Help! Pony met dikke ogen en allemaal bulten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Herve
Berichten: 273
Geregistreerd: 13-08-10

Help! Pony met dikke ogen en allemaal bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 15:33

Beste Bokkers,

Toen ik vanmorgen mijn pony een nieuw stukje wei wilde geven kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat hij dikke ogen heeft en allemaal bulten onder zijn staart en op zijn achterbenen. Ook heeft hij zijn staart behoorlijk afgeschuurd (iets wat hij wel vaker doet).
Hij staat dag en nacht buiten samen met een shet in een weitje met ruw gras. Elke week ofzo krijgen ze er een stukje gras bij, zodat ze zich niet in één keer helemaal vol kunnen eten.
Op het moment staat hij stil. Hoe lang hij het precies al heeft zou ik niet kunnen zeggen, het was me wel al zo'n halve week geleden opgevallen dat hij aan zijn staart had staan schuren, maar ik dacht er niet te veel van aangezien hij dat dus vaker doet. Ik verdenk hem erop een lichte vorm van zomerexzheem te hebben, aangezien hij eigenlijk elke zomer aan het schuren gaat.
Hij reageerde redelijk geïrriteerd toen ik de bulten onder zijn staart wilde bekijken.

Ik heb al een beetje lopen googelen en ik kwam uit op eiwitbultjes, maar aangezien er niet extreem veel eiwit in dit hele grove gras zit, en hij dit ook wel gewend is, lijkt dit me toch niet helemaal passen.

Wat denken jullie wat het is? Afwachten? Of morgen toch maar de DA erbij halen?

Bezorgde groetjes,
Nynke

<3 al mijn knappe beestjes


Anoniem

Re: Help! Pony met dikke ogen en allemaal bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:34

Wat dacht je van nu de DA erbij halen?

Klinkt een beetje als gevolg van JKK.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:42

Zucht..........de zoveelste topic van help wat te doen?

Haal de dierenarts erbij, is het beste in dit geval.

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:47

Het kan ook een allergische reactie zijn? Die dikke ogen komen mij dan niet bekend voor, maar ik heb ook een ruin die al twee keer onder de rare bulten zat. Het leek inderdaad op eitwitbultjes. Eerste keer was in de zomer en schuurde hij ze ook open, tweede keer was 's winters en had hij er verder geen last van. Was inderdaad een allergische reactie (geen idee waarvan overigens) Ik zou niet meteen in paniek raken maar hem wel even goed in de gaten houden. Eet hij goed, drinkt hij goed, mest goed? Misschien even temperaturen? Wel zou ik de dierenarts even bellen voor advies en misschien even een foto duursturen. Ook bij mijn ruin moest uiteindelijk de dierenarts er aan te pas komen maar het was geen spoed. Misschien dat het je een beetje gerust stelt, ik zou wel echt even kritisch naar hem kijken en zeker niet wachten met bellen als je het niet vertrouwt maar panikeren heeft ook geen zin :)

Edit: en natuurlijk bellen als het erger wordt :j

Herve
Berichten: 273
Geregistreerd: 13-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 15:48

KoudbloedKim schreef:
Wat dacht je van nu de DA erbij halen?

Klinkt een beetje als gevolg van JKK.


Het is zondag, de dierenarts gaat niet komen ben ik bang.. Wat is JKK?

<3 al mijn knappe beestjes

Anoniem

Re: Help! Pony met dikke ogen en allemaal bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:49

Hoezo niet? Dierenartsen werken ook in het weekend hoor. :j

JKK is Jacobs Kruis Kruid, in de meeste gevallen dodelijk.

Heb je een foto voor ons?

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:52

Dierenartsen komen altijd, 24/7.

Tenminste bij ons wel.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-06-15 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Herve
Berichten: 273
Geregistreerd: 13-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 15:53

IlonavL schreef:
Het kan ook een allergische reactie zijn? Die dikke ogen komen mij dan niet bekend voor, maar ik heb ook een ruin die al twee keer onder de rare bulten zat. Het leek inderdaad op eitwitbultjes. Eerste keer was in de zomer en schuurde hij ze ook open, tweede keer was 's winters en had hij er verder geen last van. Was inderdaad een allergische reactie (geen idee waarvan overigens) Ik zou niet meteen in paniek raken maar hem wel even goed in de gaten houden. Eet hij goed, drinkt hij goed, mest goed? Misschien even temperaturen? Wel zou ik de dierenarts even bellen voor advies en misschien even een foto duursturen. Ook bij mijn ruin moest uiteindelijk de dierenarts er aan te pas komen maar het was geen spoed. Misschien dat het je een beetje gerust stelt, ik zou wel echt even kritisch naar hem kijken en zeker niet wachten met bellen als je het niet vertrouwt maar panikeren heeft ook geen zin :)

Edit: en natuurlijk bellen als het erger wordt :j


Bedankt voor je reactie, heel fijn. Hij eet en drinkt goed, voor de zekerheid de drinkbak goed schoongemaakt voor het geval daar iets raars in zat. Mest ziet er ook normaal uit. Ik ga inderdaad morgen even terug om te zien hoe het ervoor staat, en de dierenarts om advies vragen mocht het er hetzelfde voor staan.

<3 al mijn knappe beestjes

Herve
Berichten: 273
Geregistreerd: 13-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 15:57

KoudbloedKim schreef:
Hoezo niet? Dierenartsen werken ook in het weekend hoor. :j

JKK is Jacobs Kruis Kruid, in de meeste gevallen dodelijk.

Heb je een foto voor ons?


Ik heb niet het idee dat het jacobskruid is, hij reageert gewoon alert en zijn ontlasting is normaal. Ook heb ik het niet zien staan in de wei, en hebben we het nog nooit gehad.
Dierenartsen werken in het weekend met spoed, ik heb niet het idee dat dit een spoedgeval is.

Sorry, helaas geen foto, ik ben op dit moment thuis, ik ga zo nog even terug dan zal ik een foto proberen te scoren

<3 al mijn knappe beestjes

Anoniem

Re: Help! Pony met dikke ogen en allemaal bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:58

Een paard met dikke ogen en allemaal bulten klinkt mij toch als spoed.
Maar ben benieuwd naar een foto, misschien is het wat aangedikt. :)

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Help! Pony met dikke ogen en allemaal bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:10

De kliniek is in het weekend inderdaad niet open.
Maar er zijn altijd dierenartsen met weekend dienst welke 24/7 bereikbaar zijn!

DA bellen is al vaak genoemd.
Lijkt me verstandig

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Help! Pony met dikke ogen en allemaal bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:43

heeft hij geen ontstoken ogen door de vliegen?volgens mij staan die dikke ogen en bulten los van elkaar.Ontstoken ogen vind ik erg eng,voor je het weet zijn ze blind.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Herve
Berichten: 273
Geregistreerd: 13-08-10

Re: Help! Pony met dikke ogen en allemaal bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 16:59

Ik heb foto's gemaakt, maar ik ben aan het stoeien om ze erop te krijgen.
@geerke, ik denk persoonlijk niet dat ze ontstoken zijn, hij heeft meer een soort Wallen onder en boven zijn ogen. Er komt geen viezigheid of wat dan ook uit, niet warm en ze staan wel gewoon helder

<3 al mijn knappe beestjes

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Help! Pony met dikke ogen en allemaal bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:00

Misschien een telefoontje plegen naar de DA? Echt... Je wilt niet dat er iets gebeurd en je achteraf denkt; fiets, had ik de dierenarts maar gebeld.

M. 21-07-2017. <3

Anoniem

Re: Help! Pony met dikke ogen en allemaal bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:01

Je mag ze eventueel wel naar mij mailen hoor, als het niet lukt. :)

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:04

Staat er Bereklauw in (de buurt) van de weide?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Herve
Berichten: 273
Geregistreerd: 13-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 17:08

@koudbloedkim je hebt mail :)

@senna21, nee geen bereklauw of jacobskruid (voor zover ik kan zien) wel distels hier en daar, maar daar heeft hij vaker in gestaan en nooit een allergische reactie of iets op gehad.

<3 al mijn knappe beestjes

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:09

Kan ook een Allergische reactie van dazensteken zijn, omdat je die bulten bij de achterhand noemt?!
Dat hij daardoor veel vocht vasthoudt.
Vaak te zien boven en onder de ogen, evt hals en onderbenen.
Vandaag bij mijn pony ook een hele hoop dazen gezien. Bizar veel vond ik in vergelijking met van de week!

[o]

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:10

Bulten misschien van de dazen of muggen en de dikke ogen van de vliegen... krijgen ze ook vaak ontstoken ogen van. Als je het echt wilt weten morgen morgen da bellen.

Aaron
Elmar
Lucky



Gravity
Berichten: 247
Geregistreerd: 13-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:14

Stond ze vorig jaar rond deze tijd ook op deze wei? Misschien dat er in deze wei veel muggen en vliegen zijn. Vliegen die bij de ogen zitten geven ontstoken ogen, de bulten door dazen, en de jeuk van de mugjes. Vooral rond schemer worden vliegen en mugjes actief, dus juist paarden die 24/7 buiten staan hebben er last van. Stond ze voorheen ook 24/7 buiten in de zomer?

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:16

Jeetje die heeft dr staart wel flink geschuurd ja!
Bulten vind ik eruitzien als dazenbeten.

[o]

Herve
Berichten: 273
Geregistreerd: 13-08-10

Re: Help! Pony met dikke ogen en allemaal bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 17:18

Ja, elke zomer staan ze (als het weer het toelaat) de hele dag en nacht buiten. Hij heeft ala tijd wel last van de vliegen, maar ik vind het eigenlijk dit jaar tot nu toe nog wel meevallen hoe veel er nu zitten. Vandaag indd wel een daas gespot, maar dat was ook de eerste dit jaar

<3 al mijn knappe beestjes

Herve
Berichten: 273
Geregistreerd: 13-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 17:19

De onderkant van z'n staart komt trouwens niet door schuren, dat komt door de lieftallige shet die het af en toe grappig vind om bij z'n vriend in de staart te gaan hangen

<3 al mijn knappe beestjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:26

Drachtigheidsdementie. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-15 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dierenfan, GoogleAdsense, Lauke, Trendiction, wiifke en 96 bezoekers