relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-15 22:52

Ik zou graag willen weten of hier ook mensen zijn die een relatie hebben met een moslim of moslima, omdat ik door mijn werk in een asielzoekerscentrum best nieuwsgierig ernaar geworden ben naar het hoe en wat
Heb daar in de eerste weken namelijk vooral echt super aardige mensen meegemaakt die hun deur voor alles en iedereen open zetten en waar je altijd welkom bent

is een relatie met een moslim anders dan die met een christelijke of katholieke man? en zo ja waarin verschilt de relatie dan?

was/is het makkelijk om te wennen aan eventuele cultuurverschillen en hoe ga jullie (jij en je partner) er mee om als er botsingen zijn vanwege verschil in culturele achtergrond.

En wat zijn de postieve dingen in jullie relatie die je niet zou ervaren met een christelijke/katholieke of niet gelovige partner.

sometimes loving means letting go Zavijah Mijn knappe puppy
dag lieve Aziz <3


elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:32

ik lees mee.

zelf niet een relatie met een moslim, maar in 2004 twee maanden rondgereisd in Indonesië en Maleisië.
Mijn ervaring daar was dat men daar een stuk minder veroordelend is naar een stel christelijke meiden, die daar rondwandelen als waarmee wijzelf geneigd zijn veroordelend naar moslims te kijken.

De enige woorden die we gehad hebben (we schrokken er behoorlijk van) was toen iemand op ons afstapte en ons toeriep dat we geen respect hadden voor de mensen daar. We waren net uit de bus geklommen, staken een peukje op en ging op een trappetje zitten om wat te eten. Toen hij ons beduuste gezicht zat, vroeg hij gelijk: Of wisten jullie niet dat de eerste dag van de rammadan is, in dat geval heb ik niets gezegd sorry.. We hadden idd geen flauw idee en hebben even kort gesproken, we wisten namelijk ook niet dat men dan ook niet rookte.. Dus we drukte ons peukje uit, waarop de klok luide en hij erin opstak al grijnzend, tijd van het breken van de rammadan.. we hebben er gezamelijk hartelijk om gelachen en hij heeft ons ook gelijk laten zien welke restaurants speciaal voor die enkele verdwaalde toeristen speciaal toch lunch serveerde.

De lerares waar wij verbleven stond er ook op dat wij gewoon lunchten en dronken.. 'dat wij rammadan vieren, wil niet zeggen dat jullie je daar ook verplicht toe moeten voelen'. We hadden kort een discussie want wij vonden het weer niet prettig om te eten wanneer anderen toe moesten kijken lol. Zij wonnen ;) met het simpele argument: wij zouden ons bezwaard voelen als je iets zou gaan doen waar je niet in geloofd, zolang je binnenshuis eet of een rustig hoekje opzoekt is er niemand die zich beledigd zal voelen.. En dat bleek ook.

schaar mij in de interesse van TS en ben benieuwd naar de antwoorden.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:49

Ja ik. Dit is mijn eerste serieuze relatie, dus op de vraag of het anders is dan met een christelijke man kan ik geen antwoord geven.

Cultuur verschillen zijn er zeker. Mijn vriend woont ook niet in Nederland en is hier nog nooit geweest. In uitdrukkingen zitten bijvoorbeeld verschillen. Voorbeeld is een uitdrukking met ezel. Voor ons staat een ezel bekend als een dom dier. In zijn land is/was de ezel juist een onmisbaar dier voor vervoer en werk ed. Als hij mij een ezel noemt, ben ik diep beledigd, maar bedoelt hij het heel anders dan ik. Tsja, zulke dingen zijn niet te omzeilen, maar op deze momenten moeten we gewoon goed met elkaar praten om dit recht te zetten.

We hebben niet echt struggles specifiek omdat hij moslim is, maar meer door algehele verschillen in cultuur. Vooral de oude garde is nog erg strikt, maar ik merk dat jongeren in zijn land hier al makkelijker mee omgaan en meer westers worden.

Wat me af en toe wel stoort is nog de traditionele man/vrouw verhouding. Maar mijn vriend en ik hebben daar samen bijna geen last van. Alleen als zijn ouders zich ergens mee bemoeien.

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 00:06

Gracezellaa schreef:
Ja ik. Dit is mijn eerste serieuze relatie, dus op de vraag of het anders is dan met een christelijke man kan ik geen antwoord geven.

Cultuur verschillen zijn er zeker. Mijn vriend woont ook niet in Nederland en is hier nog nooit geweest. In uitdrukkingen zitten bijvoorbeeld verschillen. Voorbeeld is een uitdrukking met ezel. Voor ons staat een ezel bekend als een dom dier. In zijn land is/was de ezel juist een onmisbaar dier voor vervoer en werk ed. Als hij mij een ezel noemt, ben ik diep beledigd, maar bedoelt hij het heel anders dan ik. Tsja, zulke dingen zijn niet te omzeilen, maar op deze momenten moeten we gewoon goed met elkaar praten om dit recht te zetten.

We hebben niet echt struggles specifiek omdat hij moslim is, maar meer door algehele verschillen in cultuur. Vooral de oude garde is nog erg strikt, maar ik merk dat jongeren in zijn land hier al makkelijker mee omgaan en meer westers worden.

Wat me af en toe wel stoort is nog de traditionele man/vrouw verhouding. Maar mijn vriend en ik hebben daar samen bijna geen last van. Alleen als zijn ouders zich ergens mee bemoeien.


Bedankt voor je antwoord :)
misschien een brutale vraag maar waar komt je vriend vandaan en zie je hem vaak?

Ik merkte ook wel dat de oudere mensen echt nog heel erg cultuur gericht waren. De wat jongere waren in sommige opzichten makkelijker. Ramadan deden ze wel maar als ze een dag geen zin hadden dan ook gewoon niet.

sometimes loving means letting go Zavijah Mijn knappe puppy
dag lieve Aziz <3

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:07

Andere normen en waarden / levensvisie
Andere gebruiken
Andere verwachtingen van een relatie

Akasha; wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord!

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Re: relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:28

Ik ben al 14 jaar samen met een Turkse man en ben ook moslim geworden.
Het geloof is totaal geen probleem, het enige probleem is het cultuur verschil terwijl hij toch al sinds zijn 15 de hier is.
Een man kan in zijn ogen niks verkeerds doen, maar een vrouw moet zich gedragen anders is het schandalig en stel je voor dat mensen over ons gaan praten.

Ik merk dat dat heel erg belangrijk is bij de Turkse gemeenschap, wat andere mensen over je zeggen en van je denken.
Het geloof is totaal geen probleem, in het begin toen ik geen moslim was had hij me wel gevraagd geen varkens vlees te eten. Maar meer ook niet.

Schoentje

Anoniem

Re: relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:30

Ik denk dat er ook wel een verschil in zit waar en op wat voor manier iemand is opgegroeid. Ik heb nog nooit een relatie met een islamitisch persoon gehad, maar ik kijk wel om me heen en wat ik zie is dat hier in NL veel islamitische mensen wonen die nog erg traditioneel met hun geloof om gaan. In zowel Marokko als in Tunesië vond ik dat echt heel erg meevallen. In Marrakech liepen helemaal geen vrouwen met hoofddoek, werd de ramadan met een korreltje zout genomen en je wilt niet weten wat de obers in het hotel allemaal wel niet uitspookten met hotelgasten ;)

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:01

Ik ben wel heel benieuwd, ik heb sinds kort contact met een man uit irak. Ik vind het vooral moeilijk om niet van de vooroordelen uit te gaan.

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:23

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat er ook wel een verschil in zit waar en op wat voor manier iemand is opgegroeid. Ik heb nog nooit een relatie met een islamitisch persoon gehad, maar ik kijk wel om me heen en wat ik zie is dat hier in NL veel islamitische mensen wonen die nog erg traditioneel met hun geloof om gaan. In zowel Marokko als in Tunesië vond ik dat echt heel erg meevallen. In Marrakech liepen helemaal geen vrouwen met hoofddoek, werd de ramadan met een korreltje zout genomen en je wilt niet weten wat de obers in het hotel allemaal wel niet uitspookten met hotelgasten ;)



Ja, dat dus en dan is het wel heel raar dat ze hier wel hoofddoeken dragen enzovoorts.
Terwijl het in hun eigen landen wat vrijer is.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:24

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat er ook wel een verschil in zit waar en op wat voor manier iemand is opgegroeid. Ik heb nog nooit een relatie met een islamitisch persoon gehad, maar ik kijk wel om me heen en wat ik zie is dat hier in NL veel islamitische mensen wonen die nog erg traditioneel met hun geloof om gaan. In zowel Marokko als in Tunesië vond ik dat echt heel erg meevallen. In Marrakech liepen helemaal geen vrouwen met hoofddoek, werd de ramadan met een korreltje zout genomen en je wilt niet weten wat de obers in het hotel allemaal wel niet uitspookten met hotelgasten ;)


Klopt in de landen zelf zijn ze veel verder en moderner in hun doen en laten.
Mijn vriend is nog heel erg ouderwets in zijn doen en laten. Maar dat heeft toch meer met cultuur te maken dan met geloof.

Schoentje

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:26

Gewoon respecteren en laten leven!

Zolang niemand elkaar kwaad doen en met elkaar blijven communiceren.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:26

Ragdollcat schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik denk dat er ook wel een verschil in zit waar en op wat voor manier iemand is opgegroeid. Ik heb nog nooit een relatie met een islamitisch persoon gehad, maar ik kijk wel om me heen en wat ik zie is dat hier in NL veel islamitische mensen wonen die nog erg traditioneel met hun geloof om gaan. In zowel Marokko als in Tunesië vond ik dat echt heel erg meevallen. In Marrakech liepen helemaal geen vrouwen met hoofddoek, werd de ramadan met een korreltje zout genomen en je wilt niet weten wat de obers in het hotel allemaal wel niet uitspookten met hotelgasten ;)



Ja, dat dus en dan is het wel heel raar dat ze hier wel hoofddoeken dragen enzovoorts.
Terwijl het in hun eigen landen wat vrijer is.


Komt ook omdat ze ik een soort van vreemd land zitten en niet mee gaan met de toekomst. Ze hangen heel erg aan de regeltjes die ze hebben en willen dat ook niet veranderen.
Wat natuurlijk ook niet nodig is vind ik.
Want als je en hoofddoek wil dragen dan moet je dat ook vooral doen.

Schoentje

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:30

Ik heb een paar maanden iets gehad met iemand die vanuit moslim geloof kwam.
Moeder sterk, vader minder.
Hij dronk ook gewoon een biertje en rookte. Maar geen varkensvlees idd!
Als ik dat at vond hij dat geen probleem.
Ik vond het hele liefdevolle mensen. Nooit geen problemen gehad door het geloof.
Alles gaat om liefde en karma doet zijn werk.

Instructie, correctietraining en trailertraining.
Net als een mens is elk paard anders, elk paard verdient zijn eigen methode.


Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:45

Elke relatie, met wie dan ook, staat op zich, en verschilt van elke andere relatie.

Ik zou nooit kunnen denken in 'groepen' van zus versus zo...

Elk mens staat op zich, zo ook elke relatie tussen twee mensen,

Elke relatie kent z'n sterke punten, en elke relatie kent z'n zwakke punten.

Elke relatie die is aangegaan, 'out of the box' zogezegd, kan extra interessant en boeiend zijn, omdat je veel meer nieuwe, onbekende, onverwachte dingen van elkaar kan leren. Mits respect, liefde en communicatie hoog in 't vaandel staan. Niet makkelijk, maar nooit saai! En, als het een vruchtbare, gelukkige relatie blijkt te zijn, ...zeer verrijkend.

Zo zie ik het... :o

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:12

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat er ook wel een verschil in zit waar en op wat voor manier iemand is opgegroeid. Ik heb nog nooit een relatie met een islamitisch persoon gehad, maar ik kijk wel om me heen en wat ik zie is dat hier in NL veel islamitische mensen wonen die nog erg traditioneel met hun geloof om gaan. In zowel Marokko als in Tunesië vond ik dat echt heel erg meevallen. In Marrakech liepen helemaal geen vrouwen met hoofddoek, werd de ramadan met een korreltje zout genomen en je wilt niet weten wat de obers in het hotel allemaal wel niet uitspookten met hotelgasten ;)


Leuk om te lezen hoe men er in verschillende landen verschillend mee om gaat..

ik denk dat men in Nederland zich juist stricter (al doen ze dat soms volgens eigen interpretatie, omdat je immers er niet meer in je land bent waar je roots liggen) aan zaken houden, omdat je onbewust bang bent het contact met je geloof anders te verliezen door de overvloed van andere invloeden.. Als je soms bij Nederlandse expats gaat kijken (grijnss lees buitenlanders voor de mensen daar), dan zie je ook dat men zich heel stevig vastklampt aan wat nederlands is.. in menig huishouden in zuid afrika hangt er een portret van het staatshoofd, sinterklaas wordt met minstens net zoveel opsmuk gevierd als hier in de dorpen in Nederland.. immers als je er niet vol induikt, dan verlies je een deel van je cultuur..

Rammadan op Sumatra was echt Rammadan voor zover we het meegekregen hebben, men hield zich behoorlijk strict aan de regels ( :') in ieder geval 1 maand netjes :') ).. Overal waren we overigens welkom en we werden rustig uit verborgen hoekjes getrokken waar we wat zaten te eten, ja maar dat vinden we zo respectloos om gewoon in het openbaar te gaan zitten kanen waar mensen staan te kwijlen dat ze ook trek beginnen te krijgen.. hielp niets.. ze leken wel te genieten van het feit dat mensen niet allemaal hetzelfde zijn en het zelfde geloven.

Anoniem

Re: relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:17

Ik was dan in Marrakech tijdens de ramadan en daar werd het wel nageleefd, maar op een hele andere manier dan in NL. Hier gaat het leven gewoon door, daar staat het een maand zo goed als stil. Mensen slapen alleen maar overdag, de medina is ineens hartstikke saai en iedereen zit lekker in de schaduw. Af en toe even een slokje water tegen de hitte (met 35 graden/dreiging tot flauwvallen is dat ook gewoon toegestaan).

Hier in NL heb ik de ramadan meegemaakt op mijn werk, waar de overgrote meerderheid islamitisch was. Daar was het echt super strikt. Die meiden werkten gewoon elke dag van 10 tot 10 en gingen daarna wat eten.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:22

Ik vraag me juist af of de "nieuwere generatie" wel zo "modern" is. Ken ook iemand van mijn leeftijd die serieus vroeg waarom ik studeerde, want ik was een vrouw en ik ging later toch thuis voor de kinderen zorgen, terwijl zijn vader het juist goed vond dat ik studeerde. (Niets mee gehad, gewoon kennisjes overigens)

Voor mijn gevoel worden de jongeren juist weer meer extreem op sommige punten.

Persoonlijk vind ik dat geloof geen probleem zou moeten zijn, zeg er wel bij dat ik (niet gelovig) er dan ook geen "last" van wil hebben. Geen gezeur dat ik mee moet naar de kerk of wat dan ook ;) geen "beperkingen". Want ik zie geloof nog steeds een beetje als een beperking ;) (Meer het je moet dit, je mag dat niet ;)) Maar daarentegen zie ik een relatie met iemand die per se je verplicht om dingen te gaan doen/mee te gaan ook als een beperking van mijn vrijheden :') dus dat ligt niet per se aan geloof. (Elke avond om 20.00 thuis zijn omdat ie per se GTST zou moeten kijken, is een ergere beperking ;))

Meeleesmodus - Mijn mening ja ;)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:25

Mijn vader is Egyptisch. Ik merk eigenlijk niet echt veel verschil. Mijn vader is heel Nederlands. Enige wat er wel echt inzit is dat hij geen varkensvlees eet maar verder eet hij alles, rookt hij gewoon en drinkt hij ook zo nu en dan eens een wijntje. Hij vindt de paarden leuk en wacht ook mee met de nieuwe veulens ieder jaar. Hij support mijn moeder en ik met de paarden.
De aandacht die mijn moeder krijgt is wel anders, kadootjes enzo koopt mijn vader niet uit zichzelf en opruimen is ook niet iets dat hij uit zichzelf snel doet omdat hij thuis nooit iets hoefde te doen omdat hij de eerste zoon was.
Ik heb nooit Arabisch geleerd, nooit een hoofddoek hoeven dragen, ik heb gewoon piercings, mijn vader zelf heeft een tattoo. Hij doet zelfs niet aan ramadan. Maar ik kende vroeger een meisje waarvan de vader Moslim was en daar ging het echt heel anders. Ik zou eerlijk gezegd zelf nooit interesse hebben in een Moslim man want als ik zie met wat voor types mijn vader om gaat als hij iets moet installeren enzo (vader doet electronica) dan bevalt me dat niet zo. En ik heb in een buurt gewoond met veel Marokkanen en daar ben ik ook totaal niet over te spreken. Altijd overlast... En daar had de vrouw in het gezin echt niets in te brengen. Vreselijk hoor als je je eigen huis niet uit mag.
Dus mijn moeder heeft gelukkig wel een goede man gevonden.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:10

Moslim of Christen, of nog anders, mij niet gezien.

Ik heb niks met mensen die leven naar denkbeeldige figuren.

Leef naar je eigen idealen. Amen ;)

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:11

Lianne,
ik denk dat dat komt omdat de jongere generatie afhankelijk gaat worden van hun eigen interpretatie en minder beïnvloed wordt van de directe 'invloeden'. waar je vader 'geleerd' heeft hoe hij met het geschreven woord kon omgaan, hoe je daaruit de kapstok haalt waar aan je je leven als kleren hangt, zien die jongeren het woord niet als kale kapstok die je gebruikt als ondersteuning van je leven.. maar als een kapstok vol jassen waarvan je er steeds een moet aantrekken.

een vrouw is volgzaam aan haar man.. zowel in het christendom als bij de islam. ze is de 'verzorgende' in een relatie. Maar dat zegt niets over hoe je dat in moet richten. Immers een vrouw kan prima een baan hebben net als haar man.. eenmaal thuis zul je dan vaak zien dat de vrouw gaat koken, of de huishoudelijke dingen oppakt, en de man de middelen die providen, dus klussen/de auto fixen of zelfs wassen (die moet immers gebruikt worden om de boodschappen te halen). En vaak is het ook de man die de uiteindelijke grote beslissingen neemt, als het goed is nadat de zaken goed besproken zijn, waarna de vrouw deze beslissing respecteert, ook als haar mening anders was (even als voorbeeld, is niet overal zo natuurlijk).

jongeren maken daar echter dan weer vaak van.. een vrouw hoeft niet te gaan leren, want ze hoeft niet te werken, ze hoort thuis voor het huishouden te zorgen en de kinderen, terwijl de man het geld verdiend.. en er zijn te weinig 'deskundigen' die dat denkbeeld bij stellen. Dat zal in de loop der tijd vanzelf weer in de tijdsgeest bijgesteld worden.. Bijvoorbeeld in tijden van een diepe recessie zal menig man blij zijn als zijn vrouw een baan heeft en inkomen, zodat als er wat met de baan van een van beiden gebeurd, er nog steeds een inkomen is.

---

chimello, gewoon uit pure interesse, dus a.u.b. niet als 'sarcasme' opvatten of als veroordelend..

mag ik vragen waarom je vader daar onderscheid in maakt? Dus wel een lekker wijntje af en toe of roken, maar dan geen varkensvlees.. Weegt het onreine karakter van een varken zoveel zwaarder voor zijn gevoel dan het verbod op geest benevelende middelen (volgens mij is dat de achtergrond van geen alcohol?)? Waardoor het wijntje niet zo probleem is, maar het varkensvlees een vervelend gevoel geeft?

ik hoor het wel vaker, dat idd het meest vastgehouden wordt aan het mijden van varkensvlees ook wanneer andere 'verboden' middelen niet zo probleem zijn en ben er wel nieuwsgierig naar waarom dat nu eigenlijk is.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Re: relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:38

Dat is met mijn man ook zo. Geen varken maar af en toen een glaasje alcohol is geen probleem.
Waarom dat zo is, ik weet het nog steeds niet. Waarschijnlijk omdat hun dat als iets vies zien.

Schoentje

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:12

Zelf geen ervaring mee, maar heb daar ooit een gesprek over gehad met een goede Turkse vriend van me. Ik vroeg hem hoe het in zijn werk zou gaan moest hij nu verliefd worden op een Westers meisje, en hij zei dat dat geen probleem is, maar je moet wel proberen om haar te bekeren tot de islam. Indien ze dit niet zou willen is dat geen totale schande, maar het is ook niet bepaald "gewenst". Ze zien een jongen liever met een moslima afkomen, maar meisjes zijn wel verplicht om met een moslim te gaan.

Bij de nicht van mijn vriend daarentegen is het eerder heel zwaar negatief uitgedraaid. Zij heeft sinds kort ook een relatie met een moslim en heeft zich meteen bekeerd. Op het laatste familiefeest was ze in een boerka komen opdagen, en omdat ze daar negatieve reacties over had gekregen heeft ze ook maar gelijk het contact met haar familie verbroken, ook op aandringen van haar man. Ze weigerde ook om nog Nederlands te spreken op den duur.

Ook een ex-klasgenoot van me heeft zich tot de islam bekeerd na een jaar in relatie met een moslim.

Why change the past, when you can own this day?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:59

Ik denk dat dat 'bekeren' gewoon een probeersel is van zieltjes winnen van ieder geloof (bijna overal is het in de trant van 'gaat heen en verspreid het woord).

had je moeten horen toen mijn protestantse tante met een katholieke jongen thuiskwam.. zelfs op de bruiloft die beide geloven 'bediende' was het katholieke karakter nog een doorn in het oog van mijn oma.. heeft enkele jaren tot ze zich ermee verzoend had dat haar dochter een katholiek trouwde en de kinderen katholiek werden opgevoed.. ze ging gewoon met haar man mee in het geloof, was iets vanzelfsprekends (was wel een hoop hilariteit, want het topic katholiek kon je maar beter mijden rond mijn oma, dat was gewoon het ergste wat een mens kon overkomen :D.. dus werd er terloops wel eens een vergissing gemaakt tussen pater en pastor om het spannend te houden op verjaardagen). ..


maar ik snap de nicht van je vriend eigenlijk ook wel een beetje snollygoster, het is echt niet alleen op aandringen van haar partner waarschijnlijk geweest.. Als zij haar man wilde vergezellen in zijn geloof, en zich in een burka laat heisen, dan is het heel pijnlijk als je daar een en al negativiteit op zou krijgen.. ik zou in zo'n geval denk ik ook breken, als men niet wil respecteren wie ik ben, dan hoeft het voor mij ook niet. wellicht was het vriendelijker geweest om het vooraf aan te kaarten dat men dat liever niet zou hebben, dan had ze kunnen kiezen om niet naar het feest te gaan.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:03

Varkens zijn volgens mijn vader vieze dieren, dat is er sinds kleins of aan bij hem ingepraat. Ik zou niet weten waarom hij geen varkensvlees eet maar wel rookt :P

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:14

chimello schreef:
Varkens zijn volgens mijn vader vieze dieren, dat is er sinds kleins of aan bij hem ingepraat. Ik zou niet weten waarom hij geen varkensvlees eet maar wel rookt :P


dan zal het inderdaad zijn dat het 'onreine' een naar gevoel blijft geven van 'vies' en niet vanuit de dreiging dat Allah het zal weten. terwijl een rokertje op z'n tijd hooguit een tik op z'n vingers zal opleveren aan de hemelpoort maar op het moment van roken geen bijgevoelens geeft van dat iemand hem op de vingers aan het hameren is om die peuk neer te leggen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 155 bezoekers