Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 11:14

Hoi,
Ik heb een auto waarvan de trekhaak een max kogeldruk heeft van 65 Kg , nu heeft de trailer die ik af en toe leen een max kogeldruk van 100Kg.

In hoeverre is dit een probleem ? mijn auto mag het gewicht wel trekken ik mag max 1650 kilo trekken.
Maar zit nu een beetje met die kogeldruk in mn maag .Ik heb een Kwpn merrie van rond de 450 kilo

Heeft iemand wel eens echt de kogeldruk gemeten ? want deze is vaak geen 100 kg hoorde ik ,maarja zeker weten zou eigenlijk wel fijn zijn.


spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:23

Het mag niet en is ook gevaarlijk!
Jou auto kan de druk niet opvangen die komt op de kogel als je fanatiek remt.

Het gaat waarschijnlijk om een 2 paards trailer en daar moet een stevige bak voor met de juiste kogeldruk.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 11:24

Nee het gaat om een anderhalf paards trailer met een eigen gewicht van maar 520 kilo

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:29

Ik heb het in het verleden bij losse trailers gemeten en het lag altijd rond de 50kg, niet er boven, echter is dat in onaangekoppelde toestand, met een paard er in en rijdend kan het heel anders komen te liggen.

http://www.bokt.nl/markt/ad/302386/hors ... -liners-ed
http://www.bokt.nl/markt/ad/302378/hors ... ns-lite-0g
L1 pr 214 / L2 pr 208 / M1 pr 201 / M2 pr 197 / Z1 pr 212 / Z2 pr 218 / ZZL pr 224,5 / ZZZ startgerechtigd.

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 11:34

Mm ja precies, is volgens mij ook lastig te meten als er een paard in staat, had gehoopt dat iemand dat al gedaan had :)

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:36

Even rdw bellen heb je zo antwoord.

Meeste trailers hebben kogeldruk van 70/75 en de meeste trekhaken ook rond dat gewicht wat voor combi is het

Japie&Nodin :+:
Maystro Y;(

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:38

Bedenk dat je strafbaar bent en de verzekering moeilijk kan doen als er wat gebeurd.
Jou auto mag die trailer gewoon niet trekken, simpel als wat.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 11:38

Peugeot 308 en een trailer van 520 kilo weet even niet welk merk het is

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 11:39

Ho ho spatter zo simpel als jij het stelt is het niet
het gaat om wat het de echte kogeldruk is en als die onder de 65 kg blijft mag dat wel

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:42

als een trekhaak 100 kg kan hebben stond dat er wel op, maar dat kan die niet dus staat er 65 kg op simpel...

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:43

Rij anders is langs een bovag garage of een caravan/trailer dealer met papier van auto en trailer.

Soms weten zei hoe of wat of een oplossing

Lijkt mij dat deze auto het zou moeten mogen trekken

Japie&Nodin :+:
Maystro Y;(


Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:44

Voor een 1,5 paard trailer met een gemiddeld paard heb je minimaal een kogeldruk nodig van 75kg anders kan je het gewicht niet goed opvangen als er wat gebeurt.
Of het strafbaar is laat ik even terzijde, want dat weet ik niet exact.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:47

Je hebt van die stokken/staven waarmee je de kogeldruk kan meten. Die hebben wij ook voor de caravan.
Maar als de kogeldruk dan goed blijkt en of het dan uiteindelijk mag weet ik niet. :P

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:49

Stroller als op de papieren van de trailer staat dat de kogeldruk maximaal 100kg is betekent dat dat in uiterste geval dat zo is en je weet nooit of je een noodstop moet maken.

Jou auto kan dat niet opvangen en dus mag het niet.

In dit geval heb je gewoon te maken met de regeltjes van de wet en die zijn heel duidelijk.

Trekkend voertuig moet minstens dezelfde kogeldruk kunnen hebben als de gekoppelde aanhanger.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:56

spatter schreef:
In dit geval heb je gewoon te maken met de regeltjes van de wet en die zijn heel duidelijk.


Heb je misschien een bron waar dit goed beschreven staat? Altijd handig, ook voor de toekomst.

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:19

Nee dat heeft ze niet want dat staat dus niet in de wet , vandaar dat ik er ook naar vraag nu
In de wet staat , dat ze kijken naar wat de daadwerkelijke kogeldruk is

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:24

Dit vind ik op het internet , op een site van de politie:

Joepie een paardentrailervraag!!!

Daar gaat ie:

Een middenasvoertuig is een 'evenwichtsvoertuig. Koppelingdruk wordt daarin bepaald door de plaatsing van je lading. Plaats je de lading naar voren dan gaat de koppelingdruk omhoog, gaat de lading naar achter, dan gaat de koppelingdruk omlaag. Koppeling druk is dus een variabel gegeven afhankelijk van de lading en de plaatsing van het gewicht van de ladingdelen voor en achter de middenas. Je kunt dus een koppelingsdruk krijgen van 0 kg als je de lading 'slim' over je trailer verdeelt, maar ook een van 75 kg. als je de de lading 'wat meer' naar voren zou zetten.

Wat is nu de praktijk? Je laadt je paard in je trailer en sluit hem op tussen de borst- en bilstang. De fabrikant heeft deze meestal zo geplaatst dat de gewichten voor en achter de as (als denkbeeldig kantelpunt) zo gunstig mogelijk verdeeld zijn en daarmee in elk geval een positieve koppelingsdruk gerealiseerd wordt die conform voorschrift moet voldoen aan deze eis:

Voor middenassige aanhangers met een maximummassa van meer dan 750 kilogram geldt, dat de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger moet zijn, maar deze hoeft niet meer te zijn dan 50 kg.


Voor je trailer met een toegestane totale massa (TTM) van 1350 kg moet de kogeldruk dus minimaal 13,5 kg zijn en mag die niet meer zijn dan de 75 kg die hoort bij de trekhaak van je trekkend voertuig. Dat houdt dus in de praktijk in dat je je paard moet laden in deze trailer en met een kogeldrukweegschaal moet wegen wat de werkelijk kogeldruk is. Je zult zien dat dit bij een anderhalfpaardstrailer iets gaat worden wat schommelt tussen de 40 en 60 kg; een beetje afhankelijk van gewicht van je paard (veelal KWPN van max 700kg). Al je een Belgisch koudbloed gaat vervoeren (gaan vanaf 800 kg tot 1000kg), dan gaat die kogeldruk omhoog evenals de massa van je trailer en haar lading. Oppassen daarbij is dan dat je kogendruk niet hoog wordt, maar ook dat de TTM van trailer niet overschreden wordt.

Voor een tweepaardstrailer met een TTM van 2000 kg is de wettelijke minimale kogeldruk dan 20 kg en mag de maximale kogeldruk gelet op jouw trekkendvoertuig niet meer dan 75 kg zijn. Ook hier alles te meten met een kogeldrukweegschaal en een beladen trailer.

Eigenlijk best simpel niet? :lol:

Een ander praktisch gegeven is dat het kogeldrukgewicht van een trekhaak vaak omhoog gaat naarmate de trekkogel dichter bij de achteras geplaatst kan worden. Bepalend voor het maximale kogeldrukgewicht is dus onder andere de afstand tussen de kogel en de achteras van het trekkend voertuig. Een verschil dat bijvoorbeeld bij terreinwagens met een op de achterdeur gemonteerd reservewiel nog wel eens een rol kan spelen als men een langere trekhaak gemonteerd heeft om om dat reservewiel heen te werken. Lange trekhaak; kogeldruk van soms max 50 kg. Korte trekhaak: max kogeldruk van soms 80 kg. Op het kenteken kan dan 80 kg staan (uitgegaan van korte haak), maar op het trekhaakplaatje 50 kg als een 'langere trekhaak' om praktische reden gemonteerd is.

Eenvoudiger kon deze paardenvriend het niet uitleggen. Hoop dat het niet is gaan duizelen en je paard je rustig in je trailer gaat volgen!

Omwille van veiligheid: gebruik stalen kettingen met panieksluitingen om het hoofd van je paard twijzijdig vast te zetten. Gebruik nooit halstertouwen (elastisch) of trailer elastieken!!! Geeft je paard soms zoveel speling dat ie over de borststang kan klimmen met alle gevolgen van dien (vooral bij anderhalf paardstrailer).

Laatste tip: als je je paard solo laadt op een tweepaardstrailer moet je hem links in de trailer zetten. Gewicht van de trailer zit dan voor het merendeel op het midden van de weg. Mocht je met je trailer onverhoopt in de rechter berm komen, dan kan je dat eenvoudiger herstellen dan wanneer alle massa dichtbij de berm staan (bij paard rechts in de trailer)

Veel rijplezier! Op het paard, maar ook in de auto!
Met vriendelijke groet,

Plus deze tekst:
Keep it simple.

De kogeldruk van de aanhangwagen mag de maximale kogeldruk van het trekkend voertuig niet overschrijden.

Je kunt een aanhangwagen hebben die ruim 150 kg op de koppeling mag hebben volgens type plaatje aanhangwagen (Max vertikale last 150 kg). Dit is in elk geval zo bij mij paardentrailer van het type Henra Contessa vol aluminium die een leeggewicht van 660 kg heeft en een TTM van 2000 kg volgens kenteken. Verder staat op kenteken dat elke dragende as van de tandem goed is voor 1000kg.

De beperking qua kogeldruk vindt bij mij evenals bij TS plaats op het trekkend voertuig. Zo heeft de trekhaakconstructie van mijn Transit volgens het typeplaatje een maximale verticale last van 112 kg. De kogel die daarop vastgebout zit heeft een maximale verticale last van wel 150 kg. Daarmee blijft de maximale verticale last slechts 112 kg zijnde die van het zwakste deel van de trekhaakconstructie.

Ik heb vandaag mijn trailer beladen met een paard van 710 kg en een paard van 530 kg: samen 1240 kg. Op de trailer hangt verder een reservewiel van een 15 kg, waardoor de lading uiteindelijk 1255 kg weegt. Met de lege massa van 660 kg maakt dat een totale massa van 1915 kg, nog ruim onder de 2000 kg TTM.

Verder ging vandaag mee een personenweegschaal en een potkrikje om onder de koppeling te zetten om eens te wegen wat nu de verticale koppelingsdruk van de aanhanger was. Dat viel alleszins erg mee. Die was op de weegschaal afgelezen met de koppeling op kogelhoogte van het trekkend voertuig: 75 kg. Daar moest het gewicht van krikje nog vanaf: 13 kg. Kogeldruk van mijn beladen aanhanger is dus 62 kg.

Met een lege aanhanger (dus zonder paarden) kom ik op met deze rekenwijze op een kogeldruk van 28 kg

Kogeldruk is dus een dynamisch gegeven en deels afhankelijk (van de plaatsing) van het gewicht.
Met vriendelijke groet,

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:31

Nou dan heb je het antwoord dus zelf al gegeven

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

ikke

Berichten: 37460
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:21

Stroller schreef:
Hoi,
Ik heb een auto waarvan de trekhaak een max kogeldruk heeft van 65 Kg , nu heeft de trailer die ik af en toe leen een max kogeldruk van 100Kg.

In hoeverre is dit een probleem ? mijn auto mag het gewicht wel trekken ik mag max 1650 kilo trekken.
Maar zit nu een beetje met die kogeldruk in mn maag .Ik heb een Kwpn merrie van rond de 450 kilo

Heeft iemand wel eens echt de kogeldruk gemeten ? want deze is vaak geen 100 kg hoorde ik ,maarja zeker weten zou eigenlijk wel fijn zijn.

JIJ bent ervoor verantwoordelijk dat je met een kloppende combi rond rijdt.
Het gaat erom dat de DAADWERKELIJKE kogeldruk (vertikale last onder de koppeling, voor de puristen) lager is dan de opgegeven 65kg van de auto.

Niemand kan dat hier beoordelen, dat zul je simpelweg zelf moeten vaststellen.
En ja, in tegenstelling tot wat half Bokt je wil laten geloven, als je een rustig paard hebt kun je ook van een geladen trailer de kogeldruk vaststellen.

Hoe? Zet de trailer op een vlakke, horizontale ondergrond, de handrem erop en draai het neuswiel omlaag. Onder dat neuswiel zet je een weegschaal. Vervolgens klik je de koppeling los en draai je het neuswiel omhoog totdat de auto uit de veren is gekomen. Als je ziet dat de koppeling beweegt en de auto niet meer, stop je met omhoog draaien en lees je de waarde af op de weegschaal.

En voor degenen die nu gaan jammeren dat de trailer omhoog komt van de koppeling als je die losklikt; die moeten eens heel goed nadenken wat ze dan eigenlijk zeggen.......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:17

Maar als jij hard moet remmen omdat er voor jou iets gebeurd en je paard naar voren schuift is de kogeldruk ineens heel anders.

Als je met 2 paarden rijdt kunnen de gevolgen nog erger zijn.

Uitgaan van de ideale situatie door je paard precies netjes op de trailer te zetten en dan te wegen, is jezelf enorm voor de gek houden.

Het gaat juist fout bij al die lui die menen dat het allemaal wel gaat totdat er iets gebeurd onderweg en de combinatie niet meer te houden is omdat trekkend voertuig niet geschikt is voor de te trekkende aanhanger.

Een wagen met een kogeldruk van 65 is echt niet sterk want redelijk normaal is al 75kg.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

ikke

Berichten: 37460
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:19

spatter schreef:
Maar als jij hard moet remmen omdat er voor jou iets gebeurd en je paard naar voren schuift is de kogeldruk ineens heel anders.

Als je met 2 paarden rijdt kunnen de gevolgen nog erger zijn.

Uitgaan van de ideale situatie door je paard precies netjes op de trailer te zetten en dan te wegen, is jezelf enorm voor de gek houden.

Het gaat juist fout bij al die lui die menen dat het allemaal wel gaat totdat er iets gebeurd onderweg en de combinatie niet meer te houden is omdat trekkend voertuig niet geschikt is voor de te trekkende aanhanger.

Een wagen met een kogeldruk van 65 is echt niet sterk want redelijk normaal is al 75kg.

Je mag er als gebruiker vanuit gaan dat de constructeur van de auto en trekhaak rekening houden met dit soort "afwijkende" omstandigheden!

Het gaat niet fout omdat combinaties niet kloppen; het gaat meestal fout omdat de chauffeur z'n eigen kunnen en de beperkingen van de combi verkeerd inschat danwel omdat de combi simpelweg niet klopt (lees: overbeladen is)

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

teun

Berichten: 544
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Lieren

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:31

Even een losse opmerking. De trekhaak van de Peugeot 308 heeft niet de kogeldruk, maar de fabrikant van de auto (Peugeot) heeft bepaald dat de auto nog comfortabel en veilig rijd met een maximale kogeldruk die vermeld staat in het instructieboekje van de auto. Waarschijnlijk dus 65 kg of misschien wel iets minder.
Kanttekening is dat 80% van de mensen zich niet druk maakt over de kogeldruk.
Die anderhalf paardstrailer zou ik zonder probleem achter de 308 hangen.
En Ja, ik werk bij een Peugeot dealer en krijg deze vragen regelmatig.

De mens is net een prullebak, trap op z'n teen en zijn mond gaat open.

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:32

Nee, als de aanhangerfabrikant aangeeft dat de maximale kogeldruk 100kg kan worden , moet je een voertuig gebruiken met een trekhaak die die 100kg kan hebben en niet met een karretje gaan rijden die maar 65 kan hebben en de weging doen onder gunstige omstandigheden.

Dan ben je verkeerd bezig!
de fabrikant van de auto geeft niet voor niks aan dat het voertuig maar 65kg kan hebben.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

ikke

Berichten: 37460
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:38

spatter schreef:
Nee, als de aanhangerfabrikant aangeeft dat de maximale kogeldruk 100kg kan worden , moet je een voertuig gebruiken met een trekhaak die die 100kg kan hebben en niet met een karretje gaan rijden die maar 65 kan hebben en de weging doen onder gunstige omstandigheden.

Dan ben je verkeerd bezig!
de fabrikant van de auto geeft niet voor niks aan dat het voertuig maar 65kg kan hebben.

Nee, de KOPPELING heeft een MAXIMALE belasting van 100kg. Een aanhanger moet dus zodanig geconstrueerd zijn dat de STATISCHE belasting van de koppeling beneden die waarde blijft.
Wat er voor de rest KAN gebeuren is voor de gebruiker niet relevant; die moet er vanuit (kunnen) gaan dat de constructie daarop berekend is. De constructieve wetgeving van voertuigen voorziet daarin, in ieder geval in NL.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:12

Spatter, wat jij schrijft klopt niet. Het geeft niet aan wat de belasting kan worden, maar wat die maximaal mag worden.

En ik dacht, laat ik het toch eens proberen aan te vullen met wat werkelijke bronnen:

http://www.anwb.nl/kamperen/kampeermidd ... /kogeldruk
http://www.sallas.nl/aanhangwagens-kamp ... ading.html

"De grens is altijd de maximale kogeldruk die de fabrikanten van je auto, van de trekhaak of de fabrikant van de caravan voorschrijven. Deze waarde staat in het instructieboekje of de bijgeleverde papieren. Overschrijd het laagste maximum van deze drie niet. "

In dit geval is dus de auto 65kg, die van de aanhanger 100kg, dan moet je de laagste nemen, 65kg, en die niet overschrijden. Er staat nergens dat die maxima gelijk hoeven te zijn.

Dat is ook nergens voor nodig, als je twee touwtjes aan elkaar knoopt waarvan de max 65 kan hebben en de andere 100kg is het geheel gewoon zo sterk als de zwakste schakel - 65 dus.

En het is inderdaad een statisch getal - bij remmen en dergelijke is de uiteindelijke druk wel anders, maar dat is meegenomen in de gegevens van het voertuig (maximaal trekgewicht in combinatie met maximale kogeldruk geven dan de grens aan wat nog veilig is voor de auto.)

De werkelijke kogeldruk is afhankelijk van de belading, en moet je gewoon meten. Het artikel van de ANWB geeft ook aan hoe je dat kunt doen.

In de praktijk betekent dat dan dat je met een sterkere en grotere auto ervoor meer kunt met dezelfde trailer, bv wel een Shire verplaatsen. Maar het is dus niet verboden.

Spatter: Mocht je er nog op willen reageren, geef dan aub een duidelijke bronvermelding, zodat mensen kunnen controleren waar je je mening op baseert.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers