Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-15 23:31

Sinds de laatste 4 kapbeurten heeft een van mijn paarden voorijzers die geinspireerd zijn op het equilibrium ijzer. Het zijn dikkere zwaardere ijzers die relatief strak om zijn hoef gelegd zijn en de neus is vrij ver teruggelegd.
Na de eerste keer had ik het idee dat mijn paard vrijer liep en sneller afwikkelde. Wij zijn aan het revalideren voor behandeling van zijn si-gewricht en het beter onderbrengen van zijn achterhand. Eigenlijk is hij alleen maar makkelijker en vrijer gaan stappen sindsdien (sinds revalidatie die vorig jaar is ingezet).

Maar nu valt me op dat hij meer "ploft" met zijn voorbenen, echt meer geluid maakt daarbij (zwaarder landt) en dat hij nu juist minder snel en vrij en vlot loopt, terwijl dat juist de grote winst was tot nu toe van het revalideren.
De eerste keer leek het dus eigenlijk hetzelfde of zelfs beter, maar na 2e en 3e keer leek het minder vrij te gaan, maar dat gaat natuurlijk geleidelijk. Met name de 3e keer vond ik dat hij heel zwaar landde op zijn voorvoeten en dat je hem echt duidelijker hoorde landen en lopen dan voorheen en dat hij minder snel ging stappen.
De laatste keer ploft hij minder maar het vrije lopen is nog steeds niet zoals het eerder wel was.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? De ijzers zijn wel duidelijk zwaarder. Ik ben sterk geneigd terug te gaan naar zijn eerdere ijzers ook met 2 lippen maar lichter en dunner.
Zijn hoeven en hoefvorm zien er mooi uit met deze ijzers maar de zwaarte en wellicht het strakker liggen lijken toch niet goed bij hem te passen.

Graag hoor ik wat anderen hiervan vinden of in mee hebben gemaakt!

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!


Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:40

Een paard kan nooit goed afrollen met ijzers. Dubbele lippen belemmeren de voet enorm. Hoe land je paard? Rolt hij de voet af van hiel naar teen?(filmpje?)) Ik snap niet dat een revaliderend paard op ijzers staat. De natuurlijke demping van de voet wordt volledig teniet gedaan. Natuurlijke demping is wel wenselijk bij een revaliderend rugpatient.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:45

Jetta: er zijn wel degelijk herstel trajecten waarbij een paard op ijzers moet. Dat JIJ niet snapt dat een revaliderend paard op ijzers staat, wil nog niet zeggen dat het niet het juiste is om te doen.

TS: Ik zou toch gewoon even contact opnemen met je hoefsmid en dit met hem bespreken> Dan kan hij ook uitleggen waarom deze keuzes gemaakt zijn en wat mogelijk altenatieven zijn!


Iedereen een Connemara!!


.

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:50

Algemeen: Nauwe ijzers zijn eigenlijk nooit goed. Als een paard net op nieuwe ijzers staat moet je een euromunt over het randje van het ijzer kunnen laten rollen bij een paard met normale hoeven.

nou speelt er bij jouw paard blijkbaar meer maar je hoefsmid is de uitgelezen persoon om hierover navraag te doen. Als hij altijd de ijzers zo krap legt kun je je wel afvragen hoe capabel hij is.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:14

Ik ken een paard met equilibrium ijzers, ik persoonlijk vind het echt niks.
Het zag er al snel uit of ze er al te lang op stond.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 09:24

Zijn normale ijzers legt hij niet zo krap, dus ik denk dat dat onderdeel van dit ijzer is?? Paard heeft gevoelige zolen en wanden die snel scheuren en ijzers hebben ervoor gezorgd dat zijn hoeven en lengte en vorm sterk verbeterd zijn. Equilibrium ijzers zouden hem moeten helpen sneller weg te kunnen, maar dat zie ik juist afnemen en onbevangenheid ook lijkt het.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:29

Mijn paard loopt al een paar jaar op comfort ijzers,deze lijken erg op de equilibrium,zijn ietsje lichter.

Bij hem worden ze er ook niet te ruim onder gelegd en hij heeft dubbele lippen anders draait hij het ijzer er af.

Hij heeft er een zooltje bij en gaat iedere 6weken naar de smid.

Hij heeft HKO en loopt er juist beter op.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:46

Ijzers bevorderden juist het afrollen mits je smid ze extra rond maakt aan de voorkant.
Mijn merrie is geopereerd twee jaar terug aan haar achterbeen en mag niet meer zonder ijzers, voor wel enkele lip, dubbel is niet geschikt voor voorbenen. Waarom zetten jou smid hem daar op? Want als daar geen super onderbouwde uitleg achter zit zou ik sowieso voor een andere smid gaan.

Strakker liggen beperkt ook heel erg in het lopen, misschien dat een gewoon normaal ijzer die iets extra rond gesmeed wordt wel gewoon genoeg is net als voor mijn merrie.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 13:32

Ik zit er best mee omhoog, denk echt dat het strakke aangeslotene niet bij hem past samen met zwaarte, ijzer zit er 2,5 week onder wil hem niet nog 2,5 week laten lijden. Wat zouden jullie doen? Toch zsm wijzigen? Ijzers zitten natuurlijk nog super vast en dergelijke..

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:43

Als hij niet lekker loopt zou ik niet wachten.
Ik heb er wisselende resultaten van gezien.
Voor sommige helpt het snelle afrollen tegen betrapping en pees overbelasting e.d. Maar andere worden net naaimachientjes omdat ze sneller afrollen dan ze kunnen controlleren en gaan krabbelen.
Het is en balans waar je mee speelt. Zo werd in de topsport ook een tijd de teen erg lang gezet voor ruimer voorbeengebruik (maar wel veel pees belasting).

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:48

Even hier reageren maar. Ik zag geen verschil bij gewone of de equilibrium ijzers qua strak aangesloten. Merkte ook geen verschil in gewicht met rijden. Hij had voor de equilibrium ijzers eerst een aantal keer aluminium ijzers ivm revalidatie. Dus van erg licht naar "zwaar". Maakte voor mijn paard weinig uit. Hij had de ijzers wel mooi vooraan liggen. Het ging echt om het afrol-effect wat dat ijzer heeft. Heb je misschien een voorbeeldfoto? Wel kon ie er een krappe 6 weken mee doen, maar dat was met gewone ijzers ook zo en met die aluminium ijzers waren ze echt helemaal op na 6 weken. Dan had ik echt alleen het hoogstnoodzakelijke op het harde gelopen.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:52

Equilibium-achtig of equilibrium? Want op de laatste lopen onze paarden al jaren probleemloos, ze liggen iets verder naar achteren dan een "gewoon" ijzer maar niet smaller of korter. Het afrollen wordt er door bevorderd, wij vinden het erg fijne ijzers.
Hij staat toch niet op Cytec beslag? Die worden extreen ver naar achteren gelegd en veel te krap. Als hij die heeft zou ik ze er vandaag nog onderweg halen.

In the circle of life, you should never take more than you need....................

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 13:54

Sizzle schreef:
Als hij niet lekker loopt zou ik niet wachten.
Ik heb er wisselende resultaten van gezien.
Voor sommige helpt het snelle afrollen tegen betrapping en pees overbelasting e.d. Maar andere worden net naaimachientjes omdat ze sneller afrollen dan ze kunnen controlleren en gaan krabbelen.
Het is en balans waar je mee speelt. Zo werd in de topsport ook een tijd de teen erg lang gezet voor ruimer voorbeengebruik (maar wel veel pees belasting).

Dit is idd wat er speelt en hij gaat minder vlot en onbevangen lopen juist, zal kijken of ik foto kan maken

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 14:34

Het zijn niet de echte equilibrium ijzers maar een test van Da's en smeden heb ik begrepen linky, weet niet of Dat Cytec is maar denk van niet

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:42

Ik had bij mijn vorige paarde de echte equilibriums.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:47

Mijn pony staat ook op Equilibium ijzers. Ze heeft hele slechte hoeven, en HKO en Artrose, ze loopt beste op deze ijzers.
Alleen ik kan niet zeggen dat die nou zwaarder zijn als normale hoefijzers?? Hoe veel lippen heb jij op je ijzer? 2 lippen raad ik af.
Heb je toevallig ook een foto? :)

Foto van mijn pony haar ijzers:
Afbeelding

Afbeelding

@Jetta
Wat een heerlijke onzin toch weer.. :)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 15:01

Ze zijn wat dikker en breder en daardoor wat zwaarder Kelly, dat zie ik bij die van jou ook hoor?!
Laatst bijgewerkt door fargo op 28-06-15 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:07


fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 15:09

Ohhh nee zo zijn ze gelukkig niet

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:16

fargo schreef:
Ze zijn wat dikker en breder en daardoor wat zwaarder Kelly, dat zie ik bij die van jou ook hoor?!

De normale zijn breder en zwaarder :+
Afbeelding

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:26

Jetta schreef:
Een paard kan nooit goed afrollen met ijzers. Dubbele lippen belemmeren de voet enorm. Hoe land je paard? Rolt hij de voet af van hiel naar teen?(filmpje?)) Ik snap niet dat een revaliderend paard op ijzers staat. De natuurlijke demping van de voet wordt volledig teniet gedaan. Natuurlijke demping is wel wenselijk bij een revaliderend rugpatient.


Een paard kan heel goed afrollen met zijn hoeven als er ijzers onder zitten. En een ijzer belemmerd de voet helemaal niet. Maar dan moet hij wel op de juiste manier bekapt en beslagen worden.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 19:08

Afbeelding

Afbeelding

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:17

Dat heeft niet met equilibrium te maken :n
Dat zijn gewoon te kleine naar achter gelegde 2-lips ijzers die op deze manier de hoef volledig inklemmen.
Snel er af zou ik zeggen.


Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:48

Ai, das niet goed. Je zou bijna zeggen dat de ijzers hun tijd hebben gehad en dat ze vervangen moeten worden alleen zien de hoeven er daar weer te mooi voor uit. Ik zou toch even een gesprek met je hoefsmid aan gaan.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: Equilibrium geinspireerde ijzers - paard loopt minder vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:01

Dat ziet er inderdaad niet echt goed uit.. Ook raad ik aan GEEN lippen te gebruiken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers