eczeemdeken af met hittegolf? ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
TuttiFrutti_

Berichten: 709
Geregistreerd: 02-07-10

eczeemdeken af met hittegolf? ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:53

Vroeg me af of jullie de eczeemdeken oplaten met de komende hitte? ( zaterdag kan het oplopen tot 38 graden )

Paarden op stal zetten is geen optie omdat deze gerenoveerd worden.


Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: eczeemdeken af met hittegolf? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:54

Ik vind dit ook een lastige, maar ik moet zeggen dat ik met mijn merrie toch neig naar hem omlaten. Als hij af gaat met zulke temperaturen (dan zijn er ook veel mugjes) schuurt ze zich tot bloedens toe open...

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:55

Knutten steken net zo hard, op laten dus. Eventueel emmer water er over om te helpen met afkoelen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: eczeemdeken af met hittegolf? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:56

Gewoon om laten, als ze gestoken worden ben je nog verder van huis..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:57

Bij eczeempaarden altijd oplaten! Ik zou echter wil kiezen voor een lichte kleur eczeemdeken als je die mogelijkheid hebt.

Mensen in de woestijn zie je ook niet in korte broek lopen, bedekken met lichte kleding is koeler dan de zon gelijk op de huid. Voor paarden is dat niet erg anders; helemaal bij donkere paarden. Ik gooi een zon reflecterende deken op. Deken is niet perse warmer dus dan zonder deken :)

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: eczeemdeken af met hittegolf? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:59

Vind ik wel lastig hoor (nu heb ik geen eczemer) maar het zijn vaak donkerbruine dekens, die houden de warmte ook weer vast. Geen mogelijkheid om tijdelijk een lichte deken (een normale vliegendeken bijv) op te doen tijden de hitte?

Geen schuilmogelijkheden op het land? Als ze in de schaduw kunnen staan veranderd het ook weer natuurlijk.

"Een draver, is gaver" :D

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:00

Ik hou bij mijn paard haar eczeemdeken op!
Paard zelf is zwart en de deken (RSIH) licht van kleur (haast wit). Dat stoot dus warmte af. En ik zorg dat ik haar rond de middag even op stal zet. En wat emmers water over haar deken gooi om af te koelen.
Er staan wel een aantal bomen naast ons weiland alleen midden op de dag als de zon precies vanaf boven schijnt hebben ze daar weinig aan.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:00

DIe van ons houdt hem ook om, wel een lichte en ze blijft er koeler onder dan zonder, zwart paard.

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Re: eczeemdeken af met hittegolf? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:03

Ik lees idd ook overal dat je de deken op moet laten, wat je wel kan doen is idd de pony met een waterslang/emmer wat nat maken, zodat hij lekker koel blijft.
Is wat he, zo is het herfst de dagen erna een hittegolf.. :')

And that's the way the cookie crumbles

TuttiFrutti_

Berichten: 709
Geregistreerd: 02-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 13:04

RianneH schreef:
Vind ik wel lastig hoor (nu heb ik geen eczemer) maar het zijn vaak donkerbruine dekens, die houden de warmte ook weer vast. Geen mogelijkheid om tijdelijk een lichte deken (een normale vliegendeken bijv) op te doen tijden de hitte?

Geen schuilmogelijkheden op het land? Als ze in de schaduw kunnen staan veranderd het ook weer natuurlijk.


Heb een rambo eczeemdeken. Die is vrij licht van kleur. We hebben 2 bomen in de wei staan waar ze onder kunnen staan gelukkig.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:04

Hier blijven ze ook om, anders worden ze echt niet blij van de dazen en gaan ze daardoor rondjes rennen... Ook niet ideaal :+ . Genoeg water voorzien en schuilplaatsen, dan komt het wel goed :j .


TuttiFrutti_

Berichten: 709
Geregistreerd: 02-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 13:06

Laurahh schreef:
Gewoon om laten, als ze gestoken worden ben je nog verder van huis..


Dat is waar....

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:08

Deken nat maken en weer opleggen geeft vaak ook verkoeling als ze het echt te warm krijgen...

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:09

Water erop gooien? Dat zou ik dus niet doen. Zelf krijg je het ook warmer door water toch? Beter is dan polsen ( iets hoger dan de hoeven) koelen. Is bij je zelf ook beter.
Als ik iets kleding aan heb, en daar water over gooi, is het even koud, om daarna dubbel warm te zijn. een poosje mijn polsen onder het koude stromende water helpt doorgaans beter. Maar weet niet misschien dat het bij paarden anders is?

www.mijnnutrimetics-lisette.nl Natuurlijke huidverzorging

eestheer

Berichten: 585
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:10

Ik wilde de deken afdoen, omdat er bij de waarschuwingen van de deken staat dat het mogelijk is dat het paard oververhit raakt.. Nu staat hij wel in de schaduw (gehele dag) maar toch.. als het 38 graden is en je hebt een deken op, lijkt het mij dat het nogal broeierig word onder die deken

Co!! <3

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:18

Warm is niet egr,als ze maar voldoende drinken!!
hou dat dus goed in de gaten :j
bij ons blijft de deken er ook op, ga nog wel kijken of er mogelijkheid is dat ze in de schaduw kunnen komen als ze dat willen, meestal gaan ze ergens staan waar de meeste wind staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:18

wendyenbram schreef:
Water erop gooien? Dat zou ik dus niet doen. Zelf krijg je het ook warmer door water toch? Beter is dan polsen ( iets hoger dan de hoeven) koelen. Is bij je zelf ook beter.
Als ik iets kleding aan heb, en daar water over gooi, is het even koud, om daarna dubbel warm te zijn. een poosje mijn polsen onder het koude stromende water helpt doorgaans beter. Maar weet niet misschien dat het bij paarden anders is?
Het lijkt me ook dat dit alleen maar heter wordt in de zon, maar die tip stond op de voorpagina.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:19

Mijn paarde gaan niet de wei op met die extreme hitte. Heb geen schuilmogelijk op de wei.
Laat ze dus liever op stal (met uitloop) dan kunnen ze zelf kiezen en degen met ZE houdt ook gewoon de deken op.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Anoniem

Re: eczeemdeken af met hittegolf? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:23

Misschien een dom voorstel hoor, maar misschien is het een idee om hem 's nachts in de vriezer te leggen en overdag om te doen? Het lijkt me wel warm worden maar af is in dit geval ook niet echt een optie.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:24

wendyenbram schreef:
Water erop gooien? Dat zou ik dus niet doen. Zelf krijg je het ook warmer door water toch? Beter is dan polsen ( iets hoger dan de hoeven) koelen. Is bij je zelf ook beter.
Als ik iets kleding aan heb, en daar water over gooi, is het even koud, om daarna dubbel warm te zijn. een poosje mijn polsen onder het koude stromende water helpt doorgaans beter. Maar weet niet misschien dat het bij paarden anders is?


Deken in een bak nat maken en goed uitwringen alvorens op 't peerd te leggen...deden wij destijds al in de eventing om de paarden te koelen bij hitte, zal dus inderdaad wel zijn nut hebben :)

In elk geval, als een paard niet moet werken en schaduw en water ter beschikking heeft, zal ie de hitte wel overleven...met of zonder exzeemdeken :D Paarden zijn van oorsprong steppedieren en kunnen wel wat hebben ;)

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:26

Vroeg me dit idd ook af maar ik zet m'n paarden overdag sowieso niet op het land met die hitte. En in de vroege ochtend/avond/nacht kan het nog wel.Op stal doe ik de deken wel af met temperaturen van 30 +
Paard in kwestie heeft overigens geen enorme eczeem.
Laatst bijgewerkt door Lougino op 29-06-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

~Lougino~Danko~

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:26

Emmaa_ schreef:
Misschien een dom voorstel hoor, maar misschien is het een idee om hem 's nachts in de vriezer te leggen en overdag om te doen? Het lijkt me wel warm worden maar af is in dit geval ook niet echt een optie.

Dat werkt maar heel even. En je eczemer zonder deken zetten houd inderdaad in dat ze direct gaan schuren.

Ik laat hem dus op, maar verplaats de paarden straks naar een wei met meer schaduw.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:29

Pandora2 schreef:
wendyenbram schreef:
Water erop gooien? Dat zou ik dus niet doen. Zelf krijg je het ook warmer door water toch? Beter is dan polsen ( iets hoger dan de hoeven) koelen. Is bij je zelf ook beter.
Als ik iets kleding aan heb, en daar water over gooi, is het even koud, om daarna dubbel warm te zijn. een poosje mijn polsen onder het koude stromende water helpt doorgaans beter. Maar weet niet misschien dat het bij paarden anders is?


Deken in een bak nat maken en goed uitwringen alvorens op 't peerd te leggen...deden wij destijds al in de eventing om de paarden te koelen bij hitte, zal dus inderdaad wel zijn nut hebben :)

In elk geval, als een paard niet moet werken en schaduw en water ter beschikking heeft, zal ie de hitte wel overleven...met of zonder exzeemdeken :D Paarden zijn van oorsprong steppedieren en kunnen wel wat hebben ;)


Iets nats aantrekken lijkt me "anders" dan huid, haar, en "kleding" wat al warm is nat gooien. dat gaat dampen want koud op warm wordt warm.

Maar dat kan gevoelsmatig zijn van mij hoor? is ook gewoon een vraag..

www.mijnnutrimetics-lisette.nl Natuurlijke huidverzorging

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:41

wendyenbram schreef:
Water erop gooien? Dat zou ik dus niet doen. Zelf krijg je het ook warmer door water toch? Beter is dan polsen ( iets hoger dan de hoeven) koelen. Is bij je zelf ook beter.
Als ik iets kleding aan heb, en daar water over gooi, is het even koud, om daarna dubbel warm te zijn. een poosje mijn polsen onder het koude stromende water helpt doorgaans beter. Maar weet niet misschien dat het bij paarden anders is?


Ik heb zelf echt een heel andere ervaring, ik moet mijn hoofd op mijn romp koelen als ik ga pootje baden of mijn polsen onder stromend water steek koel ik daar niets van af.
Ik spuit ook gewoon altijd mijn verzorgpaard helemaal af als ie het te heet krijg, hij gaat erg gauw hijgen en blijft dan echt wel een tijdje stil. Paard op de benen spuiten om te koelen lijkt me niet zo efficient. Bij een mens is dat water op de polsen er toch op bedacht dat je daar die grote vaten aan het oppervlak hebt, bij een paard zijn de benen veel minder doorbloed. Je kan een paard immers ook 's winters best de benen afspuiten, daar krijgen ze het niet gauw koud van?
Volgens mij moet je alleen altijd oppassen dat je niet omdat je graag wilt koelen heel erg koud water gaat gebruiken, omdat dan de vaten aan de oppervlakte van je huid juist samen trekken en je je warmte niet meer kwijt kan, lauw water koelt beter.

Ironically common sense is not common...

Anoniem

Re: eczeemdeken af met hittegolf? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:43

Wij deden altijd bij de paarden die zonder deken stonden zelfs inderdaad een paar keer per dag met lauw tot koud water afspoelen. Niet ijskoud, maar ook niet echt lauw. Is even wat extra werk maar als het echt 38 graden wordt voer ik zelf toch helemaal niks uit, dan maar in m'n bikini naar stal en er een waterballet van maken een paar keer op zo'n dag.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 bezoekers