te dikke shet in kudde hoe voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

te dikke shet in kudde hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 17:56

Mijn kruising shet x welsh is echt te dik.
Nu is het moeilijk om deze apart te zetten maar hoe krijg ik deze nu het beste in beter conditie?

De situatie:
Ik heb 4 open stallen naast elkaar met daarvoor een betegelde paddock, links in een rijbak en recht daarvan nog een flink stuk paddock. 3 weilanden die momenteel vrij kaal zijn en waar ze overdag 10 uur opstaan maar ook toegang tot hooinetten hebben en in de avond krijgen ze nieuwe hooinetten

Voorheen stonden ze met 3en samen ( kwpn, nf en deze pony)
Er is een mogelijkheid om de shet apart te zetten, normaal gesproken......

Nu staat er sinds 1 week een nieuw paard bij en staan ze 2 aan 2, de shet samen met de nieuwe

De draver bij de andere 2 grote plaatsen gaat niet, er is 1 hele dominante merrie en dat gaat zeker in het begin problemen geven en aangezien deze weggaat ( terug naar oude eigenaar, is ook weer afgekeurd) wil ik geen ongelukken.

De shet en de draver staan links,met beschikking over 2 stallen, paddock en rijbak, overdagdtaan ze op de kale wei met een vol hooinet ( kg of 5 ongeveer) en in de avond haal ik ze van de wei af en krijgen ze weer een hooinet.

Hoe kan ik de shet nu toch laten afvallen? In de avond apart op de bak zetten zonder schuilmogelijkheid, met 1 plakje hooi, en overdag wel samen met de draver en dan helaas toch meer hooi?

Ik voer al uit netten en de wei is vrij droog en kaal. Krijgt geen krachtvoer. beweging ook vrij weinig. Pony is van zoontje en wordt half uur per week "gereden" Ik probeer 1 a 2 keer te longeren of door de bak te laten rennen maar moet toegeven dat dat echt niet elke week lukt met kinderen, werk huishouden en verzorging van de andere paarden. Verzorger heb ik al gezocht maar dan komen er alleen 10 jarige "penny"kindjes op af die alleen willen poetsen en niet kunnen longeren ed en die kan en wil ik ook niet alleen in de wei laten tussen alle paarden zonder toezicht

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: te dikke shet in kudde hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:13

Tja, lastig hè met die kleine dikkertjes! :) Mooie plek heb je! Heb ff in je profiel gespiekt :D

Zo te lezen geef je ze inderdaad echt niet veel. Dus ik vraag me af of apart zetten echt zoden aan de dijk gaat zetten.

Eigenlijk geef je zelf al de beste oplossing: meer beweging! Al kan ik me goed voorstellen dat het echt lastig is om te combineren. Misschien eens beginnen met 1 of 2x per week een half uurtje extra beweging erbij? En blijven zoeken naar een verzorger dan maar, denk ik...

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: te dikke shet in kudde hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:38

Een muilkorf om?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: te dikke shet in kudde hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:44

Heb je de ruimte om voer en water enz verder uit elkaar te plaatsen? Dan moet hij wel heen en weer lopen de hele dag om te eten en te drinken.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: te dikke shet in kudde hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:48

Kun je het eten voor het grote paard buiten bereik van de Shet hangen? Bv aan de andere kant van een gesloten boxdeur. Paard kan er overheen hangend in normale houding eten, voor de Shet blijven de gemorste restjes over.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 19:37

een muil (bedoel je graaskorf) lijkt mij niet handig of kunnen ze daarmee wel hooi uit een net eten alleen dan gedoseerd? Anders krijgt zij de hele dag door niks binnen aangezien de wei ook al erg kaal is.

De wei waar ze nu zal een meter of 60 lang zijn ( 25 are) , dan moeten ze door de bak ( 20 mtr) tot aan de drinkbak, Hooi hangt ernaast, ook niet heel handig of logisch om dat in de uiterste hoek van de wei te voeren denk dat dat op en af lopen dan net zo goed wel mee zal vallen, zoveel drinkt zij niet. Ik heb open stallen, geen deur, kan misschien wel wat hoger hangen maar dan kan zij er denk ik nog wel aan als ze haar nek omhoog houd.

Ik denk dat het niet mogelijk is met de huidige paarden anders te doen dan wat nu gebeurd en dat is voor af te vallen gewoon onhandig.
Ik hoop dat ik snel een ander pensionpaard op stal heb die wel in de kudde kan en dat ik de shet dan apart houd. Alleen jammer dat zij dan hele dagen alleen via draadjes contact met de anderen heeft.
De draver waar ze nu mee samenstaat is afgekeurd en moet terug naar vorige eigenaar maar helaas werkt deze niet mee en neem ik het risico niet om ze toch samen te zetten aangezien er dan in het begin waarschijnlijk klappen gaan vallen. Het volgende paard kan dan na 1 a 2 weken de kudde in, en kan zij alsnog apart blijven staan. Evt adv, met shet stalling aanbieden, zodat ze niet helemaal alleen staat

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: te dikke shet in kudde hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:40

per meter de wei afzetten ? zo doe ik dat mijn mijn kruising Shet X Welsh

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 19:44

de wei is al kaal, maar als ik niet voldoende bijvoer krijgt de nieuwe draver ook te weinig binnen en deze is al schraal.
Overdag staan ze op de kale wei en bak, in avond alleen op de bak. Als de shet apart stond kon ik deze dag en nacht op de bak laten staan en gedoseerd hooi/ stro bijgeven maar dat gaat nu niet

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: te dikke shet in kudde hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:17