal op de thermometer.

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:24

Hier gelukkig keuze uit weide delen met en zonder schaduw, dus deze week gaan ze op het stukje met schaduw. Plus uitloop naar de binnenstallen mochten ze nog meer schaduw willen.

Overdag langs om eventueel af te spuiten en donderdag/vrijdag avond laat naar het strand wandelen om te zwemmen. Gebruik maken van dit weer haha :P
Verder lekker helemaal nikks doen

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:03

Wat is trouwens te warm volgens de OP?
17 minuten bij warm vochtig weer. Ik zie in dit topic al giga verschillen van wat mensen warm vinden.
Is warm 25 graden of 35 graden?

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 15:32

Sizzle schreef:
Wat is trouwens te warm volgens de OP?
17 minuten bij warm vochtig weer. Ik zie in dit topic al giga verschillen van wat mensen warm vinden.
Is warm 25 graden of 35 graden?

Dit is helaas niet vermeld in het originele artikel. Houdt er wel rekening mee dat er in Nederland vaak sprake is van een vochtige hitte.

Puur naar mijzelf kijkend, zou ik bij drogere lucht wel oplettend zijn vanaf 25 graden. Maar dit is puur mijn eigen gevoel en mening.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:52

Sizzle schreef:
Wat is trouwens te warm volgens de OP?
17 minuten bij warm vochtig weer. Ik zie in dit topic al giga verschillen van wat mensen warm vinden.
Is warm 25 graden of 35 graden?

Dat zal in eerste instantie paardafhankelijk zijn denk ik. Ene paard heeft eerder last van de warmte dan het andere.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:20

pol013 schreef:
En dan kun je dus van mening verschillen want ik vindt dit gewoon principiele kul. Dat is volledig afhankelijk van de omstandigheden. Voor mij telt er veel meer mee dan een getal op de thermometer.


Kun je kul vinden, maar een thermometer is voor mij toch echt het begin, dat plakt al een cijfer op de temperatuur, het is een genormaliseerde graadmeter. Het eigen gevoel is natuurlijk maar een beperkt geschikte maatregel, wij zijn 'naakt' en voelen niet hoe het paard met vacht zich voelt in dezelfde temperatuur. > 30 graden droog is voor mij al zeer warm, > 30 graden bij vochtig weer is enorm verstikkend. In beide gevallen laat ik mijn dier gewoon met rust. Tenzij er een serieus verkoelde bries staat, zie ik geen omstandigheden die het justificeren om je dier aan het werk te zetten met >25 graden, met welke vochtigheid dan ook. Uiteindelijk is dit natuurlijk slechts mijn mening, dat iedereen doet met zijn dier wat hem/haar goed lijkt.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:36

Andere factoren die je mee kunt nemen: verschillen per paard, conditie, temperament, kun je je arbeid aanpassen, lucht vochtigheid, tijdstip, zonkracht, schadwuw, wind, kun je het paard voldoende laten drinken en koelen. Is het de eerste warme dag of er 1 in een serie van meerdere. Wat versta je onder flink werken?

maar de hoofdmoot: kijk naar je paard en pas je daar op aan. ga niet vooraf moord en brand schreeuwen.......

En ik ben niet bepaald naakt als ik te paard zit.....Daar zitten verdomd veel laagje kleding en beschermende atributen omheen.

en ik vindt werken niet zo´n vies woord als jij blijkbaar

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden hebben sneller last van warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:32

Als > 25 graden al als zeer warm gezien wordt dan zouden ontzettend veel landen sowieso moeten stoppen met paarden.
Ik neem aan dat er ook een bepaalde gewenning optreed.
Toen het dit voorjaar een keer 25 graden was bij ons deed ik net mijn jas uit, mijn moeder liep meteen in een hemtje, maar een stel italianen liepen met jas + capuchon omdat het een beetje waaide.