Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Juangi

Berichten: 4684
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 18:38

Ik hoor graag jullie meningen.

Mijn paard staat vanwege hoefbevangenheid in de paddock. Zal binnenkort op gras komen te staan maar dat zal nog een aantal weken duren. Vanochtend is er een nieuw paard gearriveerd. Dit paard zal uiteindelijk samen met mijn paard in een kleine kudde komen. Mijn paard zal later in de kudde bijgevoegd worden omdat hij dus nog niet op gras mag.

Ik ben zonet door een stalgenootje op de hoogte gebracht dat er een vreemd paard bij mijn paard is ingezet. Zonder overleg heeft de staleigenaar besloten om een vreemd paard bij mijn paard in de paddock te zetten. Haar reden daarvoor is is dat ze daar voldoende ervaring voor heeft om het in te schatten.

Is dit normaal?


simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:39

Lijkt mij niet normaal.

Ik zou daar zeker niet blij mee zijn.

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:41

Mijn staleigenaar doet dit ook wel eens, maar niet met elk paard en ook niet bij elk paard in de wei. En altijd in overleg, dus nee; ik zou er niet blij mee zijn.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:00

Ik zou pisnijdig zijn :=

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:19

Vind ik zelf wel normaal, ik denk wel dat de meeste pensionhouders dat wel kunnen inschatten (en dat je je paard bij een pensionhouder zet waar je vertrouwen in hebt), en is toch nog zo fijn voor je paard dat ie er een vriendje bij heeft?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:22

Ik zou het niet fijn vinden. Zoiezo omdat zoiets als zonder overleg gebeurd en misschien klikt het wel niet en is je paard straks geblesseerd...

friendly
Berichten: 8396
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:29

Overleg is imo niet ècht nodig, ik zou uitgaan van de kunde van de SH wbt het matchen van karakters. Wel zou ik graag willen weten wanneer er een vreemd paard met de mijne gematched gaat worden.

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.


Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:34

jij huurt dat paddock niet privé, dus waarom zou ene ander daar geen gebruik van mogen maken. Niet haar probleem dat jou paard bevangen i en daar in hoort, paddock is er voor iedereen ;)

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:34

Ik heb het met mijn tinker meegemaakt, was net geruind, mocht na een maand wennen met andere paarden maar hadden ze dus gewoon hup in de kudde gezet. Is hij zo enorm getrapt dat hij stokkreupel de wei 's avonds uit kwam.. hadden hem ook nog eens zo de stal in gezet en niks gezegd. Dat waren de eigenaar en manager die deze beslissing hadden genomen en niet eens de dierenarts betaald hoor... Ik snap niet waarom mensen zo onverantwoordelijk met iemand anders dieren om kunnen gaan.. sorry. Vooral een paard wat iets mankeert kan zich niet goed verweren. Als het goed gaat, gaat het goed, maar als het totaal verkeerd gaat ... wie draait er dan voor op?

Bovenstaand bericht wordt beschermd door intellectuele eigendomsrechten en is mijn exclusieve eigendom. Ieder gebruik of wijziging van de Content in bovenstaand bericht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van mij, is bij deze toegestaan.

lisaislisa

Berichten: 4748
Geregistreerd: 23-08-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:37

Zoe_97 schreef:
jij huurt dat paddock niet privé, dus waarom zou ene ander daar geen gebruik van mogen maken. Niet haar probleem dat jou paard bevangen i en daar in hoort, paddock is er voor iedereen ;)


Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. >;)
Dan hoef je dus nooit rekening te houden met anderen? :=

Zorella (Scandic x Caritas) Elite + Z2 & L :+:
Mister Houston

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:38

Nog los van eventuele trappen en bijtwonden als het niet goed gaat, zou ik eerst willen zien of het paard wat er bij in moet wel gezond is. Voor hetzelfde geld heeft een nieuw paard schimmel/mijt/mok, verzin maar wat... Houdt de eigenaar überhaupt toezicht op ontworming en inenting? Daar zou ik mij drukker over maken dan het niet klikken. Dus nee, ik zou hier niet mee akkoord gaan.

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

Runa

Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:38

Het verschilt per pensionstal hoe normaal het is dat paarden zonder overleg verplaatst worden denk ik. Maar zoals ik het zo lees voel jij je er niet prettig bij, dus wat je, denk ik, het beste kunt doen is zeggen dat je de volgende keer eerst wil overleggen voordat zoiets gebeurt.

Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:39

lisaislisa schreef:
Zoe_97 schreef:
jij huurt dat paddock niet privé, dus waarom zou ene ander daar geen gebruik van mogen maken. Niet haar probleem dat jou paard bevangen i en daar in hoort, paddock is er voor iedereen ;)


Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. >;)
Dan hoef je dus nooit rekening te houden met anderen? :=

jawel maar zij moet toch ook rekening houden dat andere ook hun paard op een paddock zouden willen, of ze moet maar extra betalen dat haar paard alleen in dat padock mag.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:40

Juangi schreef:
Ik hoor graag jullie meningen.

Mijn paard staat vanwege hoefbevangenheid in de paddock. Zal binnenkort op gras komen te staan maar dat zal nog een aantal weken duren. Vanochtend is er een nieuw paard gearriveerd. Dit paard zal uiteindelijk samen met mijn paard in een kleine kudde komen. Mijn paard zal later in de kudde bijgevoegd worden omdat hij dus nog niet op gras mag.

Ik ben zonet door een stalgenootje op de hoogte gebracht dat er een vreemd paard bij mijn paard is ingezet. Zonder overleg heeft de staleigenaar besloten om een vreemd paard bij mijn paard in de paddock te zetten. Haar reden daarvoor is is dat ze daar voldoende ervaring voor heeft om het in te schatten.

Is dit normaal?

Fijn zulke dingen,heeft mijn paard een gebroken been gekost.Toen ik met de rekening kwam was er niemand thuis.Plots was dat het risco wat je nam.
Dan had ik toch graag van te voren geweten dat het risico werd genomen.Ben er nu zowat 10 jaar later nog pist om.
Ik ben nu zelf pensionhouder en zet paarden nooit bij elkaar zonder dat de eigenaren bij de eerste ontmoeting aanwezig zijn.Is soms wat geregel,maar iedereen vind dat vaak toch erg leuk.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:42

Science90 schreef:
Nog los van eventuele trappen en bijtwonden als het niet goed gaat, zou ik eerst willen zien of het paard wat er bij in moet wel gezond is. Voor hetzelfde geld heeft een nieuw paard schimmel/mijt/mok, verzin maar wat... Houdt de eigenaar überhaupt toezicht op ontworming en inenting? Daar zou ik mij drukker over maken dan het niet klikken. Dus nee, ik zou hier niet mee akkoord gaan.


+1... Ik zou ook willen weten of dit paard gezond is...

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:43

Je paard staat hoefbevangen , dus die zit niet te wachten op introductie van een nieuw paard... Dat geeft onrust en meer bewegen dan ws gewenst is, Ik zou witlink zijn.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

mijntje92

Berichten: 237
Geregistreerd: 14-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:43

Dit mogen ze best doen, maar laat het dan tenminste even weten.. Vind het niet netjes dat ze dit zomaar zonder overleg hebben gedaan.

Ik heb ook wel eens zoiets meegemaakt, ik was not amused kan ik je vertellen..

pien_2010

Berichten: 42810
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:50

VSW → PP

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:51

Ik denk dat het stalhouder afhankelijk is... Ik vertrouw mijn stalhouder 300% en het maakt mij echt helemaal niets uit wat ie doet, want hij doet geen rare en/of onverantwoordelijke dingen.
Mensen die vinden dat ALLES van te voren gevraagd moet worden, moeten maar een andere stal zoeken, want daar kan hij ook geen rekening mee houden. En tja, verwondingen is helaas een risico die je altijd heb als je paarden sociaal houdt, dat gebeurt net zo goed bij paarden die elkaar al jaren kennen.

maar met een HB paard vraag ik me dan wel af of jouw stalhouder inderdaad te vertrouwen is...

renee16

Berichten: 4894
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:57

Ik weet niet hoe groot de paddock is, maar over het algemeen zijn deze niet heel groot en geen afleiding van gras, dat dit vaak niet de ideale plek is om nieuwe paarden aan elkaar te introduceren.

Buiten het feit dat dit sowieso in overleg met de beide eigenaren zou moeten gaan! Het is fijn dat de staleigenaar dit kan inschatten en hier goed naar kijkt. Maar zou jou paard de nieuwe een paar flinke klappen geven, ben jij degene die verantwoordelijk is. (Altijd als eigenaar van een dier). Dus ik vind het absoluut not done dat ze dit zonder jou toestemming gedaan hebben!

Zou er dan ook zeker iets van zeggen!

Als het klikt natuurlijk hartstikke fijn dat hij een maatje heeft, maar dit kan niet zonder toestemming van de eigenaar!

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:14

Ik vind dit een beetje aanstellerij.

Soms moet je mensen gewoon vertrouwen op hun kennis en ervaring. Ze zal heus dat paard niet zomaar erbij hebben geknald en niet meer naar om gekeken.
Ik begrijp opzich wel dat je je gepasseerd voelt, dat ze niks heeft overlegt. Ze had je best even een berichtje kunnen sturen en het verhaal uit kunnen leggen en kunnen vragen of je die dag even tijd hebt om mee te kijken. Maar het is haar stal. Ik bedoel, huur jij de paddock? Of hoe zit dat bij jullie op stal.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:18

Zo dan, dat zouden ze bij ons nooit doen. Wij moeten eerst zelf een maatje zoeken voor het paard en zelf uitproberen. Pas dan zet de stalhouder ze bij elkaar.

Weet trouwens dat i.v.m. aansprakelijkheid, de stalhouder verantwoordelijk is wanneer deze ineens zonder overleg wat anders doet dan waar jij altijd (stilzwijgend) mee instemd hebt.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:20

Wat ik me afvraag is of iedereen wel leest dat t paard hoefbevangen staat, dus pijn in z'n voeten heeft en het liefst niet loopt omdat dat pijn doet. Het is een paard met een blessure, daar zet je niet zomaar een vreemd paard bij, vind ik.
Een gewoon gezond paard zie ik ook het probleem niet en ik denk de t's ook niet.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:20

Erg netjes is het niet. Ik wil er zelf altijd graag bij zijn als er nieuwe paarden in onze groep komen. Ik hou het graag zelf in de gaten, maar ik moet zeggen dat er wel eens paarden in de wei bij komen (dit zijn meestal paarden die ze kennen en bij ons overwinteren) en dat gaat altijd wel goed. We hebben een hele ruime weide, dus ze kunnen genoeg afstand nemen.

Wat ik wel gek vind: je paard staat apart vanwege hoefbevangenheid. Dan is een ander, vreemd, paard erbij zetten IMO niet zo'n goed idee. Ze gaan vaak dan toch rennen en de jouwe heeft zere voeten. Daar zou ik minder blij mee zijn.

Ik vind het zelf altijd fijn om te weten wanneer ze nieuwe paarden in de groep zetten, en bij ons wordt dat altijd van te voren wel doorgegeven. Dan kan je dus zorgen dat je aanwezig kan zijn.
Meestal zijn mijn zus en ik de personen die zorgen dat paarden bij elkaar komen. Die van ons zijn heel zoet, dus als er echt een nieuw paard komt, zijn zij meestal de eersten die erbij gaan, omdat ze nooit ruzie maken. Dat is voor een nieuw paard wel zo prettig. Als de rest van de groep er dan bij komt, hoef ik er zelf niet bij te zijn. Mijn paard kent die paarden, en ze maakt wel dat ze wegkomt, en gaat lekker ergens staan eten tot de onrust voorbij is.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:24

knollentuin schreef:
Je paard staat hoefbevangen , dus die zit niet te wachten op introductie van een nieuw paard... Dat geeft onrust en meer bewegen dan ws gewenst is, Ik zou witlink zijn.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Toen mijn paard hoefbevangen was stond ze samen met haar beste vriendin in de paddock en dat gaf al onrust. Ze zijn als ze ziek zijn toch al uit hun normale doen en een paard blijft nu eenmaal niet stilstaan wanneer er een onbekende arriveert. Bij een gezond paard zou ik er niet zoveel stampij bij maken, maar bij een ziek paard, oei := Ik verwacht niet dat iedereen ruim baan maakt, maar een beetje rekening houden met uitzonderlijke mogelijkheden lijkt me toch vanzelfsprekend. Het zijn wel levende wezens.

Fenore van Gipsy Spirit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Condor, Jossie, kiko, Lottehorse27, Macs, N_B_N, Pellelilly, SentiBot, Swift, Vagabondo, wend2009 en 40 bezoekers